Р Е
Ш Е Н
И Е
гр. София …… 05.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-14 състав,
в закрито заседание , в състав:
Председател:
Зорница Гладилова
като
разгледа докладваното от съдия Гладилова т.д. № 890/2019 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.274, ал.1, т.2 и следващите от Гражданския процесуален кодекс вр. с чл.25 от Закона за търговския регистър.
С Отказ № 20190425101355-2/07.05.2019
г., по заявление вх.№ 20190425101355/25.04.2019 г., подадено от адв. А.В., длъжностно лице към Агенция по вписванията
е отказало вписване на подаденото от “МЕК - Д.Б.” ЕООД заявление образец Б7, за
вписване на действителните собственици, с оглед разпоредбите на Закона за
мерките срещу изпирането на пари на
основание чл. 24 от Закона за търговски регистър /ЗТР/. Длъжностното
лице приело, че: 1./ Към заявлението не са представени документи,
удостоверяващи съществуването на всички юридическите лица посочени в
декларацията; и 2./ Към заявлението не е представено нотариално заверено
съгласие на физическото лице за контакт съобразно изискванията на Наредбата.
Срещу постановения отказ
е подадена жалба от “МЕК - Д.Б.” ЕООД чрез адв.
А.В. и моли той да бъде отменен и съдът да разпореди вписване на
заявените обстоятелства. Поддържа, че
искането на длъжностното лице за представяне на описаните в отказа документи
към подаденото заявление образец Б7 с Вх. № 20190425101355/25.04.2019 г. е
неоснователно и незаконосъобразно. Разпоредбата на чл.59, ал.1, т.З от Закона
за мерките срещу изпирането на пари предвиждала, че идентификацията на всяко
физическо лице, което е действителен собственик на юридическо лице или друго
правно образувание, се извършва чрез декларация от законния представител или от
пълномощника на юридическото лице. Разпоредбата на чл.
63, ал.4 от Закона за мерките срещу изпирането на пари предвиждала, че данните
за идентификация на физическо лице, което е действителен собственик, се извършвала на база декларация от
законния представител на дружеството, а
не чрез представяне на удостоверения за актуално състояние на дружествата, чрез
които се осъществява пряк или непряк контрол. Жалбоподателят се позовава на
обстоятелството, че на 07.05.2019 г. на страницата на ДАНС, раздел „Информация“
са публикувани Указания във връзка с подаването на
Заявленията Б7 към Търговския регистър, съгласно които задължително приложение
към заявлението била Декларация по
чл.63, ал.4 от Закона за
мерките срещу изпирането на пари, която съдържала реквизитите съгласно Приложение № 3 към Правилника за прилагане
на Закона за мерките срещу изпирането на пари. Съгласно чл.37, декларацията по чл.63. ал.4 от ЗМИП следвало да е
с нотариална заверка на
подписите на представляващия/ите, от чието име се попълвала тя. Лицата,
подаващи Заявление Б7 към Търговския регистър следвало да представят
задължително само Декларация по чл.63, ал.4 от Закона за мерките срещу
изпирането на пари, която съдържала реквизитите съгласно Приложение № 3 към
Правилника за прилагане на Закона за мерките срещу изпирането на пари и нямало изискване да
се представят документи, удостоверяващи съществуването на всички юридическите
лица посочени в декларацията.
Съдът като обсъди
доводите и представените доказателства, намира за установено следното:
Със заявление вх.№
20190425101355/25.04.2019 г., подадено от
адв. А.В. като пълномощник на “МЕК - Д.Б.” ЕООД е поискано вписване на
действителните собственици на дружеството – действителните собственици
физически лица, както и юридическото лице чрез което пряко се упражнява контрол
– МЕК – ДИЗЕЛ ССЕ Румъния, с оглед разпоредбите на Закона за мерките срещу
изпирането на пари.
Закона за мерките срещу изпирането на пари поставя изисквания с
разпоредбите на чл.59, ал.1,
чл.61, ал.1
и чл.63, ал.1
за идентифициране на физическите лица, които са действителни собственици на
юридическо лице или друго правно образувание, съответно въвеждането на ред за
събиране на съответните данни и задължение за предоставяне от учредените на
територията на Република България юридически лица и други правни образувания на
подходяща, точна и актуална информация относно такива действителни собственици,
чрез вписване на информацията и данните по партидите, включително в търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
Съгласно разпоредбата на
чл.63, ал.3 от Закона за мерките срещу
изпирането на пари за производството, редът и сроковете за вписването на
обстоятелствата относно действителните собственици се прилагат съответно Законът за търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и Законът за регистър
БУЛСТАТ.
С разпоредбата на чл.31 Законът за търговския
регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел
предвижда наредба за воденето, съхраняването и достъпа до търговския
регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, с
която да бъдат определени образците на заявления и да бъдат посочени изчерпателно
приложенията към тях за всеки вид вписване, заличаване или обявяване съгласно
изискванията на закона, както и формата на електронните документи.
Следователно към
процесното вписване е приложима Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене,
съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица
с нестопанска цел, която следва да определи образеца на заявлението и
приложенията към него.
За процесните вписвания
при Агенция по вписванията е предвидено подаването на заявление образец Б7 за
вписване на обстоятелства относно действителни собственици съобразно чл. 6, ал. 1
от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. да водене, съхраняване и достъпа до
търговския регистър и регистъра за юридически лица с нестопанска цел. Образецът
на заявление включва, освен другото, част І – обстоятелства по чл. 63, ал. 1
и ал. 4 от ЗМИП,
включително поле 538 – юридическо лице или друго правно образувание чрез което
непряко се упражнява контрол.
Съгласно чл.50а, ал.1 от
Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския
регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, подлежащите на
вписване обстоятелства относно действителните собственици се посочват в
заявление по образец съгласно приложение № Б7. Заявлението се състои от две
части: Част I. Обстоятелства по чл. 63, ал. 1
и 4 от Закона
за мерките срещу изпирането на пари и Част II. Обстоятелства по чл. 6, ал. 3
от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани
в юрисдикции с преференциален данъчен режим, контролираните от тях лица и
техните действителни собственици, като се попълва само частта,
съответстваща на обстоятелствата, подлежащи на вписване по съответния
закон. Съгласно ал.2 в зависимост от
заявените за вписване обстоятелства към заявлението се прилагат съответно: 1.
декларация по чл. 63, ал 4
от Закона за мерките срещу изпирането на пари; 2. документ,
установяващ съществуването на дружество, регистрирано в юрисдикция с
преференциален данъчен режим, и удостоверяващ лицата, които го представляват по
националния му закон; 3. документите, установяващи съществуването на
юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се
упражнява контрол, и удостоверяващи лицата, които ги представляват по
националния им закон, ако не са учредени по българското право или не са вписани
в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел или
регистър БУЛСТАТ; 4. нотариално заверено съгласие на физическото лице за контакт
по чл. 63, ал.
4, т. 3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари.
Незаконосъобразно е
искането на длъжностното лице за представяне на нотариално заверено съгласие на
лицето за контакт, тъй като лицето, посочено за
контакт е законен
представител /управителя/ на “МЕК - Д.Б.' ЕООД - Миглена Петрова
Милевска. Съгласно разпоредбата на чл.63, ал.4,
т.З от Закона за мерките срещу изпирането на пари, такава декларация се изисква
само когато по партидата на “МЕК - Д.Б.” ЕООД не са
вписани данни за постоянно пребиваващ на територията на Република България
законен представител - физическо лице. В
процесния случай двамата вписани
управители на “МЕК - Д.Б.” ЕООД са български граждани, с
постоянен адрес в Р. България.
От друга страна съгласно
чл.63, ал.4, т.2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари
в регистъра се вписват данните за юридическите лица или други правни
образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол върху лицата по чл. 61, ал. 1
и по чл. 62, ал. 1,
включително фирма, номер в национален регистър, правна форма според
националното законодателство, седалище и адрес на управление и
идентификационните данни по т. 1 за представляващите лица.
Тъй като със
заявлението, подадено пред АВп, ТР, е поискано вписване и на юридическото лице
чрез което пряко се упражнява контрол върху дружеството-заявител, на основание
чл.50а, ал.2, т.2 и т.3 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване
и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел към заявлението е следвало да бъдат представени документите,
установяващи съществуването на юридическото лице, чрез което пряко се упражнява
контрол, и удостоверяващи лицата, които го представляват по националния закон.
Такива документи не са
представени, въпреки дадените указания, поради което отказът е законосъобразен.
Подадената жалба следва
да бъде оставена без уважение.
Воден от изложеното
съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ
жалбата на “МЕК - Д.Б.” ЕООД срещу Отказ 20190425101355-2/07.05.2019 г., по
заявление вх.№ 20190425101355/25.04.2019 г., подадено
от адв. А.В., с който длъжностно лице към Агенция по вписванията е
отказало вписване на подаденото от “МЕК - Д.Б.” ЕООД заявление образец Б7, за
вписване на действителните собственици, с оглед разпоредбите на Закона за
мерките срещу изпирането на пари.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред Софийски апелативен съд в 1-седмичен срок от съобщаването му на
жалбоподателя.
СЪДИЯ: