Определение по дело №444/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2045
Дата: 10 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247170700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 май 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2045

Плевен, 10.06.2024 г.

Административният съд - Плевен - X състав, в закрито заседание на десети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

като разгледа докладваното от съдията Любомира Кръстева административно дело444/2024 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по ЗИНЗС.

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№2900/21.05.2024 г. подадена от А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, З. Б..

В жалбата се твърди, че В. изтърпява наказание лишаване от свобода 3 г. и 8 месеца от 14.09.2023 г. Докато бил в приемното отделение паднал и пукнал пръст на ръката си. Бил прегледан в Медицински център на З. Б.. Месеци след това ръката още го боляла и пак бил прегледан от лекар в Медицинския център. Твърди, че никакви действия не били предприети от лекаря. Н. 19.04.2024 г. погълнал няколко пирона и бил изведен по спешност. Обещали му направление за ортопед, но не бил прегледан. През месец май 2024 г. глътнал парче от запалка и отново бил изведен по спешност. Твърди, че спрямо него било използвано физическо насилие от надзорния състав, че изпитвал тревога, депресия и спрямо него се прилагало психическо насилие.

С определение от 21.05.2024 г. съдът е оставил без движение жалбата и е предоставил срок на В. да отстрани недостатъците .

Съдът е указал на В., че З. Б. е част от Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и не може да бъде ответник по делото, а Медицински център при З. Б. е лечебно заведение, подчинено на разпоредбите на Закона за здравето и не е част от структурата на ГДИН.

Представен е документ за внесена в срок държавна такса по сметка на съда.

Представен е и иск с вх.№3169/03.06.2024 г.

В него В. посочва, че предявява иск за сумата [рег. номер]. за обезщетение за болките и мъченията, които изпитва на лявата си ръка, за накърнено човешко достойнство, за дискриминация, за психически тормоз и за физически тормоз.

Отново се твърди бездействие на ръководството на З. Б., описват се посещения в Медицински център при З. Б., прием на аналгин, обявяване на гладна стачка, поглъщане на болт и на запалка, посещения в болница в [населено място], правят се оплаквания, че лекар и медицинска сестра в Затвора Белене не му обръщат внимание и не му се издава направление за ортопед.

В заключение се посочва, че се предявява иск против Медицинския център при Затвора Белене и против Министерство на здравеопазването „за нехайно действие и неизпълнение на задълженията“ „да се грижат за здравето и живота на хората“. Прави се искане съдът да разпореди извеждане на ищеца за преглед от ортопед.

Въпреки дадени от съда указания, с представения иск В. отново не уточнява по конкретен, ясен и еднозначен начин нито срещу кого е насочен искът му, нито какъв е предметът на иска – обезщетение за материални или нематериални вреди, причинени от конкретен, ясно посочен незаконосъобразен акт, действие или бездействие на конкретен административен орган.

Единствено ясно посочена в иска е липсата на преглед от ортопед в продължение на година и половина заради травма на лява ръка, като на някои места в иска се посочва, че е на дясна ръка.

От посочения общ размер на иска [рег. номер]. не е уточнено за всеки ответник каква част се претендира.

Едновременно се посочват като ответници ръководство на Затвора Белене (за което съдът вече е указал на ищеца, че не може да бъде ответник по иск), Медицински център при Затвора Белене и Министерство на здравеопазването.

Като основание за иска се посочват и бездействие на администрацията на Затвора Белене, и бездействие на Медицински център и на Министерство на здравеопазването, но не е посочено в какво точно се изразява бездействието на всеки от ответниците. „Не ми обръщат никакво внимание на здравето“ не е описание на конкретно незаконосъобразно фактическо бездействие. А и в същото време се описват многократни посещения на Медицинския център и болница в Белене, няма твърдения за отказана медицинска помощ или неосигурена такава.

Единственото оплакване реално е за липса на осигурен преглед от ортопед, необходимостта от който съгласно ЗИНЗС, ППЗИНЗС и Наредба № 2 от 22.03.2010 г. за условията и реда за медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода се преценява от директора на МЦ, който е компетентен да издава направление за такъв преглед.

Т. е и единственото направено изрично искане – съдът да разпореди извършването на преглед от ортопед на ищеца.

Съдът счита, че следва да се остави повторно без движение искът, и да се направят указания на ищеца да отстрани недостатъците на иска.

Н. първо място следва да се посочи, че административният съд не е овластен да извършва проверка на качеството на предоставяната медицинска помощ и на необходимостта от издаване на направление за преглед от специалист - ортопед.

Ищецът следва да направи изрично посочване кой е ответник по иска – ясно и еднозначно.

Ответник може да бъде само юридическо лице – Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, Министерство на здравеопазването, Медицински център към Затвора Белене или друго, в зависимост от предмета на предявения иск.

Ищецът следва да уточни иска – да посочи еднозначно ответник административен орган по иска, сума, която се претендира от всеки ответник по отделно, ако са повече от един, основание за иска – от какво претендира, че са му причинени вреди – конкретно посочен незаконосъобразен административен акт, фактическо действие или фактическо бездействие на конкретен административен орган в това му качество.

Ако претенцията на ищеца е за обезщетение поради качеството на медицинските услуги – ако не е доволен от лечението си, счита, че не е достатъчно, административният съд не е компетентен да се произнесе по такъв иск. Упражняването на лекарска практика не представлява административна дейност и исковете за обезщетение на вреди в този случай са подсъдни на общите съдилища.

Очевидно ищецът среща трудност при изпълнение на съдебните определения.

Същият е направил искане за назначаване на процесуален представител, наречен от него „служебен защитник“.

Преди да се остави без движение иска, следва да се извърши проверка на основателността на искането за назначаване на правна помощ.

За да се предостави правна помощ по административни дела, е необходимо въз основа на представени доказателства от съответните компетентни органи съдът да направи извод, че страната няма средства за заплащане на адвокатско възнаграждение. Съдът формира преценката си, като взема предвид: доходите на лицето или на неговото семейство; имущественото състояние, удостоверено с декларация; семейното положение; здравословното състояние; трудовата заетост; възрастта; други обстоятелства.

Освен това съгласно чл. 24 от ЗПП, за да се предостави правна помощ, е необходимо тя да е оправдана от гледна точка на ползата, която би донесла на лицето, кандидатстващо за правна помощ и претенцията да не е очевидно неоснователна, необоснована или недопустима.

С оглед разпоредбата на чл. 95, ал. 2 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, следва да се връчи на ищеца А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, З. Б. образец на декларация по чл. 23 от ЗПП за доходите на лицето и на неговото семейство, имущественото състояние, удостоверено с декларация, семейното положение, здравословното състояние, трудовата заетост, възрастта и други обстоятелства.

Също така, следва да се изискат:

справка от ТП на НОИ да това извършвани ли са плащания на А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, З. Б. в периода от 01.01.2024 г. до момента, на какво основание и в какви размери;

справка от ТД на НАП, офис Плевен, за това има ли декларирани доходи за А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене, в периода 01.01.2024 г. до момента, на какво основание и в какви размери;

както и да се направи справка в Имотния регистър за вписани недвижими имоти на името на А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене.

След представяне на посочените по-горе надлежно попълнени декларация и справки, съдът на основание чл. 23, ал. 3 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 95, ал. 2 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, ще се произнесе по основателността на искането за предоставяне на правна помощ в настоящото производство.

С оглед изложеното, Плевенски административен съд, десети административен състав,

ОПРЕДЕЛИ:

І.1. О. Б. Д. направеното искане от А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене, за предоставяне на правна помощ по реда на ЗПП по адм. д. № 444/2024 г. по описа на АдмСПлн.

2. Д. С. П. на ищеца образец на декларация по чл. 23, ал. 3 от ЗПП и образец на искане по ЗПП, които да представи попълнени и подписани по делото в 7-дневен срок от съобщението.

3. УКАЗВА на ищеца да попълни и подпише надлежно предоставените образци по т. І.2 от определението с пълните данни, съгласно посоченото в тях, и да ги представи по делото в определения срок.

ІІ.1.С. П. на декларацията по т.І.3, Д. С. И. от ТП на НОИ Плевен в 7-дневен срок от съобщението да представи по делото справка с информация за това извършвани ли са плащания на А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене, в периода от 01.01.2024 г. до момента, на какво основание и в какви размери.

2. С. П. на декларацията по т.І.3, Д. С. И. от ТД на НАП, офис Плевен, в 7-дневен срок от съобщението да представи по делото справка за това има ли декларирани доходи за А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене, в периода 01.01.2024 г. до момента, на какво основание и в какви размери.

3. С. П. на декларацията по т.І.3 Д. С. Н. справка в Имотния регистър за вписани недвижими имоти на името на А. М. В. [ЕГН], лишен от свобода, Затвора Белене.

ІІІ. П. Н. на определението по т. І в срок искането за предоставяне на правна помощ ще бъде оставено без уважение.

ІV. Преписи от определението да се връчат на ищеца и третите лица.

Н. ищеца да се връчат образците по т. І.

Съдия: