Решение по дело №835/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 693
Дата: 30 септември 2021 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20217150700835
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 693 / 30.9.2021г.

гр. Пазарджик,

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

Административен съд – Пазарджик, Х състав, в открито съдебно заседание на осми септември, две хиляди и двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  МАРИАНА ШОТЕВА

                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1. НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

                                                                        2. КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

при секретаря Тодорка Стойнова и участието на прокурора С. Янев, като разгледа докладваното от съдия Ингилизов к.а.н.д. дело № 835 по описа за 2021 год. на Административен съд- Пазарджик, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.348 от НПК, вр. с чл.208- чл.228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба от М.Р.Д., чрез адв. С.П. срещу Решение № 392/21.06.2021 г. по АНД 482/2021 г. по описа на РС - гр. Пазарджик с което е потвърден електронен фиш серия К № ****, издаден от ОДМВР Пазарджик, с който на М.Р.Д., е наложено   административно наказание за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, г.2 от ЗДвП е наложена ГЛОБА в размер на 50 /петдесет/ лева.

Жалбоподателят, редовно призована, не се явява, не се представлява. По делото са постъпили становища, в които се иска отмяна на решението на РС Пазарджик и отмяна на електронния фиш, както и присъждане на направените разноски по делото.

Ответната страна – ОДМВР Пазарджик, редовно призована, не изпраща представител, взема становище по подадената жалба, в което се иска потвърждаване на решението на РС Пазарджик и присъждане на разноски по делото.

Прокурорът сочи в становището си, че следва да се потвърди решението на РС Пазарджик като законосъобразно и правилно.

Пазарджишки административен съд, като прецени събраните доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, допустима е,  разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Районен съд Пазарджик е посочил в решението си следната фактическа обстановка :

Жалбоподателят е санкциониран с ЕФ за това, че на 03.08.2020 г., в 16,19 часа, в гр. Пазарджик, на бул. „*****", в посока на движение към кръстовище с ул. „****", е управлявал лек автомобил „****" с рег. № ****, негова собственост, като се е движел с превишена скорост от 64 км/ч, при максимално допустима за движение в населено място 50 км/час. Скоростта била заснета и установена с автоматизирано техническо средство (АТТС)- мобилна радарна система ARH САМ S1 с № 11743bb. Системата отчела движение със скорост именно от 64 км/час, т.е. превишение на скоростта от 14 км/час, но от това превишение били извадени 3 км, каквато е възможната технически допустима грешка на техническото средство при засичане на движение със скорост под 100 км/час, което е в полза на жалбоподателя. Така се формирало превишението от 11 км/час. Въз основа на това бил издаден атакуваният ЕФ. Последният е връчен на жалбоподателя на 15.03.2021 г. (виж справка за нарушител/водач т.29 раздел Фишове на л. 19-21). Жалбата против ЕФ е депозирана директно в съда по пощата на 18.03.2021 г., поради което е процесуално допустима като подадена в законоустановения срок от лице активнолегитимирано да обжалва санкционния акт пред компетентния съд.

В мотивите на решението съдът е приел, че в хода на административнонаказателното производство по безспорен начин се доказа фактът на извършеното нарушение от страна на жалбоподателя по чл.182 ал.1 т.2 във вр. с чл.21 ал. 1 от ЗДвП. Прието е, че административнонаказателната отговорност на М.Д. е ангажирана на основание чл.188 ал.1 от ЗДвП, а именно като собственик на управляваното МПС, по отношение на което е регистрирано процесното нарушение. За това, че Д. е собственик на управлявания автомобил свидетелстват и данните от справката за собственост и регистрация на ПС от ЦБ-КАТ (приложена на гърба на ЕФ). Тези факти не се оспорват и от санкционираното лице в депозираната жалба. Въззивният съд също така е приел, че не са допуснати при издаването на електронния фиш и съществени процесуални нарушения, като е изложил подробни мотиви защо счита това.

Настоящият съдебен състав приема за безспорно установено, че на датата 03.08.2020 г. на соченото място е установено нарушение на правилата за движение по пътищата, което е осъществено с процесния лек автомобил „****“ с ДК № ****. По делото не се спори, че лекият автомобил, заснет с мобилната радарна система, е управляван от касатора. Той е индивидуализиран с три имена, ЕГН и адрес. В този смисъл авторството на нарушението в лицето на санкционирания е безспорно доказано от събраните доказателства по делото. В тази връзка с оглед субекта на нарушението - физическото лице – ползвател на автомобила, с който е извършено нарушението, правилно е определен и видът на санкцията – глоба. Размерът на санкцията е съобразен с предвидения такъв в чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП за превишаване на скоростта на движение в населено място. От доказателствата по делото следва да се приеме за установено и че заснемането на нарушението е осъществено с отговарящо на законовите изисквания АТСС, тъй като същото е от одобрен тип и е преминало последваща проверка. Следва да се има предвид и това, че са спазени изискванията на Наредба №8121з-532 от 12 май 2015г. за условията и реда за използване на АТС и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като е изготвен протокол по чл.10 от тази наредба за използването на техническото средство на датата 03.08.2020 г. Наведените аргументи за липса на доказаност кой автомобил е заснет се считат за неоснователни от съдебния състав. Действително на приложените снимки от видеоклипа се вижда и друг лек автомобил, но е безспорно установено, че на всички тях във фокуса на камерата попада именно процесния автомобил, като техническото средство е автономно и заснема автомобила нарушаващ правилата за движение по пътищата, без участието на контролен орган. С оглед на всичко посочено се налага единствено възможния извод за доказаност на осъщественото нарушение на правилата за движение по пътищата. Предвид изложеното съдът намира, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на касатора, чрез налагане на предвидената глоба в абсолютно определен в закона размер, съответен на стойността на превишението

Неоснователни се явяват и останалите възражения в касационната жалба. В конкретния случай административното наказание на касатора е наложено с електронен фиш, а не с наказателно постановление, каквато възможност е предвидена в ЗДвП. Електронният фиш съгласно чл. 189, ал. 8 от ЗДвП подлежи на обжалване по ЗАНН, а разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Следователно ел. фиш се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие, не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението. В тази посока е и ТР № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г. Същите съображения важат и по отношение на датата на издаване на ел. фиш, тъй като тя не е част от задължителните реквизити определени в чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП. В този смисъл съдът намира, че от формална страна ЕФ отговаря на законовите изисквания, тъй като процедурата е значително по-олекотена от тази по ЗАНН и законът определя точно и изчерпателно условията, при които може законосъобразно да се издаде електронен фиш. Тези условия са лимитативно изброени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и се заключават в установяване и заснемане на административното нарушение с техническо средство, в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Съгласно § 6, т. 65 ДР на ЗДвП: "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В конкретния казус нарушението е констатирано и заснето с мобилна радарна система, за чието използване на посоченото място и време е представен надлежен протокол и снимков материал. Системата представлява одобрен тип техническо средство, отговаря на метрологичните изисквания и към момента на установяване на нарушението е била технически изправна.

Неоснователни са и доводите за нарушение на нормата на чл. 39, ал. 4 ЗАНН. Последната следва да се тълкува в единство с нормата на чл. 39, ал. 2 ЗАНН и просто разширява приложението на последната, като дава възможност да се налагат глоби в размер над необжалваемия минимум в случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, като се издава ел. фиш. Това не означава, че не могат да се налагат глоби с ел. фиш и под необжалваемия минимум, както неправилно счита касатора.

При издаването на ЕФ не са допуснати съществени процесуални нарушения и материалният закон е приложен правилно. Видно е, че ЕФ е издаден в законоустановените срокове, в рамките на материалната и териториална компетентност на своя издател. Негово съдържание съответства на изискванията на чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП, т. е. отразява териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което съвпада с данните от техническото средство, изведени на фотос от заснетия клип. Описано е нарушението по време, място и констатирано превишение на скоростта.

При разглеждане на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му. Настоящият съдебен състав счита, че решението на Районен съд Пазарджик не страда от сочените в жалбата пороци.
По изложените съображения и с оглед извършената служебна проверка по 
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът не констатира пороци на обжалваното решение, отнасящи се до неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което намира, че същото следва да бъде оставено в сила.

Предвид установения изход на спора пред касационната инстанция и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени разноски за касационната инстанция, които представляват юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство. На основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане на правна помощ, съдът намира, че следва да се присъди минимално възнаграждение в размер на 80 лева с оглед провеждането на едно съдебно заседание, без явяване в открито съдебно заседание по делото на процесуалния представител и изготвянето само на писмен отговор.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1 от АПК, Административен съд Пазарджик

Р Е Ш И :

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 392/21.06.2021 г. постановено по АНД № 482/2021 г. по описа на Районен съд Пазарджик.

ОСЪЖДА М. Румено Д. с ЕГН **********, да заплати на ОД на МВР Пазарджик, сумата от 80 (осемдесет) лева разноски пред касационната инстанция за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

             

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ :/п/

                                     

ЧЛЕНОВЕ :         1./п/

 

                             2./п/