Решение по дело №767/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 930
Дата: 11 юли 2022 г.
Съдия: Васил Руменов Пеловски
Дело: 20227050700767
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№...........

 

гр. Варна, ………… 2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, VІІ тричленен състав, в публично съдебно заседание на девети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

ЧЛЕНОВЕ:             ДИМИТЪР МИХОВ

ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ

 

при участието на секретаря Р. М. и прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия Пеловски КАНД767 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от К.Д.Х., чрез адв. П.Д. при АК-Варна, против Решение № 37/11.01.2022 г., постановено по АХД № 20213110203211/2021 г. по описа на Районен съд – Варна (РС-Варна), с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) за налагане на глоба Серия К № 4023939 за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на касатора, на основание разпоредбата на чл. 189, ал. 4 вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание глоба в размер на 50 (петдесет) лева за извършено нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 2, вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. С решението касаторът е осъден да заплати на ОД на МВР Варна юрисконсултско възнаграждение.

С жалбата касаторът поддържа, че решението на РС-Варна е незаконосъобразно, необосновано и неправилно, както и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, което е достатъчно основание ча отмяна на ЕФ, без да се разглеждат въпросите по същество на спора.  Твърди се, че при издаване на ЕФ не е спазена разпоредбата на чл. 189, ал. 4 изр. второ ЗДвП, тъй като К.Д.Х. не е собственик на въпросното МПС, а собственик е „Интерлийз ауто“ ЕАД, както и, че нито е била „водач“ на същото в момента на нарушението по смисъла на чл. 182, ал. 1 ЗДвП, съкратеното производство по налагане на наказание за нарушение на чл. 21, ал. 2 във вр. ал. 1, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 2 ЗДвП. Релевира доводи, че по делото пред въззивния съд не са събрани доказателства, че на посоченото място е въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта от 80 км/ч., различно от посоченото в чл. 21, ал. 1 ЗДвП. Касаторът твърди, че неправилно въззивният съд е приел, че следва да санкционира К.Д.Х., което е в съответствие с чл. 188, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП. Според касатора разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗДвП предвижда наказание за законния представител или на лицето, посочено от него, на кого е предоставено управлението на МПС, като е направил извод, че когато е посочено лицето на когото е предоставено управлението, законният представител не носи административно-наказателна отговорност. Посочва, че въззивният съд не е изследвал субективната страна на нарушението. Релевират се доводи, че установеното нарушение е установено с АТСС CORDON-M2 MD1194, а за същото не са ангажирани доказателства, че устройството е преминало първоначална и последваща проверка съгласно Закона за измерванията.Сочи, че не може да се установи по безспорен начин точното местоизвършване на нарушението. С тези доводи прави искане съдът да отмени въззивното решение и издадения срещу касатора електронен фиш. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по касационната жалба не изпраща представител в съдебно заседание, за което е редовно призован.

Участващият по делото прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба и пледира за оставяне в сила на решението на РС-Варна.

Административният съд, като прецени доводите на страните, фактите, които се установяват от събраните по делото доказателства, както и мотивите на съдебния акт, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид обхвата на касационната проверка, очертан в разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, намира за установено следното:

Производството пред районния съд е образувано по жалба на К.Д.Х., чрез адв. П.Д., против ЕФ за налагане на глоба Серия К № 402393940, издаден от ОД на МВР – гр. Варна, с който на Х., на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 ЗДвП, е наложена глоба в размер на 50 лева (петдесет лева) за това, че: на 06.10.2020 г. в 10:56 часа в област Варна, АМ-2 „Хемус“ км. 424 с посока на движение към гр. Варна до бензиностанция „Петрол“, с автоматизирано техническо средство № ATCC (CORDON-M2), била засечена скорост на движение на моторно превозно средство – лек автомобил „ДАЦИЯ ДЪСТЪР“ с рег. № СА 8297 СК от 96 км/час (след отчитане на допустима грешка в полеви условия 3 %) при разрешена такава – 80 км./ч., т. е. превишение на скоростта в размер на 16 км./ч. При извършена проверка се установило, че лекият автомобил е собственост на К.Д.Х.. Въз основа на тези данни от ОД на МВР-Варна бил издаден ЕФ Серия К № 402393940, с който на касаторката, на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 ЗДвП, била наложена глоба в размер на 50 лева, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

При постановяване на решението си РС-Варна е приел, че административнонаказателното производство е проведено без нарушаване на процесуалните правила, визирани в ЗАНН и ЕФ съдържа необходимите реквизити. Не е нарушено правото на защита на нарушителя, тъй като нарушителя изцяло се защитава срещу фактите, които са посочени изчерпателно. РС-Варна е обсъдил и въпроса за собствеността на МПС-то, и приема, че когато собственик на същото е юридическо лице (ЮЛ), се наказва неговият представител, но само тогава, когато не е установено кой е ползва автомобила. В конкретния случай в ЕФ фигурира както собственик, така и ползвател, името на жалбоподателката е посочено именно след този надпис, което безспорно се установява и от предоставените писмени доказателства.  Въззивният съд е направил извод, че доколкото от Х. не са наведени възражения и не е посочено конкретно лице, което е управлявало автомобила, то правилно е установено кой следва да бъде санкциониран. От представените доказателства, въззивният съд е установил, че техническото средство е от одобрен тип средство за измерване и отговаря на метрологичните изисквания. Направен е извод, че за установеното административно нарушение, административнонаказващия орган правилно е определил размера на наложената глоба. Приел е за неоснователни възраженията в жалбата, като след анализ на доказателствата е направил извод, че е осъществен фактическия състав на установеното нарушение. За неоснователно е прието възражението, че не Х. е управлявала автомобила. Въззивният съд се е позовал на разпоредбата на чл. 188, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП, поради което е приел, че правилно и законосъобразно е прието, че следва да санкционира К.Д.Х..

Решението на РС-Варна е валидно и допустимо. Постановено е по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от надлежно сезиран компетентен съд в рамките на правомощията му. При разглеждане на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната му. Същото е правилно.

Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът, респ. ползвателят се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Електронният фиш в случая е издаден на К.Д.Х., тъй като не е посочил лице на което да е предоставено МПС-то.

Неоносвателно се явява твърдението на касатора, че въззивният съд е допуснал нарушение на процесуалните правила, защото не е обсъдил и възприел представените доказателства и по - конкретно Договор за лизинг от 03.11.2017 г. Видно от приложената по преписката справка за собственост на МПС с рег. № *******, се установява, че собственик на процесното МПС е „Интерлийз ауто“ ЕАД, а ползвател е К.Д.Х.. В действителност съгласно чл. 189, ал. 4 ЗДвП ЕФ следва да съдържа собственика, на когото е регистрирано превозното средство. Но от друга страна разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП предвижда, че собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Предложение първо на разпоредбата ясно регламентира, че субект на нарушението може да бъде както собственика на МПС, така и лицето, на което автомобилът е предоставен, в случая ползвателя. Според второто предложение собственикът ще носи отговорност, само ако не посочи лицето, на което е предоставил МПС. В тази връзка, за да е съществено нарушението на процесуалните правила, следва нарушението да е от такова естество, че ако не беше допуснато да промени крайния резултат/мотивите на въззивния съд.

На следващо място по сочените от Х. твърдения, че не тя е управлявала превозното средство на въпросната дата, то веднага след получаване на ЕФ е следвало съгласно чл. 189, ал. 5, предл. 2-ро ЗДвП да представи писмена декларация, в която да посочи лицето управлявало автомобила. По делото няма данни от страна на въззивника, в настоящото производство касатор да е представена декларация по чл. 189, ал. 5, предл. 2-ро ЗДвП и копие от свидетелството за правоуправление на лицето, на което е предоставено управлението на МПС, поради което се налага извода, че административно-наказателната отговорност на Х. е ангажирана правилно. В тази връзка са неоснователни възраженията на касатора, че неправилно и незаконосъобразно е била санкционирана, без да е бил индивидуализиран субектът на нарушението. В гореописаните разпоредби на ЗДвП е уредена процедурата по ангажиране на административнонаказателната отговорност, която в конкретния случай е спазена.

Възражението в касационната жалба, че не може да се установи ограничението на скоростта на въпросния участък, дали действа пътен знак В26, предвид допустимата скорост от 80 км/ч. за движение, е неоносвателно. В съставения и приложен по делото протокол от 06.10.2020 г. за използване на Автоматизирано техническо средство или система, много точно и ясно е записано, че има пътен знак за ограничение на скоростта 80 км/ч., като пътният участък представлява Автомагистрала. Така установените факти, са възприети и от административно-наказващия орган в ЕФ.

Неоснователно се твърди в касационната жалба, че не се установява кой е точно участъка от АМ-2 Хемус, защото в ЕФ много подробно е описано местоположението. В протокол от 06.10.2020 г. е посочено, че разстоянието от пътния знак с въведено ограничение до АТСС е 300 м., от което може да се направи извод, че след като превозното средство е преминало знака за ограничение на скоростта, съответно е заснето, то разстоянието между АТСС и автомобила извършил нарушението е по-малко от 300 м. Пак в същия Протокол е посочено, че посоката за действие е на приближаващи се превозни средства, посочено е, че мобилната система за контрол е била настроена в режим на измерване – стационарен, при режим на измерване – в движение. В самия протокол е посочено, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, поради което възражението е неоснователно. За пълнота следва да се отбележи, че не се сочи конкретно действие, реквизит, които да не са изпълнени или попълнени.

Твърдениято на касатора по отношение на годността на техническото средство, а именно мобилната система за контрол на нарушенията преминала ли е първоначална и последваща проверка съгласно Закона за измерванията (ЗИ), съответно проверка за годност 1 година преди извършването на нарушението, е бланкетно. Опровергава се от приложените по административната преписка писмо АУ-000029 № 33913/03/07/2018 г. на директора на дирекция ИСИУС, при Български институт по метрология и Протокол от проверка с № 08-С-ИСИС/21.02.2020 г., видно от които са изпълнени изискванията на ЗИ по отношение на годността на техническото средство.

Размерът на глобата е фиксиран от ЗДвП в точно определен размер, поради което неоснователни са възраженията на касатора в тази насока.

С оглед горното и във връзка със служебната проверка за съответствие на решението с материалния закон, касационният състав приема, че изводите на районния съд по фактите, установени в проведено процесуално законосъобразно производство, включително и посредством събиране на нужните за изясняване на спора доказателства, са съответни и на приложимия към процесния случай закон.

От изложеното става ясно, че Варненският районен съд е постановил правилен съдебен акт, който при липсата на касационни основания, водещи до неговата отмяна, следва да бъде оставен в сила.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо АПК, във връзка с чл. 63в ЗАНН, Административният съд – Варна, VII тричленен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 37/11.01.2022 г., постановено по АХД № 20213110203211/2021 г. по описа на Районен съд Варна.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ:             1.

 

 

2.