О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 94 02.04.2020г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, в
закрито заседание на втори април през две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател:
БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар и с
участието
на прокурора
като разгледа
докладваното от съдия Р.
ТОДОРОВА административно дело № 181 по описа
за 2020г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството
е по реда на чл.166, ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/
във вр. с чл.180, ал.2 от АПК.
Производството по адм. дело
№ 181/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по
жалба на М.М.С. ***, против Заповед № РД-ЗД-17/ 31.03.2020г., издадена от
Областния управител на област Стара Загора. В жалбата са изложени доводи за
незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за постановяването й
при липса на законово регламентирана компетентност, при неспазване на
изискванията за форма и съдържание на акта и в нарушение на чл.35, ал.1 от Конституцията на РБългария, чл.2 от Протокол № 4 към Европейската конвенция за
правата на човека и основните свободи и чл.6 от Хартата на основните права на
Европейския съюз.
С жалбата е направено и
искане да бъде постановено спиране изпълнението на оспорения административен
акт.
След преценка на материалите по делото съдът
намира, че искането за спиране изпълнението на Заповед № РД-ЗД-17/
31.03.2020г., издадена от Областния управител на област Стара Загора, е
процесуално допустимо.
С оспорената Заповед № РД-ЗД-17/ 31.03.2020г., издадена от
Областния управител на област Стара Загора, на основание чл.32, ал.1 от Закона
за администрацията и обявеното с Решение от 13.03.2020г. на Народното събрание
на РБългария извънредно положение, във връзка с усложнената епидемиологична
обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на област
Стара Загора и препоръка на Областен медицински съвет, е наредено въвеждане на
вечерен час на територията на област Стара Загора от 21.00 часа до 05.00 часа.
Вечерният час не важи за работещите на смени, лицата отиващи и връщащи се от
работа и лицата нуждаещи се от медицинска помощ.
Обжалваният акт следва да се квалифицира като
общ административен акт. Общият принцип в административното правораздаване, обективиран
в нормата на чл.180, ал.1 от АПК, е че подадената жалба не спира изпълнението
на оспорения общ административен акт, при законово регламентирана възможност
съдът да спре неговото изпълнение /чл.180, ал.2 от АПК/.
Приложимият
процесуален ред за разглеждане и произнасяне по направеното искане за спиране
изпълнението на Заповед №
РД-ЗД-17/ 31.03.2020г., издадена от Областния управител на област Стара Загора,
е този по чл.166, ал.3 от АПК.
След преценка на материалите по делото съдът
намира, че искането за спиране изпълнението на Заповед № РД-ЗД-17/
31.03.2020г., издадена от Областния управител на област Стара Загора, е
неоснователно, по следните съображения:
Съгласно чл.180, ал.2 от АПК, съдът може
да спре изпълнението на оспорения общ административен акт на основанията по чл.166,
ал.2 от АПК – а именно когато изпълнението може да причини на жалбоподателя
значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно
застрашаване на интересите му, като основание за прилагане на обезпечителната
мярка.
Законодателното разрешение, дадено в чл.180, ал.1 от АПК,
за предварителното изпълнение на оспорения общ административен акт, се основава
на презюмирано наличие на една или няколко от предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. За да бъде уважено искане за спиране на обжалвания общ административен
акт, не е достатъчно само посочване на правата и интересите, които биха били
увредени. По своята правна същност спирането на изпълнението на оспорения
административен акт представлява вид обезпечителна мярка в административния
процес, целяща да се предотврати осъществяването на разпоредените с обжалвания
акт правни последици до приключване на спора относно неговата
законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка изисква оспорващият
да докаже необходимост да бъде дадена временна защита по отношение фактическото
и правно положение в обема на неговите права и законни интереси до издаването
на административния акт, с цел да се предотврати евентуалното настъпване на
значителни или трудно поправими вреди.
В случая възможността за настъпването на значителни или
трудно поправими вреди за оспорващия от изпълнението на Заповед № РД-ЗД-17/
31.03.2020г. на Областния управител на област Стара Загора, нито е мотивирана, нито
е доказана по начин, който може да обоснове наличието на законово
регламентираните условия и предпоставки по чл.166, ал.2 във вр. с чл.180, ал.2
от АПК за спиране изпълнението на обжалвания общ административен акт. Изложените
от жалбоподателя доводи касаят материалната и процесуалната незаконосъобразност
на оспорения акт и са неотносими за преценката на основателността на
направеното искане по чл.180, ал.2 във вр. с чл.166, ал.2 от АПК. При липсата
на обоснована от фактическа страна и надлежно доказана вероятност за жалбоподателя
да настъпят значителни или трудно поправими вреди
или такива, които не могат да бъдат ревизирани, и доколкото вредите не се
презумират от закона, не може да се приеме съществуването на материалноправно
основание за спиране на допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на оспорения административен акт. Ето защо не може да се обоснове
извод, че по отношение на жалбоподателя е налице защитен от закона интерес,
противопоставим и съизмерим на охраняваните с допуснатото по силата на чл.180,
ал.1 от АПК изпълнение на общия административен акт интереси.
С оглед липсата на релевирани
обстоятелства и представени доказателства, сочещи наличието на материалноправни
основания съобразно законовите критерии по чл.166, ал.2 от АПК и необходимост от
спиране изпълнението на оспорения общ административен акт и след преценка на
баланса между охраняваните с допуснатото по силата на чл.180, ал.1 от АПК изпълнение
на акта интереси и правата и интересите, които евентуално ще бъдат накърнени от
това изпълнение, съдът намира, че направеното от жалбоподателя М.М.С. искане за
спиране изпълнението на оспорената Заповед № РД-ЗД-17/ 31.03.2020г. на Областния
управител на област Стара Загора, се явява неоснователно и следва да бъде
оставено без уважение.
Водим от горните мотиви и на основание чл.166, ал.3 във вр.
с ал.2 от АПК във вр. с чл.180, ал.2 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
УВАЖЕНИЕ искането
на М.М.С. ***, за спиране
на допуснатото по силата на чл.180, ал.1 от АПК изпълнение на Заповед № РД-ЗД-17/ 31.03.2020г.,
издадена от Областния управител на област Стара Загора, като неоснователно.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: