Р Е Ш Е Н И Е
№ _1524
10.12.2019 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Бургас, в публично заседание на 26.11.2019 г.,
XXІІ наказателен състав състоящ се от:
Председател:
Николай Гемеджиев
секретар К. Събева,
като разгледа докладваното от съдия Гемеджиев
НАХД № 4647 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е
образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда жалба подадена
от еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „АНЕТ-3“, ЕИК *********
със седалище в гр.Бургас и адрес на управление гр.Бургас, улица „Св.Климент
Охридски“ №41, етаж 3, ап.9 с управител и едноличен собственик на капитала З.С.С.,
ЕГН **********.
Жалбата е подадена против Наказателно
постановление №439028-F459138/10.05.2019 г., издадено от Д.Т.В.– Началник на Сектор „Оперативни
дейности” – Бургас в Централно управление на Национална агенция по приходите,
упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на
НАП.
С това Наказателно постановление (НП) на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2 от
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) за нарушение на чл.33, ал.1 от
Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите (Наредбата)
във връзка с чл.118, ал.4 ЗДДС, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание по вид „имуществена
санкция” в размер от 5 000.00 лева.
С
жалбата се изразява несъгласие с процесното НП и се отправя искане за неговата
отмяна. Отправено е и алтернативно искане за преквалифициране на вмененото нарушение
и налагане на административно наказание по вид „имуществена санкция“ в размер
на 500.00 лева (чл.185, ал.2, изр.последно във връзка с ал.1 ЗДДС).
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява. Явява се представител, който
моли за потвърждаване на процесното НП.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА
ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено лично от управителя на дружеството-жалбоподател на
10.09.2019 г., видно от разписката, която е неразделна част от постановлението.
Жалбата е постъпила при наказващия орган на 13.09.2019 г. с вх.№ИТ-00-9483/13.09.2019
г. Ето защо съдът намира, че е процесуално допустима за произнасяне, тъй като е
подадена в седемдневния преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН
във връзка с 183, ал.3 и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е повод за преквалификация и намаляване размера
на наложеното административно наказание.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 05.12.2018 г. в 11:30 часа в търговски обект,
представляващ супермаркет „АНЕТ“, намиращ се гр.Бургас,
ж.к. „Изгрев”, блок 183, стопанисван от дружеството-жалбоподател, била извършена
оперативна проверка от Тодор Бакалов и Г.Ж. – инспектори по приходите към ЦУ на
НАП – София.
В хода на проверката било установено, че обекта разполага с фискално
устройство марка „DATECS FP 60KL” с индивидуален №DT315133 и фискална памет №02315133, което било в изправност и работещо към този момент с активирани функции „служебно въведени суми” и „служебно
изведени суми”. С цел установяване на касовата наличност на паричните средства
в обекта на проверка, в началото на тази дейност бил отпечатан дневен финансов „Х”
отчет с №1513272/05.12.2018 г. (л.7 от делото), съгласно който дневния оборот към часа и датата на отпечатвани
и извършваната проверка, бил в размер на 793.86 лева.
Фактическата наличност на парични средства в обекта била в размер на 1 111.74 лева, а установената промяна в касовата наличност – 317.88
лева. Паричните средства, които по време на проверката се намирали в обекта
били изброени от К.Й.Ф.и Й.П.М.и били записани от тях нарочен за това опис (л.15
от делото).
За извършената проверка бил съставен протокол №0342602/05.12.2018 г. Препис
от този протокол бил връчен на З.С.С..
В резултат на посоченото и на 12.12.2018 г. в гр.Бургас и
в тримесечния давностен[1]
срок по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, Г.Ж. съставила против дружеството-жалбоподател
Акт №F459138/12.12.2018 г. за
установяване на административно нарушение (АУАН) със свидетели А.С.С.и А.Д.Ш..
Конкретно отразеното в акта нарушение било в словесен и
цифров вид за това, че в стопанисвания от дружеството обект на 05.12.2018 г.
била установена разлика касова наличност на парични средства в размер на 317.88
лева и не е била регистрирана в работещото фискално устройство, чрез операциите
„служебно въведени” и „служебно изведени” пари в касата. Това деяние било
квалифицирано от актосъставителя като нарушение на чл.118, ал.4 ЗДДС във връзка
с чл.33, ал.1 от
Наредбата.
На същата дата и
срещу подпис, на представител на дружеството-жалбоподател бил връчен препис от
АУАН. Възражения в АУАН са посочени и те са в посока на това, че разликата от
300 лева била „началната каса, която е
записана в касовата книга“.
В предоставения
тридневен срок по чл.44, ал.1 ЗАНН не било депозирано възражение или такова не
е приложено към изпратената на съда преписка.
На 10.05.2018 г., извън рамките на инструктивния
едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 ЗАНН от съставянето на АУАН, Д.Т.В.– Началник
на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална
агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния
директор на НАП, издал процесното наказателно постановление. Конкретно посоченото
нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател, е идентично с отразеното в
АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
На 10.09.2019 г. на управителя на
дружеството-жалбоподател бил връчен препис от НП, а както бе прието по-горе - в
рамките на преклузивния срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка
с чл.183, ал.3 и ал.4 НПК – на 13.09.2019 г., в ТД на НАП – Бургас била
подадена процесната жалба с вх.№ИТ-00-9483/13.09.2019 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или
материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят
отменително решение.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да
сторят това съгласно чл.193 ЗДДС във връзка със Заповед
№ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП.
От събраните пред настоящия съд доказателства, състава приема за установено
по несъмнен начин, че на посочената в НП дата дружеството-жалбоподател не е
изпълнило задължението си да регистрира в намиращото се в стопанисвания от него
търговски обект фискално устройство въвеждането и изваждането на пари в касата
чрез операцията "Служебно въведени суми" или „Служебно извадени суми”.
Парите по установената разлика е следвало, независимо от предназначението и
размера им, да бъдат задължително регистрирани в намиращото се в обекта фискално
устройство чрез активираната му функция „служебно въведени суми”, а при
действително заплащане на доставчик по-късно – да бъде регистрирано служебно
изваждане от фактическата им наличност чрез функцията „служебно изведени суми”.
Всичко посочено в този абзац от своя страна означава, че деянието е съставомерно.
Съгласно чл.33,
ал.1 от Наредбата, извън случаите на
продажби всяка промяна на
касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на
пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите
"служебно въведени" или "служебно изведени" суми.
Категорично въвеждането на пари от касата представлява „промяна на касовата
наличност”, поради което е следвало да бъде регистрирана чрез операцията
„служебно въведени суми”. Очевидно от приложеното фотокопие от дневен отчет, а
е и безспорно, че се касае за фискално устройство, което притежава такива
функции.
Доколкото
административното нарушение е извършено от търговско дружество, то наложената
имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 3 000.00 лева, т.е. по-малко
от наложена с обжалваното НП.
Не са налице и
основания за приложението на чл. 28 ЗАНН, нито случаят може да се квалифицира
като такъв по чл. 9, ал. 2 НК, доколкото се касае за отразяване на приходи във
фискалното устройство на обекта, а оттам и до публично финансово задължение,
какъвто несъмнено е данъкът върху добавената стойност.
Налице е разлика в касовата наличност в
размер на 317.88 лв., за която сума наказващият орган приема, че представлява
такава, която не е била служебно въведена в касата на търговеца, въпреки
функционалните за това възможности на фискалното устройство, т.е. налице действително
е нарушение на чл. 185, ал.2 ЗДДС. Нарушението е правилно квалифицирано, като нормата съдържа в себе си две
възможности за санкциониране, като разграничителният критерий е дали
нарушението е довело до неотразяване на приходи или не. В случая няма
фактическа констатация, че невъвеждането в касата на сумата от 317.88 лв. е
довело до неотразяване на приходи, най-малкото защото не може със сигурност да
се твърди произхода на тези средства, а от друга страна, след като органът се
позовава на чл. 33, ал. 1 от Наредбата, то той приема, че не се касае за
неотчетени продажби, в който случай е мислима хипотезата на неотчитане на
приходи. Нарушението обаче е налице - сумата не е надлежно въведена в касовия
апарат. След като няма данни това да е довело до неотразяване на приходи,
нарушението следва да се санкционира в хипотезата на изречение второ на чл.185,
ал.2, което препраща към размерите на санкцията по алинея 1, където санкцията е
от 500 лв. до 2000 лв.
По същество релевантните факти не се
променят, респ. правото на защита не се накърнява, поради което наказателното
постановление следва да се измени, като с оглед изложеното размерът на
санкцията следва да се намали до 500 лв. Фактическите обстоятелства в
наказателното постановление сочат недвусмислено за какъв вид нарушение е
наложено административното наказание на жалбоподателя, поради което не е налице
съмнение относно действителната воля на административния орган.
Предвид
горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯВА Наказателно
постановление №439028-F459138/10.05.2019 г., издадено от Д.Т.В.– Началник на Сектор „Оперативни
дейности” – Бургас в Централно управление на Национална агенция по приходите,
упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на
НАП,
с което на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2 от Закона за данък върху
добавената стойност за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. зарегистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г.) във връзка с чл.118, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност,
на еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма „АНЕТ-3“, ЕИК
********* със седалище в гр.Бургас и адрес на управление гр.Бургас, улица
„Св.Климент Охридски“ №41, етаж 3, ап.9 с управител и едноличен собственик на
капитала З.С.С., ЕГН **********,
е наложено административно
наказание
по вид „имуществена санкция” в размер
от 5 000.00 лева,
като на основание чл. 185, ал.2,
изр.последно, във връзка с ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност НАМАЛЯВА размера на наложената
имуществена санкция на 500.00 лв.
Решението, съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас на основанията,
предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня
на съобщението, че е изготвено.
Районен съдия:_/п/
Вярно с оригинала:
ММ
[1] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк. д.
№ 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия на
Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк.
д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия
на Върховен административен съд