Решение по дело №177/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20207190700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   №127

 

Гр. Разград, 18 ноември 2020 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на десети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА                       

 

при секретаря РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА и в присъствието на прокурора ….. разгледа докладваното от СЪДИЯТА дело №177 по описа за 2020 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на С. А. Б. от гр.Р. против Заповед с рег. №1873з-283/11.09.2020г. на Началника на РУМВР-Разград, с която му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от шест месеца.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че заповедта е издадена при съществени нарушения на процесуалните правила и норми, в противоречие на материалния закон и преследваната от него цел. Претендира се за нейната отмяна от съда, ведно с произтичащите от това законни последици.

Ответната страна, чрез своя процесуален представител, заявява, че жалбата е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли, ведно с произтичащите от това последици.

Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна против акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

От представената по делото кадрова справка (л.45) се установява, че   жалбоподателят С. Б. работи като служител на ОД МВР-Разград от 03.12.2003г. Към настоящия момент той е назначен като полицейски инспектор V степен в РУМВР-Разград. През целия период на служба е награждаван четири пъти с отличиеПисмена похвалапрез 2014г. и 2016г. и има наложени две дисциплинарни наказания “порицание“ за срок от 6 месеца през 2006г. и за срок от 1 година през 2008г. Следователно повече от 10 години той изпълнява съвестно и коректно своите служебни задължения.

По повод постъпили данни за нарушения при съставяне на АУАН серия Д, бл. №519215/16,04.2020г. и АУАН серия Д, бл. №519216/16.04.2020г. със Заповед рег. 1873з-189/10.06.2020г. (л.24) е разпоредено да се извърши дисциплинарна проверка.

В хода на проверката е установено, че АУАН серия Д, бл. №519215/16.04.2020г. (л.72) е съставен от наказания служител за нарушение  по чл.209а от Закона за здравето (33) срещу посоченото там лице Т. К. Т. за това, че на 09.04.2020 г. около 17. 40 ч., в гр.Разград, в двора на ПГТС „Христо Смирненски“ се движи  на открито обществено място без поставена маска на лицето или друго средство, покриващо носа и устата… в нарушение на Заповед №РД-01-197/11.04.2020 г. за допълнение на Заповед №РД-01-124/13.03.2020г на Министъра на здравеопазването.  Той е съставен въз основа на Констативен протокол рег. №1873р-8052/13.04.2020г., в който е описано, че уличеното лице на посочените там дата и час престоява (спортува) в двора (спортна площадка) на ПГТС „Христо Смирненски“. При тези данни дисциплинарно-разследващият орган (ДРО) е приел, че установеното деяние съставлява нарушение на Заповед №РД- 01- 143/2020г. на Министъра на здравеопазването, с която е въведена забраната да се посещават паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места. В съставения АУАН от една страна е посочено друго нарушение, което не кореспондира с описаното в Констативния протокол, а от друга страна е посочена заповед, която не е действала към  датата на извършване на нарушението.

Аналогични са обстоятелствата, при които е съставен и другият АУАН серия Д, бл. № 519216/16.04.2020г. Той също е съставен от жалбоподателя за нарушение по чл. 209а от ЗЗ за това, че на 09.04.2020 г. около 17. 40ч. А. Я. Л. гр.Р., в двора на ПГТС „Христо Смирненски“, се е движел на открито обществено място без поставена защитна маска за лице или друго средство прикриващо носа и устата … в нарушение на Заповед №РД-01-197/11.04.2020 г. за допълнение на Заповед №РД-01-124/13.03.2020г на Министъра на здравеопазването. Този АУАН е съставен въз основа на Констативен протокол рег. №1873р-8054/13.04.2020г., в който е описано, че уличеното лице на посочените там дата и час престоява (спортува) в двора (спортна площадка) на ПГТС“Христо Смирненски“. При тези данни ДРО отново е приел, че установеното деяние при полицейската проверка съставлява нарушение на Заповед №РД-01-143/2020г. на Министъра на здравеопазването, с която е въведена забраната да се посещават паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места. В съставения АУАН от една страна е посочено друго нарушение, което не кореспондира с описаното в Констативния протокол, а от друга страна е посочена Заповед №РД-01-197/2020г.,  на Министъра на здравеопазването, която задължава всички лица, на открити и закрити обществени места .... да носят маски или други средства, покриващи носа и устата, но считано от 12.04.2020г. и не е действала към  датата на извършване на нарушението.

Тези факти се установяват от посочените по-горе писмени документи, а така също и от снетите в хода на проверката обяснения на полицейските служители, които са били съпричастни към случая. Същите са редовно събрани в хода на производството и могат да се ползват от съда съгласно нормата на чл.171, ал.1 от АПК. По същество тези констатации не се оспорват и от страните. Те са отразени в приложената Справка рег. №1873р-15212/15.07.2020г., в която е прието, че с посочените действия С. Б. не е изпълнил едно от основните си длъжностни задължения, посочени в Типова длъжностна характеристика рег.№3286р-19670/12.11.2015г. (л.48-л.49) стриктно да следи за законосъобразното прилагане на административно-наказателните мерки и правилното им документално оформяне; не познава разпоредбите на ЗАНН и Закона за здравето и допуска пропуски в тяхното прилагане - нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 „неизпълнение на служебните задължения“, съставомерно по чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР за което е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „порицание“. В заключение обаче разследващият орган е приел, че некоректното съставяне на процесните АУАН се дължи на неправилна преценка на материалите по административнонаказателните преписки и нарушението следва да се квалифицира като такова по чл.199, ал.1, т.3, предл.1 от ЗМВР- небрежност в служебната дейност.  

Жалбоподателят е  запознат с тази справка на 20.08.2020г., като му е предоставена възможност да даде допълнителни обяснения, но той не се е възползвал от това свое право, видно от приложените покана и протокол (л.17-л.18). Дисциплинарно наказващият орган (ДНО) е възприел фактическите констатации, отразени в справката, и въз основа на тях е издадена процесната Заповед с рег. №1873з-283/11.09.2020г. на Началника на РУМВР-Разград, с която на С. Б. е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от шест месеца. В нея процесните деяния са квалифицирани като нарушения по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР- неизпълнение на служебни задължения, вменени с длъжностната характеристика на служителя, като е уточнено, че според длъжностната характеристика за длъжността „полицейски инспектор“, в подраздел „Познаване на нормативните документи и професионални умения” е посочено, че заемащият я служител, следва да познава нормативните актове, които прилага. Наред с това е прието, че тези деяния са съставомерни по чл.199, ал.1, т.3, предл. 1 от ЗМВР-  „небрежност в служебната дейност“, тъй като с некоректното посочване на заповед на министъра на здравеопазването, с която са въведени противоепидемични мерки при съставянето на АУАН, служителят е проявил небрежност при изпълнение на служебните си задължения. Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Тя е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му по закон правомощия. Спазена е и установената форматя е писмена, в нея са посочени фактическите и правни основания, съдържа и  изискуемите от разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР реквизити. В нея достатъчно пълно, точно и ясно от фактическа страна са описани деянията, с които са осъществени нарушенията.

Заповедта е издадена и в регламентираните от закона срокове. Съгласно чл.195, ал.1 от ЗМВР дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му, като сроковете не текат, когато държавният служител е в законоустановен отпуск (чл.195, ал.3 от ЗМВР). Моментът на откриване на дисциплинарното нарушение е юридически факт, който законодателят е дефинирал легално. Според разпоредбите на чл.196, ал.1 и ал.2 от ЗМВР  дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато компетентният орган е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, като законодателят изрично е определил момента на установяване на дисциплинарното нарушение - когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при този орган. В случая това е станало с предоставяне на изготвената справка от проведеното дисциплинарно разследване и материалите към нея на Началника на РУМВР на 15.07.2020г. и дисциплинарното производство е следвало да приключи не по-късно от два месеца от тази дата, т.е. до 15.09.2020г. Заповедта е издадена на 11.09.2020г. в рамките на законоустановения срок. Изпълнено е и изискването на чл.206, ал.1 от ЗМВР като на полицейския служител е предоставена възможност да депозира своите обяснения по случая.

 В хода на дисциплинарното производство обаче са допуснати други съществени процесуални нарушения.

ДНО е дал неясна и двусмислена правна квалификация на нарушенията. От една страна той е приел, че те съставляват небрежност в служебната дейност (чл.199, ал.1, т.3 от ЗМВР), а от друга страна е приел, че е налице неизпълнение на вмененото с длъжностната характеристика задължение да познава нормативните актове, които прилага. Неизпълнението на това задължение кореспондира на нарушението, посочено в чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР- пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност.

На следващо място в хода на дисциплинарното производство не са събрани всички относими доказателства, в частност доказателства относно настъпилите последици от нарушенията и обстоятелствата, при които са  извършени.

Съгласно разпоредбата на чл.206, ал.2 от ЗМВР при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. За да изпълни това свое задължение ДНО е следвало да събере доказателства за всички тези факти, които са от значение за правилното определяне на наказанието. В случая ДНО само формално е посочил, че допуснатите нарушения са довели до съставяне на незаконосъобразни АУАН, поради което  административнонаказателното производство не може да продължи с издаване на наказателно постановление, а единствената законова възможност е преписките да бъдат прекратени по реда на чл. 54 от ЗАНН. Последиците са, че лицата, които са извършили нарушения, не следва да бъдат санкционирани поради допуснато незаконосъобразно съставяне на АУАН. В противоречие на този извод са събраните в хода на съдебното производство доказателства, които сочат, че въз основа на съставения АУАН серия Д, бл.№519215/16.04.2020г. срещу лицето Т. К. Т. е издадено НП №1873-15-136/29.06.2020г. Същото е било предмет на съдебен контрол и отменено с Решение №321/28.09.2020г., постановено по АНД №506/2020г. по описа на Разградския районен съд, като в мотивите си въззивният съд е приел, че деянието съставлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Както наказващият орган, така и съдът не са посочили, че описаното там деяние не е съставомерно административно нарушение. Преценката на ДНО следва да е съобразена с конкретните реално настъпили последици от вмененото служебно нарушение, а не с хипотетично предполагаемите такива.

ДНО не е съобразил и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, а така също и цялостното поведение на държавния служител по време на службата.

Между страните няма спор, че при съставяне на процесните АУАН жалбоподателят е допуснал грешка, като е посочил Заповед №РД-01-197/11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, която не е действала към датата на извършване на описаните там нарушения.  В тази връзка съдът намира за необходимо да отбележи, че за периода от въвеждане на извънредното положение на територията на страната ни, обявено с Решение на Народното събрание от 13.03.2020г. до 16.04.2020г., когато са съставени АУАН, има издадени повече от 40 заповеди на министъра на здравеопазването, с които се въвеждат, изменят или отменят различни противоепидемични мерки за борба с разпространението на COVID-19. По своя характер те са общи административни актове, а в длъжностната характеристика на жалбоподателя не е разписано като служебно задължение да познава общите административни актове, издадени от министъра на здравеопазването. Във всички тези заповеди изрично е разпоредено да се съобщят на министъра на вътрешните работи, който да запознае заинтересованите лица и да създаде необходимата организация за осъществяване на контрол по спазване на разпоредените мерки. По делото липсват доказателства,     които да установяват дали, кога и как полицейските служители са запознати с тези заповеди и с произтичащите от тях служебни задължения. С оглед на това не може да се приеме, че жалбоподателят е действал недобросъвестно при изпълнение на служебните си задължения.

При преценка на цялостното поведение на жалбоподателя по време на службата му както разследващият орган, така и ДНО са посочили, че той има наложени две наказания „порицание“ в периода 2006г.-2008г. Административните органи не са съобразили, че са изминали повече от 10 години и съгласно  разпоредбата на чл.213, ал.1 от ЗМВР по силата на закона тези наказания отдавна са заличени, поради което не следва да се вземат в предвид при определяне на дисциплинарното наказание.  

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че макар и от формална страна да е допусната грешка при съставяне на процесните АУАН от жалбоподателя, то с оглед на посочените по-горе обстоятелства следва да се приеме, че извършеното нарушение е маловажно по смисъла на чл.198, ал.2 от ЗМВР, тъй като разкрива белезите на незначително и инцидентно отклонение. В тази връзка следва да се отбележи, че дисциплинарното производство е административно производство по своя характер. Следователно в процедурата по установяване на дисциплинарно нарушение и налагане на дисциплинарно наказание следва да се прилагат не само правилата на специалните нормативни актове, но и на АПК. Разпоредбата на чл.8, ал.2 от АПК вменява задължение на административните органи, когато действат в условията на оперативна самостоятелност да третират еднакво сходните случаи. На съда е служебно известно, че в редица дисциплинарни производства, свързани с неправилно съставени АУАН/фишове от полицейски служители, ДНО е приемал, че извършените от тях нарушения са маловажни и е определял наказанието, предвидено в чл.198, ал.1 от ЗМВР.

Изложените мотиви обуславят извода, че обжалваната заповед е незаконосъобразна, като издадена при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон, поради което следва да се отмени.

Предвид изхода на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят и направените по производството разноски, които са в размер на 500 лева – заплатено възнаграждение за адвокат. Същите са своевременно заявени и доказани по размер. Възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на претендираното възнаграждение се явява неоснователно. То е около минималния размер от 400 лв., предвиден в чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, съобразено с фактическата и правна сложност на делото.  

Мотивиран така Разградски административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед с рег. №1873з-283/11.09.2020г. на Началника на РУМВР-Разград, с която на С. А. Б. от гр.Р. е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от шест месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР- Разград  да заплати на С. А. Б. сумата от 500 (петстотин) лева- дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ: /п/