Решение по дело №602/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 97
Дата: 9 януари 2024 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20237240700602
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 97

 

Стара Загора, 09.01.2024 г.

 

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

              Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                                СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

при секретар  Стефка Христова                                                                и с участието  на прокурор Нейка Тенева                                                                          като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 602 по описа за 2023 г., за да се произнесе съобрази следното:               

                                            

Образувано е по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора против решение от 19.09.2023 година на РУО на програма „Околна среда 2014 - 2020 година“  в следните части:

 по раздел I., т. 1, с която е намален размерът на верифицираната сума   и е извършена финансова корекция и неодобрена за възстановяване на бенефициента сума, в размер на 181 824,53 лв. от безвъзмездната финансова помощ и не е призната съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 24 325,73 лв. от верифицираните разходи по фактура № **********/26.07.2023 г. по Договор № Е-ДЗ-9/01.03.2021 г. с изпълнител ДЗЗД „Кобека-Сахране“;

-        по раздел I., т. 2, с която е намален размерът на верифицираната сума с извършена финансова корекция и неодобрена за възстановяване на бенефициента сума, в размер на 1 057 511,44 лв. от БФП и не е призната съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 141 481,12 лв. от верифицираните разходи по фактура № **********/31.07.2023 г. по Договор № Е-ДЗ-11/01.03.2021 г. е изпълнител ДЗЗД „Дунавци 2020“;

         - по раздел II., т. 1,  с което е извършено приспадане/прихващане от одобрената за плащане сума, в размер на 708 317,26 лв., представляващи дълг (главница) по нередност № ОПОС20/21/КФ585 Дунавци 2020“, установена с Решение от 23.08.2023 г. на РУО на ОПОС, както и начислена лихва към 19.09.2023 г., в размер на 3 355,45 лв.

               -  по раздел II., т. 2,  е извършено приспадане/прихващане от одобрената за плащане сума, в размер на 2 274 084,96 лв., представляващи дълг (главница) по нередност № ОПОС20/21/КФ583 по Договор № Е-ДЗ-9/01.03.2021 г. с изпълнител ДЗЗДДЗЗЗ „Кобека Сахране“, установена с решение от 23.08.2023 година на РУО на ОПОС и е начислена лихва в размер на 10 772,79 лв

 

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорваното решение поради  съществено нарушение на изискванията на форма на акта  и допуснати съществени процесуални нарушения. Според жалбоподателя решението на РУО на ОПОС е постановено при неправилни фактически основания за издаването му, което следвало да се приравни на пълна липса на такива. РУО на ОПОС неправилно бил приложил разпоредбите на чл. 75, ал. 1 във вр. с чл. 71, ал. 1 и ал. 2 ЗУСЕСИФ, според които финансовата корекция се извършва от плащанията по проекта. Финансовата корекция е определена с решение на РУО на ОПОС, което не е влязло в сила, тъй като е обжалвано от бенефициера пред Административен съд — Стара Загора, по повод на което в този съд е образувано адм. дело № 580/2023 г.  Съгласно чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ оспорването на индивидуалните административни актове по този закон не спира тяхното изпълнение, освен ако жалбоподателя не е поискал на основание чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 АПК спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта, като съдът го е допуснал  с  определение № 555 от 13.09.2023 г. по адм. дело № 580/2023 г., с което с спряно предварителното изпълнение на Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, от 23.08.2023 г. за определяне на финансова корекция в размер на 25 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 г. разходи, представляващи средства по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на сключения Договор № Е-ДЗ-9/01.03.2021 г. на стойност 18 701 345 лв., без ДДС, с изпълнител ДЗЗД „Кобека-Сахране“.

 По раздел І, т. 2  РУО на ОПОС  бил приложил неправилно разпоредбите на чл. 75, ал. 1 във вр. с чл. 71, ал. 1 и ал. 2 ЗУСЕФСУ, според които финансовата корекция се извършва от плащанията по проекта. Финансовата корекция е определена с решение на РУО на ОПОС, което не било влязло в сила, тъй като е обжалвано от бенефициера пред Административен съд - Стара Загора, по повод на което в този съд е образувано адм. дело № 579/2023 г., по което все още не е постановено решение. Съгласно чл. 27, ал. 2 ЗУСЕФСУ оспорването на индивидуалните административни актове по този закон не спира тяхното изпълнение, освен ако жалбоподателят не е поискал на основание чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 АПК спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта и съдът го е допуснал. В конкретния случай, по искане на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Стара Загора Административен съд - Стара Загора е постановил Определение № 556 от 13.09.2023 г. по адм. дело № 579/2023 г„ с което е спряно предварителното изпълнение на Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ от 23.08.2023 г. за определяне на финансова корекция в размер на 25 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 г. разходи, представляващи средства по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на сключения Договор № Е-ДЗ-11/01.03.2021 г. на стойност 11 102 311,90 лв., без ДДС, с изпълнител ДЗЗД „Дунавци 2020“.  РУО на ОПОС бил извършил приспадане, което по същество представлява прихващане от одобрената за плащане сума, със задължението на бенифициера за възстановяване на сумата в размер на 708 317,26 лв. (главница), произтичащо от Решение от 23.08.2023 г. на РУО на ОПОС за определяне на финансова корекция, приложено към писмо с изх. № 1-016-0013-2-559/23.08.2023 г., по Договор № Е-ДЗ-11/01.03.2021 г. на стойност 11 102 311,90 лв., без ДДС, с изпълнител ДЗЗД „Дунавци 2020“. Аналогични са мотивите, че след като съдът е спрял предварителното изпълнение на решенията, било недопустимо извършване на прихващане. От друга страна, според жалбоподателя,  ако е спряно предварителното изпълнение на решението за финансова корекция, незаконосъобразно ще бъде решение за отказ от верифициране на сумата на тази корекция, както и извършване на прихващане на вече платени суми. Моли съда да отмени решение от 19.09.2023 година в обжалваните му части.

Ответникът – ръководителят на УО на ОПОС 2014-2020, чрез процесуалния си представител излага съображения  относно законосъобразността на решението, поради което иска оспорването да бъде отхвърлено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

            Окръжна прокуратура – Стара Загора, конституирана на основание чл.16, ал.1, т.3 от АПК, чрез участващия по делото прокурор, дава мотивирано заключение за основателност на подадената жалба.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 

„Водоснабдяване и канализация“ ЕООД - Стара Загора е бенефициент по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, на основание сключен Административен договор № Д-34-101/15.10.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейският съюз по процедура чрез директно предоставяне BG16M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“, на конкретен бенефициент „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД - Стара Загора.

 

  Не е спорно, че с решение от 23.08.2023 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“ на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Стара Загора, на основание чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕФСУ, е определена финансова корекция в размер на 25 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи по сключения Договор № Е-ДЗ-11/01.03.2021 г. с изпълнител обединение „Дунавци 2020“ ДЗЗД за изпълнение на обособена позиция 3 „Довеждащ водопровод от ВС Дунавци – Стара Загора“ по обществена поръчка „Инженеринг (Проектиране, авторски надзор и строителство) – външни довеждащи водопроводи – 3 обособени позиции . Това решение е  оспорено по административен ред , за което е образувано адм.дело № 579 по описа за 2023 година на АС Стара Загора. С определение № 556 от 13.09.2023 година е спряно предварителното изпълнение на решението. С определение № 10529 от 02.11.2023 година определението на първоинстанционния съд е отменено и е отхвърлено искането на „В и К“ ЕООД за спиране изпълнението на цитираното решение.  В самото решение  от 23.08.2023 година изрично е посочено, че на основание чл. 35, ал. 2 вр. ал. 1, т. 1 от Наредба №Н-3 от 22 май 2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество  е определена на бенефициента „ВиК“ ЕООД - Стара Загора сума за възстановяване в размер на 2 274 084,96 лв.  и е посочено, че на основание чл. 75, ал. 1, изр. 2-ро от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ във вр. чл. 43, ал. 1, т. 1 от Наредба №Н-3 от 22 май 2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество, определената сума следва да бъде възстановена от бенефициента в 14-дневен срок от датата, на която настоящото решение е съобщено на бенефициента по реда на по реда на чл. 61 от АПК вр. 22, ал. 3 от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ.

 

 С решение от 23.08.2023 г. УО на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ от 23.08.2023 г. за определяне на финансова корекция в размер на 25 % от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 г. разходи, представляващи средства по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на сключения Договор № Е-ДЗ- 9/01.03.2021 г. на стойност 18 701 345 лв., без ДДС, с изпълнител „Кобека-Сахране“ ДЗЗД.

Това решение е оспорено по съдебен ред, за което е образувано дело № 580 по описа за 2023 година на АС  Стара Загора. С определение № 555 от 13.09.2023 година е спряно предварителното изпълнение на решението. С определение № 10529 от 02.11.2023 година е отменено определението на първата инстанция и  е отхвърлено искането на „В и К“  ЕООД за спиране изпълнението  на процесното решение. Изрично в решението от 23.08. 2023 година е посочено , че на  основание чл. 35, ал. 2 вр. ал. 1, т. 1 от Наредба №Н-3 от 22 май 2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество  е определена на бенефициента „ВиК“ ЕООД - Стара Загора  сума за възстановяване в размер на 2 274 084 лв.  и е  посочено, че на основание чл. 75, ал. 1, изр. 2-ро от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ във вр. чл. 43, ал. 1, т. 1 от Наредба №Н-3 от 22 май 2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество, определената сума следва да бъде възстановена от бенефициента в 14-дневен срок от датата, на която настоящото решение е съобщено на бенефициента по реда на по реда на чл. 61 от АПК вр. 22, ал. 3 от ЗУСЕСИФ/ЗУСЕФСУ.

С оспореното в настоящото производство решение на основание чл. 60,ал.1 3 чл. 62,ал.2 от ЗУСЕФСУ във връзка с искане за плащане на стойност 5 191 938 лв. по искане за междинно плащане от Страна на „В и К“ Стара Загора е извършена верификация на сумата от 5 191 938,22 лева . В същото решение УО на ОПОС е намалил размера на верифицирата сума с 1 297 984,56 лв. за сметка на БФП и не признавал съответстващата според АДБФП на нея сума от собствено финансиране в размер на 173 653,26 лв., при следните фактически и правни основания:

              1.На основание чл 75, ал. 1 във връзка с чл. 71, ал. 1 и ал. 2 от ЗУСЕФСУ  е извършил финансова корекция и не е одобрил възстановяването на бенефициента на сума  в размер на 181 824 53 лв. от БФП и не е признал съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 24 325,73 лв. от верифицираните разходи  по фактура № **********/ 26.07.2023 г., поради наложена финансова корекция в размер на 25 процента от стойността на засегнатите от нередността разходи по горепосочения договор с горния изпълнител с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 23.08.2023 г„ приложено към писмо с изх. № 1-016-0013-2-563/ 23.08.2023 г., и във връзка с което е регистрирана нередност № ОП ОС20/21/КФ/583.

           2. По точка І.1 На основание чл. 75, ал. 1 във връзка с чл. 71, ал. 1 и ал. 2 от ЗУСЕСИФ, РУ на ОПОС е извършил финансова корекция и не е  одобрил възстановяването на бенефициента на сума в размер на 1 057 511,44 лв. от БФП и не признавал съответстващата според АДБФП на нея сума на собствено финансиране в размер на 141 481,12 лв. от верифицираните разходи по фактура № **********/31.07.2023 г. поради наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на засегнатите от нередността разходи по горепосочения договор с горния изпълнител, определена с Решение на Ръководителя на УО на ОПОС от 23.08.2023 г., приложено към писмо с изх. № 1-016-0013-2-559/ 23.08.2023 г.

         Видно от точка ІІ от решението, от одобрената за плащане сума са приспаднати следните суми :

       1.  708 317,26 лв., представляващи дълг (главница) по нередност № ОПОС20/21/КФ/585, по договор № Е-ДЗ-11/ 01.03.2021 г. с изпълнител Дунавци 2020 ДЗЗД, установена с Решение от 23.08.2023 г. на Ръководителя на УО на ОПОС, приложено към писмо с изх. № 1­016-0013-2-559/ 23.08.2023 г. и е определил лихва  в размер  на 3 355,45 лв.към дата 19.09.2023 г. по горепосочената нередност.

-                     2. 2 274 084,96 лв., представляващи дълг (главница) по нередност № ОПОС20/21/КФ/583, по договор № Е-ДЗ-9/ 01.03.2021 г. с изпълнител „Кобека-Сахране“ ДЗЗД, установена с Решение от 23.08.2023 г. на Ръководителя на УО на ОПОС, приложено към писмо с изх. № 1-016-0013-2-563/ 23.08.2023 г и е определил лихва в размер на 10772,79 лв. към дата 19.09.2023 година по горепосочената нередност.

                Окончателната одобрена сума за плащане по искането е определена в размер на 663 878, 11 лева. Изрично в решението е  посочено, че на основание чл.145,ал.1 вр. чл. 133,ал.1 от АПК във връзка с чл. 27,ал.1 от ЗУСЕФСУ решението подлежи  на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на бенефициента.

                 С оглед на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи.

                   Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който изрично е предвидено в чл. 64, ал. 4 от ЗУСЕФСУ, че подлежи на обжалване пред съд. Депозирана е в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

На основание чл. 168 АПК съдът извършва служебна проверка за съответствие на оспорения административен акт с основанията по чл. 146 от АПК.

Оспореният акт е издаден от административен орган, посочен като една от възможностите в чл.60, ал. 1 от ЗУСЕСИФ орган. Според чл. 5 от Устройствения правилник на Министерство на околната среда и водите (в приложимата редакция), министърът или оправомощено от него длъжностно лице управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните фондове, Структурните фондове, Кохезионния фонд и други финансови инструменти на ЕС, както и от други международни финансови институции и донори, и осигурява ефикасното и правомерно управление на тези програми и проекти, като съгласно чл. 33 от Устройствения правилник на МОСВ, Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“ изпълнява функциите на управляващ орган на ОПОС, като се ръководи от Главен директор. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № РД-572/ 07.08.2023 г. на Министъра на околната среда и водите, който, като оглавяващ министерството, в което е структуриран УО на ОПОС – Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда“, на основание чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕФСУ, е оправомощил Г.С.С.– Главен директор на ГД „Оперативна програма „Околна среда“, за Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, като й възлага да изпълнява функциите на Ръководител на УО в пълен вид и обем, определен в нормативната уредба, с изключение на посочената в заповедта функция.  

Решението е издадено в законоустановената писмена форма, като съдържа посочване както на фактическите обстоятелства по случая, така и на правните основания, на които административния орган се позовава при издаването му.

 По отношение на съответствие на решението с материалния закон.

        Съгласно разпоредбата на § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ до приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми. Текстът на § 71, ал. 1 предвижда в срок до 6 месеца от влизането в сила на ЗИД на ЗУСЕСИФ Министерският съвет и министърът на финансите да приемат или приведат в съответствие с него нормативните актове по прилагането на ЗУСЕФСУ. Според нормата на ал. 2 с. з. приетите от Министерския съвет и министъра на финансите нормативни актове до влизането в сила на този закон запазват своето действие по отношение на програмния период 2014 – 2020 г., като съгласно § 71, ал. 3 - нормативните актове по ал. 2 ще се прилагат до приемането на актовете по ал. 1 и за програмен период 2021 – 2027 г., доколкото не противоречат на този закон. Видно от изложеното по отношение процесния спор са приложими разпоредбите на закона, действали преди влизането в сила на ЗИД на ЗУСЕСИФ (ДВ, бр. 51 от 2022 г.), доколкото същия се отнася до законосъобразността на административен акт издаден по оперативна програма от програмен период 2014-2020 г. и се отнася до управлението на средствата от ЕСИФ.

Доколкото в административния акт е посочено, че същият е издаден на основание чл. 60, ал. 1 и чл. 62 ЗУСЕФСУ,  решението, като подписано от ръководител на УО на ОПОС, Решението на ръководителя на УО на ОПОС е издадено на основание чл. 60, ал. 1 и чл. 62, ал. 1 ЗУСЕФСУ. С акта Управляващият орган е намалил размера на верифицираните суми и не е одобрил възстановяването на бенефициера на сума в размер на 708 317,26 лв. и 2 274 084,96 лева и е определил размера на следващите се лихви, като е  определил окончателно одобрена сума за плащане в размер на 663 878,11 лева Сумите включват разходи, засегнати от нарушения, за които са определени финансови корекции, като актът е мотивиран и с разпоредбите на чл. 75, ал. 1 и чл. 71, ал. 1 и ал. 2 ЗУСЕФСУ.

Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в чл. 60 - 68 ЗУСЕФСУ . Съгласно сочените разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличието на физически и финансов напредък на проекта. Общите условия за допустимост на разходите са изложени в чл. 57 и 58 ЗУСЕФСУ.  Верифицирането (признаването) на извършените разходи по изпълнението е предпоставено от преценката на тяхната допустимост с оглед съответствието им с нормативно регламентираните условия. Финансовата корекция не е основание за отказ от верификация.

В процесния административен акт има смесване на правните основания за верифициране на разходи (чл. 60, ал. 1 и чл. 62, ал. 1) и за извършване на финансова корекция (чл. 75, ал. 1). Производството по верифициране на разходите се осъществява по реда на Глава пета "Финансово управление и контрол", Раздел II "Плащания, верифициране и сертифициране на разходи", като в случай на отказ от верификация се издава акт по чл. 64, ал. 3 ЗУСЕФСУ, който като индивидуален административен акт (ИАА) подлежи на обжалване по реда на чл. 145 и сл. АПК.

В Раздел III "Администриране на нередности и извършване на финансови корекции" е уреден редът за определяне на финансова корекция и съответно нейното извършване. Извършването на корекцията (чл. 75) следва да се разграничава от определянето й с акта по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕФСУ.  Налагането й като процедура по извършването й е регламентирано в чл. 75 ЗУСЕФСУ, като може да се осъществи от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи, а след окончателното плащане по проекта и като публично вземане съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Актът по чл. 75 не представлява индивидуален административен акт, а акт по изпълнение на ИАА и същият не подлежи на обжалване по реда чл. 145 и сл. от АПК.

В случая има разминаване между посочените правни основания за издаване на акта и изложените правни основания в мотивите и разпоредителната част на решението. Налице е фактически смесване чрез поставяне в един акт на правна квалификация по чл. 62 и чл. 75 от процесния закон, на две процедури, а именно: процедурата по верификация на разходи и тази по извършването на финансовите корекции, засягащи допустимите разходи. Актът за верификация обаче е индивидуален административен акт и подлежи на обжалване по реда на чл. 145 и сл. от АПК, докато актът за извършване на финансова корекция е акт по изпълнение на индивидуален административен акт и защитата срещу него се осъществява в рамките на защита по изпълнителното производство. Процедурите по издаването им са регламентирани в различни дялове, характеристиките на волята на органа са различни, а правото на защита срещу тях се упражнява по различен ред.

 Смесването на резултата от различни процедури/производства (процедура по верификация и производство по изпълнение на финансова корекция) в един акт препятства правото на защита на бенефициера и възможността му да сочи и представя доказателства за релевантните за спора факти. Редът за защита срещу индивидуален административен акт е различен от реда за защита срещу акт в производство по изпълнение на ИАА. Различни са процедурите по издаването им и съответно релевантните за двата спора факти. Смесването им в едно не дава възможност на адресата на акта да организира защитата си, съответно по реда на оспорване на ИАА или по реда на обжалване на актове/действия на орган в хода на изпълнение на ИАА.

Доколкото в правното основание на акта са изписани разпоредбите на чл. 60 и чл. 62 ЗУСЕСИФ, то проверката се извършва като срещу ИАА. Всеки индивидуален административен акт, за да бъде законосъобразен, е необходимо да отговаря на изискванията за законосъобразност по смисъла на чл. 146 АПК. Второто изискване на чл. 146 АПК е изискването за форма. Безспорно, процесният акт е издаден в исканата от закона писмена форма – чл. 59, ал. 1 АПК. Но разпоредбата на алинея 2 на чл. 59 АПК изрично сочи, че когато актът се издава в писмена форма, той трябва да има точно определено съдържание. В чл. 59, ал. 2, т. 4 законодателят е поставил изискването актът да съдържа фактически и правни основания. Тяхното наличие е предпоставка както адресатът на акта да упражни  право на защита, така и съдът да изпълни задължението си да осъществи контрол за законност на акта. Липсата на фактически и правни основания или тяхното несъответствие на предмета на акта е съществено нарушение и самостоятелно основание за отмяна на акта.

             Поради изложеното решението следва да бъде отменено в оспорените му части.

          Предвид изхода на спора на „ В и К“ ЕООД Стара Загора  се дължат разноски по делото в размер на 23 300 лв., от които държавна такса в размер на 1700 лева и договорено и заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 21 600 лв. Възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, тъй като от една страна това възнаграждение е под определения в чл. 7, ал.2, т. 7 във вр. с чл.8, ал.1 от Наредба № 1/ 2014 г. минимален размер, а и в случая адвокатското възнаграждение не може да се приеме за прекомерно спрямо действителната фактическа и правна сложност на делото.

 

          Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд 

                                          

 

 

                   Р     Е     Ш     И  :

 

        ОТМЕНЯ по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, представлявано от управителя инж. р.и.м., Решение  от 19.09.20223 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020г.“, в оспорените му части – раздел I, т. 1 и т. 2, раздел II, т. 1 и т. 2, като незаконосъобразно.

 

            ОСЪЖДА Министерство на околната среда и водите гр. София, да заплати на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Христо Ботев“ № 62, сумата от 23 300лв. (двадесет и три хиляди и триста лева) - разноски по делото.

  

      Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

 

 

                                                                                                  СЪДИЯ: