ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1457
Варна, 25.05.2023 г.
Административният съд - Варна - XXXIII състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
МАРИЯ
ГАНЕВА |
сложи на разглеждане административно дело № 704 / 2023 г.
Производството е образувано по жалба на “Ей ди логистик
България“ ООД гр. Варна срещу решение към MNR 21BG002002060208R4/04.11.2021г.
на директора на Митница -Варна с искане за неговата цялостна отмяна. С този
адм. акт е отказана промяна на митническа стойност на стока № 36 в митническата
декларация , определена е нова митническа стойност на тази стока от 3976.35
лв., поради което е установен за досъбиране ДДС в размер на 476.43 лв. . Със
същото решение е коригиран кодът на стока № 22 по Комбинираната номенклатура от
62045300 на 61045300 .
С разпореждане № 4711/07.04.2023г. съдията -докладчик е
дал указание на жалбоподателя да обоснове правен интерес от обжалване на
решението в частта на корекцията на кода на стока № 22 по митническата
декларация. Съобщението е връчено на 19.04.2023г. .
На 27.04.2023г. по делото е депозирано становище на
оспорващото дружество по обосноваване на наличието на правен интерес от
оспорване с позоваване на чл. 147 от АПК. Твърди се, че всяка промяна от
митническите органи в митническата декларация е основание за оспорване пред
съд. Освен това се твърди ,че е засегнато правото на жалбоподателя да декларира
стоките в избран за него тарифен номер .
Изложената конкретика по случая според съда навежда на
извод за частична недопустимост на жалбата и по-специално в частта на коригирания
код по ТАРИК на стока № 22 от 62045300 на 61045300 .
Видно от разпоредителната част на обжалваното решение на
директора на Митница Варна корекцията на кода на стоката не води до промяна на
декларираната нейна митническа стойност от вносителя и поради тази причина и не
поражда допълнителни митнически задължения .
Митническата стойност е определената за митнически цели
стойност на стоките, която подлежи на деклариране от вносителя при представяне
на стоките пред компетентното митническо учреждение и служи за база за
определяне на възникващите от вноса митнически задължения.
Предвид значението на митническата стойност за
определяне на размера на възникналите от вноса митнически задължения, Регламент
(ЕС) № 952/2013 за създаване на Митнически кодекс на Съюза издаден от ЕП и
Съвета на ЕС и Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията от 24
ноември 2015 година за определяне на подробни правила за прилагането на някои
разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за
създаване на Митнически кодекс на Съюза, както и вътрешното митническо
законодателство, въвеждат правила и мерки за контрол и определяне елементите на
облагане, гарантиращи както добросъвестното деклариране на относимите към вноса
обстоятелства, така и установяването, обезпечаването и събирането на
действителния размер на митническите задължения.
Както бе посочено по-горе с атакуваното решение
ответникът не е оспорил достоверността на декларираната митническа стойност на
стока № 22 и съответно не е установил съществуване на допълнителни публични
задължения относно извършения внос на тази стока.
Подателят на жалбата не твърди, че с оспореното по
съдебен ред решение в частта на стока № 22 за него възникна правно задължение.
Същият не твърди и настъпване на вреди от извършена корекция на кода по ТАРИК
на стока №22 , както и не твърди съществуването на тарифни квоти за внос на
стои с декларирания от него тарифен номер по КН с произход Турция . Съдебната
проверка също не установи съществуването на такива тарифни квоти, което
означава ,че казусът относно процесната стока не касае внос на предварително
определено количество от даден продукт при по-ниски вносни мита (мито в рамките
на квотата), отколкото митата, приложими обикновено за този продукт.
Оспорващото дружество обосновава съществуването на
правен интерес от обжалване на атакуваното решение относно стока № 22 ,
позовавайки се на чл.147 от АПК. Изрично в специалния закон - Закона за
митниците е разписано, че всяко лице може да обжалва засягащи го решения на
митническите органи по реда на AПК т.е. законодателят препраща към чл. 147 от АПК. Тази правна норма е проявление на основен правен принцип , закрепен в чл.
120 от Конституцията на РБ, според който гражданите и юридическите лица могат
да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично
посочените със закон.
Смисъла на използването правно понятие „ засягане“ е
даден в решение № 21/26.10.1995 г. по конст. дело № 18/95 г. по КС , според
което административен акт засяга граждани и юридически лица, когато нарушава
или застрашава техни права и законни интереси . Правната норма на чл. 147 от АПК възпроизвежда това тълкуване на Конституционния съд с дефиниран обект на
защита „ права, свободи или законни интереси“. В този контекст следва да се
тълкува и разпоредбата на чл. 44 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за създаване на
Митнически кодекс на Съюза.
Конкретиката по настоящия случай предполага съждение, че
има отношение към упражняване свободата на стопанска инициатива , нормативно
уредена в чл. 16 от Хартата за основните права на Европейския съюз и
регламентирана в чл. 19 от Конституцията на Република България, но данните по
случая не сочат за засягане в смисъла на застрашаване или нарушаване на
възможността жалбоподателят да осъществява своята икономическа и търговска
дейност, включително и да внася стоки от Република Турция, поради което съдът
приема, че няма засягане на свободите на „Ей ди логистик България „ ООД.
На следващо място, оспорващото дружество аргументира
своята теза за правен интерес от обжалване поради засегнато него право на
деклариране на стоките с конкретен тарифен номер. От вписаната ниформация в
процесната митническа декларация се констатира, че жалбоподателят е вносител на
стоки с произход Турция , като е декларирал митнически режим „ допускане за
свободно обръщение“. Декларирането на стоки, въведени на митническата
територията на Европейския съюз , не е право , а задължение . При упражняване
на свободата на стопанска инициатива чрез внасяне на стоки от трети страни за
Европейския съюз възниква и задължение за вносителя да подаде митническа
декларация , а подаването на такава декларация включва определянето на тарифен
код на стоките по Комбинираната номенклатура. Декларирането на вносни стоки не
е субективно право , а правно задължение. В подкрепа на това становище е
предписанието на чл. 130 във вр. с чл. 127 от Регламент (ЕС) № 952/2013 за
създаване на Митническия кодекс на Съюза.
Мотивиран от изложените съображения съдът , съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Прекратява производство по жалбата на “Ей ди логистик
България“ ООД гр. Варна срещу решение към MNR 21BG002002060208R4/04.11.2021г.
на директора на Митница -Варна в частта , в която е коригиран кодът на стока №
22 по Комбинираната номенклатура от 62045300 на 61045300 .
След влизане на съдебното определение в законна сила,
делото да се докладва за последващи съдопроизводствени действия.
Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частта
жалба в 7-дневен срок от уведомяването на страните.
Съдия: |
||