РЕШЕНИЕ
№ 153/18.10.2023 г.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол в съдебно заседание на тринадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ВАНЯ
СТОЯНОВА |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20237280700241 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
За да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е по
реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния
кодекс/АПК/, във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата ЗДвП/.
Образувано е по жалба на С.Д.М.
*** срещу ЗППАМ № 23-0813-000288/19.08.2023г. на мл.автоконтрольор
към сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР, Ямбол, с която на оспорващия е
наложена ПАМ по чл. 171 т. 1 б.“б“ от ЗДвП „временно отнемане свидетелството за
управление на МПС, на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не
повече от 18 месеца“. Иска се отмяна на цитираната заповед.
В жалбата се
излагат доводи за незаконосъобразност оспорената ПАМ. Изрично заявава, че не е употребил наркотични вещества „Бензодиазепини“, а е приемал медикаменти „Синекод“, „Нурофен“, „Мукосолван и „Клацид.“ Сочи, че
след отчитането на положителната проба от дрегера е
дал кръв и урина за химически лабораторен анализ.С оглед гореизложеното иска се
ЗПАМ№ 23-0813-000288/19.08.2023г. да бъде отменена.
В съдебно заседание
оспорващия, редовно призован, не се явява.
Ответната страна не се явява и
не изпраща процесуален представител. Не взема становище по жалбата.
ЯАС, като взе предвид
разпоредбата на чл. 168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства,
ведно с доводите и изразените становища, прие за установено следното:
На 19.08.23г. М.Р.-мл.
автоконтрольор при ОД на МВР, Ямбол, сектор Пътна
полиция в присъствието на свидетелите Д.А. и Г.Я. съставил АУАН серия GA акт № 948747 против С.Д.М. затова, че на
19.08.2023г., в 7:12 часа в Ямбол, на кръстовището на ул.“С.П.“ и ул.“А. А.“ до
спирката към Минералната баня посока към кръстовище с улица „А. С.“, управлява
автобус Ме.Т. с рег. № *****, собственост на „Дон-Тур-Транс“ ООД, след употреба
на наркотични вещества или техни аналози, установено с техническо средство Дрегер Драг Тест 5000 с инвентарен номер ARMC 0066, и тестова касета с REF 3706091, LOT ARSE 0061,
като уреда отчита положителна проба номер 332 за употреба на „Бензодиазепини“. Пробата започва 07.05ч и завършва в 7.11ч.
На водача е издаден талон за изследване с номер 144978. М. заявява, че приема
медикаменти: „Синекод“, „Нурофен“,
„Клацид“, „Мукосолван“,
изписани с рецепта от медицинско лице. Водача дал биологични проби-кръв и урина
за химически лабораторен анализ в спешно отделение към МБАЛ“Свети П.“, град
Ямбол.
На 19.08.2023г. въз основа на
така съставения АУАН е издадена атакуваната Заповед прилагане на ПАМ №
23-0813-000288/19.08.2023г. на мл.автоконтрольор,
сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР на основание чл.171, т. 1 б“б“ от ЗДвП -
„временно отнемане свидетелството за управление на МПС, на водач до решаване на
въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Заповедта е връчена лично на М.
19.08.2023г., видно от отбелязването върху екземпляр от същата, а жалбата му е
подадена чрез адм. орган до съда на 23.08.2023г.
По делото е представена цялата
преписка по издаване на оспорения акт, включително и заверени копия от заповед
№ 326з-99/01.02.2022г. за оправомощаване на мл.автокантрольори в сектор ПП към ОДМВР-Ямбол да прилагат с
мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171, т.1, букви
„а“, „б“, „в“, „г“, „е“, „ж“, т.2букви „а“, „б“, „в“, „д“, „е“, „л“,“м“,, 2а
букви“а“ и „б“,т. 4,т. 5 буква „а“ и т.6 от ЗДвП.
До приключване на съдебното
дирене се представиха от оспорващия Постановление за прекратяване на досъдебно
производство № 131/2022г. по описа на РУ, „Тунджа“, Ямбол, водено за
престъпление по чл. 343б, ал. 1 от НК, въз основа на запознаване с материалите
по ДП № 578/ 2023г. по описа на РУ на МВР, Ямбол по което е изготвена Химикотоксикологична експертиза от химици при Химикотоксикологична лаборатория към ВМА, София, въз основа
на биологичен материал, след предоставен талон за медицинско изследване №
144978, връчен в 8.20 на 19.08.2023г., като в протокола за медицинско
изследване е посочен 8.30ч за час на вземане на пробите. Заключението е, че в
кръвта и урината не се откриват наркотични вещества- Бензодиазепини.
При така изяснената фактическа
обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168,
ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена срещу акт подлежащ на съдебен контрол, от надлежна страна с
правен интерес от обжалването и в преклузивния срок
по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява основателна
по следните съображения:
Предмет на осъществявания
съдебен контрол е заповед за прилагане на ПАМ № 23-0813-000288/19.08.2023г. на
мл.автоконтрольор сектор „Пътна полиция“ към ОД на
МВР, Ямбол, с която на оспорващия е наложена ПАМ по чл. 171 т. 1 б.“б“ от ЗДвП
„временно отнемане свидетелството за управление на МПС, на водач до решаване на
въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Съгласно чл.168 АПК във връзка
с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента
на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с
тези посочени от оспорващия, като може да обяви нищожността на акта, дори да липсва
искане за това.
Необходимо е да са налице в
тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а
именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на
закона. Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на
административния акт и е основание за отменянето му.
В случая оспорваната заповед е
издадена от компетентния за това орган, съгласно заповед 326з-99/01.02.2022г.
Заповедта е издадена в писмена
форма, като в нея са посочени фактическите и правни основания, но е издадена
при противоречие с материалния закон.
Като правно основание за
издаване на оспорената заповед е посочена разпоредбата на чл. 171 т. 1 б.“б“ от ЗДвП „временно отнемане свидетелството за управление на МПС, на водач до
решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.
Производството по налагане на
ПАМ е самостоятелно производство насочено към водач на МПС за шофиране след
употреба на наркотични вещества. Ангажирането на административно-наказателната,
респ. - наказателната му отговорност по чл. 343б, ал. 1 НК е неотносимо
към заповедта по чл. 171, т. 1, б. " б" ЗДвП.
Прилагането на ПАМ не съставлява
административнонаказателна санкция и не се подчинява
на режима на ЗАНН. НП се издават поначало от изпълнително-разпоредителни
(административни) органи и съставляват правораздавателен акт, с който по повод
на сезиране със съставен акт за извършване на административно нарушение и при
следване на опростено състезателно производство се решава независимо и
самостоятелно административноправен спор и се налага
санкция за извършено административно нарушение. В производството по съдебното
им оспорване се прилага субсидиарно НПК (Арг: чл. 84 ЗАНН). Заповедта за прилагане на
предвидената от закона ПАМ е вид административна принуда без санкционни
последици.
Редовно съставеният АУАН се
ползва с презумптивна доказателствена
сила относно отразените в съдържанието му правнорелевантни
факти, които съставляват основание за прилагане на ПАМ. Със съставянето му се
образува административнонаказателно производство по
Раздел II, Глава трета на ЗАНН - Арг.:
чл. 189, ал. 1 ЗДвП, вр.
с чл. 36 ЗАНН. Като част от производство по
установяване правопораждащия отговорността на водача
състав на административно нарушение, съставянето на АУАН предхожда актовете на
компетентните органи по чл. 172, ал. 1 и чл. 189 ЗДвП, с които окончателно се
решава въпросът за отговорността му (Глави VI и VII ЗДвП, вр.
с чл. 36 ЗАНН). Доколкото ПАМ се прилага за
преустановяване на извършваното и констатирано с АУАН правонарушение, органът
не е длъжен да уведомява нарушителя за възможността за налагането й.
Независимо, че двете производства са самостоятелни и се подчиняват на различен
правен режим, имат общ правопораждащ факт - извършено
нарушение на ЗДвП.
Съгласно чл. 171, ал. 1, б. "б" от ЗДвП в действащата към датата на издаване на заповедта редакция, за
осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения спрямо водач, за който се установи, че управлява
моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на
хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство,
определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания
въздух, или е под въздействието на наркотични вещества или техни аналози, както
и при отказ да бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за
медицинско изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не
повече от 18 месеца; при наличие на медицинско изследване от кръвна проба по
реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи. По своето правно
естество заповедта за налагане на ПАМ е утежняващ индивидуален административен
акт и се регулира от нормите на АПК. Целта на принудителната административна
мярка /ПАМ/ по чл. 171, т. 1, б "б" от ЗДвП
е да се постигне преустановяващ ефект спрямо деяние, съставляващо
административно нарушение. В конкретния случай на оспорващия е съставен АУАН за
нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП. Предмет на настоящото производство
обаче не е наличието или не на състав на нарушението, а наличието на
материалните предпоставки по чл. 171, т.1, б "б"
от ЗДвП за налагане на принудителната административна мярка.
Нарушението на водача следва
да е констатирано със съставен акт за установяване на административно
нарушение, който АУАН, съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. Съгласно
чл. 170, ал. 1 от АПК доказателствената тежест е на
административния орган. Той трябва да установи съществуването на фактическите
основания, посочени в административния акт и дали са изпълнени законовите
изисквания при издаването му. В случая заповедта е издадена при отсъствие на
посочените по-горе материалноправните предпоставки
предвидени в чл. 171, т.1, б. „б“ от ЗДвП. Събраните по делото доказателства
опровергават извода на административния орган за необходимост от прилагане на
ПАМ. Според приложимия нормативен акт е Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за
установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични
вещества или техни аналози в акта за установяване на административно нарушение
и в протокола за установяване употребата на наркотични вещества или техни
аналози показанията на техническото средство се вписват в акта за установяване
на административното нарушение и в талона за изследване до втория знак след
десетичната запетая включително. Според чл. 6, ал. 6 от цитираната наредба
контролният орган връчва на лицето срещу подпис талона за изследване, като
вписва: 1. мястото, където да се извърши установяването; 2. срока на явяването
- до 45 минути, когато нарушението е извършено на територията на населеното
място, в което се намира мястото за установяване с доказателствен
анализатор или за извършване на медицинско изследване и за вземането на кръв и
урина за химическо или химико-токсикологично лабораторно изследване, и до 120
минути - в останалите случаи. Концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява въз основа на
показанията на техническото средство за установяване концентрацията на алкохол
в кръвта или на теста за установяване употребата на наркотични вещества или
техни аналози в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за
изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ
за изследване с доказателствен анализатор и/или за
даване на проби за изследване.
Установява се от фактите по
делото, че оспорващият, като водач на МПС не е управлявал МПС след употреба на наркотични
вещества, така както е прието от страна на административния орган. Действително
същият е бил тестван с техническо средство, отчетен положителен резултат за
наличие на наркотични вещества – Бензодиазепини, но
този факт е оборен от страна на жалбоподателя с ангажираните в съдебното
производство писмени доказателства. Установява се, че с оглед издадения талон
за медицинско изследване, С.М. е посетил медицинско заведение в рамките на
указаното време и в следствие на предоставения от него биологичен материал е
изготвена химико-токсикологично експертиза с рег. № И-8506 от 25.09.2023г. по
ДП № 578/23 по описа на РУ-Ямбол, от заключението на която е видно, че в
следствие на представени за изследване биологични проби на С.М. в същите не е
установено наличие на наркотични вещества – Бензодиазепини.
Следователно въз основа анализа на писмените доказателства, по горе в
настоящите мотиви се формира изводът, че не е било налице при описаните в
заповедта обстоятелства за дата, час и място управление на ППС от адресата на
заповедта под въздействие на наркотични и/или други упойващи вещества. За това
категорично сочи резултатът от медицинското изследване на дадения биологичен
материал/кръв и урина/.
Крайният резултат от
извършеното изследване на взетия биологичен материал/кръв и урина/, изцяло
оборват обвързващата иначе /по силата на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП/ доказателствена сила на АУАН относно факта, че С.М. е
управлявал описаното МПС под въздействие на наркотични вещества или техни
аналози. В този смисъл фактическото основание, послужило за прилагането на процесната ПАМ спрямо жалбоподателя, се явява оборено,
поради което оспорената заповед се явява постановена в нарушение на материалния
закон и като такава следва да бъде отменена.
Водим от гореизложеното и на
основание чл. 172, ал.2 от АПК, ЯАС, втори административен състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по
жалба на С.Д.М. *** ЗППАМ № 23-0813-000288/19.08.2023г. на мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР,
Ямбол.
Решението е окончателно.
Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1
от АПК.
Съдия: |
/п/
не се чете |
|