Решение по дело №146/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 480
Дата: 7 октомври 2021 г. (в сила от 7 октомври 2021 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700146
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 480

гр.Плевен,   07.10.2021 г.

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд-Плевен, седми състав, в открито съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Венелин Николаев

 

При секретаря Десислава Добрева, като разгледа докладваното от съдия Николаев адм.дело №146 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 4 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/, във връзка с чл. 107, ал. 3, чл. 144 и чл. 156 и сл.  от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/.

Делото е образувано по жалба /наименувана молба/ от М.П.Я., ЕГН ********** *** против Акт за установяване  на задължения  по чл.107, ал.3 от ДОПК на №6172-1/18.11.2020 г. /по-долу АУЗД/, издаден от К.Р.И.на длъжност данъчен инспектор в качеството си на орган по приходите при Община Никопол, потвърден с Решение № 4/27.01.2021 г. на Началник сектор „Приходи“ при Община Никопол. Същият АУЗД се обжалва в частта му относно установените задължения за имот в с.Асеново, ул.“***“ № 2, и не се обжалва относно задълженията за имот в с. Асеново, ул.“***“ № 44, както и по отношение задълженията за имот в с.Дебово, също е посочен в АУЗД.

В жалбата се твърди, че АУЗД в оспорената му част е необективен и неоснователен. Счита, че някаква объркана декларация по вина на Кметството в с. Асеново не трябва да генерира погрешни решения, а би могло самата декларация евентуално да се поправи. Твърди, че не е собственик и не е ползвала имот, находящ се в с. Асеново, ул.“***“№2 и не дължи данък сгради и такса битови отпадъци за този имот. Не оспорва посочените задължения относно имота в с.Дебово. Моли се оспореният АУЗД да бъде отменен в обжалваната му част.

В съдебно заседание оспорващата се явява лично и със служебен защитник адв. Я., който моли да се уважи подадената жалба и се отмени АУЗД. Счита, че безспорно доказано, че доверителката му не е собственик на имота, за който й е начислен данък. Твърди, че жалбоподателката е била подведена, тъй като не е попълнила лично декларацията. Счита, че последното опорочава акта и моли за неговата отмяна.

Ответникът в съдебно заседание се представлява от адв. П. *** с надлежно пълномощно, като счита жалбата за неоснователна и недоказана. Счита, че  обжалваният административен акт е законосъобразен, издаден при спазени процедури и изисквания на закона и изцяло отговаря на действителната правна и фактическа обстановка. Претендира присъждане на разноски.

Административен съд-Плевен, седми състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и  извърши проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за установено следното:

АУЗД е връчен на жалбоподателката на 24.11.2020 г. по реда на чл.29  от ДОПК - с обратна разписка чрез връчител (л.7). Обжалван е по административен ред на 30.11.2020 г. (л.6) пред Началника на отдел „Приходи“ при  Община Никопол, в срока по 152, ал.4 и чл.107 ал.4 от ДОПК, който се е произнесъл с Решение №4/27.01.2021 г. (л.4), с което е потвърдил АУЗД, което решение е връчено на оспорващата на 12.02.2021 г. (л.5). Жалбата пред Административен съд-Плевен е подадена чрез административния орган на 16.02.2021 г. и е заведена с вх.№94-2640/21 от същата дата. Ето защо съдът намира, че жалбата е допустима, като  насочена срещу ИАА, установяващ задължение за данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/ и подадена в законоустановения срок  по чл.156 ал.1 от ДОПК от субект, за който актът пряко и непосредствено засяга права и законни интереси.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

         От доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК №6172-1/18.11.2020 г. е издаден на основание чл.107 ал.3 от ДОПК от данъчен инспектор в качеството на орган по приходите при Община Никопол, съгласно Заповед №283/22.10.2020 г. Със същия акт на М.П.Я. са установени задължения за данък върху недвижими имоти и такси битови отпадъци  за периода от 2012 г. до 2020 г. общо в размер на  325, 00 лева, от които главница в размер на 232, 67 лева и лихва за просрочие начислена до 18.11.2020 г. в размер на 92, 66  лева,  както следва:

 за данък недвижими имоти главница 88, 09 лева и лихва 36, 27 лева и за такси битови отпадъци главница 144, 38 лева и лихва 56, 39 лева.

Съгласно отразеното в акта, с декларация с вх.№318115/10.03.1998 г.  по реда на чл.14 ал.1 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижим имоти   Я. декларира собственост върху жилище с РЗП общо 76, 00 кв.м. Със същата декларация с приложение №2  е декларирала и втори имот – земя с площ 1000, 00 кв.м, находящ се в с. Асеново, ул.“***“ **  Посочено е още, че  с  декларация с  вх.№**********/08.08.2011 г.  по реда на чл.14 ал.1 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижим имоти е деклариран имот - земя с площ 1430.00 кв.м, находящ се в с. Дебово, ул.“***“ №1 за притежаваната  на ¼ идеална част от лицето в качеството на собственик.

При обжалване по административен ред в срока по чл.107,  ал.4 от ДОПК, актът е потвърден с Решение №4/27.01.2021 г. на Началник на сектор „Приходи“ при Община Никопол, в което е посочено, че  с данъчна декларация с вх.№318115/10.03.1998 г. жалбоподателката е декларирала имот, находящ се в с. Асеново, ул.“***“ №44а. Със същата декларация с приложение №2 е декларирала и втори имот, находящ се в с. Асеново, ул.“***“2, кадастрален 84, УПИ 1, квартал 41. От направената справка на място се установява, че имотът не е извън регулацията на населеното място и не представлява нива. Относно твърденията на Я., че имота по разписен лист се води на друго лице е била направена служебна проверка, която констатирала, че в действителност по разписен лист в Техническата служба при Община Никопол срещу процесния имот в с. Асеново, ул.“***“№ 2 е записан имота на Н.Я.. При направената служебна проверка в сектор „Приходи“  се установило, че същото лице е декларирало съвсем различен имот, находящ се в с. Асеново, но на друг адрес с. Асеново – кадастрален 104, УПИ 5 квартал 27. Посочено е още, че обстоятелствата, отразени в разписния лист на Техническата служба при Общината, обаче не са преки доказателства относно собствеността на въпросния имот. Тези обстоятелства може да са индиция относно собствеността, но не и пряко писмено доказателство в тази насока. Относно имота в с. Дебово, находящ се на ул.“***“ №1 след направена служебна проверка е установено, че за въпросният имот е подадена декларация по чл.14, ал.6 от ЗМДТ от един на наследниците, в конкретния случай от Е.П.Й., която с жалбоподателката се явяват съсобственици по наследство ¼ идеално части във въпросния имот. В подкрепа на това е представено към декларацията удостоверение за наследници.

В заключение е счетено, че няма основания за изменение или отмяна на задължението, установено с АУЗД и същият е потвърден.

От фактическа страна по делото се установява, че Я. с данъчна декларация с вх.№318115/10.03.1998 г. е декларирала имот, находящ се в с. Асеново, ул.“***“ 2, земя с площ 1000 кв.м /л.л.11-14/.

По силата на чл. 162, ал. 2, т. 1 и 3 от ДОПК вземането за данък върху недвижимите имоти и таксата за битови отпадъци са публични общински вземания. В разпоредбата на чл. 166, ал. 1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон.

 Съгласно чл.9б от ЗМДТ, установяването на местните такси по този закон се извършва по реда на чл.4, ал.1 – 5. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Член 4, ал.1 от ЗМДТ от своя страна предвижда установяването и на местните данъци (между които и този по чл.1, ал.1, т.1 от ЗМДТ – данък върху недвижимите имоти), да се извършва от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като съобразно редакцията на нормата, изм.ДВ бр.1 от 2019 г., в сила от 01.01.2019 г., обжалването на свързаните с тях актове се извършва по местонахождението на общината, в чийто район е възникнало задължението, по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Според чл.4, ал.3 от ЗМДТ, в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а според ал.5, Кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на Националната агенция за приходите. В нормата на чл.107, ал.4 от ДОПК, относима към случаите на установяване размер на задължение въз основа на подадена от задълженото лице декларация, е предвидено, че актът за установяването може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция.

На основание чл.156, ал.1, изр.първо, във връзка с чл.144, ал.1 от ДОПК, актът за установяване на задължението, издаван от орган по приходите, в частта, която не е отменена с решението по чл.155, може да се обжалва чрез решаващия орган в 14-дневен срок от получаването на решението.

В конкретния случай по подадената от М.Я.  на 30.11.2020 г. (т.е. в срока по чл.152, ал.1 от ДОПК) жалба срещу АУЗД №6172-1/18.11.2020 г., Началник сектор „Приходи“ при Община Никопол се е произнесъл с Решение №4/27.01.2021 г., с което не е отменил АУЗД, като го е потвърдил изцяло, с допълване на мотивната му част, при което е изчерпан реда за задължителен административен контрол на акта.

Жалбата до съда е подадена при спазване на 14-дневния срок от получаване на решението, от адресат на акта, за който е налице правен интерес от оспорването.

Обжалваният АУЗД е издаден от орган с материална и териториална компетентност, която произтича от цитираната по-горе разпоредба на чл.4, ал.3 от ЗМДТ, и се удостоверява от представената по делото (л.59) Заповед №283/22.10.2020 г. на Кмета на Община Никопол, с която на основание чл.4, ал.1, т.5 ЗМСМА, вр. с чл.4, ал.1-5 и чл.9б от ЗМДТ, считано от 22.10.2020 г. К.И., на длъжност младши експерт – данъчен инспектор“ при Община Никопол поименно е определен като служител на общинската администрация с правата и задълженията на орган по приходите при установяване, обезпечаване и събиране на местните данъци и такси.  

Съдът намира, че в случая не са допуснати нарушения във формата на акта, доколкото последният е издаден в писмена форма и от формална страна съдържа всички предвидени реквизити. Посочени са както фактически, така и правни основания за издаването му. АУЗД №6172-1/18.11.2020 г. в обжалваната му част ясно е мотивиран с посочване на установените от органа факти, че задълженията на адресата за такса битови отпадъци и данък върху недвижими имоти по подадена от него Декларация по реда на чл.14 от ЗМДТ с вх.№318115/10.03.1998 г. в конкретен размер, са дължими по изброени периоди, не са внесени и същите са дължими с изчислените към 18.11.2020 г. лихви за просрочие към тях. Така изложеното съдържание на акта в оспорената му част не затруднява възможността на адресата му да разбере основанието, на което е издаден същия и да реализира правото си на защита срещу него. В оспорената част на АУЗД изрично е посочено, че задължението е за недвижим имот, деклариран при условията на чл. 14 ЗМДТ и в тази връзка е посочен входящия номер на декларацията, партидният номер на имота, както и че се състои от земя. От данните по преписката е видно, че се касае за имот с партиден номер **********-***,  като с подадената от  оспорващата декларация е деклариран именно този имот, а този факт се установява и от останалите доказателства по делото.

Жалбоподателката много добре следва да знае какви имоти притежава и за кои дължи данъци и такси. В Решение №4/27.01.2021 г. по жалба срещу АУЗД по чл.107, ал.3 от ДОПК №6172-1/18.11.2020 г. Началникът на  сектор „Приходи“  при Община Никопол, в качеството му на решаващ орган, също подробно е аргументирал фактическите основания за издаването на АУЗД, с изключение на дължимите суми за ТБО.

Доколкото, съгласно чл.9б, във вр. с чл.4, ал.1 от ЗМДТ, установяването на местните данъци и такси се извършва по реда на ДОПК, то приложим към случая е чл.107, ал.1 от ДОПК, регламентиращ, че когато органът по приходите установява размера на дължимо задължение въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон. Приложение намира и ал.3 на същата норма, предвиждаща, че органът по приходите може да издаде акт за установяване на задължението и служебно, когато задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Именно на тази хипотеза се е позовал административният орган, за да издаде служебно Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК6172-1/18.11.2020 г. с който се установява размера на задължението на жалбоподателката за периода 2012-2020 г., неплатено в установените срокове. Няма спор, че жалбоподателката не е заплатила задълженията си в срок, поради което АУЗД й е бил издаден служебно при наличието на материалноправните предпоставки на закона за това издаване.

По отношение на спазването на административно производствените правила и материалния закон съдът съобразява следното:

В чл. 109, ал. 1 ДОПК законодателят е предвидил, че не се образува производство по установяване на задължения за данъци по този кодекс, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация, или от изтичането на годината, в която са постъпили данни, получени от трети лица и организации, в случаите, когато по този закон не е предвидено подаването на декларация. Разпоредбата на чл. 109, ал. 1 ДОПК не се ограничава до приложението й само при ревизионните актове, но и за актовете по чл. 107, ал. 3 ДОПК, какъвто е процесния. Срокът по чл. 109, ал. 1 ДОПК е преклузивен, което означава, че съдът е длъжен за него да следи служебно. Разпоредбата чл. 4, ал. 1 ЗМДТ препраща към ДОПК, поради което преценката за преклузивния срок по чл. 109, ал. 1 ДОПК касае допустимостта на административното производство.

Относно задълженията за ДНИ и ТБО не се подават декларации за всеки период (ежегодно или помесечно), а еднократно, когато се придобие недвижим имот. Видно от акта за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 ДОПК, както и от приобщената декларация по чл. 14 ЗМДТ, същата е подадена на 10.03.1998 г. Тази декларация не може да бъде относима към преценката дали е изтекъл преклузивния срок по чл. 109, ал. 1 ДОПК за задълженията от 2012 г. до 2020 г., а задължението за заплащане на ДНИ и ТБО е за годишен период. Съдебната практика е категорична, че първоначално подадената декларация замества декларациите за следващите календарни години. В този смисъл решения по адм. дела № 5336/2016 г. и № 14499/2015 г. на ВАС, VІІ отделение.

Следователно преклузивният срок по чл. 109, ал. 1 ДОПК е изтекъл за периода от 2012 г. до 2014 г., както следва: за 2012 г. – 31.12.2017 г.; за 2013 г. – 31.12.2018 г. и за 2014 г. – 31.12.2019 г., а оспореният пред съда акт, с който е и започнало данъчното производство, е издаден на 18.11.2020 г.

При така установеното с фактите по делото, не е следвало да се образува производство по издаване на АУЗД за периода 2012-2014 г. поради изтичането на преклузивния срок. АУЗД следва да се отмени за този период.

В този смисъл е и съдебната практика – например Решение № 3752 от 23.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 13347/2020 г.

При така установеното изтичане на преклузивния срок по чл. 109, ал. 1 ДОПК за административния орган е била преклудирана възможността за образуване на административно производство, респ. за издаване на процесния АУЗД по отношение на посочените години. Издаването му след изтичане на преклузивния срок по чл. 109, ал. 1 ДОПК в съответната част представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и обосновава отмяната му по отношение на установените задължения за 2012-2014 г. В този смисъл е Решение № 5141 от 22.04.2021 г. на ВАС по адм. д. № 10940/2020 г.

АУЗД е издаден по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, съгласно който органът по приходите служебно издава акт за установяване на задълженията по декларация, при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. В случая са налице предпоставките за служебно издаване на акт, доколкото не е налице спор по делото, че жалбоподателката не е платила задължението за такса битови отпадъци за посочените години и ДНИ за същите периоди, за притежаваното от нея право на собственост върху недвижим имот на територията на Община Никопол, с.Асеново, ул.“***“ №2.

На Я. са определени задължения за такса битови отпадъци, за предоставяне на услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

Според разпоредбата на чл. 62 ЗМДТ за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, се заплаща такса, размерът на която се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за посочените в същата разпоредба дейности. Условията, при които не се събира такса за някоя от услугите са посочени в чл. 71 ЗМДТ, като по отношение на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо тези услуги да не се предоставят от общината.

Предвид посочените разпоредби, за да бъде дължима таксата за всяка от услугите е необходимо ответникът да докаже наличието на три кумулативно предвидени предпоставки – принадлежност на имота към територията на съответното населено място; обстоятелството, че именно задълженото лице е собственик или ползвател на този имот и реалното предоставяне на услугите.

С разпореждане №900/02.03.2021 г. /л.39/ съдът е указал на органа, че е негова доказателствената тежест за установяване на фактическите основания в оспорения акт. В случая не са ангажирани никакви доказателства, че реално са предоставени услугите по сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Липсват каквито и да са доказателства, представени от органа в тази насока. С оглед на това АУЗД следва да се отмени изцяло по отношение на ТБО, за целия период, доколкото предоставянето на тези услуги не е доказано от органа.

По отношение на ДНИ съдът съобразява следното: Данъчно задължени лица са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти – чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ. Данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти – чл. 19, ал. 1 от ЗМДТ. Според чл. 22 от ЗМДТ (в приложимата редакция) Общинският съвет определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 размера на данъка в граници от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.

Следователно съдът следва да отхвърли жалбата срещу АУЗД за годините 2015-2020 по отношение на ДНИ. След като лицето е декларирало имота като свой, същото дължи ДНИ върху него, както и ТБО, ако бъде доказано предоставянето на такава. Няма значение, че друго лице също е декларирало имота като свой – в този случай и двете лица дължат ДНИ и ТБО, докато правата им върху имота бъдат отречени по определения от закона ред. ТБО не се дължи изцяло и когато имота не се ползва, за което е подадена декларация за съответната година. Декларацията, която Я. е подала, обвързва както нея, така и общината. Твърденията, че доколкото не е попълнила декларацията, същата е с невярно съдържание, са неоснователни. След като е подписала декларацията, същата изхожда от нея. Подписът под същата не е оспорен, още по-малко е доказано, че декларацията не е подписана от Я..

С оглед на изложеното, АУЗД следва да се отмени в частта му относно установените задължения за ДНИ и ТБО за периодите 2012 г. - 2014 г., доколкото задълженията са определени в нарушение на чл.109, ал.1 от ДОПК. Жалбата срещу АУЗД следва да се уважи и в частта й относно ТБО и за последващия период, доколкото не са ангажирани доказателства за предоставяне на услугата, за която се начислява ТБО, и да се отхвърли в частта й относно ДНИ в периода 2015-2020 г.

С оглед на изложеното, АУЗД в оспорената му част е постановен от компетентен орган, в предписаната от закона форма, но не е съобразен със съществените административно производствените правила по отношение на периода 2012-2014 г., което е довело и до нарушение на материалния закон в частта му относно тези години. Същият АУЗД в оспорената му част е незаконосъобразен относно ТБО за целия период, доколкото не е доказано предоставянето на тази услуга, и е законосъобразен в оспорената му част за периода 2015-2020 г. само по отношение на ДНИ за имота в с.Асеново, ул.“***“ №2, и жалбата срещу него следва да се отхвърли за този период.

При този изход на делото ответникът има право на разноски съответно отхвърлената част от жалбата. Жалбоподателят не е поискал присъждането на разноски, поради което такива не могат да му се присъдят съответно на уважената част от жалбата.

Жалбата е уважена за 174,35 лева, а е отхвърлена за 54,30 лева. Ответникът е заплатил адвокатско възнаграждение в размер на 360 лева, видно от адвокатското пълномощно на л.82. Следва да му се присъдят разноски за адвокатско възнаграждение пропорционално на отхвърлената част от жалбата в размер на 85,49 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Административен съд-Плевен, VII  - ми състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.П.Я. Акт за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК №6172-1/18.11.2020 г., в частта му относно имот в с.Асеново, ул.“***“ №2, за установените задължения за данък върху недвижимите имоти за периода 2012 – 2014 г., както и относно такса битови отпадъци за периода 2012-2020 г.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.П.Я. против Акт за установяване по чл.107, ал.3 от ДОПК №6172-1/18.11.2020 г., в частта му относно имот в с.Асеново, ул.“***“ №2, за установените задължения за данък върху недвижимите имоти за периода 2015 – 2020 г.

ОСЪЖДА М.П.Я., ЕГН ********** *** да заплати на Община Никопол, гр.Никопол, ул.”Александър Стамболийски” №5, ЕИК ********* направените по делото разноски в размер на 85,49 лв. (осемдесет и пет лева и четиридесет и девет стотинки), съобразно отхвърлената част от жалбата.

Решението съгласно чл.160, ал.7 от ДОПК не подлежи на обжалване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

                                                                          СЪДИЯ: /П/