Решение по дело №1/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 октомври 2019 г. (в сила от 24 юни 2020 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20197090700001
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 121

гр.Габрово, 4.10.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година  в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР Р.

 

при секретаря  Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия Р. адм. д. № 1 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

           

         Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Образувано е по жалба с вх. № 7/3.01.2018г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на „*****“ ЕООД – Севлиево, ул. Стефан Пешев № ** *, ап.*, ЕИК ***, УРН ***, представлявано от управителя Н.И.К., чрез адв. Р.Р. ***, сочен и като съдебен адрес против „Уведомително писмо изх. № 02-070-2600/1407 от 12.11.2018г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“. С писмото на дружеството по заявената мярка 11 – Биологично земеделие за 2016 г. е била оторизирана субсидия в размер на "0, отказано е финансово подпомагане за имот с идентификатор 69451-282-3-1, код БРП 3 и е наложена и санкция за бъдещ период в размер 3,886.57 лева.

         В жалбата, в становищата по делото, включително и в предствените писмени бележки, се изразява позиция за незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Липсвали мотиви към акта. Било налице предходно уведомително писмо с което дружеството било уведомено, че е одобрено за подпомагане. Доказателствата, които да установявали твърденията на административния орган, че било налице двойно заявяване на площта и отнасящи се до декларираните от друг земеделски производител площи били с невярно съдържание, ойто факт административния орган би могъл да установи от съхраняваната при него информация за собствениците на земеделски земи. Развиват се подробни съображения в този смисъл. Претендират се сторените по делото разноски.

         Ответният административен орган, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. В пледоарията и в подробни писмени бележки изразява позиция, че: обжалваният акт е издаден при стриктно спазване на процесуалните правила, от компетентен орган, който бил постановил законосъобразен административен акт. Било налице двойно заявяване и другия кандидат за подпомагане също бил представил документи, удостоверяващи негови права. За органа не съществувало задължение да изследва истинността пред него документи, свързани с правата върху спорните земеделски земи. Освен това голяма част от заявения за подпомагане имот попадал извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ /ПДП/. Моли отхвърляне на оспорването и присъждане на сторените деловодни разноски.

         Съдът за да се произнесе съобрази следните, относими към настоящия правен спор факти:

         Видно от л. 26 по делото, дружеството-жалбоподател е подало заявление за подпомагане с вх. № 18295955 от 11.05.2016г., като на кандидата е присвоен УРН ***. На същата дата е попълнено служебно и подписано от кандидата /видно от указанията съдържащи се в самия документ  - л.30 и сл./ “Заявление за подпомагане 2016, форма за ЕТ/Юридически лица”. В това заявление кандидата не е заявил че кандидатства за подпомагане по Мярка 11 Биологично земеделие.

         На 6.06.2016г. /три работни дни след изтичане на срока по чл.11, ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (Наредба 5)/, дружеството е подало друго заявление за подпомагане /л.51 и сл./. Само за пълнота на изложението следва да се отбележи, че посоченото закъснение не прави заявлението недопустимо, а би следвало да доведе само до налагане на санкцията по чл. 12, ал.3 от Наредба 5 в размер 3 % от полагащите се плащания. В заявлението е отбелязано, че има за цел редакция на схеми/мерки, на втора страница от същото отново е отбелязано с „не“ кандидатстване по Мярка 11 Биологично земеделие, но в приложената към заявлението Таблица за използваните парцели 2016г. /л.56/ е извършена корекция на ръка на ред 2, колона 14. Това е довело до попълване на ново заявление /л.64 и сл./ от същата дата, в което вече е заявено подпомагане по Мярка 11 /л.65/ относно имот находящ се в землището на село Столът, общ. Севлиево, с № на БЗС от ИСАК 69451-282-3 и № на парцела от ИСАК  69451-282-3-1, с площ 2,91 ха.

         С Уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат /л.84-85/ дружеството жалбоподател е уведомено, че е установено наличие на площи декларирани от повече от един кандидат. Указано му е, че в срок от двадесет работни дни от датата на получаването му следва да се яви в областната дирекция на ДФЗ, да заяви дали потвърждава тези площи или се отказва от тях и да представи документи удостоверяващи правното основание на ползването им. Писмото е получено на 25.10.2016г. /л.92/ В указания срок дружеството е представило четири договора за наем на земеделски земи /л.87-90/. С оглед така представените писмените доказателства, с Уведомително писмо № 02-070-2600/1079 от 8.12.2016г. /л.118-122/ дружеството е уведомено, че е одобрено за участие по направление Биологично растиеневъдство за посочените в таблица 1 площи. От таблица 1 /л.121/ става ясно че одобрението се отнася за имот 69451-282-3-1, култура „сливи“, с декларирана площ 2,91 ха, като видно от колона 6 „одобрената площ, която отговаря на всички изисквания, посочени в глава Четвърта на Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. /Наредба 4/ е еднаква с декларираната – 2,91 ха.

         На 9.09.2016г. е извършена специализирана теренна проверка на физически блокове в землището на село Млечево и в землището на село Столът /и двете в общ. Севлиево/ за която проверка е съставен протокол № GAB-04-ID-8837 от 24.10.2016г. /л.155-156/. В протокола под № 4 са констатациите за заявения от жалбоподателя имот и е видно че са налице причини за недопустимост за подпомагане – няма над 70 % живи растения и неподдържани междуредия. Това е довело до изключване на съответната площ от специализирания слой ПДП  

         С „Уведомително писмо изх. № 02-070-2600/1407 от 12.11.2018г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“. на дружеството жалбоподател, по заявената мярка 11 – Биологично земеделие за 2016 г., е била оторизирана субсидия в размер на "0“ лева, отказано е финансово подпомагане за имот с идентификатор 69451-282-3-1, код БРП 3 и е наложена и санкция за бъдещ период в размер 3,886.57 лева. За да достигне до това решение административният орган е съобразил земеделския производител е заявил площ на парцела за подпомагане 2,91ха. От тази площ са извадени 1,2ха като такива заявени от повече от един кандидат и застъпването не е отстранено, като след отстраняването на тези 1,2 ха в колона 4 е посочена останалата площ 1,71ха /2,91ха – 1,2ха = 1,71ха/. От така останалата площ е извадена площта 1,5 ха, попадаща извън слоя ПДП и като краен резултат като допустими за подпомагане са приети 0,21ха /кол.7/, и е констатирано наддеклариране в размер на 2,7 ха.

         Съдът не споделя доводите, че административния акт не е мотивиран и че за жалбоподателя е останало неясно защо площта на парцела му е приета в размер 0,21ха. На страница втора от писмото /л.18/ се съдържа таблица, а на тази и следващата страница се съдържат подробни обяснения за това как се получават данните във всяка една колона. Както бе посочено по-горе от декларираните 2,91ха, са извадени двойно декларираните площи в размер 1,2ха и е получен резултата в колона 4 – 1,71ха, а след като са извадени и площите попадащи извън слоя ПДП в размер 1,5ха, тъй като няма припокриване между двете площи /обяснения на вещото лице в ОСЗ л.285/, се получава резултата посочен в колона 7 – 0,21ха, а и съответно наддеклариране в размер 2,7ха. В този смисъл е заключението на експертизата /л.266-274/, както и дадените от вещото лице обяснения в съдебно заседание на 17.09.2019г. /л.285/.

 

         1.Относно частта на парцела попадаща извън специализирания слой ПДП

         Оспорването насочено срещу уведомителното писмо в тази му част е неоснователно. По делото по категоричен начин се установи /заключението на експертизата, приложенията към същата/ че 1,5ха от общо заявените 2,91ха не подадат в слоя ПДП. За да бъдат изключени от специализирания слой са довели резултатите от извършената на 9.09.2016г. специализирана теренна проверка, отразени в протокол № GAB-04-ID-8837 от 24.10.2016г. /л.155-156/. В протокола под № 4 са констатациите за заявения от жалбоподателя имот и е видно че са налице причини за недопустимост за подпомагане – няма над 70 % живи растения и са налице неподдържани междуредия. Неоснователно е възражението на дружеството, че такава проверка е недопустима и че нормите на чл.16а, ал.3 и ал.4 и чл. 16и, ал.2 от Наредба № 105/2006г. които са въвели този вид проверка са отменени от ВАС на РБ, защото допълвали чл. 37 от ЗПЗП с нов вид проверка. Вярно е че чл.37, ал.1 от ЗПЗП предвижда че Интегрираната система за контрол включва два вида проверки - административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. Но извършената на 9.09.2016т. специализирана теренна проверка не само, че не е противоречие с действащата уредба, а е изрично предвидена като способ за актуализация на Системата за идентификация на земеделските парцели /чл. 33, ал.4 от ЗПЗП/, която пък система от своя страна служи за основа на Специализирания слой ПДП /чл.33а, ал.1 от същия закон/ и за неговата актуализация. 

         От представените доказателства /протокола от теренната проверка, заключението на експертизата, снимката на л.271 извадка от слоя ПДП/, че 1,5 ха от заявените общо 2,91 ха от жалбоподателя, попадат извън допустимия, поради което настоящият състав намира, че административния орган е постановил законосъобразен административен акт в тази му част.  Доказателства сочещи противен извод не бяха ангажирани от жалбоподателя.

         2.Относно частта от парцела приета за двойно декларирана /1,20ха/

         По делото са представени писмени доказателства, установяващи че двама земеделски производители /жалбоподателят и лицето Х. Х./ са декларирали едни и същи имоти посочени в таблиците за установени застъпвания на л. 207 и л.219. И двамата са уведомени, и двамата земеделски производители са представили доказателства, които според тях им дават съответни права върху тези терени /л.205-225/. Основателна е позицията на представителя на ответника, че за административния орган не съществува задължение да проверява истинността на представените документи. Достатъчно е едни и същи площи да бъдат заявени, а впоследствие и потвърдени от повече от един земеделски производител за да възникне задължението за Разплащателната агенция да им наложи санкциите съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г.  

         В случая обаче, Уведомителното писмо е незаконосъобразно в  частта му относно двойното деклариране /1,2ха/. Както бе описано по-горе с Уведомително писмо за площи, декларирани от повече от един кандидат /л.84-85/ дружеството жалбоподател е уведомено, че е установено наличие на площи декларирани от повече от един кандидат. В указания срок дружеството е представило четири договора за наем на земеделски земи /л.87-90/. С оглед така представените писмените доказателства, с Уведомително писмо № 02-070-2600/1079 от 8.12.2016г. /л.118-122/ дружеството е уведомено, че е одобрено за участие по направление Биологично растиеневъдство за имот 69451-282-3-1, култура „сливи“, с декларирана площ 2,91 ха, като видно от колона 6 „одобрената площ“ отговаряща на всички изисквания съвпада изцяло декларираната – 2,91 ха. 

         Това Уведомително писмо от 8.12.2016г. признава права на дружеството жалбоподател, дава му увереност, че двойното деклариране е решено в негова полза и обосновава у него основателни правни очаквания да получи помощ за декларирания от него имот, включително и за тази площ от него за която е било уведомено, че е налице двойно деклариране. Този индивидуален административен не е обжалван, влязъл е в сила и придобил стабилитет. Уведомителното писмо, което е предмет на съдебен контрол в настоящото производство е издадено в нарушение на основни принципи на административното производство – чл.8, ал.2 от АПК задължава административните органи сходните случаи да бъдат третирани еднакво. В случая дори не става дума за „сходни случаи“, а за един и същ имот и за едни и същи документи. Нарушен е принципа за предвидимост в действията на органа. След като даден въпрос е решен с влязъл в сила индивидуален административен акт, издалият го орган няма възможност да постанови друг с различно съдържание.

         Обжалваното Уведомително писмо, по изложените съображения, е незаконосъобразно в частта му отнасяща се до двойно декларираната площ от 1,2ха.   

        

         Административният акт, предмет на съдебен контрол в настоящото производство обаче не следва да бъде отменян, а оспорването срещу него следва да бъде отхвърлено, въпреки описаната частична незаконосъобразност в т.2 от настоящите мотиви. Въпреки наличието й, крайния резултат остава непроменен. Това е така с оглед нормата на чл. 19, § 2  от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. Съгласно мотивите изложени по-горе в т.1 Разплащателната агенция правилно и обосновано е приела, че е налице наддеклариране, с оглед факта че 1,5 ха попадат извън Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ и по тази причина са недопустими за подпомагане. Вън от съмнение, че при извършване на изчисленията по реда на чл.19, § 1, изр.1 от Регламента, разликата в настоящия случай превишава 50 %, и съгласно §2 от същата правна в тези случаи помощ не се отпуска и се налага допълнителна санкция. Така констатирания недостатък на заявлението за подпомагане /наддеклариране, поради попадане на площ извън слоя ПДП/ е достатъчен за да се откаже плащане и да се наложи допълнителната санкция, така както е постановено от административния орган.

         По изложените съображения оспорването следва да бъде отхвърлено.

          

         С оглед на този изход на настоящия правен спор и направеното своевременно искане от страна на процесуалния представител на ответника за възлагане на разноските в тежест на жалбоподателя се явява основателно и същото следва да бъде уважено до претендирания размер 350.- лева, от които 100.- лева юрисконсултско възнаграждение и 250.- лева разходи по изслушана експертиза.

 

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, in fine, от АПК, Административен съд Габрово

 

РЕШИ:

 

            ОТХВЪРЛЯ  ОСПОРВАНЕТО на „*****“ ЕООД – Севлиево, ул. ****** *, ап.*, ЕИК ***, УРН ***, представлявано от управителя Н.И.К., чрез адв. Р.Р. ***, сочен и като съдебен адрес против „Уведомително писмо изх. № 02-070-2600/1407 от 12.11.2018г. на Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

 

 

ОСЪЖДА „*****“ ЕООД – Севлиево, ул. ** № ** Г, ап.*, ЕИК ***, УРН ***, представлявано от управителя Н.И.К.  да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, София сумата 350,00 /триста и петдесет/ лева деловодни разноски.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

 

         Препис от настоящото да се изпрати на страните.   

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: