Решение по дело №1103/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 585
Дата: 29 октомври 2019 г. (в сила от 29 октомври 2019 г.)
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20197170701103
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2019 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

№ 585

гр.Плевен, 29.10.2019 г.

 

       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети октомври   две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                                       

  Председател: Цветелина Кънева

 

При секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдията Кънева адм. дело №1103  по описа на Административен съд – Плевен за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба от „Ромфарм Компани" ООД със седалище и адрес на управление гр.София, представлявано от управителя В.Г., чрез гл. юрисконсулт Е.Х., против Решение № 508/26.08.2019г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на областите Ловеч и Плевен. Претендира се изменение на оспореното РМС № 508/26.08.2019г. за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на областите Ловеч и Плевен, В ЧАСТТА относно определената пазарна стойност на частта от отчуждените имоти, собственост на дружеството, както следва: 1. ПИ с идентификатор 51620.32.30, представляващ НИВА, VІ категория, в местността „Осеновец", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 7,602 дка и трайно засегната площ за отчуждаване — 3,195 дка в размер на 813лева;  2.  ПИ с идентификатор 51620.33.3, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Мала Дългиня", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 21,063 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 0,329 дка в размер на 84лева и 3. ПИ с идентификатор 51620.41.22, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Кападжийск Орници", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 13,999 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 3,512 дка в размер на 894лева.

В жалбата се твърди, че определената оценка не представлява равностойно парично обезщетение за отчуждаваните части от имотите, тъй като не съответства нито на Наредбата за условията и реда за установяване на текущи пазарни цени на земеделските имоти, нито се доближава до пазарната цена на земеделските земи в землището на с.Николаево, обл.Плевен. Твърди се още, че и трите процесни имота са закупени през 2012г. на стойност по 500 лева, съответно по 630 лева за декар, като оттогава са изминали седем години и цените на имотите в този район, както и в страната като цяло са се повишили, като размерът им в различните региони на тази област надвишава 950-1000 лева за декар. Счита се, че неправилно е ползван редът  по чл.32, ал.3, т.2 от ЗДС за определяне на пазарната стойност на отчуждената част от имотите. Сочи се, че този ред се ползва в случай, че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени сделки в съответната Служба по вписванията. В заключение се моли да се измени Решение №508/26.08.2019 год. на МС в частта относно определената пазарна стойност на частта от отчуждените имоти, собственост на дружеството. Претендира се присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът-Министерски съвет, в придружителното писмо, с което е изпратил жалбата и административната преписка в съда, е изразил подробно писмено становище за неоснователност на подадената жалба.

От заинтересованата страна-Агенция „Пътна инфраструктура”-София, е депозиран писмен отговор от процесуален представител, в който е изразено становище за неоснователност на подадената жалба.

В съдебно заседание оспорващото дружество не се представлява. По делото е депозирана писмена молба от юрисконсулт Е.Х., в която се сочи, че от представеното заключение се установява, че формално са изпълнени изискванията на закона, но взетите при определяне на оценката нотариални актове-пазарни аналози, отразяват сделки на цени, близко до данъчната оценка на имотите и не отразяват реалната пазарна цена при продажба на земеделски земи в процесните землища. Счита се, че определеното обезщетение е несъразмерно ниско поради остарялата нормативна база за определяне на обезщетението при принудително отчуждаване на земеделски земи за държавни нужди и същото не отразява реалната пазарна цена при продажба на земеделски земи. Моли за изменение на решението на МС в частта  на определената пазарна стойност на частта от отчуждените поземлени имоти, като се претендира и присъждане на разноски, съобразно представен списък.

Ответникът в съдебно заседание не се представлява. Представени са писмени бележки от процесуален представител с доводи за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски.

Заинтересованата страна-Министерство на регионалното развитие и благоустройството, в съдебно заседание не се представлява. Представени са писмени бележки от процесуален представител с искане жалбата да бъде оставена без уважение, като се претендира юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна-Министерство на финансите, в съдебно заседание не се представлява и не взема становище по жалбата.

Заинтересованата страна-Агенция „Пътна инфраструктура”-София в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт В. с надлежно пълномощно, която моли жалбата да бъде отхвърлена. Сочи, че оценките, които са направени на имотите на дружеството и определените пазарни цени съответстват на определените в решението на МС, като се позовава на заключението на вещото лице. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд-Плевен, четвърти състав, като се запозна със становищата на страните, представените по делото доказателства и въз основа на приложимите законови разпоредби, намира за установено следното от фактическа и правна  страна:

Жалбата на дружеството е подадена в 14-дневния срок по чл.38, ал.2 от ЗДС и от  надлежна страна- адресат на акта, за който същият е неблагоприятен, в качеството му на собственик на трите процесни имота, части от които се отчуждават с оспореното решение, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, е неоснователна.

Съгласно чл.34а ал.1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Оспореното решение е постановено от компетентен орган-Министерски съвет, по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите. Издадено е в изискуемата от закона форма, като с него са отчуждени имоти/части от имоти-частна собственост, видно от приложените по делото нотариални актове, предназначени за изграждането на национален обект-автомагистрала, обявена за национален  обект с Решение №250/25.04.2013 год. на МС. Процесното решение на МС има съдържанието, предвидено в  чл.34б от ЗДС - посочена е държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите.

При вземане на решението са спазени и административно-производствените правила, посочени в  чл.34чл.34а и чл.34б ал.2 от ЗДС. От заинтересованото ведомство е направено мотивирано искане за отчуждаване до министъра на финансите и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, като към него са приложени документите, изброени в чл.34 ал.2 от ЗДС. От двамата министри- на финансите и на регионалното развитие и благоустройството, е направено предложение за отчуждаване на имотите до МС, с приложен към него съвместен доклад. Решението е разгласено по реда на чл.34а ал.3 от ЗДС, а предложението е било придружено с изискуемите от чл.34а ал.4 от ЗДС приложения. Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влязъл в сила ПУП - парцеларен план, който предвижда изграждането на национален обект: "Автомагистрала "Хемус", участък от км. 122+260  до км. 139+340, включително пътен възел „Плевен”, в землището на с.Каленик, общ.Угърчин, с.Лисец, с.Баховица, с.Славяни, общ.Ловеч, с.Николаево и с.Бохот, общ.Плевен, обл.Плевен, който е одобрен с влезли в сила Заповед №РД-02-15-68/28.03.2019г. и Заповед №РД-02-15-92/23.04.2019г. на зам. министъра на РРБ, която последна заповед за одобряване на ПУП относно участъка от магистралата за землището на с.Николаево и с.Бохот,  е влязла в сила на 15.05.2019г. В табличен вид са представени имотите за отчуждаване с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е финансова обосновка и оценка на имотите, извършена в административното производство от лицензиран оценител.

В тази връзка е неоснователно възражението, че при определяне на равностойното парично обезщетение е ползван редът  по чл.32 ал.3 т.2 от ЗДС за определяне на пазарната стойност на отчуждената част от имотите. Видно от Оценителския доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч.относно процесните имоти, е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл.32, ал.4  и §2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл.32, ал.2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в Служба по вписванията, а именно- 08.05.2018-08.05.2019 г. Използваните от оценителя в административното производство като аналози 20 броя пазарни сделки, са описани в таблица.

В оспорената му част Решение № 508 от 26.08.2018 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на имот с идентификатор 51620.32.30, представляващ нива, VІ категория, в местността „Осеновец", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, със засегната площ за отчуждаване  3,195 дка, за която е определено парично обезщетение в размер на 813лева;  имот с идентификатор 51620.33.3, представляващ нива, ІV категория, в местността „Мала Дългиня", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, със засегната площ за отчуждаване 0,329 дка, за която е определено парично обезщетение в размер на 84лева, както и на имот с идентификатор 51620.41.22, представляващ нива, ІV категория, в местността „Кападжийск Орници", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, със засегната площ за отчуждаване 3,512 дка, за която е определено парично обезщетение в размер на 894лева.

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЗДС. Съдът кредитира заключението на вещото лице като обективно, мотивирано с доказателствата по делото и компетентно изготвено.

Съгласно заключението на вещото лице, при определяне на равностойното парично обезщетение за процесните имоти, са взети предвид изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети предвид  последните 20 сделки, вписани в Службата по вписванията-Плевен за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.в от ДР на ЗДС-намиращи се в близост до отчуждавания, които се намират в едно и също землище в земеделските територии и горските територии, за период 08.05.2018-08.05.2019г. Използваните сделки при определяне на равностойното парично обезщетение от ВЛ са описани изчерпателно в Приложение 1 към заключението. На база цените на имотите, описани в Приложение 1, получената осреднена оценка е в размер на 254, 50 лева. Значителното невисоката осреднена стойност на сделките с имоти по Приложение 1  според ВЛ се дължи на факта, че цените/материалния интерес на сделките с имоти в Приложение 1 на ред 1,2, от 5 до 10 вкл., 12, 13, от 15 до 18 вкл. са много близко по стойност до данъчната оценка в съответните нотариални актове /със сравнителен коефициент около 1-ца/. ВЛ е посочило, че сделките с тези имоти са 70% от всички сделки, които се включват в оценката за равностойно парично обезщетение по реда на ЗДС. Средните цени на сделките с тези имоти са в границите от 103 до 240 лева/дка, за разлика от шест сделки, чиито средни цени са в границите от 640 до 950 лева/дка и две средни цени 357 и 427 лева/дка.  Получената осреднена пазарна цена от 254, 50 лева/дка е поради големия диапазон, в който се намират приложимите за целите на оценката по чл.32 от ЗДС средни цени на сделки с имоти в землището на с.Николаево, вписани в Служба по вписванията, и преобладаващият брой сделки с цени, много близки до данъчната оценка. Вещото лице е направило заключение, че вземайки предвид сделките по Приложение 1, които са извършени в едногодишния период по §1а, т.2 от ДР на ЗДС-08.05.2018-08.05.2019г., за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.в от ДР на ЗДС-намиращи се в близост до отчуждавания, които се намират в едно и също землище в земеделските територии и горските територии, равностойното парично обезщетение за процесните части от отчуждените имоти, собственост на дружеството, е : 1.ПИ с идентификатор 51620.32.30, нива, VІ категория, в местността „Осеновец", в землището на с.Николаево, общ.Плевен, с обща площ 7,602 дка и трайно засегната площ за отчуждаване — 3,195 дка – стойност на парично обезщетение в размер на 813лева (3,195дка х 254,50лева);  2.  ПИ с идентификатор 51620.33.3, нива, ІV категория, в местността „Мала Дългиня", в землището на с.Николаево, общ. Плевен,  с обща площ 21,063 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 0,329 дка – стойност на парично обезщетение в размер на 84лева (0,329дка х 254,50лева) и 3. ПИ с идентификатор 51620.41.22, нива, ІV категория, в местността „Кападжийск Орници", в землището на с.Николаево, общ.Плевен, с обща площ 13,999 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 3,512 дка – стойност на парично обезщетение в размер на 894лева ( 3,512дка х 254,50лева). Т.е. пазарната стойност съвпада с тази, определена с оспореното решение на МС.

Във връзка с горното следва да се посочи, че по делото не са представени годни доказателства, които да оборват констатациите на административния орган и които да обуславят извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното парично обезщетение. На представените от оспорващото дружество допълнително нотариални актове,  описани в Приложение 2 към заключението на вещото лице, последното е направило анализ, от който се установява, че получената осреднена цена е по-висока от определената в административното производство, но същите не могат да оборят констатациите в оспореното решение относно оценката на процесните части от отчуждените имоти, защото методът за достигане на средна стойност в този вариант не отговаря на изискванията за определяне на равностойно парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на с.з., тъй като или са извън годишния период към датата на възлагане- 08.05.2019г., или обективират покупко-продажба на имоти, които не са в едно и също землище с процесните и не е определена отделна цена за всеки от имотите, като само НА №1,т.2, рег.№3803/д.207 от 03.09.2018г. е включен в Приложение 1, т.е. е включен в двадесетте сделки, въз основа на които е определено равностойното парично обезщетение в процесното решение на МС.

Предвид изложеното съдът приема, че решението на Министерския съвет в оспорената му част е законосъобразно, поради което жалбата на дружеството е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото и с оглед направеното в съдебно заседание искане от пълномощника на заинтересованата страна АПИ, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер по 100 (сто) лева, на основание чл.144 АПК вр.  чл.78 ал.8 от ГПК вр. чл.37 ал.1 от ЗПП вр. чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ. Това е минималния предвиден в Наредбата размер и именно той следва да бъде присъден, предвид, че делото не е с фактическа и правна сложност.

При този изход на делото основателно е и искането на ответника Министерски съвет и на  заинтересованата страна Министерство на регионалното развитие и благоустройството за присъждане на своевременно поисканите в писменото становище в хода на делото разноски за юрисконсултско възнаграждение. Доколкото упълномощените юрисконсулти не са се явявали в  съдебно заседание, а само са подали писмено становище по жалбата, следва да се присъдят разноски в размер на по 50 лева – минимално юрисконсултско възнаграждение за изготвяне на възражение съгласно чл.25а ал.3 на Наредба за заплащането на правната помощ, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр.чл.78 ал.8 ГПК вр.чл.143 ал.4 и чл.144 АПК.

Воден от горното съдът     

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Ромфарм Компани" ООД със седалище и адрес на управление гр.София, представлявано от управителя В.Г., против Решение № 508/26.08.2019г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на областите Ловеч и Плевен, В ЧАСТТА относно определената пазарна стойност на частта от отчуждените имоти, собственост на дружеството, както следва: 1. ПИ с идентификатор 51620.32.30, представляващ НИВА, VІ категория, в местността „Осеновец", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 7,602 дка и трайно засегната площ за отчуждаване — 3,195 дка в размер на 813лева;  2.  ПИ с идентификатор 51620.33.3, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Мала Дългиня", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 21,063 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 0,329 дка в размер на 84лева и 3. ПИ с идентификатор 51620.41.22, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Кападжийск Орници", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 13,999 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 3,512 дка в размер на 894лева.

 ОСЪЖДА „Ромфарм Компани" ООД със седалище и адрес на управление гр.София, 1618, район „Овча купел“, бул.“Цар Борис ІІІ, №168, ет.3, офис 34, с ЕИК:******, представлявано от управителя В.Г., да заплати в полза на Министерски съвет на РБ разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50/петдесет/ лева.

ОСЪЖДА „Ромфарм Компани" ООД със седалище и адрес на управление гр.София, 1618, район „Овча купел“, бул.“Цар Борис ІІІ, №168, ет.3, офис 34, с ЕИК:******, представлявано от управителя В.Г., да заплати в полза на Агенция „Пътна инфраструктура”-София разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лева.

ОСЪЖДА „Ромфарм Компани" ООД със седалище и адрес на управление гр.София, 1618, район „Овча купел“, бул.“Цар Борис ІІІ, №168, ет.3, офис 34, с ЕИК:******, представлявано от управителя В.Г., да заплати в полза на Министерство на регионалното развитие и благоустройството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50/петдесет/ лева.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на оспорване, по аргумент от чл.38, ал.8, изр.второ от ЗДС.

Преписи  от решението да се изпратят  на страните по електронна поща, факс или друг подходящ бърз начин с указание своевременно да се върнат за прилагане по делото на отрязъците от съобщенията до страните.

 

 

                                                                                                  СЪДИЯ:/п/