Решение по дело №17119/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2912
Дата: 27 юни 2019 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Румяна Димова Христова
Дело: 20183110117119
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                 

 

         № 2912

                                               гр.Варна, 27.06.2019год.

                                              

 

 

      В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

                                    

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ , ХVІ-ти  състав, в публично заседание на двадесет и втори май   през  две хиляди и  деветнадесета    година  в  състав:                                                                                                                                                                                

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: РУМЯНА ХРИСТОВА

                                                              

при секретаря  ГАЛЯ ДАМЯНОВА  , като разгледа докладваното от съдията гр.дело №17119 по описа за 2018год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

Предявени са кумулативно съединени искове с правно основание чл.  415, ал.4 ГПК във вр. чл. 422 от ГПК и чл.79 ЗЗД  във вр. с 86 от ЗЗД за признаване за установено в отношенията между страните, че „А.6." ЕООД, ЕИК *, има изискуемо вземане от „Ч. -А.Д." ЕООД, ЕИК * в размер на 15 306,00 /петнадесет хиляди триста и шест/ лева, представляваща неплатени задължения за възнаграждение по договор за проектиране от 01.08.2017г. и Анекси към него от 23.01.2018г. и 29.01.2018г., ведно с мораторна лихва върху главницата в размер на общо 309,40 лева от настъпване на падежа на вземанията до датата на подаване на заявлението на 10.08.2018г., както и законната лихва, считано от датата на депозиране на заявлението 10.08.2018г. до окончателното изплащане на задължението, направените съдебни разноски в заповедното производство в размер на 831,12 лв.(осемстотин тридесет и един лева и дванадесет стотинки).

Моли, с оглед изхода на спора, да му бъдат присъдени и съдебно-деловодните разноски и адвокатски хонорар и за настоящото производство. 

Обстоятелства, от които се твърди, че произтича претендираното право:

С Договор за проектиране, сключен на 01.08.2017год., „Ч. -А.Д." ЕООД, е възложило на "А." ООД изработването на идеен и технически проект за обект: "Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ с идентификатор *, УПИ *- *, кв. * по Паркоустройствен и регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване, р-н „*" - гр. Варна", съдържащ описаните в договора проектни части. Уговореното между страните възнаграждение е в размер 186 000,00 лева без ДДС, което „Ч. -А.Д." ЕООД, се задължава да заплати на "А." ООД, при условията и в сроковете описани в договора.

На 23.01.2018 год. страните са подписали Анекс към договора за проектиране, с който допълнително ответното дружество е възложило на "А." ООД, изработването на проекти по част "План за безопасност и здраве"ПБЗ/, "Временна организация и безопасност на движението“ /ВОБД/ и "План за управление на строителните отпадъци" /ПУСО/ за гореописания обект - Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване, срещу възнаграждение в размер на 3500,00 лева без ДДС, а с Анекс от 29.01.2018г. - изработването и на проекти "Пожарна безопасност" /ПБ/, ВОБД, ПБЗ и ПУСО към обект: Външни ВиК връзки на сградата, срещу възнаграждение на стойност от 3200,00лева без ДДС.

Възложената работа е била изпълнена от „А." ООД точно и добросъвестно, съобразно условията на договора и анексите към него и предадена на ответното дружество в уговорените срокове. Възложителят е приел без възражения изработените проекти, за което свидетелстват подписаните между страните: 1. Приемо-предавателен протокол от 07.08.2017г. - за предаването на Идейно решение за обекта; 2. Приемо-предавателен протокол от 10.10.2018г. - за предаване на документация на фаза ТП и РП: тахиметрична снимка и част Водоснабдяване и канализация; 3. Приемо-предавателен протокол от 20.12.2017г. - за предаването на Техническия проект, съдържащ всички проекти части, възложени с договор; 4. Приемо-предавателен протокол от 08.02.2018г. - за предаването на проекти по част "План за безопасност и здраве"/ПБЗ/, "Временна организация и безопасност на движението"/ВОБД/ и "План за управление на строителните отпадъци"/ ПУСО/ за обекта „Сграда със смесено предназначение", възложени с Анекса от 23.01.208г. към договора за проектиране и 5. Приемо-предавателен протокол от 10.04.2018г. (погрешно записано в протокола 2017г., вместо 2018г.) - за предаването на проекти ПБ, ВОБД, ПБЗ и ПУСО към обект: Външни ВиК връзки, възложени с Анекса от 29.01.2018год. от договора за проектиране.

След предаване на изработените проекти изпълнителят „А." е издал 8 бр. фактури за дължимите възнаграждения на обща стойност 231 240,00 лева с включено ДДС. Издадените фактури са приети за плащане и подписани от управителя на „Ч. - А.Д." ЕООД – С. А. Т. По-голямата част от сумите по тези фактури вече са платени, но и към настоящия момент неизплатени остават сумите, както следва:

-        Фактура № 478/20.12.2017год. е платена частично, като е останала неплатена част от нея в размер на 12 090,00 лева с начислен ДДС - по чл. 3, ал. 3, т. 5 от Договора за окончателното плащане на стойността на техническата фаза на проекта по Договора.

-        по Фактура № 505/10.04.2018 год. - не е платена изцяло сумата от 1 536,00 лева с ДДС, която представлява остатък от общата стойност на услугата, дължима съгласно Анекс от 29.01.2018 год. към договора;

-        по Фактура № 488/08.02.2018 год. - не е платена изцяло сумата от 1 680,00 лева с ДДС - която представлява остатък от общата стойност на услугата по Анекс към договора от 23.01.2018 год.

Дължимите от „Ч. - А.Д." ЕООД парични задължения за възнаграждения по Договор за проектиране от 01.08.2017год. и анексите към него възлизат на обща стойност от 15 306 лева.

Съгласно чл. 3, ал. 3, т. 5 от Договора, окончателното плащане на договореното възнаграждение се извършва в седемдневен срок, считано от одобрението на техническите проекти от Община Варна, но не по-късно от шест месеца от предаване на техническите проекти на възложителя, който срок е изтекъл на 20.06.2018г. Окончателното плащане на възнаграждението за изготвянето на допълнителни проекти, възложени с анексите към договора, съгласно т. 2.2 от същите, е следвало да бъде направено в тридневен срок от предаването на проектите, съответно до 11.02.2018г. за плащането на сумата от 1680,00 лева - възнаграждение по анекса от 23.01.2018 год. и до 13.04.2018г. за плащането на сумата от 1536,00 лв.- дължимо възнаграждение по анекса от 29.01.2018 год.

С нотариална покана, връчена на „Ч. - А.Д." ЕООД на 06.08.2018г. при условията на чл.17(1), във връзка с чл. 50(4) от ГПК, на ответното дружество е предоставен срок, в който да заплати остатъка от задълженията си към „А.6." ЕООД. Тъй като в указания срок ответното дружество не заплаща дължимата от него сума, за събиране на вземането си, „А.6." ЕООД, в качеството си на кредитор на основание чл. 410, ал. 1, т. 1 от ГПК, подава в Районен съд - гр. Варна заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл. 410 от ГПК.

С посоченото Заявление претендира от ответника „Ч. -А.Д." ЕООД заплащането на следните суми:

1. Сума в общ размер на 15 306,00 лв. (петнадесет хиляди триста и шест лева), представляваща неплатени задължения за възнаграждение по договор за проектиране от 01.08.2017г. и Анекси към него от 23.01.2018г. и 29.01.2018г., както следва:

-по фактура № 478/20.12.2017год. - сума в размер на 12 090,00 лева;

-по фактура № 488/08.02.2018 год. - сума от 1680,00 лева;

-по фактура № 505/10.04.2018 год. - сумата от 1536,00 лева.

2.Мораторна лихва в размер на общо 309,40 лв. (триста и девет лева и четиридесет стотинки) върху всяка от горните суми, съответно:

-Лихва в размер на 174,63 лева, върху сумата от 12 090 лева, дължима по фактура № 478 от 20.12.2017год., за периода от 20.06.2018г. до 10.08.2018г.

-Лихва в размер на 84,00 лева върху сумата от 1680 лева, дължима по фактура № 488 от 08.02.2018 год., за периода от 12.02.2018г. до 10.08.2018г.

-Лихва в размер на 50,77 лева върху сумата от 1536 лева, дължима по фактура № 505 от 10.04.2018 год. за периода от 14.04.2018г. до 10.08.2018г.

 3.Законна лихва върху главницата от 15 306,00 лева, от датата на депозиране на заявлението за издаване на заповед за изпълнение до пълното изплащане на вземането.

 4.Сума в размер на 831,12 лв. (осемстотин тридесет и един лева и дванадесет стотинки), представляваща направените в заповедното производство разноски, включващи държавна такса за разглеждане на заявлението в размер на 331,12 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева.

Въз основа на подаденото Заявление по реда на чл. 410 от ГПК е образувано ЧГД № 12195/2018г. по описа на PC- гр. Варна, и е издадена Заповед № 6094/15.08.2018г. за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК, с която ответникът „Ч. -А.Д." ЕООД е осъдено да заплати на „А.6." ЕООД сумата от 15 306,00 лв., представляваща сбора от неплатени задължения за възнаграждение по договор за проектиране от 01.08.2017г. и Анекси към него от 23.01.2018г и от 29.01.2018г., 309,40 лева - мораторна лихва върху дължимите суми до датата на подаване на заявлението, законната лихва, считано от датата на депозиране на заявлението 10.08.2018г. до окончателното изплащане на задълженията, както и сумата от 831,12лева - сторени в заповедното производство разноски.

Със съобщение, получено на 10.10.2018г. на заявителя е връчено Разпореждане от 28.09.2018г. по ЧГД № 12195/2018г. по описа на Районен съд- гр. Варна, 49 състав, с което съдът е указал на „А." ЕООД, че следва в едномесечен срок, считано от датата на получаване на съобщението да заведе иск за установяване на вземането си от „Ч. -А.Д." ЕООД, в качеството на длъжник по издадената Заповед № 6094/15.08.2018 год. за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК, поради подадено от ответното дружество възражение по смисъла на чл. 414, ал. 1 от ГПК срещу издадената заповед.

Ответникът в срока за отговор по реда на чл.131 от ГПК , не депозира отговор на исковата молба.

В съдебно заседание исковете се поддържат.  В хода по същество проц.представител  на ищеца  - адв.Т. моли за уважаване на исковете  и присъждане на сторените по делото разноски. В срок депозира писмени бележки.

В съдебно заседание ответникът се представлява от адв. Н. Не оспорва, че е възложил на ищеца изработка на идеен проект на сграда, като между страните е сключен договор от 01.08.2017год. , както и анекси към него, приложени в исковата молба. Счита, че изпълнителят –ищец в настоящото производство не е изпълнил изцяло задълженията си, като изпълнител на проектите , като аргументите в тази връзка са следните: Изпълнителят не е предал годен за изпълнение технически проект, не е изпълнил точно и качествено в пълнота възложената работа, извършената работа не е приета съгласно изискванията на чл.266,ал.1 от ЗЗД. Във връзка с направените възражения , заявява доказателствени искания. Съгласно чл.133 от ГПК в срока за отговор на исковата молба следва да се направят всички възражения и доказателствени искания на ответника, под страх от преклузия. Изискването е пряко приложение на въведения и действащ с новия ГПК процесуален принцип на концентрационното начало и свързаната с него генерална преклузия. Въпреки това съдебната практика приема, че този срок не винаги е краен – но досежно тези обстоятелства, които ищецът следва да докаже по силата на императивния чл.154, ал.1 от ГПК. Тоест с изтичане на срока за отговор не се преклудира възможността ответникът да оспорва тези предпоставки, които ищецът така или иначе трябва да доказва в процеса. Преклудират се обаче фактическите твърдения за наличие на положителни обстоятелства, които не са наведени с отговора, но налагат доказване от ответника, именно на които ответникът базира своята защитна теза. В този смисъл е налице и съдебна практика на Върховен касационен съд – Решение №48/25.04.2014г. по гражданско дело №2410/2013г. на Първо ГО, в което е прието, че преклузията на чл.133 ГПК обхваща възраженията, които са твърдения за факти относно възникването, съществуването, погасяването на спорното право, като тя не обхваща само правните изводи, които съдът може да направи. В същия смисъл е Решение №83/29.04.2014г. по гражданско дело №1463/2013г. на Трето ГО, в което е посочено: „Ответникът е длъжен да посочи всичките си възражения в отговора на исковата молба и ако не го стори, той, съобразно чл.133 ГПК, губи правото да ги повдигне по-късно. Когато въззивният съд се произнесе по възражение, което е направено след срока за отговор, той допуска съществено процесуално нарушение.“. Или казано по друг начин – по правилата на ГПК ответникът не може, след отговора на исковата молба, да навежда нови положителни твърдения, на които да основава защитата си. Само ако е въвел такива в срока за отговор, той ще може да представи доказателства за тях и в първото о.с.з., след като е получил указанията на съда по чл.140 ГПК вр. чл.146 ГПК, относно доказателствената тежест. И обратното.

Твърдението за осъществено от страна на ищеца неизпълнение в наведените параметри е такова,  което  освобождава ответника  от отговорност,т.е. такова положително твърдение, което следва да се докаже от страна на ответника. Ето защо то, заявено много след отговора , едва в първото по  делото съдебно заседание е преклудирано, респ. доказателства за него не следва да се събират.

Тоест не се касае за принципна недопустимост на тезата на ответника, нито за принципно късно представяне на доказателствата. Действителната причина, поради която не следва да се приемат доказателства в горния случай е, че защитната теза, която страната се домогва да докаже с тях, е заявена късно – много след срока за отговор, а тя е свързана с нови твърдения за положителни обстоятелства, които са преклудирани след срока за отговор. В случай, че отговор беше подаден и беше заявено твърдението за осъществено от страна на ищеца неизпълнение, то доказателствените искания  в първото о.с.з. щяха да бъдат допустими.

По изложените съображения и с оглед описаните процесуални действия на ответника по делото, възражението му за наличие на обстоятелства, които го освобождават от отговорност,не следва да се разглеждат от съда.  

  В хода по същество на делото, проц. представител на ответника моли за отхвърляне на исковете. Счита, че исковете се явяват неоснователни и недоказани. Сочи, че ищецът в качеството си на изпълнител не е изпълнил задължението си по договора точно и в срок, налице е лошо изпълнение, налице е неизпълнение на възложената задача с анекс от 09.01.2018год. от страна на изпълнителя.

По допустимостта на иска: Няма спор между страните, а и от изисканото за нуждите на настоящото производство ч.гр.дело №12195/2018год. на ВРС  се установява, че  е издадена заповед за изпълнение на парично задължение, съгласно която длъжникът  „Ч.А.“ ЕООД, ЕИК/БУЛСТАТ *, с адрес - *, да заплати на кредитора „А.6.“ ЕООД, ЕИК/БУЛСТАТ *, с адрес - *,сума в общ размер на 15306 лв. /петнадесет хиляди триста и шест/ лева представляваща неплатени задължения за възнаграждение по договор за проектиране от 01.08.2017 год. и Анекси към него от 09.01.2018 год. и 23.01.2018 год., от които; по фактура №478/ 20.12.2017 год. – сума в размер на 12090 лв.; по фактура №488/ 08.02.2018 год. – сума в размер на 1680 лв.; по фактура 505/ 10.04.2018 год. – сума в размер на 1536 лв.; сума в общ размер на 309.40 лв. /триста и девет лева и 40 ст./ лева – МОРАТОРНА ЛИХВА върху всяка от сумите, както следва: лихва в размер на 174.63 лв. върху сумата от 12090 лв. дължима по фактура №478/ 20.12.2017 год. за периода от 20.06.2018 год. до 10.08.2018 год.; лихва в размер на 84 лв. върху сумата от 1680 лв. дължима по фактура № 488/ 08.02.2018 год. за периода от 12.02.2018 лв. до 10.08.2018 год.; лихва в размер на 50.77 лв. върху сумата от 1536 лв., дължима по фактура № 505/ 10.04.2018 год. за периода от 14.04.2018 год. до 10.08.2018 год., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на заявлението в съда – 10.08.2018 год. до окончателното изплащане на задължението, както и разноските по делото в размер на 331.12 лв. /триста тридесет и един лев и 12 ст./ лева – внесена държавна такса и 500 лв. /петстотин/ лева – адвокатско възнаграждение.

В срок длъжникът възразява.С разпореждане от 28.09.2018год. заповедния съд указва на заявителя за възможността да предяви иск в едномесечен срок от съобщаването. За това разпореждане заявителят  е уведомен на 22.12.2017год.  В указания едномесечен срок заявителят депозира настоящото искова молба, която като депозирана в срок се явява допустима и подлежи на разглеждане по същество.

СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателства – по отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от фактическа   и правна страна:

Приет по делото е договор за проектиране от 01.08.2017г. , сключен между „Ч.-А.Д.“ЕООД , като възложител и „А.“ ООД, като изпълнител-проектант.

Съгласно чл.1,ал.1,т.1 Възложителят възлага, а проектантът приема да извърши следните дейности, а именно:Да изработи идейно решение и идеен проект с цел получаване на разрешение за строеж и технически проект за обект: Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване“ в ПИ *, УПИ * , кв.* по Паркоустройствен и Регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване, район * с приблизителна РЗП от 10 000кв.метра, съдържащ следните проектни части: част архитектурна; част конструктивна; част електрическа; част ел-силно и слаботокови; част ВИК; част ОВК; оценка за съответствие на Енергоефективност и доклад;Енергоефективност; част Пожарно аварийна безопасност;част пожароизвестяване;част Геодезия-вертикална планировка и трасировъчен план; част озеленяване; подробни количествени сметки.

По силата на чл.3,ал.1 За извършването на възложената с чл.1 от този договор работа проектантът има право на възнаграждение в размер на 18.60лв. без ДДС за квадратен метър  или общо за обекта при прогнозно РЗП от 10 000кв.м. сума от 186 000лв. без ДДС, разпределена между проектните фази, както следва: т.1 За фаза идейна и идейно решение-35% от общата стойност, равняваща се на 65 100лв. без ДДС; т.2 За фаза  техническа-65 % от общата стойност, равняваща се на  120 900лв. без ДДС. В ал.2 на същия член е уговорено, че в посочената в чл.3,ал.1 цена на проектните работи не е включена стойността на проектиране на трафопост към външни ел.връзки, същата се  оферира след получаване  на  указателни становища/предварителни договори/ от съответното разпределително дружество,за което между страните ще се сключи анекс към договора. Съгласно ал.3 Общото дължимо на проектанта възнаграждение се заплаща на части и срокове, по график, както следва:т.1 аванс в размер на 50% от стойността по чл.3,ал.1,т.1, равняващ се на 32 550лв.без ДДС, се заплащат в седемдневен срок от датата на подписване на договора; т.2 междинно плащане 40% от стойността на договореното възнаграждение по чл.3,ал.1,т.1 и авансово плащане в размер на 50% от стойността на договореното възнаграждение по чл.3,ал.1,т.2 , равняващи се общо на 86 490лв. без включен ДДС, се заплащат от възложителя на проектанта в 7/седем/дневен срок, след предаване на изготвения идеен проект с приемо-предавателен протокол, съставен между страните и преизчисляване и остойностяване на точната квадратура, ако такова е необходимо и съгласно условията на чл.5,ал.2-ал.4 от договора; т.3 –окончателно плащане 10% от стойността на договореното възнаграждение по чл.3,ал.1,т.1, равняващо се на 6 510лв.без включен ДДС, се заплащат от възложителя в седемдневен срок, считано от получаване на разрешение за строеж за обекта, но не по-късно от шест месеца след предаването на идейните проекти от проектанта на възложителя. т.4 междинно плащане  40% от стойността на договореното  възнаграждение по чл.3,ал.1,т.2 , равняващо се на 48 360лв. без включен ДДС се заплащат от възложителя на проектанта в 7 дневен срок ,след предаване на изготвения технически проект с приемо-предавателен протокол съставен между страните. т.5 окончателното плащане 10% от стойността на договореното възнаграждение по чл.3, ал.1,т.2 , равняващо се на 12 090лв. без включен ДДС се заплащат от възложителя в седемдневен срок, считано от одобрението на техническите проекти от община Варна, но не по-късно  от шест месеца след предаването на техническите проекти от проектанта на възложителя.В чл.3,ал.4 е уговорено, че всички разноски на проектанта по изпълнението на този договор са за негова сметка и се считат включени в определеното в ал.1 общо дължимо на проектанта  възнаграждение с изключение на разходите за командировки, всички видове такси и плащания , извън пряката проектантска работа след представяне на съответните документи, удостоверяващи тези разходи. В ал.5 е посочено , че дължимите във връзка с одобряването на проекта такси, както и всички дължими по административните процедури такси са за сметка на възложителя.

Приет по делото е приемо-предавателен протокол по договор от 01.08.2017год. Видно от протокола на 01.08.2017год. между страните в настоящото производство е осъществено приемане и предаване на следните документи: НА №9262/20.04.2017год.-копие, НА №3406/23.02.2006год.-копие; НА №27608/28.10.2005год.-копие и НА №15530/24.06.2005год. –копие;  Скица  ПИ 10135.4508.208 от 30.05.2017год.- копие; предварителен договор  Енерго Про за присъединяване  на обект към електроразпределителната мрежа-03.07.2017год. копие ; Съгласувателно  становище  В. – рег.индекс 94-Й-15/18.07.2017год.-копие; В. и к. ООД-изходни данни за изготвяне на ИП за сгради ВИК отклонения-копие; Виза за проектиране –съгласувана –копие; Заповед №Г-262/31.07.2015год. за одобрен ПУП-ПРЗ –копие; Проект за ПУП-ПРЗ-копие ; Тахиметрична снимка-папка + диск/оригинал/; инженерно –геоложки проучвания –папка оригинал.

На 02.08.2017год. е издадена фактура №********** за сумата от 39 060лв. с ДДС , 32 550лв. без ДДС двустранно подписана от страните за авансово плащане 50% съгл.договор от 01.08.2017год., чл.3,ал.1,т.1.

Приобщен към доказателствата по делото е приемо-предавателен протокол от 07.08.2017год. подписна от страните в настоящото производство за приемане и предаване на следната документация: Обект: Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ * ,кв.* по Паркоустройствен  и  Регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване , *-идейно решение.

С  фактура №********** от 26.09.2017г. двустранно подписана между страните е фактурирана сумата от 39 060лв. с ДДС , 32 550лв. без ДДС за идейно решение  и идеен проект по части за обект: Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ 10135.4508.208,  УПИ *,*, съгл. Дог. От 01.08.2017год. , чл.3,ал.1,т.1 със спаднат аванс по фактура №**********/02.08.2017год.

За сумата от 72 540лв. с ДДС, 60 450лв. без ДДС е издадена фактура №********** от 29.09.2017г., представляваща авансово плащане 50%, съгл.дог.от 01.08.2017год., чл.3,ал.1,т.2 и чл.3,ал.3,т.2.

На 10.10.2017год. между страните е  подписан двустранен приемо-предавателен протокол за приемане и предаване на следната документация за Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *,  * ,кв.*,*-Тахиметрична снимка-3бр.папки + 1бр.диск; Водоснабдяване и канализация-3бр.папки+ 1бр.диск.

С приемо-предавателен протокол от 20.12.2017год. двустранно посписан между страните за обекта - Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *,  УПИ * ,кв.*,* е приет и предаден технически проект със следните части: Архитектурна+кс-3бр.хартиен носител, 1бр.диск; Конструктивна + кс-3бр.хартиен носител, 1бр.диск; Констурктивна-статически изчисления- 1бр.хартиен носител; Електрическа+кс-3бр.хартиен носител, 1бр.диск;  ВИК+ кс-3бр.хартиен носител, 1бр.ситуация за ВИК Варна; ОВК+кс-3бр. хартиен носител, 1бр.диск; Оценка за съответствие на Енергоефективност и доклад- 3бр. хартиен носител, 1бр.диск; Пожарно аварийна безопасност -3бр.хартиен носител, 1бр.диск; Геодезия –вертикална планировка и трасировъчен план + кс-3бр. хартиен носител, 1бр.диск; Озеленяване +кс-3бр.хартиен носител, 1бр.диск; Площообразуване-на хартиен и електронен носител.

На 20.12.2017год. е съставена фактура за сумата от 72 540лв. с ДДС, 60 450лв. без ДДС за ТП по части за обект Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *,  УПИ * ,кв.*,*, съгл. Дог. От 01.08.2017год., двустранно подписано между страните.

С анекс от 09.01.2018год. към договор за проектиране от 01.08.2017год. страните се уговарят за следното: Възложителят възлага , а Изпълнителя приема да изготви проекти по части ПБ, ВОБД, ПБЗ и ПУСО към обект : Външни ВИК връзки на Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ *, кв.* по Паркоустройствен и Регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване, * със стойност на услугата в размер от 3200лв. без включен ДДС, платими,както следва: аванс в размер на 60 % от общата сума , равняваща се на 1 920лв.платими в три дневен срок от подписването на настоящия анекс и окончателно плащане в размер на 40% от общата сума, равняващи се на 1280лв., платими в тридневен срок от предаването на проектите от проектанта на възложителя, удостоверено с подписан от страните по анекса приемо-предавателен протокол. Уговорен е срок за изготвяне на документацията 20 календарни дни.

С анекс от 23.01.2018год. към договор за проектиране от 01.08.2017год. страните се уговарят за следното: Възложителят възлага , а Изпълнителя приема да изготви проекти по части ПБ, ВОБД и ПУСО към обект : Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ * по Паркоустройствен и Регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване, район * със стойност на услугата в размер от 3500лв. без включен ДДС, платими,както следва: аванс в размер на 60 % от общата сума , равняваща се на 2100лв.платими в три дневен срок от подписването на настоящия анекс и окончателно плащане в размер на 40% от общата сума, равняващи се на 1400лв., платими в тридневен срок от предаването на проектите от проектанта на възложителя, удостоверено с подписан от страните по анекса приемо-предавателен протокол. Уговорен е срок за изготвяне на документацията 10 календарни дни.

С двустранно подписан на 08.02.2018год. приемо-предавателен протокол за предадени следните документи,    относно Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ *, кв.* по Паркоустройствен и Регулационен план с указан начин на застрояване на Паркова зона за обществено обслужване, район *, а именно: ПБЗ-3бр.хартиен носител, 1бр.диск; ВОБД-3бр.хартиен носител, 1бр.диск и ПУСО-3бр.хартиен носител, 1бр.диск.

На 08.02.2018год. е издадена фактура за сумата от 1680лв. с ДДС, 1 400лв. без ДДС , относно проекти по част  ПБЗ, ВОБД и ПУСО за Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ *, кв.*, *, съгласно анекс от 23.01.2018год. към дог. От 01.08.2017год.,т.2, двустранно подписано от страните.

С приемо-предавателен протокол  от 10.04.2017год. подписан двустранно от страните  са предадени  от ищеца на ответника следната документация: за обект : Сграда със смесено предназначение и обществено обслужване в ПИ *, УПИ *, кв.*, *, във фаза Технически проект – ПБ-3бр. хартиен носител, 1бр.диск; ВОБД – 3 бр. хартиен носител, 1бр.диск и ПБЗ – 3 бр. хартиен носител, 1 бр .диск.

На 10.04.2018год. е издадена фактура  №********** за сумата от  1 536лв. с ДДС, 1280лв. без ДДС , двустранно подписана от страните , относно проекти по части ПБ, ВОБД и ПБЗ към „Външни връзки на сграда със смесено предназначение и обеств.обслужване в ПИ * , УПИ *, кв.*, район *,съгл. анекс от 29.01.2018год. към дог. От 01.08.2017год., т.2.

С нот.покана /л.35-36/ ищецът кани ответника да му заплати сумата от 15 306лв. , неизплатени суми и натрупани задължения по Договор за проектиране от 01.08.2017год. и анексите към него от 23.01.2018год. и 29.01.2018год. в едноседмичен срок от  съобщаването.

Към доказателствата по делото е прието разрешение за строеж №181/28.11.2017год. за сгради със смесено предназначение и обществено обслужване , находящи се в ПИ *, УПИ *, кв.*, *.

 

Гореизложената фактическа обстановка мотивира съда да изведе следните правни изводи:

По делото е предявен иск с правно основание чл.422, ал.1, вр.чл.415, ал.1 от ГПК,  с предмет - признаване за установено по отношение на ответника на вземането, претендирано от ищцовото дружество. Вземането на ищеца произтича от договор за възлагане , подписан между страните на 01.08.2017год. и допълнителни анекси към него.

Съобразно разпределената с доклада на делото доказателствена тежест, ищецът носи тежестта да установи следните положителни факти, на които се позовава, а именно: валиден договор, точно изпълнение на задълженията си по договора, размера на вземанията си срещу ответника и тяхната изискуемост.

Наличието на подписан договор между страните и анекси към него не е спорно обстоятелство между страните. Това обстоятелство се доказва и от приетите по делото договор от 01.08.2071год. и анекси към него.

От представените по делото доказателства се установява , че всички възложени за изпълнение проекти са изработени и предадени  на  ответника с приемо-предавателни протоколи. Ответникът не е направил възражения по същите с оглед на което съдът приема , че е приел работата.

От представените по делото доказателства се установява, че възнаграждението за  изработването на Техническия проект и всички части по него е общо 145 080лв. с начислен ДДС.За плащането му са издадени  две фактури на стойност от по 72 540лв. всяка от тях. Първата е издадена за аванса по договора и е платена изцяло. По втората издадена фактура с №478/20.12.2017год. е  платена данъчна основа в размер на 60 450лв., което е дори повече от изискуемите по договор 40% за междинното плащане,  което е дължимо след одобрението на проектите , като е останала за доплащане претендираната от ищеца сума в размер на 12 090лв., която видно от фактура №478/20.12.2017год. ,представлява начисленото върху пълната стойност ДДС. Това обстоятелство е също индиция, че ответникът е приел работата.

Възнаграждението за изработването на проектите по части ПБЗ,ВОБД и ПУСО е 4200лв. с начислен ДДС, съгласно анекс към договор от 23.01.2018год.За това възнаграждение са издадени две фактури-за аванса в размер на 2 520лв., която сума е платена и за доплащане за което е издадена фактура №488/08.02.2018год. за сумата от 1 680лв. с ДДС, която не е платена от ответника.

Възнаграждението за изработването на проектите по части ПБЗ, ВОБД и ПУСО към обект „Външни ВИК връзки“ е 3 840лв. с начислен ДДС, съгласно Анекс към договора от 29.01.2018год.За това възнаграждение са издадени две фактура-за аванса в размер на 2 304лв. , която е заплатена и за доплащането , за което е издадена фактура №505/10.04.2018год. за сумата от 1 536лв. с ДДС.

С оглед горното съдът намира вземанията по главния иск за доказани по основание е размер и постановява решение, с което уважава иска.

Съгласно чл.3,ал.3,т.5 от Договора,окончателното плащане на договореното възнаграждение се извършва в седемдневен срок, считано от  одобрението на техническите проекти от Община Варна, но не по-късно от шест месеца от предаване на техническите проекти . Видно от приетия по делото приемо-предавателен протокол предаването на тези проекти е станало на 20.12.2017год. Т.е. шест месечния срок за плащане  е изтекъл на 20.06.2018год. След справка в Апис „Калкулатор“ се установява, че размерът на мораторната лихва върху сумата от  12 090лв. за периода от 20.06.2018год. до 10.08.2018год. –датата на подаване на заявлението в съда е в размер от 174.63лв. Предвид на това съдът уважава и акцесорния иск за лихва върху това вземане.

Съгласно т.2.2. от анексите , окончателното плащане в размер на 40% от общата сума са платими в тридневен срок от предаването на проектите от проектанта на възложителя, удостоверено с подписан от страните по анекса приемо-предавателен протокол.Видно от приетите по делото приемо-предавателни протоколи на л.31 и л.33 от делото , срокът за плащане за сумата от 1680лв. по първия анекс от 23.01.2018год. е изтекъл на 11.02.2018год. , а по втория анекс от 29.01.2018год. за сумата от 1536.00лв. е изтекъл на 13.04.2018год. От датата на забавата до датата на подаване на заявлението в съда, ответникът дължи мораторна лихва за забава, която лихва по размер се явява доказана след справка в Апис „Калкулатор“.Ето защо съдът уважава исковете за изтекла лихва върху тези главни вземания, както следва за вземането в размер от 1680лв. присъжда лихва в размер на 84лв.  и за вземането в размер на 1 536лв. лихва в размер от 50.77лв.

Като законна последица от уважаване на иска, следва да се присъди законна лихва върху главницата, считано от датата на подаване на заявлението в съда до окончателното изплащане.

С оглед изхода от делото пред настоящата инстанция на ищеца следва да се присъдят разноски в настоящото производство , както и разноски сторени в заповедното производство по ч.гр.№12195/2018год.Съгласно представения списък за разноските се изразяват в следното: 831.12лв. разноски в заповедното производство, от които 331.12лв. държавна такса и 500лв. адв.възнаграждение и 1331.12лв. разноски за настоящото производство. Така претендираните разноски са реално сторени с оглед на което и съдът ги присъжда.

 

Водим от горното, съдът

 

 

                                        

 

          Р   Е   Ш   И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на „Ч. -А.Д." ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление:***, че дължи на „А.6." ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление:***, сума в размер на 15 306,00 /петнадесет хиляди триста и шест/ лева, представляваща неплатени задължения за възнаграждение по договор за проектиране от 01.08.2017г. и Анекси към него от 23.01.2018г. и 29.01.2018г., за която са издадени  фактури, както следва : Фактура № 478/20.12.2017год. за неплатен  остатък  в размер на 12 090,00 лева, Фактура № 505/10.04.2018 год. остатък за  1 536,00 лева с ДДС и  Фактура № 488/08.02.2018 год. – остатък от  1 680,00 лева с ДДС, ведно с мораторна лихва върху главницата в размер на общо 309,40 лева от настъпване на падежа на вземанията до датата на подаване на заявлението на 10.08.2018г.,  формиран в общ размер от сбора на лихва ,както следва: 174.63лв. за вземането в размер на 12 090лв.; 84лв. за вземане в размер на 1 680лв. и 50.77лв. за вземането в размер от 50.77лв., ведно  законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране на заявлението 10.08.2018г. до окончателното изплащане на задължението,за които суми е издадена заповед за изпълнение в производството по ч.гр.д.№12195/2018год.на ВРС , на основание чл. 422, вр. с чл. 415, ал. 1 от ГПК.

ОСЪЖДА „Ч. -А.Д." ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление:***  да заплати  на „А.6." ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление:***, сумата от 1331.12лв., представляваща разноски в настоящото производство, от които 331.12лв. държавна такса и 1000лв.адв.възнаграждение и 831.12лв. разноски за производството по ч.гр.д.№12195/2018год.на ВРС,на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните..

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: