Решение по дело №659/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 439
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 30 май 2020 г.)
Съдия: Ивелина Христова Христова-Желева
Дело: 20203110200659
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер                                     Година 2020                            Град Варна

 

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                  двадесет и седми състав

На десети март                                                         Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕЛИНА ХРИСТОВА-ЖЕЛЕВА

 

Секретар : СИЛВИЯ ГЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдията АНД № 659 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „А Т.З.Т." ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление *** представлявано от М.А.- управител, депозирана чрез адвокат М.Ж. от ВАК, против Наказателно постановление № 23-0000090/23.01.2020г. от Началник Областен отдел „АА" - гр. Варна, с което на ЮЛ е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 3000 / три хиляди/лв. на основание чл.96г, ал.1, пр.2  от Закона за автомобилните превози.

          В жалбата си въззивникът твърди, че НП е незаконосъобразно.Твърди се, че то е  издадено при грубо нарушение на производствените правила. Визира се нарушение на разпоредбата на  чл. 34, ал.1, предл. последно от ЗАНН. Сочи се, че в конкретния случай, нарушителят, видно от наказателното постановление, е установен на 19.05.2019 г. Актът за установяване на административно нарушение е следвало да бъде съставен в тримесечен срок от посочената дата, т.е. до 19.08.2019 г. Вместо това въпросният акт е съставен на 21.11.2019 г., след изтичане на тримесечния давностен срок, което означава, че процедурата по издаване на наказателно постановление е опорочена. Разясняват се и задълженията на съда служебно да следи за спазване на давностните срокове по издаване на актове по реда на ЗАНН.

       С горепосочените и с други аргументи се моли за отмяна на НП.

       В съдебно заседание процес. представител на въззивното дружество не се явява.

       Процес. представител на въззиваемата страна оспорва жалбата, а във фазата по същество моли НП да бъде потвърдено, а жалбата отхвърлена като неоснователна. Претендира и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

       С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

        През месец септември 2019год. служители на РД„АА“ Варна, сред които св. Б.И.,  започнали извършването на комплексна проверка на въззивното дружество. Проверката касаела транспортната дейност на дружеството в периода 01.02.2019г.—31.07.2019г. С покана изх.№81-00-10-1206/05.09.2019г. до дружеството била изпратена покана за предоставяне на редица документи свързани с транспортната дейност за горепосочения период, в това число и копие от документите на водачите. Поканата до дружеството била връчена на неговия управител М.А. на 09.09.2019г. Исканите документи били представени в РД „АА“-Варна на 19.09.2019г., за което бил съставен приемо-предавателен протокол. Допълнително документи- пътнически ведомости и фактури, били представени за проверка на 13.11.2019г., за което също бил съставен приемо-предавателен протокол .

     В хода на проверката било установено, че  на 19.05.2019 г.в гр.Варна, ул."Иван Вазов" № 41- 43, превозвачът "А Т.З.Т." ООД, притежаващ лиценз на Общността за превоз на пътници № 10029, валиден до 27.05.2028г., е допуснал до управление на автобус марка "Фолксваген", кат.М2, с рег.№ В9894ВМ, за който се изисква СУМПС от кaтегория "D", водачът М.Д.А. с ЕГН: **********, без същият да притежава карта за квалификация на водача, издадена по реда на Наредба № 41/04.08.2008г. на МТ. Видно от информация от дигиталната карта на водача за дата 19.05.2019г. и пътническа ведомост за случаен превоз от дата 19.05.2019г. от горепосоченият водач с автобус марка "Фолксваген", кат.М2, с рег.№ В9894ВМ бил извършен обществен превоз на пътници - случаен. На 17.10.2019г. проверяващите извършили справка в база данни към ИА "АА" и установили, че водачът А. за периода от 28.12.2018г. до 30.05.2019г. е бил без валидно издадена карта за квалификация на водача.

      При тези констатации св.Б.И. съставил срещу въззивното дружество АУАН бл. № 270702, в който описал допуснатото според него нарушение от дружеството превозвач,  което квалифицирал по чл.96г, ал. 1, пр.2 от ЗАвП . Актът бил предявен и връчен на представляващия дружеството, което го подписало без възражения. В срока по чл.44 от ЗАНН не постъпили писмени възражения срещу АУАНН.

      На 23.01.2020год., въз основа на съставения акт АНО издал атакуваното НП като приел изцяло фактическите констатации изложени в акта, и на основание чл.96г, ал. 1, пр.2 от ЗАвП му наложил адм. наказание имуществена санкция в размер на 3000лв.

      Наказателното постановление било връчено на възз. дружеството на 27.01.2020г. В законоустановения 7-дневен срок, на 03.02.2020г. /видно от пощенското клеймо/,  чрез РД “АА“-Варна била депозирана жалба срещу горепосоченото НП.

     Съдът  напълно кредитира показанията на св. Б.И., тъй като същите са последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с писмените доказателства по делото.

     Съдът кредитира и писмените материали по делото, тъй като същите кореспондират с установената по делото фактическа обстановка и не си противоречат.

      Гореописаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства, както писмени, така и гласни, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат други фактически изводи.

           

      Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

 

       Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

       Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.

   При провеждането на АНП не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН. и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

    Съдът не споделя виждането на процесуалния представител на жалбоподателя, визирано в жалбата, че извършителят е бил известен от деня на процесния превоз-19.05.2019г.. Съобразно приложените по делото писмени доказателства едва на 19.09.2019г. от страна на възз. дружество са представени исканите при проверката доказателства, в това число и документи на водачите. По преписката е била изготвена разпечатка на съдържащия се в информационната система на „АА“ информация за картите на водачите, от който  е видно и валидността на картата за водач на съответния водач А.. Нещо повече, даже и да приемем, че по-рано е бил установен водачът с невалидна карта- а именно към момента на предаване  на документите- 19.09.2019г., то допълнително документи относно извършените превози –пътнически ведомости за случаен превоз с МПС рег. № В9894ВМ за периода от 24.04.2019г. до 31.07.2019г. , управляван от водача А. на 19.05.2019г. са предадени на проверяващите органи едва на 13.11.2019г. т.е. 7 дни преди съставяне на АУАН. Така, че за настоящия съдебен състав е безспорно видно, че АУАН и НП са съставени в сроковете  по чл.34 от ЗАНН.

 

 

 

Както в акта така и в НП са посочени дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, както и нарушената законова норма. Налице е и пълно единствено между фактическо и юридическо обвинение, които са формулирани ясно и недвусмислено. Вмененото адм. нарушение е индивидуализирано в достатъчна степен, за да може  жалбоподателят да узнае  в какво е обвинен. На първо място следва да се посочи, че в АУАН и НП ясно е посочено извършеното от дружеството нарушение. Както в акта, така и в наказателното постановление са изложени конкретни фактически данни, относно статута на наказаното дружество – превозвач, посочени са данни за издадения му лиценз и срока на действие на същия. Налице е и достатъчна информация за времето на извършване на нарушението и мястото на извършването му. В случая наказващия орган е индивидуализирал и конкретното неправомерно поведение – допускането до управление на товарен автомобил, с който е извършен обществен превоз на пътници-случаен, на водач, който  не притежавал валидна карта за квалификация на водача след дата 28.12.2019г. до дата 30.05.2019г.. Настоящия съдебен състав приема, че в АУАН и НП са посочени достатъчно данни – включително на кои изисквания съгласно нормата на чл.7б от ЗАвП не отговаря водачът /няма валидно издадена карта за квалификация/, които дават яснота и пълнота относно съставомерните признаци на административното нарушение за което е ангажирана отговорността на възз.дружество. А тя е ангажирана, затова, че е допуснат превоз на 19.05.2019г. без водачът да притежава валидно издадена карта за квалификация на водача. Следва да се посочи, че в административнонаказателното производство защитата се осъществява в рамките на фактическите положения изложени в обстоятелствената част на НП. Лицето се защитава срещу фактите, а не срещу правната квалификация на нарушението, поради което настоящия съдебен състав не споделя доводите в жалбата за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила водещи до отмяна на НП.

      Съдът намира, че липсата на мотиви в НП, защо АНО приема, че не е налице хипотезата на чл.28 от ЗАНН не е съществено процесуално нарушение от категорията да опорочи НП. По аргумент от разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, административно-наказващият орган има задължение да извърши преценка за наличие на предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН и ако прецени, че случаят е „маловажен“, да не издава наказателно постановление, като предупреди устно или писмено нарушителя. Но административно-наказващият орган няма задължение да мотивира така извършената преценка и да изложи съображения като задължителен реквизит от съдържанието на наказателното постановление. С издаването на наказателното постановление последният недвусмислено е изразил становището си, че според него случаят не е маловажен. 

     След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност съдът счете, че въззивното дружество е извършило нарушението за което е привлечено към адм. наказателна отговорност с акта и съответно наказано с НП по следните съображения:

       Не е спорно по делото, че жалбоподателят „А Т.З.Т." ООД, ЕИК ********* е "превозвач" по смисъла на § 1, т.5 от ЗАвП доколкото същият в качеството си на юридическо лице, регистрирано като търговец – ООД, извършва обществен превоз на пътници или товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. Не е спорно между страните и че дружеството-превозвач, притежава лиценз на Общността за превоз на пътници № 10029, валиден до 27.05.2028г..

     Съгласно нормата на чл. 7б, ал. 1 от Закона за автомобилните превози лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. За съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години. В случая безспорно обстоятелство е, че водачът към дата 19.05.2019г. водачът Марин Ангелов  не е имал валидно издадена на негово име карта за квалификация, доколкото картата му за квалификация на водач е била със срок на валидност до 28.12.2018г., а нова валидна такава му е издадена на 30.05.2019г., видно от разпечатката от информационните масиви на „АА“. Същевременно събраните по делото доказателства / извадка от дикиталната картата на водача, пътническа ведомост за случаен превоз и др. / установяват, че същото лице е осъществило превоз на превоз на пътници /случаен/ за търговеца- въззивник  на 19.05.2019г., а и след тази дата на 20.05.2019г. и 21.05.2019г.. При тези данни безспорно се установява описаното в НП нарушение, а именно извършване на обществен превоз на пътници от страна на „А Т.З.Т." ООД, ЕИК ********* на посочената дата,  с водач, който не притежава карта за квалификация на водача. В случая с даденото описание на нарушението в АУАН и НП се сочат не само нормативно разписаните признаци на поведение на превозвача, но се съдържа и информация за конкретните характеристики на неговото  поведение по време, място, начин.

   За съставомерността на процесното деяние от значение е че превозвачът, който се явява работодател на водача, т.е. последният е длъжен да изпълнява неговите нареждания във връзка с осъществяваната транспортна дейност, е допуснал извършването на превоза като е нарушил едно обективно задължение на лицензирания превозвач - да извършват превоз на пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача - чл.7б, ал.1 от ЗАвП, което задължение видно от доказателствата по делото, е било нарушено. Следователно нарушение допуснато от възивното дружество се явява доказано от обективна страна. Въпросът за субективната страна не следва да се обсъжда , доколкото е ангажирана обективната безвиновна отговорност на дружеството превозвач.

        Поради което и съдът намира , че дружеството правилно е санкционирано именно по чл.96г, ал.1, пр.2 от ЗАвП т.к. именно този текст предвижда санкция в абсолютен размер от 3000 лв. за този който допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари. Както бе споменато по-горе волята на АНО за ангажиране на отговорността на превозвача е безспорно ясна, а именно за нарушение на задължение на лицензирания превозвач да извършват превоз на пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача. Поради това съдът прие, че правилно АНО е приложил санкционната разпоредба.  Като съобрази, че санкционната норма предвижда административно наказание в твърд размер, съдът счете че не следва да се произнася по въпроса за индивидуализацията на същото,  тъй като е лишен от възможност да коригира размера на санкцията, поради наличие на забрана за това, заложена в разпоредбата на чл. 27, ал.5 от ЗАНН. 

     Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, тъй като извършеното от „А Т.З.Т." ООД, *** административно нарушение по нищо не се различава от обикновените нарушения от същия вид. Обстоятелството, че от нарушението няма настъпили вредни последици, не е в състояние да квалифицира случая като маловажен. Нарушението е от категорията на т. нар. "формални" нарушения, при които вредните последици /обществената опасност/ произтичат от самото осъществяване на изпълнителното деяние. С оглед на изложеното и отчитайки засегнатите с извършеното нарушение обществени отношения – защита на здравето и живота на останалите участници в движението, а и на пътниците на които е осъществен превоз, се налага извод, че процесният случай не следва да бъде квалифициран като маловажен.

     Поради всичко гореизложено съдът счита, че НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

     На основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН (Нова – ДВ, бр. 94/29.11.2019 г.), в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Нормата е процесуална и е приложима от 04.12.2019 г. Съдът се произнася по разноските сторени по делото, което разглежда, когато страните са поискали това.

      По делото е конституиран процесуален представител на РД „АА“-Варна. Съгласно чл. 17 от Устройствения  праавилник на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" / Приет с ПМС № 272 от 29.11.2013 г., обн., ДВ, бр. 105 от 6.12.2013 г., изм. и доп., бр. 33 от 8.05.2015 г., в сила от 15.05.2015 г., доп., бр. 52 от 2.07.2019 г., в сила от 2.07.2019 г., изм. и доп., бр. 7 от 24.01.2020 г., в сила от 1.02.2020 г./, публикуван на сайта Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" на адрес , общодостъпен за всички.https://rta.government.bg/images/Image/struktura/ustr-pravilnik-2020.pdf специализираната администрация на ИА „АА“ е структурирана в осем регионални дирекции в това число и РД“АА“-Варна, която е била с предишно наименование ОО“АА“-Варна.

    От процесуален представител на РД „АА“ – Варна е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В настоящото производство надлежно упълномощен процесуален представител е извършил процесуално представителство и с оглед крайния изход на спора и направеното от негова страна искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, въззивникът следва да бъде осъден на основание чл.63, ал.3 вр. чл. 143, ал. 4 от АПК да заплати на РД“ АА“-Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено съгласно чл. 144 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ. Макар законът и цитираната наредба да предвиждат възнаграждение за представителство по административно- наказателни дела в размер от 80 до 120 лв. , съдът намира, че следва да бъде присъдено такова в минимален размер, тъй като липсва каквато и да било  фактическа и правна сложност на случая, което е видно и от липсата на каквито и да било процесуални усилия на процесуалния представител по поддържане на обвинителната теза на АНО в с.з , ограничило се до вземане на становище, че НП е правилно и законосъобразно. Това мотивира съда да присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

 

     Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                              Р  Е  Ш  И :

 

          ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0000090/23.01.2020г. от Началник Областен отдел „АА" - гр. Варна / с ново наименование Регионална дирекция "АА"-Варна“/, с което на „А Т.З.Т." ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление *** представлявано от МА. - управител е било наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 3000 / три хиляди/лв. на основание чл.96г, ал.1, пр.2  от Закона за автомобилните превози.

 

        ОСЪЖДА „А Т.З.Т." ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление *** представлявано от М.А. - управител да заплати на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“-гр. Варна, с адрес ул.“Тролейна“ №48, ет.4 сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

        Решението  подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

 

 

 

                                                        СЪДИЯ при РС- Варна: