Определение по дело №739/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 януари 2021 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20207060700739
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 24

 

град Велико Търново, 22.01.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Велико Търново, ІІ - ри състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и втори януари  две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Георги Чемширов

 

при секретаря………………и в присъствието на прокурора…………………… като разгледа докладваното от съдия Чемширов административно дело №739 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по подадена искова молба от Ц.Н.Д. от гр. Г. Оряховица срещу Регионалната инспекция по околна среда и води гр. Шумен с цена на иска от 29 930 лв. В исковата молба се твърди, че в резултат на незаконосъобразни действия и бездействия на директора на РИОСВ – Шумен и служителите на инспекцията, участвали в комисията, провела конкурс за заемане на длъжността „началник отдел “Контрол на околната среда/КОС/“, тя не е била класирана за заемане на длъжността като участник в конкурса. Ищецът описва подробно извършени според нея нарушения на конкурсната процедура при оценяване на кандидатите, както и последвали проверки на тази процедура по нейни жалби и сигнали. Счита, че посочените незаконосъобразни действия са й причинили имуществени и неимуществени вреди в твърдяния размер. Претендира съда да осъди РИОСВ – Шумен да й изплати обезщетение за имуществени вреди в общ размер на 9 930 лв., обезщетение за неимуществени вреди в размер на 20 000 лв., както и разноските по делото.   

Постъпил е отговор на исковата молба съгласно чл. 131 от ГПК в който пълномощник на ответната страна оспорва исковата молба по възражения за недопустимост на образуваното производство, поради липса на предпоставките за претендиране на обезщетение по реда на чл. 203 и сл. от АПК. При условие на евентуалност се правят възражения за неоснователност на исковата претенция.   

 

Настоящият състав намира образуваното производство по подаденият иск за процесуално недопустимо за разглеждане по следните съображения:

На административните съдилища съгласно чл. 203, ал. 1от АПК са подсъдни исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и споровете относно действителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административните договори, съгласно чл. 19ж, ал. 1 от АПК.

В исковата молба се посочва, че вредите, чието обезщетяване по исков ред се претендира, са настъпили от незаконосъобразни действия на конкурсната комисия, която е провела конкурс по ред на чл. 10а и сл. от Закона за държавния служител/ЗДСл/, както и от нищожен според ищеца административен акт – заповедта на директора на РИОСВ с №ЧР-95/11.10.2019г., с която е назначен на длъжността „началник отдел“ в отдел „КОС“, спечелилият конкурса служител.

От приложените към исковата молба и отговора на ответника писмени доказателства се установява, че Ц.Д., държавен служител в РИОСВ – Шумен, е участвала в конкурс за длъжността „началник отдел“ в отдел „Контрол на околната среда“ на Дирекция „Контрол и превантивна дейност“ при РИОСВ – Шумен. Съгласно протокол от 27.09.2019г. на конкурсната комисия, в който са отразени резултатите от проведено интервю и са класирани кандидатите, на първо място е класирана Н.Г.с окончателен резултат 202т., а на второ място Ц.Д. с получени 172т. След запознаване с протокола от проведения конкурс, Д. е възразила пред органа по назначаването, който с писмо от 11.10.2019г. е приел възраженията й за неоснователни. Ищецът е сезирал министъра на околната среда и водите за допуснати нарушения в конкурсната процедура, по повод на което е извършена проверка и издадено писмо изх. №С-131/21.11.2019г. на ръководител Инспектората към МОСВ.
След приключване на конкурсната процедура, директорът на РИОСВ – Шумен е издал Заповед №ЧР-95/11.10.2019г., с която на основание чл. 9 във вр. с чл. 10д, ал. 10 от ЗДСл и заявление вх. №ОА-3230/11.10.2019г., е назначил Н.  Господинова на длъжността „началник отдел“ в отдел „КОС“ на Дирекция „Контролна и превантивна дейност“ при РИОСВ – Шумен.

Тази заповед е била оспорена от Цв. Д. по реда на чл. 149, ал. 5 от АПК пред АС – Шумен, като с Определение №262/12.03.2020г. по АД №127/2020г. състав на съда е оставил без разглеждане подадената жалба и е прекратил производството по делото. Това определение на АС – Шумен е оставено в сила с Определение №9663/15.07.2020г. по АД №6165/2020г. по описа на ВАС.  

Основанието за възникване на вредите, претърпени по начина, описан в исковата молба, е проведена конкурса процедура по реда на ЗДСл за заемане на длъжност в държавната администрация. В хода на провеждане на тази процедура според ищеца са били допуснати такива нарушения, които са опорочили крайния извод на комисията и довели до нищожност на акта, с който завършва процедурата – заповедта на директора на РИОСВ. Като участник в конкурсната процедура, която е била опорочена, Д. е претърпяла имуществени и неимуществени вреди, чието обезщетяване се претендира в настоящото производство.   

Всяка една конкурсна процедура, независимо от нормативния акт, който я регламентира, представлява динамичен фактически състав, в която всички актове и действия на различните лица, участници в производството, подготвят, обуславят и са насочени към крайния акт, с който приключва процедурата, като се поглъщат от него. Актовете и действията в такава процедура нямат самостоятелно правно значение, те попадат в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК и не подлежат на самостоятелен контрол. Съдебният контрол за законосъобразност върху такива актове е изключение от посоченото правило и ще е допустим само тогава, когато е изрично уреден в закон. В настоящия случай това не е така. 

Преценката за законосъобразност на актовете и действията на органите, водещи процедурата, вкл. и на помощните органи/какъвто е комисията по чл. 10б от ЗДСл/ ще се преценяват от гледна точка на тяхната законосъобразност само тогава, когато е допустимо производство по оспорване на крайния акт, с който завършва процедурата. В случая процедурата завършва с посочената заповед на директора на РИОСВ, която по арг. от 10д, ал. 3, изр. посл. от ЗДСл не подлежи на съдебен контрол.  Още повече, налице е влязъл в сила съдебен акт, с който е оставено без разглеждане искането за обявяване на нищожност на този акт, поради което такова искане не може да се отправя втори път с настоящата искова молба.

Съгласно разпоредбата на чл. 204, ал. 1 от АПК, озаглавен „допустимост на иска“, иск може да се предяви след отмяната на административния акт по съответния ред. След като административният акт, обусловен и поглъщащ всички онези действия, от който се претендира да са настъпили вредите, не подлежи на съдебен контрол, то предявеният иск за вреди по ЗОДЗОВ е недопустим за разглеждане. Наличието на елементите от хипотезата на чл. 204, ал. 1 от АПК е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на производството по реда на чл. 203 и сл. от АПК, за наличието на която съдът следи служебно във всяко положение на делото.  Ето защо, предявеният иск, като недопустим следва да бъде оставен без разглеждане, а производството по делото следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 204, ал. 1 от АПК, Административният съд – В. Търново, ІІ-ри състав

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

ОСТАВЯ БЕЗ разглеждане искова молба на Ц.Н.Д. от гр. Г. Оряховица, срещу Регионалната инспекция по околна среда и води гр. Шумен с която се претендира за обезщетение за вреди в резултат на незаконосъобразни действия и бездействия на директора на РИОСВ – Шумен и служителите на инспекцията, участвали в комисията, провела конкурс за заемане на длъжността „началник отдел “Контрол на околната среда“, приключила със Заповед №ЧР-95/11.10.2019г. на директора на РИОСВ – Шумен и връща исковата молба на подателя й.

ПРЕКРАТЯВА производството по АД №739/2020г. по описа на Административен съд – В. Търново.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ :