Решение по дело №552/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 221
Дата: 11 февруари 2020 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20197040700552
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 221         Година  11.02.2020        Град  Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, Х състав, на двадесет и осми януари две хиляди и двадесета година в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретар Йовка Банкова 

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 552 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.219, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на К.Д.А. ***, чрез адв.Е.К. ***, със съдебен адрес ***, офис 309 – адв.К. против решение № 974 по т.30 от дневния ред на заседание на Общински съвет гр.Несебър проведено на 31.01.2019г., отразено в протокол № 34, обнародвано в ДВ бр.14/15.02.2019г.. Счита решението за незаконосъобразно и прави искане да бъде отменено и да се присъдят направените разноски. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата, ангажира доказателства и прави искане да се отмени обжалваното решение и да се присъдят направените по делото разноски

Ответникът – Общински съвет Несебър, редовно уведомен, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като недопустима и неоснователна и прави искане да бъде прекратено производството по делото, евентуално да се остави без уважение жалбата и да се присъдят направените по делото разноски.

Административен съд Бургас, след като прецени твърденията на страните и събраните в хода на производството доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

До кмета на Община Несебър е подадено уведомление за инвестиционно предложение от „Росси“ ООД с вх.№ Н2-УТ-9009/18.12.2017г., с приложени към него задание, скица на поземлен имот, схема на самостоятелен обект в сграда, нотариален акт за доброволна делба на недвижим имот, скица на поземлен имот, акт за частна общинска собственост, ПУП-ПР, решение № 1226/23.06.2015г. на общински съвет Несебър, извадки от ЗРП, извадка от действащия ПУП-ПРЗ и кадастрална карта, ПУП-ПР, предложение за изменение на ПУП-ПР (л.38-51 от делото).

В писмо изх.№ ПД-3301/2017г/(1)/09.01.2018г. на директора на РИОСВ Бургас, относно инвестиционното предложение е прието, че то не попада в позициите на Приложение № 1 и 2, съответно към чл.92 и чл.93 от ЗООС и не подлежи на регламентираните процедури с глава шеста от закона. Имотите не попадат в защитени територии по смисъла на ЗЗТЗЗ, по смисъла на ЗБР, като най-близко разположената зона е BG0002043 „Емине“ за опазване на дивите птици. Не е необходимо провеждане на процедура по реда на глава втора от наредбата за ОС. Имотите нямат характеристика на пясъчни дюни, като становището следва да се счита като становище по смисъла на §25, ал.3 от ЗУЧК. Посочено е и че писмото може да бъде прието от Община Несебър и като становище по чл.125, ал.7 от ЗУТ.    

С решение на ОЕСУТ при Община Несебър, отразено в протокол № 1/17.01.2018г. (л.36 от делото) е прието задание внесен със заявление с вх.№ Н2-УТ-9009/18.12.2017г., като е посочено същото да се внесе в Общински съвет Несебър за съгласие за разпореждане с имоти общинска собственост.

До Общински съвет Несебър е направено предложение от зам.кмета на Община Несебър с вх.№ 109/16.02.2018г. (л.34гръб-35 от делото), с което е предложен проект на решение с което да се даде съгласие за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, в частта му по отношение на УПИ ІІ-общ, идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.50.520, УПИ VІІ идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по КК на гр.Несебър, в кв.4501 по ПУП на к.к.“Слънчев бряг-Запад“.

С решение № 776 отразено в протокол № 26/05.04.2018г. на Общински съвет Несебър (л.34 от делото), е дадено съгласие за изработване на проект за изменение на ПУП-ПР на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, съобразно направеното предложение.

В становище изх.№ Н2-УТ-9009/13.06.2018г. на архитекта на Община Несебър (л.32гръб-33 от делото), по отношение на постъпилото искане от „Росси“ ООД, е прието, че то е подадено от лице с необходимата процесуална легитимация, преписката е окомплектована с необходимите документи, удостоверяващи, че са спазени изискванията на материалните разпоредби на закона. Изразено е становище, че не са налице пречки за допускане и процедиране на исканото изменение на ПУП, в посочения в проекта обхват.

Със заповед № 1000/14.06.2018г. на зам.кмета на Община Несебър (л.31-32 от делото), е разрешено изработването и процедирането на проект за изменение на ПУП-ПР на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, в частта му по отношение на УПИ ІІ-общ, идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.50.520, УПИ VІІ идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по КК на гр.Несебър, в кв.4501 по ПУП на к.к.“Слънчев бряг-Запад“.

До кмета на Община Несебър е подадено от „Росси“ ООД искане за издаване на разрешение за изработване на проект за ПУП на част от урбанизирана територия по реда на чл.124а, ал.2 от ЗУТ, с приложени към него проект за изменение на ПУП част устройство на територията, обяснителна записка, извадка от действащ ПУП-ПРЗ и кадастрална карта, предложение за изменение на ПУП-ПР, ПУП-ПР и площен баланс.

С решение на ОЕСУТ при Община Несебър, отразено в протокол № 8/04.07.2018г. (л.24 от делото) е приет проекта, като е посочено, че след представяне на удостоверение и скица проект от СГКК гр.Бургас, той следва да се внесе в Общински съвет Несебър за одобряване.

Представена е скица-проект № 15-5674727/09.08.2018г. за изменение на КККР за поземлени имоти с идентификатори 51500.506.528 и 51500.506.520 (л.23 от делото).

С писмо изх.№ Н2-УТ-8652/27.08.2018г. (л.22гръб от делото) до отдел Общинска собственост е изпратено копие от приетия проект, ведно със скици, документи за собственост на имотите и документите по разрешаването на изработване на плана, за изработване на предварителен договор по чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ.

На 21.12.2018г. е сключен предварителен договор за продажба на недвижим имот по чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ (л.21-22 от делото), между Община Несебър и „Росси“ ООД.

С докладна записка вх.№ Н2-УТ-407/18.01.2019г. до Общински съвет Несебър е направено предложение от зам.кмета на Община Несебър  (л.19-20 от делото), за приемане на решение с което да се одобри проект за изменение на ПУП-ПР на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, в частта му по отношение на УПИ ІІ-общ, идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.50.520, УПИ VІІ идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по КК на гр.Несебър, в кв.4501 на к.к.“Слънчев бряг-Запад“.

С решение № 7 на Комисия по устройство на територията, селско, горско, ловно стопанство и опазване на околната среда отразено в протокол № 24/24.01.2019г. (л.52-61 от делото), е предложено на общинския съвет да одобри представения проект за изменение на ПУП-ПР. 

С решение № 974 по т.30 от дневния ред на заседание на Общински съвет гр.Несебър проведено на 31.01.2019г., отразено в протокол № 34 (л.62-70 от делото), на основание чл.129, ал.1, изр.ІІ от ЗУТ, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА и във връзка с чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ е одобрен проект за изменение на ПУП-ПР на к.к.“Слънчев бряг – Запад“, в частта му по отношение на УПИ ІІ-общ., идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.520, УПИ VІІ идентичен с поземлени имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по кадастралната карта на гр.Несебър, в кв.4501 по ПУП на к.к.“Слънчев бряг – Запад“.

Решението на Общински съвет Несебър е публикувано в ДВ бр.14/15.02.2019г. и е обжалвано от К.Д.А. с жалба вх.№ 144/07.03.2019г., подадена в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ.

По делото е допусната съдебно техническа експертиза, която не е оспорена от страните и е приета от съда. Съгласно заключението на вещото лице, действащият ПУП е одобрен със заповеди на кмета на Община Несебър № 153/14.08.2001г. и № 160/14.08.2001г., като има отразен подход към сградите, построени в имот с идентификатор 51500.506.520 и той е в североизточната част на УПИ ІІ-общ., оформен като вход с КПП в ограда, изпълнена навътре от уличнорегулационната линия, като площта от имота, между оградата и улицата е обособена като малък паркинг. Новообособения тупик попада в североизточната част на имота, където към момента е разположен входа с КПП, от който се осъществява транспортния достъп до сградите в УПИ ІІ-общ.. В момента транспортния и пешеходен достъп до УПИ VІІ е от североизточната част на имот с идентификатор 51500.506.689, където до сградата в имота е оформена рампа за товаро-разтоварни дейности. От южната част на сградата в УПИ VІІ има вход, пред който са оформени площадка и рампа, около които е оформена ажурна ограда, обособяваща отделена част от настоящия УПИ ІІ-общ., която като местоположение и площ съвпада с предвидената за „отнемане“ от УПИ ІІ-общ. и „придаване“ към УПИ VІІ. Според вещото лице с предвидената нова тупикова улица относно достъпът на товарни автомобили (триосни) и седлови влекачи с ремаркета за товаро-разтоварни дейности до входовете на сградите в редуцирания по площ УПИ ІІ ще е наложително да няма материализирана ограда по уличнорегулационната линия към новата тупикова улица, за да се осигурят необходимите площи за маневриране. Според вещото лице с разработката не се нарушават действащите законови и нормативни правила по отношение на местоположението на новите регулационни граници за нов УПИ ІІ и нов УПИ VІІ и съществуващите сгради. Предвидената нова тупикова улица обслужва само двата имота и е предвидена без ушерение в края за обръщане.

При разпита на вещото лице в проведеното на 28.01.2020г. открито съдебно заседание по делото се сочи, че процесната разработка не касае промяна в застрояването по отношение на завареното УПИ ІІ-общ.. Няма проблем обект 4 да бъде разположен на уличната регулационна линия. В момента оградата на УПИ ІІ-общ., в източната част към улицата не минава по уличната регулационна линия, а е отдръпната навътре и е на границата със западната стена на обект 4. Сграда 4 на място е извън оградената част от имота, но в УПИ ІІ-общ.. На място в имота има четири постройки, които не са отразени в КК и не са предмет на застроителния план на УПИ ІІ-общ. Оградата, която разграничава ползването на сградите в УПИ VІІ и УПИ ІІ-общ. попада изцяло в УПИ ІІ-общ.. В северната част на УПИ ІІ-общ. има монтирана ограда, която е П-образна и достига до улицата на изток и нейното местоположение почти съвпада с новите граници между новите обособени УПИ VІІ, УПИ ІІ-общ. и Тупико-ва улица между тези два имота. Оградената в момента територия, която се явява част от УПИ ІІ-общ, се ползва от собствениците на сграда намираща в сегашния УПИ VІІ.

Подадената жалба е частично недопустима.

С обжалваното решение на Общински съвет Несебър е одобрен ПУП-ПР, на основание чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, като от имот УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), се отнемат 786 кв.м., като 509 кв.м се придават към УПИ VІІ (ПИ 51500.506.689), а от 277 кв.м. се оформя улица-тупик, с проектен идентификатор 51500.506.718.

Съгласно чл.15, ал.3 от ЗУТ, границите на урегулирани поземлени имоти могат да се променят с план за регулация само със съгласието на собствениците им, изразено със заявление и предварителен договор за прехвърляне на собственост с нотариално заверени подписи. Съответно в ал.5 е предвидено, че когато с план за регулация се променят граници на урегулирани поземлени имоти - общинска собственост, договорът по ал.3 се сключва по пазарни цени от кмета на общината в писмена форма. Съгласно чл.15, ал.6 от ЗУТ, актът за одобряване на плана за регулация, с който се променят границите между урегулирани поземлени имоти по реда на ал. 3, влиза в сила с издаването му и се съобщава на заявителите.

Не е налице спор по делото и от представения нотариален акт се установява, че „Росси“ ООД е собственик на УПИ VІІ (ПИ 51500.506.689). Съгласно акт за частна общинска собственост № 1741/11.08.2003г., УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520) е частна общинска собственост. К.А., в качеството и́ на правоприемник на ЕТ “Стекет-Стефан Атанасов-К.А.“ е собственик на пет сгради  находящи се в УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), съгласно постановление за възлагане на недвижим имот по чл.496 от ГПК, като тя е носител и на съответното право на строеж върху имота.

От К.А. не се твърди и по делото не се установява, че тя е собственик на УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), като безспорно тя е носител на правото на строеж върху този имот. След като тя не притежава право на собственост върху УПИ VІІ (ПИ 51500.506.689) и УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), не се явява заинтересувано лице в производството по чл.15, ал.3 от ЗУТ, за промяна на границите между тези два имота. Това производство се развива единствено и само между собствениците на имотите, като е необходимо само тяхното съгласие за да се променят границите на имотите, по този ред, но не и съгласие на носителите на вещни права върху имотите. В този смисъл е и самата разпоредба на чл.15, ал.6 от ЗУТ, която предвижда, че актът за одобряване на плана за регулация по този ред се съобщава само и единствено на заявителите. Също така, нормата на чл.15, ал.6 от ЗУТ, предвижда, че този акт влиза в сила с издаването му, тоест самият законодател е предвидил, че той не подлежи на съдебен контрол.

Нормата на чл.15, ал.3 от ЗУТ, като уреждаща единствено условията за промяна на границите на урегулирани поземлени имоти, е специална по отношение на общата норма на чл.134 от ЗУТ, в която са предвидени общите основанията за изменение влезли в сила подробни устройствени планове. Ето защо, след като в специалната норма е предвидено, че за изменението на границите на УПИ е необходимо съгласието единствено на собствениците на засегнатите имоти, то носителите на ограничени вещни права в тези имоти не се явяват заинтересувани лица в това производство и в него не намира приложение общата норма на чл.131, ал.1 от ЗУТ, която ги определя като заинтересувани страни в производството по одобряване и изменение на ПУП.

След като К.А. не притежава право на собственост върху УПИ VІІ (ПИ 51500.506.689) и УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), то тя не е заинтересувано лице по смисъла на чл.15, ал.3 от ЗУТ, което има право да обжалва решението на Общински съвет Несебър, в частта в която са променени границите между тези два имота и жалбата в тази и́ част е процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

С решението на общински съвет Несебър е одобрено и изменение на ПУП-ПР, с което се отнемат 277 кв.м. от УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520) и се оформя улица-тупик, с проектен идентификатор 51500.506.718. По отношение на това изменение не намират приложение нормите на чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, поради което и след като К.А. е носител на право на строеж в УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), то тя се явява заинтересувано лице по смисъла на чл.131, ал.1, във връзка с ал.2, т.1 от ЗУТ и подадената от нея жалба, в тази и́ част е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Решение № 974/31.01.2019г. на Общински съвет гр.Несебър е прието от компетентен орган, по смисъла на чл.129, ал.1 от ЗУТ, с необходимото мнозинство, като видно от представения протокол за гласуване (л.69 от делото), от всички 21 общински съветници са присъствали 19, които за гласували „За“.

Решението, в частта в която подлежи на съдебен контрол, е прието в нарушение на процесуалните изисквания на закона, а именно в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, при липса на изложени фактически и правни основания.

В решението са посочи нормите на чл.129, ал.1, изр.ІІ от ЗУТ, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, във връзка с чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, но нито една от тях не би могла да се приеме като правно основание за неговото издаване. Нормата на чл.129, ал.1 от ЗУТ определя компетентността на общинския съвет да приеме решението. Аналогична е и разпоредбата на чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, съгласно която общинския съвет приема решения за създаване и одобряване на устройствени планове и техни изменения за територията на общината или за части от нея при условията и по реда на ЗУТ. Съответно нормите на чл.15, ал.3 и ал.5 от ЗУТ, също не са приложими по отношение на решението в тази му част, доколкото както беше посочено вече, те уреждат отношенията свързани с промяна на границите между два имота, но не и тези касаещи отнемането на площ от един имот и отреждането и́ за улица.

Освен правно основание за приемане на решението, в тази му част, в него липсват и изложени фактически основания.

Фактическите и правни основания за приемане на решението, в тази му част, не могат да бъдат изведени и от представената административна преписка. Единствено в заповед № 1000/14.06.2018г. на зам.кмета на Община Несебър, с която е разрешено изработването и процедирането на проект за изменение на ПУП-ПР е посочено, че се издава на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ. Съгласно тази норма, влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал.1, и когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл.131, ал.2, т.1, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях, и на концесионерите. В случая, безспорно е налице съгласие на собствениците на засегнатите имоти, но не и съгласие на жалбоподателката. Тя е собственик на пет сгради, ведно със съответното право на строеж в УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520), който имот е предмет на самия план и в производството по изменение на ПУП-ПР, с което се отнема част от него и от тази част се обособява улица, тя се явява заинтересувано лице по смисъла на чл.131, ал.1 от ЗУТ. Ето защо, дори и да се приеме, че правното основание за издаване на решението, в тази му част, е нормата на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, то в този случай, то е прието при липса на предвидените от законодателя материалноправни предпоставки, а именно при липса на съгласие на лицето носител на право на строеж в единия от имотите, предмет на изменението.

С оглед на изложеното, обжалваното решение, в частта в която е одобрено изменение на ПУП-ПР, с което се отнемат 277 кв.м. от УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520) и се оформя улица-тупик, с проектен идентификатор 51500.506.718, е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Съобразно този изход на спора в полза на всяка от страните следва да се присъди съответната част от направените по делото разноски.

От жалбоподателката са направени разноски в общ размер на 1370,00 лева, от които 10,00 лева държавна такса за образуване на съдебното производство, 20,00 лева такса за обнародване на оспорването в ДВ, 740,00 лева възнаграждение на вещото лице и 600,00 лева адвокатско възнаграждение. С оглед частичната недопустимост на жалбата и съобразно уважената част от нея и на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на К.А. следва да се присъдят разноски в размер на 685,00 лева.

От ответника са направени разноски в размер на 600,00 лева за адвокатско възнаграждение и с оглед частичната недопустимост на жалбата и на основание чл.78, ал.4 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, следва да му се присъдят разноски в размер на 300,00 лева. 

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, Х-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Д.А. *** против решение № 974 по т.30 от дневния ред на заседание на Общински съвет гр.Несебър отразено в протокол № 34/31.01.2019г., с което е одобрен проект за изменение на подробен устройствена план – план за регулация на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, по отношение на УПИ ІІ-общ. идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.520, УПИ VІІ идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по кадастралната карта на гр.Несебър, в кв.4501 по ПУП на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, В ЧАСТТА в която се отнемат 509 кв.м от УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520) и се придават към УПИ VІІ (ПИ 51500.506.689), като ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 552/2019г. по описа на Административен съд Бургас, в тази му част.

ОТМЕНЯ решение № 974 по т.30 от дневния ред на заседание на Общински съвет гр.Несебър отразено в протокол № 34/31.01.2019г., с което е одобрен проект за изменение на подробен устройствена план – план за регулация на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, по отношение на УПИ ІІ-общ. идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.520, УПИ VІІ идентичен с поземлен имот с идентификатор 51500.506.689 и част от поземлен имот с идентификатор 51500.506.528 по кадастралната карта на гр.Несебър, в кв.4501 по ПУП на к.к.“Слънчев бряг-Запад“, В ЧАСТТА в която се отнемат 277 кв.м от УПИ ІІ-общ. (ПИ 51500.506.520) и се оформя улица-тупик, с проектен идентификатор 51500.506.718 по Кадастралната карта на гр.Несебър.

ОСЪЖДА Община Несебър да заплати на К.Д.А. ***, разноски по делото за настоящата съдебна инстанция в размер на 685 лева (шестотин осемдесет и пет лева).

ОСЪЖДА К.Д.А. *** да заплати на Община Несебър, разноски по делото за настоящата съдебна инстанция в размер на 300,00 лева (триста лева).

РЕШЕНИЕТО в частта, в която е оставена без разглеждане жалбата и е прекратено производството, подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

РЕШЕНИЕТО в частта, в която е уважена жалбата, подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.

 

СЪДИЯ: