Определение по дело №139/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 521
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20237150700139
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 521/18.4.2023г.

 

гр. Пазарджик

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІV - административен състав, в закрито съдебно заседание в състав:                      

                 СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА - НАЙДЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Златева - Найденова адм. дело № 139 по описа за 2023 г., намери за установено следното:

Производството е по чл. 145 и сл. АПК, вр. с чл. 159 АПК.  

Образувано е по жалба от ЗП В.Я.Б., ЕГН **********, чрез адв. Е.Х. срещу Уведомително писмо /УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от ПРСР 2014-2020 с изх. № 01-163-6500/453 от 17.08.2022 г., издадено от ВрИД Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив.

Както се твърди в самата жалба, а и се установява от представените по делото писмени доказателства, същото уведомително писмо предмет на настоящото дело е било оспорено по административен ред – пред Министъра на земеделието с Жалба вх. № 94-1623 от 01.09.2022 г.

Видно от представените с писмо вх. № 2180/14.03.2023 г. писмени доказателства се установява, с Писмо с рег. индекс № 94-1623 от 09.09.2022 г. от Министерство на земеделието е изпратено искане за окомплектоване на преписката до Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив, а с Писмо рег. индекс № № 94-1623 от 16.09.2022 г.  в Министерство на земеделието е получено становище на органа и окомплектованата преписката.

Последвало е издаването на Заповед № РД20-260 от 29.11.2022 на Министъра на земеделието, с която е оставена без уважение жалбата на В.Я.Б. срещу Уведомително писмо /УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от ПРСР 2014-2020 с изх. № 01-163-6500/453 от 17.08.2022 г.

Установява се от представената по делото преписка, че са правени неколкократни опити заповедта на министъра да бъде връчена на жалбоподателя, като успешно връчване на тази заповед е осъществено на 04.01.2023 г., съобразно обратна разписка № ИД PS 1040 09DIT1 K.

Жалба срещу същото Уведомително писмо изх. № 01-163-6500/453 от 17.08.2022 г. е подадена до Административен съд - Пазарджик на 17.01.2023 г., чрез Държавен фонд „Земеделие“ – л. 13 от делото.

След извършена проверка на допустимостта на жалбата, с оглед разпоредбата на чл.159 от АПК, съдът констатира, че същата е недопустима, като просрочена, по следните съображения:

Съгласно чл. 97, ал. 1 от АПК, в двуседмичен срок от получаване на преписката, когато е едноличен, и в едномесечен срок, когато е колективен, компетентният да разгледа жалбата или протеста орган се произнася с мотивирано решение, с което обявява оспорения акт за нищожен, отменя го изцяло или отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен или отхвърля жалбата или протеста.

Според чл. 97, ал. 5 от АПК, когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал. 1, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред.

Според предвиденото в чл. 149, ал. 3 от АПК, когато актът е бил оспорен по административен ред, срокът по ал. 1 започва да тече от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе.

Според т. 2 от Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. на ВАС по т. д. № 4/2013 г., ОСС, І и ІІ колегия, съдебното оспорване по чл. 149, ал. 3 АПК не е допустимо, когато по-горестоящият административен орган, след изтичане на срока за произнасяне по чл. 97, ал.1 АПК, се произнесе с решение, с което отхвърля жалбата или протеста срещу оспорения по административен ред индивидуален административен акт.

Това тълкувателно разрешение е обосновано посредством следните съображения: С чл. 97, ал. 1 АПК практически се поставя началото на срока за произнасяне, като законодателят в тази разпоредба не е предвидил конкретно по какъв начин оспорващият може да следи за момента на получаване на преписката от по-горестоящия орган. Разпоредбата на чл. 97, ал. 5 АПК предвижда, че когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал. 1, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред. Произнасянето на горестоящия орган след изтичане на срока по чл. 97, ал. 1 АПК не санира просрочието на жалбата срещу първоначалния административен акт, тъй като срокът по чл. 149, ал. 3 АПК е преклузивен. Произнасянето на компетентния орган, отхвърляйки жалбата след посочения срок, не дава възможност на засегнатия от административния акт да го обжалва по съдебен ред, тъй като на него не му се предоставя нов срок за обжалване, нито се новира изтеклият срок. Разпоредбата на чл. 97, ал. 1 и 5 АПК е пряко свързана с чл. 149, ал. 3 АПК, поради което те трябва да се тълкуват и прилагат съвместно. Това означава, че от една страна законодателят е предвидил срокове за произнасяне на по-горестоящия административен орган, а от друга - защитил е правото на адресата на акта да обжалва в посочените от закона срокове в случаите, когато този орган се е произнесъл в указания от закона срок с мотивирано решение, с което отхвърля жалбата, така и когато не се е произнесъл в същия срок.

Разпоредбата на чл. 149, ал. 3 АПК съдържа три хипотези при оспорване по административен ред: оспорване при изрично произнасяне от издателя на първоначалния акт, при мълчалив отказ и при мълчаливо съгласие, като броенето на срока за обжалване по съдебен ред започва да тече в първата хипотеза - от произнасянето на по-горестоящия административен орган в срока по ал. 1, а във втората и третата хипотеза - от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. Трудността, която възниква при прилагането на последните две хипотези, е свързана с началната дата, от която следва да започне да се брои срокът за произнасяне, тъй като неговото начало е от получаване на преписката от горестоящия административен орган съгласно чл. 97, ал. 1 АПК. Посочената трудност следва да се преодолее само de lege ferenda, но не може срокът по чл. 149, ал. 3 АПК да се характеризира като инструктивен и да дава възможност на засегнатия от оспорения административен акт да го обжалва по съдебен ред и след изтичането му. Неопределеността на срока за произнасяне на по-горестоящия административен орган и обжалването пред съда в случаите, когато решението му е постановено след изтичане на срока за произнасяне с резултат отхвърляне на жалбата, противоречи на принципа на правната сигурност.

В настоящия случай, горестоящия едноличен административен орган -министъра на земеделието, пред който е оспорено УП, е получил жалбата, с цялата преписка на 16.09.2022 г. Двуседмичният срок по чл. 97, ал.1 АПК, за произнасяне на компетентния орган е бил до 30.09.2022 г. (петък – работен ден) От 03.10.2022 г. (понеделник – следващият работен ден) за жалбоподателя е започнал да тече 14-дневния срок по чл. 149, ал. 3 от АПК, за обжалване на Уведомително писмо изх. № 01-163-6500/453 от 17.08.2022 г., който срок е изтекъл на 17.10.2022 г. (понеделник – работен ден).

Жалбата пред съда е подадена едва на 17.01.2023 г., или много след изтичане на преклузивния 14-дневен срок за обжалване.

Не води до друг извод и неизпълнението на задължението по чл. 97, ал. 1 от АПК за уведомяване на жалбоподателя за датата на получаване на административната преписка, тъй като това задължение не е свързано с удължаване на срока за обжалване. Срокът за произнасяне от горестоящия административен орган е нормативно определен и не е поставен в зависимост от изпълнението на задължението по чл. 97, ал. 1 от АПК (в този смисъл ТР № 6 от 30.06.2015 г. на ВАС по т. д. № 4/2013 г., ОСС, I и II колегия и Определение № 10296 от 3.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7574/2019 г., IV отд.).

Предвид изложеното и при наличните по делото на доказателства, че индивидуалният административен акт, предмет на настоящата проверка е влязъл в сила, поради необжалването му в законоустановения срок и с влизането му в сила, процесуалното право на оспорване е било погасено, поради което жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното производство подлежи на прекратяване.

В горния смисъл Определение № 4069 от 28.04.2022 г. по адм. д. № 2850/2022 на Върховния административен съд и Определение № 11917 от 23.11.2021 г. по адм. д. № 7144/2020 на Върховния административен съд.

С оглед гореизложените и на основание чл. 159, т. 5 от АПК, Административен съд - Пазарджик

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ЗП В.Я.Б., ЕГН **********, чрез адв. Е.Х. срещу Уведомително писмо /УП/ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 14 „Хуманно отношение към животните“ от ПРСР 2014-2020 с изх. № 01-163-6500/453 от 17.08.2022 г., издадено от ВРиД Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ гр. Пловдив.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 139/2023 г., по описа на Административен съд- Пазарджик.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните.

 

СЪДИЯ:/П/