Решение по дело №91/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 114
Дата: 29 май 2023 г. (в сила от 29 май 2023 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20237240700091
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

                                  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                         

         

            114             29.05.2023 година   град Стара Загора

                

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А 

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на единадесети май две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА  

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА 

 

при секретар Албена Ангелова                

и с участието на прокурор Гриша Мавров                                                   

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА ЯНКОВА  КАН дело № 91 по описа  за 2023 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

Образувано е по касационна жалба на началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление – специализирано звено към Агенция "Пътна инфраструктура" (НТУ към АПИ), действащ чрез представител по пълномощие, срещу решение № 10/11.01.2023 година, постановено по АНД № 792/2022 година на РС Казанлък, с което е отменено наказателно постановление (НП) № BG08022022/5800/Р8-112/11.07.2022 година на началник отдел "Контрол и правоприлагане" в НТУ към АПИ, с което на Н. К.Н. за извършено нарушение на чл. 179, ал. 3а от Закон за движение по пътищата (ЗДвП) и на същото основание е наложено административно наказание - глоба в размер на 1800. 00 лева.

В касационната жалба се правят оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на обжалвания съдебен акт поради постановяването му в нарушение на материалния закон. Касаторът развива доводи за законосъобразност на издаденото наказателно постановление при безспорна установеност на санкционираното административно нарушение. Описанието на нарушението и правната квалификация били посочени както в акта за установяване на административно нарушение (АУАН), така и в НП. В хода на административнонаказателното производство не били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, не било съществено нарушението, че в АУАН имената на дееца били изписани на чужд език. Моли обжалваното  решение да бъде отменено, а НП потвърдено, претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и претенцията за разноски.

Ответникът по касация, в представения писмен отговор и в съдебно заседание чрез  процесуалния  си представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита решението на районния съд за законосъобразно и правилно. Моли обжалваното решение да бъде оставено в сила, претендира присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора изразява становище за неоснователност на касационната жалба и съответно за оставяне в сила на обжалваното решение.

Съдът, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от легитимирано за това лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, в 14-дневния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, приложими по силата на чл. 63в от ЗАНН, следователно жалбата е процесуално допустима и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл. 218 от АПК, настоящият състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

Районен съд Казанлък с решение № 10 от 11.01.2023 година, постановено по АНД № 792/2022 година е отменил наказателно постановление № BG08022022/5800/Р8-112/11.07.2022 година  на Началник отдел "Контрол и правоприлагане" на НТУ към АПИ, с което за нарушение по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП на Н. К.Н. е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1800 лв. Осъдил е АПИ да заплати на жалбоподателя 480. 00 лева разноски по делото.

С оспореното пред РС наказателно постановление е ангажирана административнонаказателната отговорност на Н. К.Н. за това, че на 08.02.2022 година в 18:25 часа при извършена проверка от контролни органи от АПИ в направление излизане от територията на Република България, на ГКПП Кулата ППС с рег. № ЕВ 7217 АТ вид: Влекач, марка: Мерцедес 1844 ЛС, с обща техническа допустима маса на пътния състав над 12 тона,  при извършена справка в Електронната система за събиране на пътни такси е констатирано, че на 27.01.2022 година в 16:52 часа посоченото ППС е било управлявано по път І – 6, отсечка км 331 + 828,  включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена пътна такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). Движението на ППС е заснето посредством контролно устройство, за което е генериран доказателствен запис от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, с № D75ВС1F10D5A6165E053021F160A2303. Установено е, че посоченият пътен участък е включен в обхвата на платената пътна мрежа  съгласно приложение към т. 1 на Решение № 101 на Министерски съвет от 20 февруари 2020 г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние - тол такса, както и че съобразно категорията самото ППС е такова, за което е дължима такса по ЗП, и че за него не е била налице валидно закупена маршрутна карта за дата 27.01.2022 година, която да включва преминаване през тол сегмент **********, в границите на който се намира контролно устройство с идентификатор № 10332. Констатирано е, че ППС с рег. № EВ7217АТ без платена тол такса е преминало през републиканската пътна мрежа.

Въз основа на констатациите в АУАН на 11.07.2022 година от административнонаказващия орган било издадено и атакуваното НП. В същото извършеното нарушение е квалифицирано по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП и административнонаказателната отговорност на Н. К.Н. е ангажирана на същото основание по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, като е наложено административно наказание - глоба в размер на 1800.00 лева. Наказателното постановление е връчено на Н. и е обжалвано от него пред Районен съд – Казанлък в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.

Пред районния съд е представена справка и обобщена справка. Приложени са и статични изображения във вид на снимков материал, удостоверяващи движението на процесното превозно средство върху посочения по-горе пътен участък на 27.01.2022 година, в 16:52ч., вкл. доклад от електронната система по чл. 167а ал. 3 ЗДвП, доказващ обстоятелството на засичане на ППС, за което няма маршрутна карта или бордово устройство.

Горната фактическа обстановка се установява въз основа на събраните от РС – Казанлък доказателства - документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, вкл. заповедите, оправомощаващи съответните служители за издаването на АУАН и НП за нарушения по чл. 179, ал. 3 – ал. 3в от ЗДвП. Като свидетел е разпитан и актосъставителят Крум Георгиев Янчев, чийто показания съдът е кредитирал като непротиворечиви със събраните по делото писмени доказателства.

За да постанови оспореното решение, първоинстанционният съд е приел, че авторството на деянието е останало недоказано, поради което и НП се явявало незаконосъобразно. Приел е още, че липсват доказателства, които да обосновават извода, че той е бил водачът на това ППС на дата 27.01.2022 година (датата на извършване на нарушението), за да може да се ангажира отговорността му.

         Касационната жалба е неоснователна.

 Фактически, правно и доказателствено обоснован е направеният от въззивния съд извод, че извършването на вмененото на санкционираното лице нарушение не е доказано по безспорен и несъмнен начин. Този извод е направен след обсъждане и преценка на събраните по делото доказателства, като при формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи не са установени порочни действия на въззивния съд, съотв. не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. Противно на твърденията на касатора, Казанлъшкият районен съд не е допуснал нарушение на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал. В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление  наказващият орган е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. Предметът на доказване за процесното нарушение включва установяване движение на ППС от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗДвП по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, без за това ППС да са изпълнени посочените по-горе задължения. Очевидно нито представеният по делото снимков материал, изготвен с устройството - елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП /представляващ доказателствено средство по см. на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП/, нито приетата като доказателство по делото справка по чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, доказват по несъмнен начин извършването на вмененото на санкционираното лице нарушение. Тъкмо обратното – от представената разпечатка на детайлна справка от "ТОЛЛ ПАСС" /лицето, предоставящо услуга по електронно събиране на такса за изминато разстояние, с което "Платформа" ООД е сключило договор/, безспорно се установява, че при движението на товарен автомобил с рег. ЕВ 7217АТ на 27.01.2022 г., в ППС е имало налично бордово устройство по см. на § 1, т. 7 от ДР на Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, което бордово устройство е отговаряло на съответните технически изисквания за целите на тол таксуването. От посочената разпечатка на детайлна справка по несъмнен начин се установява и че от това бордово устройство, непосредствено преди /в 16. 52 часа/ и съотв. след момента на твърдяното нарушение /в 19,31 часа/ са подавани данни. Всъщност данните от посочената разпечатка /неоспорена от касационния жалбоподател/ за регулярно генериране от бордовото устройство в ППС на данни за таксуване на дата 27.01.2022 г. по време на движението по целия маршрут са по-скоро индиция, че неотчитането на тол данни, вкл. за транзакция на съответно дължимата се тол такса  във връзка с движението на товарния автомобил,  се дължи на техническа неизправност на поддържаната от Агенция "Пътна инфраструктура" Електронна система за събиране на тол такси.

 В случая, макар по безспорен и несъмнен начин да е доказано, че на дата 27.01.2022 г., в 16.52 часа, по път I – 6 км. 199+828  е установено движение на товарен автомобил  с рег. № ЕВ 7217 АТ , собственост на „Платформа“  по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, без да е заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП, по никакъв начин не е доказано, че на посочените дата, час и място, автомобилът, при движението на който е допуснато нарушението, е бил управляван от Н.Н.. Доколкото субект на задължението по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП е водачът, управлявал ППС без заплатена пътна такса, санкциониращият орган е следвало да установи и докаже по несъмнен и безспорен начин не само обективните, но и субективните признаци на административнонаказателния състав по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП, вкл. авторството на деянието. В случая това не е сторено. В съставения АУАН нарушението се сочи за установено от справка в електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Доказателствената сила на тази справка, по аргумент от чл. 189е, ал. 9 във вр. с ал. 8 от ЗДвП, обаче обхваща единствено отразените в справката данни за обстоятелствата относно мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси, т. е доказателствената сила на справката от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП не обхваща авторството на деянието. Съответно съставеният въз основа на справката по чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП акт за установяване на административно нарушение не може да бъде доказателство за това кое лице, в качеството му на водач на ППС, е извършило санкционираното нарушение по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП. Следва да се отбележи и че с презумтивната материална доказателствена сила на АУАН е обвързан единствено административнонаказващият орган - при преценката си дали да се издаде НП органът се основава на фактическите констатации в АУАН, които при условията на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП и в рамките на производството по налагане на административни наказания се считат за верни до доказване на противното. По силата на чл. 14, ал. 2 от НПК във връзка с чл. 84 ЗАНН в съдебното производство тези констатации нямат обвързваща доказателствена сила. Отделно от това по аргумент от разпоредбите на чл. 52, ал. 4 и чл. 53, ал. 2 от ЗАНН наказващият орган има задължението да провери съставения АУАН с оглед неговата законосъобразност и обоснованост и да прецени събраните доказателства, като издаде НП само ако е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. В случая очевидно наказващият орган не е изпълнил тези си задължения преди издаването на наказателното постановление. – по преписката липсват каквито и да е било данни, че именно Н. Н. е управлявал товарния автомобил, за който е дължима, но незаплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП, т. е че е извършител на вмененото му нарушение. Правоприлагането по принцип, и в частност административнонаказателното такова, не може да почива на предположения, поради което е недопустимо поради неупражняването на процесуални права от привлеченото към отговорност лице да се презюмира или да се приеме за доказано авторството на съставомерното изпълнително деяние.

Предвид гореизложеното обосновано, от гл. т на доказателствата, и правилно от гл. т на закона Казанлъшкият районен съд е приел, че не е доказано административнонаказателното обвинение за извършено от Н.Н. нарушение по чл. 179,ал.3 от ЗДвП.  

С оглед на изложените съображения съдът намира, че не е налице твърдяното касационно основание, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при правилно приложение на закона следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото на ответника по касация следва да се присъдят направените по делото разноски. В представения договор за правна защита и съдействие Н.Н. е упълномощил адв. Р.Р. да го представлява, като вписаното процесуално представителство е безплатно на основание чл. 38,ал.1 т.  3 от ЗА. На основание чл. 38,ал.2 във връзка с чл.18,ал.2 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения във връзка с чл. 7,ал.2, т.2 от същата Агенция пътна инфраструктура София следва да заплати на адвокат Р.Р. адвокатско възнаграждение в размер на 480 лева.

 Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И :

 

   ОСТАВЯ В СИЛА решение № 10/11.01.2023 година, постановено по АНД № 792/2022 година на РС Казанлък.

 

ОСЪЖДА Агенция пътна инфраструктура  – София да заплати на адвокат Р.И.Р. ***  адвокатско възнаграждение в размер на 480 /четиристотин и осемдесет/ лева.

 

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                       2.