Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 231 10. 11.2023 г. град Стара Загора
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Старозагорският административен съд,
в публично съдебно заседание на дванадесети октомври две хиляди двадесет и
трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЙКА ТАБАКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ИРЕНА
ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при
секретар Албена Ангелова
и
с участието на прокурор Георги Николов
като
разгледа докладваното от съдия ЯНКОВА касационно административно дело № 178 по
описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е касационно
по чл. 63в ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания) във вр. чл. 208
и сл. по глава
XII от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Делото е образувано след
постъпила касационна жалба от "Брикел" ЕАД, седалище с. Гълъбово,
представлявано от я.п.– изпълнителен директор, действащ чрез адв. Е.Д..
Жалбата е насочена срещу решение
№ 20/16.05.2023 г. на Гълъбовския районен съд, постановено по а. н.
д. № 107/2022 г. по описа на съда, с което е потвърдено наказателно
постановление (НП) № 20 от 13.06.2022 г. на директора на РИОСВ – Стара Загора,
с наложено със санкционния акт на фирмата административно наказание
"имуществена санкция" в размер на 2500 лева, за нарушение на чл.
166, т. 3 от Закон за опазване на околната среда (ЗООС).
В касационната жалба са
изложени подробни оплаквания, че решението на съда е постановено в нарушение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила
и норми. Твърди се, че административното нарушение не е безспорно установено и
доказано. На следващо място, се обръща внимание на допуснати съществени
процесуални нарушения, свързани с издаденото от същия орган предписание към
дружеството, за неизпълнение на което е наложено и административното наказание.
Твърдят се и нарушения на процедурата по установяване на нарушението и налагане
на наказанието, разписана в ЗАНН, и за липсата на произнасяне на АНО относно
въпроса за маловажност на деянието.
От касационната инстанция се
иска да отмени обжалваното решение и съответно наказателното постановление.
Претендират се и разноски.
Ответникът - Директорът на
РИОСВ Стара Загора, не изпраща представител и не взема становище по подадената
касационна жалба.
Представителят на
прокуратурата дава заключение за неоснователност на жалбата.
След като обсъди оплакванията
в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след
касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:
Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна
страна и производството е процесуално допустимо. Разгледана по същество, е
неоснователна.
Фактическите и правни
съображения на касационната инстанция за този извод:
С решение, постановено по а.
н. д № 107/2022 г. Гълъбовският районен съд е потвърдил оспореното пред него
наказателно постановление № 20, издадено на 13.06.2022 г. от директора на РИОСВ
гр. Стара Загора. С постановлението на "Брикел" ЕАД, на основание чл.
166, т. 3 от Закона за опазване на околната среда, е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2500 лева
за нарушение на същата норма.
Според тази разпоредба
"С наказанията по чл. 165 се наказват и лицата, които: не изпълняват
предписанията, дадени в индивидуалните административни актове и констативните
протоколи по чл. 155 или 157б, издавани от министъра на околната среда и
водите, директорите на РИОСВ, директорите на басейновите дирекции, директорите
на националните паркове или от упълномощени от тях длъжностни лица".
Издаването на НП № 20/13.06.2022
г. след съставения на 28.02.2022 г. АУАН от младши експерт в РИОСВ – Стара
Загора било по следната причина:
На 11.11.2021 г служители на
РИОСВ - Стара Загора са извършили планова проверка на Горивната инсталация за
производство на топлинна енергия, експлоатирана от „ Брикел „ ЕАД, обективирана
в констативен протокол №099533/11.11.2021 г. В КП било дадено предписание: да
се предприемат мерки за осигуряване на ключ и респективно достъп до апаратурата
за измерване на замърсителите в отпадъчните газове от горивната инсталация –
Автоматична система за собствени непрекъснати измервания. За осигуряването на
достъп писмено да се уведоми РИОСВ – Стара Загора, като се посочи дата на
посещението и проверката на АС но СНИ. Достъпът да се осигури до 23.11.2021
година. Този срок за изпълнение на предписанието е удължен до 28.01.2022 година.
На 28.01.2022 г. била
извършена проверка в деловодството на РИОСВ - Стара Загора по повод даденото
предписание и било установено, че то не е било изпълнено.
Това е и причината за
съставения на 28.02.2022 г. АУАН, връчен на упълномощен представител на
дружеството. При липсата и на възражение
срещу акта на 13.06.2022 г. е издадено и оспореното пред РС- Гълъбово
наказателно постановление.
Въззивната инстанция приема,
че АУАН и наказателното постановление са издадени в съответствие с императивни
изисквания за задължителното им съдържание и реквизити съгласно разпоредбите на
чл. 40,
42,
43,
ал. 5, чл. 57
и чл.
58, ал. 1 от ЗАНН. Приел е, че "Брикел" ЕАД е осъществило
нарушение на разпоредбата на чл.
166, т. 3 във вр. с чл.
155, ал. 2 от ЗООС, за което и правилно е била ангажирана
административнонаказателната му отговорност. Изложил е и подробни мотиви досежно
характера на издаденото предписание - индивидуален административен акт,
неоспорен от адресата му, влязъл в сила и станал стабилен акт, който поражда
целените с него правни последици, включително и ангажиране на
административнонаказателната отговорност на задълженото с това предписание
лице. Преценил е още, че не са налице и предпоставките за приложение на чл.
28 от ЗАНН. С такива аргументи съдът е отхвърлил жалбата срещу
наказателно постановление № 20 от 13.06.2022 г., издадено от директора на РИОСВ
– Стара Загора и потвърдил санкционния акт. В съдебното си решение е присъдил
на основание чл.
63д, ал. 1 от ЗАНН в полза на ответника - АНО, разноски за
процесуално представителство - заплащане на адвокатско възнаграждение в размер
на 405 лева с включен ДДС.
Административният съд споделя
изцяло изложените в съдебния акт мотиви за законосъобразност на наказателното постановление.
Налице е влязло в сила
предписание с адресат "Брикел" ЕАД.
В настоящото производство или
въззивното такова е недопустим инцидентен контрол за законосъобразност,
включително за валидност, на влезлия в сила индивидуален административен акт,
за чието неизпълнение е наложена санкцията по чл.
166, т. 3 от ЗООС. Защитата срещу влезлите в сила
административни актове, които не са оспорени пред съд, се реализира в
производство по възобновяване на производствата по тяхното издаване, ако са
налице основанията за това – чл. 99 и
сл. от АПК.
Нарушението е формално, на
просто извършване, защото съставът му не включва настъпването на определени
обществено опасни последици, а е достатъчно самото извършване на деянието. Ясно
е също, че изпълнителното деяние се осъществява чрез бездействие – неизпълнение
на задължение, произтичащо от индивидуален административен акт.
Настоящият съдебен състав на
основание нормата на чл.
221, ал. 2, изр. 2-ро от АПК се позовава на изложените във
въззивното решение мотиви на Гълъбовския районен съд относно доказаността на
административното нарушение, извършителя и неговата обективна отговорност,
както и досежно липсата на нарушения в проведеното административнонаказателно
производство, които да водят до незаконосъобразност на санкционния акт.
В касационната жалба се
релевират доводи досежно обективни причини за неизпълнение на предписанието, но
както посочихме по-горе, в настоящото производство е недопустим инцидентен
контрол за законосъобразност, включително за валидност, на влезлия в сила
индивидуален административен акт. Всички останали доводи в жалбата не касаят
нарушението, за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството
- неизпълнение на дадено предписание от контролните органи. Правилно е прието
от съда, че не е налице маловажен случай
Мотивиран така и на осн. чл.
221, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 20/16.05.2023 г. на Гълъбовски районен съд,
постановено по а. н. д № 107/2022
г. по описа на съда, с което е потвърдено наказателно постановление № 20 от 13.06.2022 г. на директора на РИОСВ –
Стара Загора .
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2