Р Е Ш Е Н И Е
№968/14.5.2021г.
Град Пловдив, 14.05.2021 година
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на двадесети април две хиляди двадесет
и първа година, в състав:
Съдия: Анелия Харитева
при секретар
Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 361 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.
Образувано е по жалба на „Ей Ейч Би Джи 1“ ООД против
акт за установяване на задължение по декларация № 479 от 14.10.2020 г., издаден
от Т.Д.П.Г., главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „Местни данъци и такси“
при община Родопи, в частта, потвърдена с решение № 287 от 22.12.2020 г. на началник
отдел „Местни данъци и такси“ при община Родопи, с която по отношение на
дружеството са установени задължения за 2018 г. и 2019 г. за такса за битови
отпадъци общо в размер на 26 140,73 лева и 4 237,33 лева лихви.
Според дружеството-жалбоподател оспореният акт е
незаконосъобразен и задълженията са недължими, защото имотите, за които е
определена такса за битови отпадъци, не се намират в границите на населеното
място – село Брестник, а в неговото землище, те са незастроени и не генерират
отпадъци, които да се обезвреждат в депа, и липсва основание да се дължи такса
за който и да е от елементите от нейното съдържание. Иска се отмяна на
оспорения акт и присъждане на направените разноски съгласно представен списък.
Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата и моли тя да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направените
разноски съгласно представен списък. Съображения по съществото на спора са
изложени в депозираната на 27.04.2021 г. писмена защита.
Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен
интерес, за което оспореният акт създава нови публични задължения и в този
смисъл е неблагоприятен. Актът е обжалван по административен ред, което е
абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното
обжалване. Спазен е преклузивният срок по чл.156, ал.1 ДОПК за обжалване пред
съд. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по
същество тя е неоснователна поради следните съображения:
От събраните по делото доказателства се установява, че
оспореният акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 ДОПК е издаден въз
основа на декларации по чл.17 и чл.14 ЗМДТ, с които „Ей Ейч Би Джи 1“ ООД е
декларирало притежаваните седем недвижими имоти: 1) декларации вх.№ F45493 от 29.06.2010 г. и вх.№ 2074
от 29.06.2010 г., отнасящи се за УПИ (парцел) 005109, извън строителни граници
на село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от земя с
площ 11 369 кв.м, с отчетна стойност 796 160,27 лева и данъчна оценка
21 828,50 лева; партида № М300_10062913, която към момента на
проверката не е закрита; 2) декларации вх.№ F45494 от 29.06.2010 г. и вх.№ 2076
от 29.06.2010 г., отнасящи се за УПИ (парцел) ***, извън строителни граници на
село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от земя с
площ 16 772 кв.м, с отчетна стойност 745 513,36 лева и данъчна оценка
32 202,20 лева; партида № М301_10062914, която към момента на
проверката не е закрита; 3) декларации вх.№ F45495 от 29.06.2010 г. и вх. № 2077
от 29.06.2010 г., отнасящи се за УПИ (парцел) 005717, извън строителни граници
на село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от земя с
площ 11 386 кв.м., с отчетна стойност 39 958,75 лева и данъчна оценка
21 861,10 лева; партида № М302_10062915, която към момента на
проверката не е закрита; 4) декларации вх.№ F45732 от 10.11.2010 г. и вх.№ **********
от 10.11.2010 г., отнасящи се за УПИ (парцел) 005733, извън строителни граници
на село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от земя с
площ 17 438 кв.м, с отчетна стойност 737 387,02 лева и данъчна оценка
37 052,30 лева; партида № М671_101110, която към момента на
проверката не е закрита; 5) декларации вх.№ F45733 от 10.11.2010 г. и вх.№
********** от 10.11.2010 г., отнасяща се за УПИ (парцел) ***, извън строителни
граници на село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от
земя с площ 26 824 кв.м, с отчетна стойност 1 107 230,53 лева и
данъчна оценка 56 995,60 лева; партида № М672_101110, която към момента на
проверката не е закрита; 6) декларация вх.№ ********** от 20.02.2013 г., отнасяща
се за недвижим имот кадастрален № 005819, УПИ (парцел) 005620, извън строителни
граници на село Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от
земя с площ 5 713 кв.м., с отчетна стойност 250 115,96 лева и данъчна
оценка 10 969,00 лева; партида № 6612F3203, която към момента на
проверката не е закрита; 7) декларация вх.№ ********** от 20.02.2013 г., отнасяща
се за недвижим имот кадастрален № ***, извън строителни граници на село
Брестник, община Родопи, устройствена зона друга, състоящ се от земя с площ 124
кв.м, с отчетна стойност 5 427,48 лева и данъчна оценка 238,10 лева; партида №
6612F3204, която
към момента на проверката не е закрита.
При извършена проверка е установено, че за
декларираните недвижими имоти дружеството не е платило дължимите такси за
битови отпадъци, поради което е издаден оспореният акт Срещу акта е подадена
жалба на 19.11.2020 г., по която решаващият орган се е произнесъл с решение № 287
от 22.12.2020 г., с което е потвърдил акта в оспорената част за установени
задължения за такса битови отпадъци за 2018 г. и 2019 г. за компонентите обезвреждане на
твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци и
поддържане на чистота на териториите за обществено ползване.
За да потвърди
обжалвания акт, началник отдел МДТ е приел, че имотите на дружеството се
намират непосредствено до околовръстен път № II-86 „Южна дъга“, в землището на село
Брестник и попадат в границите, определени с раздел II, т.2.1.5 на заповед № 1246 от 23.10.2017
г. и заповед № 1079 от 09.10.2018 г. на кмета на община Родопи, в които се
предлагат всички услуги по чл.62 ЗМДТ. Имотите са незастроени и съгласно чл.10,
ал.11, т.2 от Наредба № 7 на Общински съвет Родопи за определянето и
администрирането на местните такси и цени на битови услуги и раздел II, т.2.2.7 на посочените по-горе
заповеди общината ще извършва за тях само услугите по обезвреждане на твърди
битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци (обезвреждането
се извършва в Регионално ДТБО Цалапица) и поддържане на чистота на териториите
за обществено ползване.
Според началник отдел МДТ съвместното съжителство в
едно населено място, за да бъде възможно и да отговаря на определени, приети от
членовете на общността, от обществото и от държавата стандарти, не може да се
осъществи без територии за обществено, т.е. достъпно за всички ползване.
Наличието на територии за обществено ползване изисква поддържането и на
определен стандарт на чистота на тези територии. Посочено е, че законодателят е
приел, че общото ползване предполага и обща отговорност за събиране,
транспортиране и третиране на генерираните битови отпадъци, като точният вид на
услугите, които се включват в обобщеното понятие поддържане на чистота на
териториите за обществено ползване, законодателят е предоставил на дискрецията
на общинския съвет и на кмета на общината. Предоставянето на услугата чистота
на териториите за обществено ползване не е обвързано и не зависи от
предоставянето или съответно непредоставянето на услугата сметосъбиране и
сметоизвозване. Нещо повече, поддържането на чистотата на териториите за
обществено ползване не означава поддържане на чистотата на териториите точно на
границата на разглежданите имоти, защото законът не обвързва дължимостта на
таксата с предоставянето на услугата на конкретна територия за обществено
ползване, която да граничи с имота на задълженото лице. За да е релевантно за
дължимостта на целите на таксата, предоставянето на услугата според административния
орган не следва да е осъществено точно на територията за обществено ползване,
която е разположена непосредствено около имота на всяко едно задължено лице, а
обемът на предоставената услуга е въпрос на компетентност на органа на местно
самоуправление. В заповедите на кмета на община Родопи изрично е посочено, че
услугата поддържане на чистота на териториите за обществено ползване се
осъществява и извън населените места, като примерно се изброяват дейностите,
които включва тази услуга – зимно и лятно почистване на местните пътища,
автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища,
почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на чистотата на
територии за обществено ползване. Прието е, че в случая не е налице основанието,
предвидено в чл.71, т.2 ЗМДТ, за недължимост на този компонент.
Относно компонента обезвреждане на твърди битови
отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци е посочено, че
условието за дължимост на таксата за тази услуга е да има депо за битови
отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци на територията
на община Родопи, като заплащането й не е обвързано от използването му, а от
наличието на такова и принадлежността на имотите на дружеството към територията
на дадена община. В заповедите на кмета изрично отново е указано, че услугата
обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови
отпадъци се извършва в Регионално ДТБО Цалапица. Имотите, собственост на
дружеството-жалбоподател, се намират в землището на село Брестник, поради което
е прието, че не е налице основанието, предвидено в чл.71, т.3 ЗМДТ, за
недължимост на този компонент.
В хода на съдебното производство от ответника са
представени доказателства за фактическото предоставяне от община Родопи на
двете спорни услуги за 2018 г. и 2019 г. (л.212 и сл.), от които може да
направи обоснован извод, че общината е разполагала с наети по трудово
правоотношение работници по чистотата за 2018 г. и 2019 г., както и
необходимата материална база за осъществяване на дейностите по събиране,
транспортиране и третиране на генерираните битови отпадъци и поддържане на
чистотата на териториите за обществено ползване.
Противно на твърдението на дружеството-жалбоподател, с
оспорения акт не са му определени задължения за сметосъбиране и сметоизвозване,
а договори № 18ДГ321 от 03.04.2018 г. (л.538-540) и № 19ДГ280 от 21.03.2019 г.
(л.553-555) доказват извършването на услугата обезвреждане на битови отпадъци в
депа или други съоръжения, за което на дружеството са определени задължения с
оспорения акт. Месечните справки за депонирани количества отпадъци от община
Родопи за всеки месец на 2018 г. и 2019 г., включващи и отпадъци от село
Брестник, установяват, че въпросната услуга не само е договорена, но и е
изпълнена.
Фактурите за извършени разходи за закупуване на МПС,
горива, пясък, работно облекло и други материали по безспорен начин доказват,
че общината е извършвала дейности по поддръжка на териториите за обществено
ползване и транспортирането на битовите отпадъци до депото за обезвреждане.
При тези факти съдът намира, че оспореният акт е
издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в предвидената
от закона форма, при спазване на материалния закон.
Съгласно чл.62 ЗМДТ, в редакцията от ДВ, бр.153 от 1998
г., таксата се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането
в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на
чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът
на таксата се определя по реда на чл.66 за всяка услуга поотделно –
сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или
други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.
Съгласно чл.62 ЗМДТ, в редакцията от ДВ, бр.98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните
от общината услуги по: 1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до
съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци
в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.
Съгласно чл.63, ал.1 и 2 ЗМДТ, в редакцията от ДВ,
бр.105 от 2014 г., в сила от 1.01.2015 г., за имоти, намиращи се извън
районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови
отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за
поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване, като границите
на районите и видът на предлаганите услуги по чл.62 в съответния район, както и
честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се
обявяват публично до 31 октомври на предходната година.
Съгласно чл.63, ал.1 и 2 ЗМДТ, в редакцията от ДВ, бр.
98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., такса за битови отпадъци се заплаща за
извършвани от общината услуги по чл. 62 на територията на общината, като видът
на предлаганите услуги по чл.62 на територията на общината, както и честотата
на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на
кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.
В тази връзка са издадени заповед № 1246 от 23.10.2017
г. и заповед № 1079 от 09.10.2018 г. на кмета на община Родопи (л.172 и сл.), с
които са определени предлаганите услуги, границите на районите, както и
честотата на сметосъбиране и сметоизвозване.
За 2018 г. са конкретизирани следните услуги: сметосъбиране
и сметоизвозване на твърди битови отпадъци; обезвреждане на твърди битови
отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци (обезвреждането се
извършва в Регионално ДТБО Цалапица) и поддържане на чистотата на териториите
за обществено ползване, като в населените места се предвижда зимно и лятно
поддържане чистота на улици, тротоари, автобусни спирки, площади, паркове,
градинки, детски площадки, зелени площи и др. площи, предназначени за
обществено ползване, а извън населените места – зимно и лятно почистване на
местните пътища, автобусни спирки, отбивки и т.н., ликвидиране на нерегламентирани
сметища, почистване на замърсени терени и други дейности по поддържането на
чистотата на територии за обществено ползване.
По отношение на село Брестник в т.5 са определени
следните райони, за които ще се извършват всички услуги: имоти в регулация на
населеното място; имоти в Стопански двор; имоти от двете страни на пътя Пловдив
– Куклен след кръговото движение, попадащи в землището на село Брестник; имоти,
находящи се от двете страни на околовръстен път № II-86 „Южна дъга“ в землището на село
Брестник; имоти, находящи се от двете страни на път № II-86 Пловдив – Асеновград в землището
на село Брестник; имоти с променен статут в землището на село Брестник; имоти
по параграф 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ; местност „Падината“, местност „Варник“ и
местност „Червенака“. Поради спецификата на теренните условия, както и за
имоти, непопадащи в определените граници, са определени граници на районите, в
които ще се предлагат и извършват само услугите обезвреждане на битови отпадъци
в депа или други съоръжения за битови отпадъци и поддържане на чистота на
територии за обществено ползване, както следва: имотите, които не са посочени
по-горе в т.5; незастроени УПИ в регулацията на населените места; незастроени
УПИ в земеделски земи и горски територии; незастроени имоти, попадащи в
земеделски земи и в горски територии.
По идентичен начин стои въпросът и за 2019 г. – конкретизирани
са следните услуги: сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци;
обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови
отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, като
в населените места се предвижда зимно и лятно поддържане чистота на улици,
тротоари, автобусни спирки, площади, паркове, градинки, детски площадки, зелени
площи и др. площи, предназначени за обществено ползване, а извън населените
места – зимно и лятно почистване на местните пътища, автобусни спирки, отбивки
и т.н., ликвидиране на нерегламентирани сметища, почистване на замърсени терени
и други дейности по поддържането на чистотата на територии за обществено
ползване.
По отношение на село Брестник в т.5 са определени
следните райони, за които ще се извършват всички услуги: имоти в регулация на
населеното място; имоти в Стопански двор; имоти от двете страни на път № 86006
Пловдив – Куклен след кръговото движение, попадащи в землището на село
Брестник; имоти, находящи се от двете страни на околовръстен път № II-86 „Южна дъга“ в землището на село
Брестник; имоти, находящи се от двете страни на път № II-86 Пловдив – Асеновград в землището
на село Брестник; имоти с променен статут в землището на село Брестник; имоти
по параграф 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ; местност „Падината“, местност „Варник“ и
местност „Червенака“. Поради спецификата на теренните условия, както и за
имоти, непопадащи в определените граници в т.2.1, са определени граници на
районите, в които ще се предлагат и извършват само услугите обезвреждане на
битови отпадъци в депа или други съоръжения за битови отпадъци и поддържане на
чистота на територии за обществено ползване, както следва: имотите, които не са
посочени по-горе в т.5; незастроени УПИ в регулацията на населените места;
незастроени УПИ в земеделски земи и горски територии; незастроени имоти,
попадащи в земеделски земи и в горски територии.
От друга страна, съгласно чл.71 ЗМДТ, в редакцията от
ДВ, бр.101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., не се събира такса за: 1)
сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината
или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по
образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината
по местонахождението на имота; 2) поддържане чистотата на териториите за
обществено ползване – когато услугата не се предоставя от общината; 3)
обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и
други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива.
Съгласно чл.71, в редакцията от ДВ, бр.98 от 2018 г.,
в сила от 1.01.2019 г., не се събира такса за: 1. услугата по чл.62, т.1 и
дейността по третиране на битовите отпадъци – част от услугата по чл.66, ал.1,
т.2, за имоти, които попадат в райони, в които тези услуги не се предоставят от
общината; 2. услугата по чл.62, т.1 и дейността по третиране на битовите
отпадъци – част от услугата по чл.66, ал.1, т.2, когато имотът е незастроен или
не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец и ред,
определени с наредбата по чл.9, от задълженото лице до 31 октомври на
предходната година в общината по местонахождението на имота; 3. услугата по
чл.62, т.1, когато задължените лица са сключили договор за обслужване с лица,
получили регистрационен документ по Закона за управление на отпадъците за
събиране и транспортиране на битовите отпадъци до съответните съоръжения и
инсталации, и са декларирали по ред, определен с наредбата по чл.9, това
обстоятелство до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението
на имота.
При така съществуващата правна уредба по отношение на
задължението за заплащане на такса за обезвреждане на твърди битови отпадъци в
депа или други съоръжения за битови отпадъци съдът намира, че не е налице
изключението по чл.71, т.3 ЗМДТ.
По смисъла на чл.71, т.3 ЗМДТ за обезвреждане на
битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци не се събира такса,
когато няма такива, като заплащането не е обвързано от използването на имота, а
от наличието на депо. Казано с други думи, правнорелевантният факт е общината
да поддържа депо за битови отпадъци, а фактът, дали депото е ползвано или не е
ползвано реално от дружеството-жалбоподател, не е основание за освобождаване от
заплащането на таксата за изграждане и поддръжка на такова депо.
По делото не е спорно, че собствените от
дружеството-жалбоподател имоти попадат в границите, определени в раздел ІІ, т.2.1.5
на заповедите на кмета на община Родопи, в които се предоставят всички услуги,
доколкото се намират непосредствено до околовръстен път № ІІ-86 „Южна дъга“. Но
тъй като тези имоти са незастроени, за тях общината осъществява само двете
услуги – обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения за
битови отпадъци и поддържане на чистота на териториите за обществено ползване по
раздел ІІ, т.2.2.7 (незастроени УПИ в земеделски и горски територии) от
заповедите на кмета на община Родопи за определяне на вида на предлаганите на
територията на общината услуги по чл.62 ЗМДТ.
Съответно дължимостта на таксата за обезвреждане на
твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения не зависи от факта, дали
имотите се ползват през текущата година и дали са застроени, съответно дали
генерират битови отпадъци, а от тяхната принадлежност към територията, в която
тази услуга се извършва. В този смисъл възраженията на дружеството-жалбоподател
са напълно неоснователни и недоказани.
Общината
ползва регионално депо за обезвреждане на неопасни отпадъци, поради което
таксата за тази услуга се дължи. Услугата се предоставя винаги, когато общината
ползва депо за обезвреждане на битови отпадъци и не е налице изключението по
чл.71, т.3 ЗМДТ. Таксата за услугата обезвреждане на битовите отпадъци и
поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на
битови отпадъци съгласно приложимия закон е обусловена не от ползването на
имота, от предоставянето на конкретната услуга или от принадлежността на имота
към съответното населено място, а единствено от наличието на депо за битови
отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци, които се
ползват от общината. В този смисъл е и трайната практика на ВАС (решение № 4636
от 13.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11320/2020 г., I о., 3432 от 16.03.2021 г.
на ВАС по адм. д. № 9930/2020 г., VIII о.).
Относно услугата поддържане на чистотата на териториите
за обществено ползване следва да се посочи, че за да е налице задължение за
заплащането на тази услуга, е необходимо общината да е престирала същата. Без
да е предоставяна тази услуга, за лицето не възниква задължение за заплащането
й, предвид изрично регламентираното в нормата на чл.71, т.2 ЗМДТ. Кметът на
общината трябва да е включил услугата в заповедта си по чл.63, ал.2 ЗМДТ и да е
определил границите на районите, в които услугата ще се предоставя. Необходимо
е недвижимият имот, за който се заплаща таксата, да бъде в рамките на границите
на района, определен от кмета на общината и общината фактически да е извършвала
дейността.
Както вече се посочи по-горе, със заповеди № 1246 от 23.10.2017
г. и № 1079 от 09.10.2018 г. на кмета на община Родопи е определено
предлагането на услугата поддържане на чистота на териториите за обществено
ползване за незастроени УПИ в земеделски и горски територии по раздел ІІ,
т.2.2.7 от заповедите. Представените доказателства доказват реално извършване
на тази услуга, противно на застъпеното от дружеството-жалбоподател становище.
Назначените като работници по чистота лица са почиствали улици, битови отпадъци
на обществени места, административната сграда на кметството, паркове, около
читалището и др. в село Брестник, окопавали са декоративни дръвчета, изкопавани
са и съответно наливани основи за ограда на детската градина, насипвана е
пръст, поради пожар на нерегламентирано сметище, разчиствани са клони и битови
отпадъци от гробищния парк и др. Налице са счетоводните документи за извършени
разходи за закупуване на пясък и препарати за третиране на пътищата през
зимата, за закупуване на работно облекло на работниците от дейност „Чистота“,
за закупуване на товарен автомобил и консумативи, необходими за нормалното
функциониране на дейност „Чистота“ в кметство село Брестник, установяващи
реалното предоставяне на услугата поддържане на чистота на териториите за
обществено ползване. В този смисъл не се споделя възражението на
дружеството-жалбоподател, че липсват доказателства за предоставяне на услугата
извън територията на с. Брестник.
Съгласно трайната съдебна практика услугата поддържане
на чистотата на териториите за обществено ползване се предоставя от общината,
за да гарантира приети от държавата и обществото стандарти на поддържане на
териториите за обществено ползване, необходими за съвместното съжителство в
рамките на съответната територия. Тя включва поддържане на чистотата на
уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените
места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване,
премахване на нерегламентирани сметища. Таксата се дължи за извършени дейности
на териториите за обществено ползване в населеното място, а не конкретно на
територията на имота или в непосредствена близост до него.
Изискването на чл.66, ал.1 ЗМДТ е таксата следва да е
определена за всяко населено място и в случая това изискване е изпълнено. След
като имотите са на територията на община Родопи, дължимостта на таксата за
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване е дължима от
дружеството-жалбоподател като собственик на имотите. Това законодателно решение
е обусловено от характера на териториите, спрямо които се предоставя услугата, като
територии за обществено ползване, които са публична общинска или държавна
собственост и достъпът до тях е свободен. Това от своя страна изисква обща
отговорност на задължените по чл.64, ал.1, във връзка с чл.11 ЗМДТ лица –
собственици на имоти, разположени на територията на общината. Според чл.18,
ал.1 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България
(ЗАТУРБ) територия на населеното място е селищната територия, определена от
строителните му граници, и извънселищната територия, определена от границите на
землището, поради което напълно неоснователно е възражението на
дружеството-жалбоподател, че имотите им не попадат в границите на с. Брестник
съгласно определението на понятието „населени места“, дадено в § 5, т.6 ДР ЗУТ.
В случая е налице колизия между две специални норми и следва да намери
приложение легално определение на ЗАТУРБ, доколкото случаят не касае отношения,
свързани с изработването на устройствени планове, инвестиционното проектиране и
строителството или с определянето на ограничения върху собствеността за
устройствени цели. В този смисъл по отношение на дружеството-жалбоподател като
задължено лице по смисъла на чл.64, ал.1 ЗМДТ законосъобразно са определени и
задължения за такса за услугата по поддържане на чистотата на териториите за
обществено ползване.
Задълженията за лихви за забава са акцесорни и следват
съдбата на главното задължение. Съответно с оглед дължимостта на таксите за двете
услуги по обезвреждане на твърди битови отпадъци в депа или други съоръжения и
по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване
дружеството-жалбоподател дължи и лихвите за забава върху тези такси поради
несвоевременното им заплащане.
Водим от всичко изложено, съдът намира, че жалбата
като неоснователна следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото и
направеното от ответника искане за присъждане на разноски същото като
основателно и доказано следва да бъде уважено и да бъде осъдено „Ей Ейч Би Джи
1“ ООД да заплати на община Родопи сумата 1440 лева за адвокатско
възнаграждение. Неоснователно е възражението за прекомерност на това
възнаграждение, тъй като в конкретния случай се касае за административноправен
спор с материален интерес и минималният размер на адвокатското възнаграждение съгласно
чл.8, ал.1, т.4 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните адвокатски
възнаграждения е 1441,34 лева, т.е., дори е под минималния размер. Затова и на
основание чл.160, ал.1 и чл.161, ал.1 ДОПК Административен съд Пловдив, І
отделение, ІV състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ей Ейч Би Джи 1“ ООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Полковник
Сава Муткуров“ № 24, представлявано от управителя Б.С.С., против акт за
установяване на задължение по декларация № 479 от 14.10.2020 г., издаден от Т.Д.П.Г.,
главен инспектор „Ревизии и контрол“, отдел „Местни данъци и такси“ при община
Родопи, в частта, потвърдена с решение № 287 от 22.12.2020 г. на началник отдел
„Местни данъци и такси“ при община Родопи, с която по отношение на дружеството
са установени задължения за 2018 г. и 2019 г. за такса за битови отпадъци общо
в размер на 26 140,73 лева и 4 237,33 лева лихви.
ОСЪЖДА „Ей Ейч Би Джи 1“ ООД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: град Пловдив, ул. „Полковник Сава Муткуров“
№ 24, представлявано от управителя Б.С.С., да заплати на община Родопи сумата 1440
(хиляда четиристотин и четиридесет) лева, разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването.
Съдия: