Решение по дело №771/2015 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 69
Дата: 16 февруари 2018 г.
Съдия: Татяна Георгиева Черкезова
Дело: 20154500100771
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 октомври 2015 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 69

гр.Русе, 16.02.2018 г.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

РУСЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, в публичното заседание на седемнадесети януари две хиляди и осемнадесета година, в състав:

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Т. ЧЕРКЕЗОВА

при секретаря Галина Иванова, като разгледа докладваното от съдията  Черкезова гр.  дело N 771 по описа за 2015 година,  за да се произнесе, съобрази  следното: 

Предявена е установителна претенция, с правно основание чл. 124 от ГПК, от НК“ Ж. и.“  за признаване спрямо ответника –                 „ БДЖ – Товарни превози“ЕООД правото на публична държавна собственост по отношение на два поземлени имота в гр. Русе, част от железопътната инфраструктура, както и претенция, с правно основание чл. 576 от ГПК,  за прогласяване нищожността на Нотариален акт за собственост №014, т.ІІ, рег. №1313, дело №078/2011г./25.05.2011г. на нотариус К. П., РРС, на същите два недвижими имоти - поземлен имот / ПИ/ с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514м² и поземлен имот / ПИ /с идентификатор 63427.8.792 с площ 12 508 м².

Ищецът твърди, че за поземлен имот с идентификатор 63427.504.2 няма съставен нов образец – акт за държавна собственост на недвижим имот. В него попадат трети коловоз на „Товарна жп гара Русе“, стрелки № 32 и № 33, част от разтоварището, вътрешноведомствен път, който е единствен достъп за обслужване на жп гарата. Съгласно Закона за железопътния транспорт / ЗЖТ / тези обекти са част от железопътната инфраструктура, а земята под тях е публична държавна собственост.  С писмо, изх. № 08-00-VІ-73/28.02.1992г., на генералния директор на „БДЖ“ сградите, стопанисвани от Вагонен район „Русе“ с правоприемник „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД, са изградени върху терени, отредени за нуждите на железниците в сервитутната ивица на коловозното развитие. С Протокол от 10.11.1992г.  терените на Гара „Русе-Север“ с площ от 54 000 м² и Товарна жп гара „Русе“ с площ от 151 180 м² са заведени в счетоводния баланс на Поделение „Железопътна секция“ – гр. Русе /към настоящия момент „Железопътна секция“ – гр. Горна Оряховица/, която след структурни реформи през 2002г. в НК „БДЖ“ понастоящем е поделение към Национална компания „Ж. и.“ / НКЖИ/, а сградите в тях – на съответните поделения на „БДЖ“. Излагат се данни, че съгласно Заповед № 28/23.01.2002г., на основание чл. 9 от ЗЖТ, считано от 01.01.2002г. всички гари, прилежащите към тях земи и сгради, спирките, идеалните части от административните сгради и идеалните части на прилежащите земи и съоръженията към тях, преминават към  НКЖИ. Към настоящия момент сградите в поземлен имот с идентификатор 63427.504.2 и поземлен имот с идентификатор 63427.8.792 са включени в капитала на „БДЖ Товарни превози“ ЕООД. Последното се е снабдило с Нотариален акт за собственост на недвижими имоти по писмени доказателства № 014, том ІІ, рег. № 1313, дело № 078/2011г. от 25.05.2011г., касаещ двата поземлени имота. Снабдяването с посочените титули на собственост и вписването в счетоводния баланс на процесните два поземлени имота, ищецът счита за незаконосъобразни действия, които представляват оспорване на правото на публична държавна собственост, поради което моли: съдът да постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ответната страна правото на публична държавна собственост на двата поземлени имота: с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514м² и с идентификатор 63427.8.792 с площ 12 508 м²; както и да постанови решение, с което да прогласи нищожността на Нотариален акт за собственост на недвижими имоти по писмени доказателства №014, т.ІІ, рег. №1313, дело №078/2011г./25.05.2011г. на Нот. К. П., с който ответното дружество е признато за собственик на поземлен имот с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514м² от терена на ЖП гара „Русе-Север“ и на поземлен имот с идентификатор 63427.8.792 с площ 12 508 м² част от терена на Товарна жп гара „Русе“.

В отговора на исковата молба  „БДЖ Товарни превози“ ЕООД  изразява становище, че предявените искове  са допустими, но неоснователни. Твърди, че ПИ с идентификатор 63427.504.2 и ПИ с идентификатор 63427.8.792 по своето предназначение са свързани с дейността на НК „БДЖ“ , конкретно с функцията й на железопътен превозвач, но не и с  дейността на ищеца - управление и поддържане на железопътната инфраструктура, поради което счита, че правото

на собственост за същите имоти е останало в патримониума на превозвача – правоприемник на НК „БДЖ“, съгласно § 3, ал. 1 ПЗР от ЗЖТ, в сила от 01.01.2002г. Твърди, че при това правоприемство, на основание чл. 120а от Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия, собствеността върху държавното имущество, управлявано от НК „БДЖ“, касаещо дейността по превоз на пътници и товари, се е трансформирала в собственост на едноличното търговско дружество с държавно участие – „БДЖ“ ЕАД, което, след последвалото преобразуване на дейността по ремонт на вагоните, осъществявана от Вагонен район „Русе“, е преминало към новото поделение на „БДЖ“ ЕАД, ЖП „Тракция“ – Русе, което, считано от 01.01.2004г. е ПТП  – Горна Оряховица, а дейността на РТБ е преминала към другото поделение на дружеството – ППД  Горна Оряховица, също от 01.01.2004г. към ПТП Горна Оряховица. Направено е и възражение, че е налице основание за придобивна давност по чл. 79, ал. 2 ЗС, като се твърди, че е изтекъл петгодишният срок. Изложени са доводи защо считат, че процесните поземлени имоти не представляват публична държавна собственост - липсва връзка между имотите и железопътната инфраструктура, поради което и не следва да се водят на счетоводен баланс на ищеца. Иска съдът да отхвърли като неоснователни обективно съединените искове по чл. 124, ал. 1 от ГПК и чл. 576 от ГПК. Алтернативно се прави искане: исковете да се отхвърлят като неоснователни поради придобиване собствеността на имотите от превозвача „БДЖ“ ЕАД в качеството му на добросъвестен владелец с изтичане на петгодишния давностен срок по чл. 92, ал. 2 от ЗС.

Като съобрази релевантните процесуални факти, съдът приема   за установено от фактическа страна следното :

Съгласно § 3. (1) от ПЗР на ЗЖТ, считано от 01.01.2002г. се прекратява  Национална компания "БДЖ" без ликвидация, като НК "Ж. и." е правоприемник на НК "БДЖ" и поема съответната част от активите и пасивите й по баланса към 30 ноември 2001 г. в частта й, която се отнася до железопътната инфраструктура, и се образува еднолично търговско дружество - БДЖ ЕАД, с държавно имущество, което е правоприемник на НК "БДЖ" в частта от активите и пасивите й по баланса към 30 ноември 2001г., която се отнася до железопътните превози на пътници и товари.

 

Назначената от министъра на транспорта и съобщенията Комисия разпределя активите и пасивите на НК"БДЖ" между НКЖИ и БДЖ ЕАД, с Окончателен протокол от 17.12.2001г., както следва :

-Гарата като цяло, с персонала, да бъде към инфраструктурата,

-Самостоятелни сгради, които обслужват търговската дейност и са извън територията на гарата, да преминат към превозвача,

-Сградите на пожарната и сградите на транспортна полиция да преминат към превозвача, с тенденция  впоследствие да преминат към МВР,  

- Търговските обекти да преминат към дружеството на превозвача,

- Специализираните военни обекти да преминат към инфраструктурата,

- Бензиностанциите да преминат към превозвача,

-„ Други“ да преминат към инфраструктурата.

 - Маневрената дейност в гарите и гаровите маневри остават в инфраструктурата, а самата маневра, като подвижен състав към превозвача ,

- Транспортната ветеринарномедицинска дейност и сектор, ветеринарно санитарен контрол, “метрология”, дефектоскопия и прилежащите им гранични ветеринарно-епидемиологични пунктове, база за контролно-измервателна апаратура и друго оборудване да преминат към инфраструктурата,

-Възстановителните средства /кранове и специализирани вагони/, възстановителни влакове, като възстановителна техника, преминават към инфраструктурата.

 С Протокол от 10.11.1992г.  терените на Гара „Русе-Север“ с площ от 54 000 м² и Товарна жп гара „Русе“ с площ от 151 180 м² са заведени в счетоводния баланс на Поделение „Железопътна секция“ – гр. Русе /към настоящия момент „Железопътна секция“ – гр. Горна Оряховица/, която след структурни реформи през 2002г. в НК „БДЖ“ понастоящем е поделение към НКЖИ, а сградите в тях – на съответните поделения на „БДЖ“.  

Съгласно Заповед № 28/23.01.2002г., на основание чл. 9 от ЗЖТ, считано от 01.01.2002г. всички гари, прилежащите към тях земи и сгради, спирките,

идеалните части от административните сгради и идеалните части на прилежащите земи и съоръженията към тях, преминават към  НКЖИ.

 Към настоящия момент сградите в поземлен имот с идентификатор 63427.504.2 и поземлен имот с идентификатор 63427.8.792 са включени в капитала на „БДЖ Товарни превози“ ЕООД, след като същото се е снабдило с Нотариален акт за собственост на недвижими имоти по писмени доказателства-  № 014, том ІІ, рег. № 1313, дело № 078/2011г. от 25.05.2011г., нотариус К.П., касаещ двата поземлени имота.

Съгласно заключението по съдебната техническа експертиза, изготвена от в.лице Г.Ф.:

Двата процесни поземлени имота - ПИ 63427.504.2 и ПИ 63427.8.792 са формирани при изработване на КК и КР на гр.Русе / 2007г. /;

За земята на ПИ 63427.8.792 няма  акт за държавна собственост, а само за сградите в него - АЧДС № 3665/11.07.2005 год. на „БДЖ” ЕАД – ПТП.  

Съгласно протокол 4/22.02.2001 година и приложен към него списък на регулационните единици и площите им, собственост на поделенията на НК  БДЖ — ж.п. възел Русе, парцел IV-5144, кадастрален район 502 с площ 7756,82 кв.м е за ПТП - Товарна гара (Работилница). ПИ 63427.8.792, не е идентичен с УПИ IV -5144, кадастрален район 502. Поради грешно нанесени граници в ПИ 63427.8.792 попадат част от вътрешноведомствен път и част от УПИ IV  -5144, в който са разположени стрелки 32, 33 и 35 и коловоз 1.

За земята на ПИ 63427.504.2 няма акт за държавна собственост. С Акт за държавна собственост на недвижим имот № 9130 /16.11.1990г. на кмета на Община Русе, за цялата площ – 54 000 кв.м, с местонахождение района на жп гара Русе – Север, имотът терен с Вагоноремонтен цех , е предоставен за оперативно управление : на „ Вагонен район Русе – сградите, на ЖПсекция – терена.

  Според вещото лице, първоначално целият терен на Вагоноремонтния цех, представляващ УПИ IХ-789 е бил за ПТП Горна Оряховица,  видно от Заповед № РД01/2130 от 27.04.2006 год. на Кмета на Община Русе, съгласно която от УПИ  IХ -789 - ПТП Горна Оряховица се обособяват УПИ IХ -789 и УПИ Х-790. От

 

изменението на плана за регулация е видно, че територията на УПИ  IХ- 789 е идентична с ПИ 63427.504.2 и ПИ 63427.504.1.

За обособяването на ПИ 63427.504.2 като самостоятелен имот няма изготвен план за регулация, няма достъп до път. Съгласно чл.200(1) от ЗУТ, реално определени части от имоти могат за се придобиват чрез правни сделки или по давност, само ако отговарят на изискванията на чл.19 от ЗУТ - за лице на имота и площ. В ПИ 63427.8.792 погрешно е включена част от вътрешноведомствен път и част от УПИ ПУ-5144, в който са разположени стрелки 32, 33 и 35 и коловоз 1.

В приетото от съда заключение на съдебната техническа експертиза, изготвена от в.л. инж.Г.Т., специалист Транспортно строителство, са посочени и описани като функционално предназначение обектите и съоръженията, експлоатирани от всяка от страните по делото -  за всеки от двата имота, както от следва:

Обособения по кадастралната карта на гр. Русе поземлен имот с идентификатор 63427.504.2 с площ 8514 кв.м , представлява част от терена на железопътна гара Русе — Север .

В границите на ПИ 63427.504.2 се намират следните обекти и съоръжения на ,, БДЖ -ЕАД" :

- сграда на Вагоноремонтен цех ( ВРЦ ) със застроена площ 1974 кв.м, с функционално предназначение - извършване ремонт на товарните вагони на превозвача и чужди такива,

- два „глухи „ коловоза ,с полезна дължина всеки от по 257 метра с функционалното  предназначение - за придвижване по тях на вагоните до и от цеха ; „ глух „ е коловозът, който има само един изход и завършва с отбивачка,

-  жп стрелка №303 , с функционално предназначение да осигурява жп връзката на двата глухи коловоза с коловозното развитие на жп гара Русе- Север, т.е. тези коловози са индустриални - на БДЖ -ЕАД , а не са част от националната жп инфраструктура.

В ПИ с идентификатор 63427.504.2 гара Русе Север попадат и следните обекти от националната жп инфраструктура:

-Стълбове за контактна мрежа - 6 броя - функционалното предназначение на тези стълбове е да се монтира на тях контактната мрежа, служеща за пренос на електрическата енергия от тяговите подстанции до електрическия подвижен състав,

- Пилонно осветление - един брой железорешетъчен стълб, с функционалното предназначение на тези стълбове ( пилони )  да се монтират   осветителните тела , .

- 1 брой железорешетъчен пилон, с функционалното предназначение   електрозахранване от контактната мрежа и  пренос до съоръженията на жп . прелез и кабина 1.

-                Бетонова площадка - разтоварище открит тип, с функционално предназначение товаро-разтоварни дейности,съществуващият път до разтоварището е с бетоново покритие.

Обособеният по кадастралната карта на гр. Русе поземлен имот с  идентификатор 63427.8.792, с площ 12508 кв.м, представлява част от терена на жп Гара Русе - Товарна. В границите му се намират следните обекти и съоръжения:

1. на БДЖ ЕАД :

- Сграда със застроена площ 1340 кв.м на два етажа – работилница,

-Склад за гуми с гараж, с обща площ 94 кв.м,на един етаж от масивна,

-Портал с навес със застроена площ 56 кв.м,на един етаж от масивна конструкция.

В границите на ПИ 63427.8.792 попада и Ведомствен / вътрешен / асфалтов път .

   2. На НК  ЖИ :

-  Железопътна стрелка №32 , с  функционално предназначение на   да осигурява жп връзката на жп „глух“ коловоз №6 и останалите гарови коловози,

 

- Железопътна стрелка №33, с функционално предназначение да осигурява връзката на жп коловоз №1, а чрез жп стрелка с №35 и връзката на 2-ри и 3-ти жп коловози с останалите гарови коловози,

- Железопътна стрелка №35, с функционално предназначение  да осигурява жп връзката на жп коловози с 2-ри и 3 -ти и останалите гарови коловози чрез стрелки с №№32 и 33.

-  Първи „глух“ жп колвоз с полезна дължина 57 м,  второстепенен жп коловоз за товаро - разтоварени дейности, успоредно на него е изградена едностранна рампа с проектно предназначение за натоварване и разтоварване,            - Част от 3- ти „глух“ жп коловоз,  явяващ се второстепенен коловоз предназначен за товаро- разтоварни дейности, с  полезна дължина от 118 м,

-   Пилонно осветление - 1 бр., включва: стълбове и фундаменти и техните компоненти,

- пилон, до който са прекарани две трасета — оптична кабелна линия към товарна гара / Трасе 1 / - осигурява необходимата телекомуникационна връзка с Товарна жп  гара Русе,  и захранващ кабел към оперативен пост и кантар / Трасе 2 /  - осигурява необходимото ел. захранване на оперативен пост и кантар.

- захранващи кабели към пилони / Трасе 3 / - осигуряващи необходимото ел. захранване за гаровото осветление.

- Ведомствен ( вътрешен дворен ) път с асфалтобетоново покритие, започващ от портал с навес ,преминава през бивш открит гараж за автомобилна техника на ремонтно техническата база /РТБ / и преминава до южния портал на Локомотивно депо, а от там продължава до района за домуване на Възстановителния влак;  този ведомствен път единствен осигурява достъп на специалния автомобил до стационарната база на възстановителния влак по шосеен път .

 Въз основа на така установените факти, съдът прави следните правни изводи :

След  прекратяването на НК БДЖ Национална компания „ Ж. и.„ поема активите, отнасящи се до железопътната инфраструктура, като с окончателния разделителен протокол към НК ЖИ

 

 

преминават гарите, маневрената дейност в гарите и гаровите маневри, възстановителните средства /кранове и специализирани вагони/, възстановителни влакове - като възстановителна техника.

 Видно от експертните заключения, в двата процесни имота - ПИ с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514 кв.м , част от терена на ЖП гара Русе-Север, и на ПИ с идентификатор 63427.8.792 с площ 12 508 кв.м, част от терена на Товарна жп гара Русе, се намират обекти и съоръжения, които са част от железопътната инфраструктурата / дефинирана като понятие в пар.1т1. от ДР на ЗЖТ /. Същите са подробно описани по – горе, съобразно приетото заключение на в.л. Г.Т. - стрелки, коловози, товаро- разтоварни рампи, ел. инсталации, пилони и осветителни съоръжения, контактна мрежа и пр. Видно и от свидетелските показания, и от посоченото експертно заключение, тези  обекти на жп инфраструктура се експлоатират и понастоящем от ищеца - НК ЖИ, във връзка с дейността му.

Съгласно чл. 3 от ЗЖТ, обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им, са публична държавна собственост.

Следователно, след като се доказва, че в процесните имоти има изградени обекти на жп инфраструктура, същите по силата на закона са публична държавна собственост.

Предвид снабдяването от ответника с титул за собственост за двата процесни имота, за  ищеца е налице правен интерес и следва да се признае по отношение на ответника правото на публична държавна собственост за двата процесни поземлени имота.

Неоснователно е направеното възражение за придобивна давност, по чл. 79 ал.2 от ЗС, по отношение на имоти – публична държавна собственост, съобразно приетото в пар.1 от ЗД ЗС / ДВ 46/2006г./ и ТР № 3/2017г. ВКС.

Тъй като при съставянето на НА по писмени документи нотариусът е допуснал нарушение – по чл. 574 от ГПК, като  извършил нотариално действие, противоречащо на закона / ЗЖТ /, съгласно чл. 576 от ГПК извършеното нотариално действие е нищожно и нотариалният акт за собственост на недвижими имоти по писмени доказателства № 014, том ІІ, рег. № 1313, дело №

 078/2011г. от 25.05.2011г., в частта му за двата процесни имота следва да се отмени.

При този изход на делото, съобразно чл. 78 от ГПК и представения списък с разноски по чл. 80 от ГПК, ответникът дължи  заплащане на деловодните разноски на ищеца – общо 19 296,33 лева - за д.т., такси, възнаграждения на в.л. и юрисконсултско възнаграждение от 450 лева.

По изложените съображения, Русенският окръжен съд

Р   Е   Ш   И  :

 

 ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО, на основание чл. 124 от ГПК, по отношение на БДЖ – Товарни превози ЕООД правото на публична държавна собственост на ПИ с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514 кв.м, и ПИ с идентификатор 63427.8.792, с площ 12 508 кв.м, двата по КККР на гр.Русе, одобрени със Заповед № РД – 18-91/15.12.2007г. на ИД на АГКК.

ОТМЕНЯ, на основание чл. 576 от ГПК, Нотариален акт за собственост на недвижими имоти по писмени доказателства № 014, т.ІІ, рег. №1313, дело №078/2011г./25.05.2011г. на Нотариус К. П., В ЧАСТТА, С КОЯТО БДЖ – Товарни превози ЕООД  е признато за собственик на  ПИ с идентификатор 63427.504.2 с площ 8 514 кв.м, и  ПИ с идентификатор 63427.8.792, с площ 12 508 кв.м, двата по КККР на гр.Русе, одобрени със Заповед № РД – 18-91/15.12.2007г. на ИД на АГКК.

ОСЪЖДА БДЖ – Товарни превози ЕООД, София, ЕИК *********,  ДА ЗАПЛАТИ на НКЖИ- София, ЕИК  *********, деловодни разноски в размер на  19 296,33 лева.

 Решението може да се обжалва пред ВТАС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

                                                                ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: