РЕШЕНИЕ
№
гр.Червен бряг, 19.11.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Червенобрежки районен съд, в публичното заседание
на тринадесети юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОХАН ДЖЕНОВ
при секретаря Елеонора Йотова,
като разгледа докладваното от съдията Дженов АНД № 138 по описа за 2019 година на Червенобрежки районен съд на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 от ЗАНН
В
Червенобрежки районен съд е постъпила жалба от Д.Н.В. ***, с ЕГН ********** *** подадена по реда на чл. 59 от ЗАНН, против
Наказателно постановление № 11-01-745 от 20.03.2019 г. на ***с което на основание чл. 247, ал.1 от ЗОП и
Заповед № ЗМФ-458/11.06.2017г. на министър на финансите му е наложено
административно наказание „Глоба” в размер на 2863,28 /две хиляди осемстотин
шестдесет и три 0,28/ лева, за нарушение на чл. 2, ал.2 от Закона за
обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр.13/16.02.1016 г., в сила от 15.04.2016 г.; доп. ДВ, бр.34
от 03.05.2016 г.). Изразява становище, че соченото като нарушено обстоятелство, изискването за
наличие на кухня при подписване на договора е такова, което не се отнася към
критериите за оценка по обществената поръчка. Счита, че има съществени
нарушения на административно производствените правила, противоречие с
материалните разпоредби и несъответствие с целите на закона.
Жалбоподателят – редовно призован в
съдебно заседание не се явява лично. Представлява се от адв. С. Х. от ЛАК.
Ответникът по жалбата – редовно призован не се явява, за
него ***М.Т., която изразява становище за правилност и законосъобразност на
атакуваното НП, като излага подробни доводи за това.
Съдът като съобрази събраните по делото
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в
жалбата и становището на страните, намира за установено следното:
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59,
ал.2 от ЗАНН от активно легитимирано лице, поради което е допустима и следва да
бъде разгледана.
ПО ОСНОВАТЕЛНОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Предмет на преценка в настоящето производство е както
материалната законосъобразност на наказателното постановление, така и
съответствието му с процесуалния закон.
Съдът като съобрази събраните по делото писмени
и гласни доказателства – поотделно и в тяхната
съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на страните, намира
за установено от правна и фактическа страна
следното:
С АУАН №
11-01-827/22.10.2018 г.
И.И. Н. – ***при ***,
констатирал извършено от ***Д.Н.В. нарушение на чл. 2, ал.2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ,
бр.13/16.02.1016 г., в сила от 15.04.2016 г.; доп. ДВ, бр.34 от 03.05.2016 г.),
изразяващи се в това, че в Решение за откриване
на процедура за възлагане на обществена поръчки по реда на чл.18, ал.1, т.12 от
Закона за обществените поръчки /ЗОП/, с предмет
„Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***, финансиран от „Оперативна
програма за храни и/или основноматериално подпомагане“, съфинансирана от Фонда
за европейско подпомагане на нуждаещите се лица, по обособена позиция 1.:
„Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***обособена позиция 2.:
„Приготвяне и доставяне на храна ***е одобрил обявление и документация за
участие, в които е включено изискване към участниците, даващо необосновано
предимство за някои от тях, а именно: „При подписване на договор избрания
участник да разполага с кухня на територията на ***1. и ***2. за целия срок на
договора“, представляващо нарушение на чл. 2, ал.2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр.13/16.02.1016 г., в сила от
15.04.2016 г.; доп. ДВ, бр.34 от 03.05.2016 г.).
В законоустановения срок ***на *** е издал против жалбоподателя обжалваното Наказателно постановление № 11-01-745 от 20.03.2019
г., с което дословно
възпроизвел описаните в АУАН обстоятелства. По делото са приети като писмени доказателства
и като доказателства
по делото писмо с вх. № 2451/15.05.2019
г. е изпратена цялата преписка, която
съдържа в заверени копия: Жалба рег. №11-01-827 от
07.05.2019 г.; известие за доставена пратка, удостоверяващо връчването на НП;
разпечатка от системата за проследяване на пратките на Български пощи; НП №11-01-827 от
22.04.2019 г.; Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите; АУАН
№ 11-01-827/22.10.2018 г.; Заповеди № ФК-10-638/28.06.2018 г., №
ФК-10-750/30.07.2018 г., № ФК-10-868/27.08.2018 г. и № ФК -10-902/05.09.2018 г.
на ***на АДФИ; справка изх. № 11-00-169/ 04.07.2018 г. за отговорните ***;
Решение № РД-09-354/15.06.2017 г. на възложителя за откриване на процедурата;
Обявление за поръчка; Документ за участие и Техническа спецификация за
изпълнение на поръчката; Извадка от сайт на ***; входящ регистър на постъпилите
оферти за участие в процедурата; Решение № РД-09-410/11.07.2017 г. на
възложителя за класиране на участниците и
определяне на изпълнители на поръчката; договор рег. №
98-00-599/31.07.2017 г. с *** и договор рег. № 98-00-598/31.07.2017 г. с ***.
Жалбата е подадена от лице имащо
правен интерес от оспорване на неблагоприятен за него акт и в предвидените
срокове, поради което е процесуално допустима. По същество е неоснователна, по
следните съображения:
По делото
не се спори, че при обявяване на поръчката възложителят е изписал мотиви,
свързани с възможността за разделяне на поръчката на обособени позиции – обособена позиция 1.:
„Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***обособена позиция 2.:
„Приготвяне и доставяне на храна ***като в изискванията към кандидатите е
посочил в т. III.1.3 „Технически и
професионални възможности“ от обявлението, в т.2.3. на Раздел V „Изискванията към участниците“ от
документацията за участие е включил следното: „При подписване на договор
избрания участник да разполага с кухня на територията на ***1. и ***2. за целия
срок на договора“.
Въз основа
на безспорно установените по делото факти и обстоятелства, ***И.И. Н. – ***при *** И.И. Н. – ***при *** е
достигнал до обоснован извод за незаконосъобразност на действията на
възложителя, свързани с поставянето не неравноправна клауза към кандидатите
за участие в поръчката за всяка от обособените
позиции, изразяваща се в горепосоченото изискване, което представлява и
нарушение на разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗОП, а именно: „При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да
ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават
необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански
субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността,
сложността, количеството или обема на обществената поръчка.“.
Настоящият
съдебен състав напълно споделя извода за несъстоятелност на обосновката на
възложителя, свързана с посоченото изискване. Създава се
пречка участник в състезателната процедура да даде оферта за изпълнение на
предвидените в поръчката условия по отношение на всяка една от
обособените
позиции и в този смисъл се ограничава възможността на кандидат за изпълнител
със сравнително висок капацитет на възможностите да поеме отговорност за
изпълнение на обявените за финансиране задачи, свързани с предмета на
обществената поръчка „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***, финансиран от
„Оперативна програма за храни и/или основноматериално подпомагане“,
съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане на нуждаещите се лица.
С
поведението си възложителя безспорно е ограничил възможността за участие на
по-широк кръг лица, като кандидати за изпълнители на обществена поръчка, с
което е допуснал нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП,
ограничавайки необосновано възможността за конкуренция между участници и
давайки предимство на определени кандидати пред евентуално
желаещи да участват такива и притежаващи необходимия
капацитет за изпълнение, съобразно техническите
изисквания на определените в документацията от възложителя възможности.
От събраните по делото писмени и
гласни доказателства се установи, както от обективна, така и от субективна страна, че жалбоподателя въвеждайки
допълнителното изискване в т. III.1.3 „Технически и
професионални възможности“ от обявлението, в т.2.3. на Раздел V „Изискванията към участниците“ от
документацията за участие е нарушил разпоредбите на чл.2,
ал.2 от ЗОП.
В разглеждания казус, хипотезата
и диспозицията на правната норма се съдържат в чл. 247, ал.1 от ЗОП, според която „Възложител, който наруши забраната на чл. 2, ал. 2, чл. 11, ал. 5,
чл. 16,
чл. 21, ал. 14, 15
или 17, чл.
149, ал. 8 или чл. 150, ал. 4, се наказва с глоба в
размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече
от 10 000 лв.“. Тези текстове много точно установяват при какви условия, какво
поведение е дължимо от правния субект. Неизпълнението на тези задължения имат за последица инвокиране на
санкцията на правната норма, респ. представлява правопораждащ юридически факт
на материалното административно-наказателно правоотношение. Част от
съдържанието на това правоотношение е правомощието на наказващия орган да
наложи съответно административно наказание.
В контекста на изложеното, съдът
приема, че обвинението срещу жалбоподателя е доказано по несъмнен начин от събраните доказателства и следва да се приеме, че същия е
извършил описаното в НП административно нарушение, и че законосъобразно е
привлечен към административнонаказателна отговорност.
По отношение на наказанията:
Наложеното на
жалбоподателя наказание е определени
правилно по вида си, съобразно приложимият санкционен състав, индивидуализирана е в изрично
определения от законодателя размер. Така проведената
индивидуализация, според Съда изцяло е съобразена
с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН. Посочените нарушения не са и не могат да се приемат за маловажни,
поради което прилагането на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН в конкретния случай
се явява неоснователно. От описаните по-горе доказателства,
събрани в производството става ясно, че е осъществен визирания в
наказателното постановление административно-наказателен състав, спазена е
законовата процедура по констатиране на това нарушение, като при издаването на
АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения. Изложените съображения налагат извод за потвърждаване на административния акт като обоснован и законосъобразен.
Водим
от гореизложеното и на основание чл.63
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно
постановление № 11-01-745 от 20.03.2019 г. на ***като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Плевенски административен съд по реда на Административно процесуалния кодекс, в
14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: