РЕШЕНИЕ
№ 166
гр. Троян, 23.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРОЯН, II-РИ СЪСТАВ - ГРАЖДАНСКИ, в публично заседание
на шести декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Светла Ив. Иванова
при участието на секретаря Емилия П. Петрова
като разгледа докладваното от Светла Ив. Иванова адм.дело № 20214340100366 по описа за
2021 година
Настоящото производство е образувано по жалба от «ЛОМЕС" ООД, ЕИК ***, със
седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя С. М. В., с която
оспорва Протокол от 26.04.2021 година на Комисията по чл. 37и, ал.6от ЗСПЗЗ при Община
Троян, назначена със Заповед №590/26.04.20201г. на кмета на Община Троян, в частта по
т.1, с която е извършено разпределение по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ на свободните пасища,
мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището на с.Л., община Троян, област
Ловеч, за стопанската 2021/2022 година, с което на „ЛОВАТ" ЕООД са разпределени имоти
от общинския поземлен фонд в землището на с. Л., община Троян, област Довеч, при
наличие на задължения на посоченото дружество към Държавен фонд „Земеделие" и без
същото дружество да има животновъден обект с пасищни селскостопански животни на
територията на кметско наместничество с.Л..
Молят да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен Протокол от
26.04.2021година на Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ при Община Троян в частта по
т.1, с която е извършено разпределение на свободните пасища, мери и ливади от общинския
поземлен фонд между правоимащите лица, притежаващи животновъдни обекти в землището
на с. Л., община Троян, съгласно разпоредбите на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ, което
разпределение е обективирано в т.1 на протокола от 26.04.2021 година, като бъде указано на
комисията на извърши ново разпределение, в което да не участва „ЛОВАТ" ЕООД , тъй
като посоченото дружество не отговаря на част от изискванията.
В предвидения в закона срок е постъпило становище от Комисия по чл. 37и от ЗСПЗЗ,
назначена със Заповед №590/26.04.2021 г. на КМЕТА на община Троян чрез И.К. -
юрисконсулт и член на Комисия по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ, назначена със Заповед
590/26.04.2021 г. на кмета на община Троян,чрез юк.К. изразява становище за
неоснователност на жалбата и моли за отхвърлянето й.
В депозиран по делото отговор от заинтересованата страна „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК
***със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от Т. С. В. – управител, чрез
адв. В.И. И.-К. и адв.И.С. К. изразяват становище за допустимост, но неоснователност на
жалбата.
1
Заявява се, че оспорения Протокол № 13 от 26.04.2021г. на Комисията по чл.37и, ал.6
от ЗСПЗЗ при общ.Троян е индивидуален административен акт, издаден от компетентния за
това орган съгл. чл. 37и ал. 6 от ЗСПЗЗ и чл. 100. ал. 1 от ППЗСПЗЗ - Комисия, назначена със
Заповед № 590 от 26. 04. 2021 г. на Кмета на Община Троян.
Молят жалбата да бъде отхвърлена. Ангажират доказателства, правят
доказателствени искания.
Съдът, след като прецени доводите и възраженията на страните и обсъди събраните
по делото доказателства по отделно и в съвкупността им,приема за установено следното:
От приобщената като доказателство по делото Административна преписка по
издаването на Протокол № 13/26.04.2021 г., се установява, че жалбоподателят „ЛОМЕС"
ООД е подал Заявление по чл. 37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ вх. № ОСИ-03-04-1/04.03.2021 г., заедно с
Молба вх. № РД-432/09.03.2021г. за участие в разпределение по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ на
свободните пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището на село Л.,
община Троян за стопанската 2021/2022 година, като е представено заверено копие на
Справка за животни в ОЕЗ от 22.03.2021 г. от БАБХ за „ЛОМЕС" ООД.
За участие в разпределението е подадено Заявление по чл. 37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ вх. №
ОСИ-03-04-23/10.03.2021 г. от „ЛОВАТ" ЕООД, заедно с „Придружително писмо" вх. №
ОСИ-03-04-23(1)/13.04.2021 г. и заверено копие на Справка за животни в ОЕЗ от 23.03.2021
г. от БАБХ за „ЛОВАТ" ЕООД;
Третият участник в процедурата – СОСТРА АГРО" ООД подава Заявление по чл.
37и, ал. 5 от ЗСПЗЗ вх. № ОСИ-03-04-3/08.03.2021 г., заедно с Молба вх. № 3-РД-
246/08.03.2021 г. и Заверено копие на Справка за животни в ОЕЗ от 23.03.2021 г. от БАБХ.
В изпълнение на задълженията си по чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ Комисията по чл.37и, ал.6
от ЗСПЗЗ е отправила искане за издаване на удостоверение за участниците в процедурата за
липса на задължения от «Местни приходи» при Община Троян, за наличие или липса на
задължени по Закона за местните данъци и такси и за наличие/липса на задължения към
НАП.
Представени са удостоверение за липса на задължения от „Местни приходи" на
община Троян изх. № ВП-228-31.03.2021 г.; Информация за наличие или липса на
задължени по Закона за местните данъци и такси изх. № УД000355/01.04.2021г. относно
„ЛОМЕС" ООД, заедно със справка от 30.03.2021 г. за същото лице за наличие/липса на
задължения към НАП; Заверено копие на Информация за наличие или липса на задължени
по Закона за местните данъци и такси изх. № УД000375/01.04.2021 г. относно „ЛОВАТ"
ЕООД, заедно със справка от 30.03.2021 г. за същото лице за наличие/липса на задължения
към НАП; Заверено копие на Информация за наличие или липса на задължени по Закона за
местните данъци и такси изх. № УД000357/01.04.2021 г. относно „СОСТРА АГРО" ООД,
заедно със справка от 30 03.2021 г. за същото лице за наличие/липса на задължения към
НАП;
Изискани са справки от ОД «Земеделие»Ловеч и ОД Държавен фонд «Земеделие»-
Ловеч, ОСЗ-Троян, видно от приложените писмени доказателства: Заверено копие на Писмо
изх. № И-РД-504/25.03.2021 г. до Областна дирекция „Земеделие" - Ловеч, Областна
дирекция Държавен фонд „Земеделие" -Ловеч и Общинска служба „Земеделие" - Троян;
Заверено копие на Писмо вх. № И-РД-504(1)/30.03.2021 г. от Областна дирекция
„Земеделие" - Ловеч; Заверено копие на Писмо вх. № И-РД-504(3)/30.03.2021 г. от
„Държавен фонд „Земеделие" - Ловеч; Заверено копие на Писмо вх. № И-РД-
504(2)/30.03.2021 г. от Общинска служба „Земеделие" - Троян.
Представено е заверено копие на Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на община
Троян;Заверено копие на Протокол № 13 от 26.04.2021 г. на Комисията, назначена със
Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на община Троян, заедно с три броя справки по чл.
2
37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ за извършеното разпределение по всяко заявление; Заверено копие на
Констативен протокол от 26.04.2021 г. от кметски наместник на с. Л. за обявяване на
таблото в наместничеството на Протокол № 13 от 26.04.2021 г.; Заверено копие на извадка
от Интернет страницата на община Троян, на която са публикувани протоколите за
разпределение на общински ливади, мери и пасища за стопанската 2021-2022 г.;
Представено е писмо вх. № 3004 от 10.09.2021 година от нотариус Ц. П. с рег. № 744
на Нотариалната камара, ведно копие на Договор за покупко-продажба на дружествени
дялове от капитала на „Ловат” ЕООД, ЕИК ***от 01.03.2021 г.; копие от Протокол от
заседание на новия едноличен собственик на капитала на „Ловат” ЕООД, ЕИК ***от
01.03.2021 г.; копие от Протокол от заседанието на едноличния собственик на капитала на
„Ловат” ЕООД, ЕИК ***от 01.03.2021 г.; препис от регистър от 01.03.2021 г.; Молба вх.
№3881/04.11.2021 г. от „Ломес“ ООД с. Л., ведно с два броя писма, получени на 01.11.2021
г. от управителя на дружество „Ломес” ООД С. В., Молба вх.№3913/08.11.2021 г. от
„Ломес“ ООД с. Л., ведно със Заявление от Кмета на Община Троян за заличаване на осем
броя арендни договори с изх.№И-РД-1409/15.10.2021 г. на Община Троян и вх.
№3912/25.10.2021 г. при Агенция по вписванията.
В изпълнение на задълженията си по чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ Комисията по чл.37и, ал.6
от ЗСПЗЗ е отправила искане изх.№ И-РД-504/26.03.2021г. на общ.Троян и е получила
писмо вх.№ И-РД-504/13.04.2021 г. на ДФ"Земеделие", ОД Ловеч, видно от което „ЛОВАТ"
ЕООД с ЕИК *** няма задължения към ДФ"Земеделие".
В хода на съдебното производство са приобщени като доказателства - Писмо вх.
№4395/02.12.2021 г. от ДФЗ, ведно с копие от обратна разписка, удостоверяваща връчването
на Акта за установяване на вземането и Писмо вх.№4306/29.11.2021 г. от Областна
дирекция по безопасност на храните, ведно с документи по опис, а именно: 1. Заявление за
вписване на животновъден обект вх.№ЗЖ-37-4690/25.11.2015 г.; 2. Нотариално заверено
пълномощно от 24.10.2012 г., рег.№9096; 3. Аренден договор за отдаване на общинска
земеделска земя между Община Троян и „Ловат” ЕООД – Акт № 170, том І, рег.№1784/2006
г. от 12.04.2006 г. ведно със Скица №Ф00311/23.03.2006 г.; 4. Заявление за регистрация на
животновъден обект с вх.№ ЗЖ-794/10.03.2021 г.; 5. Нотариален акт за покупко-продажба на
недвижим имот № 21 том. ІІІ, рег.№3657, дело №343 от 02.10.2012 г.; 6. Договор за наем на
земеделски земи от 26.01.2021 г.; 7. Договор за предоставяне на ветеринарномедицински
услуги №167/09.03.2021 г.; 8. Фактура №**********/10.03.2021 г.; 9. Заповед № РД-10-
212/18.03.2021 г. на директор на ОДБХ-Ловеч; 10. Констативен протокол при регистрация
на животновъден обект, предназначен за отглеждане на ЕПЖ/ДПЖ „Пасище” (образец
ЗХОЖ-227) №11016-16/26.03.2021 г.; 11. Становище на комисия (образец ЗХОЖ-228)
№11016-16/26.03.2021 г.; 12. Предписания № 0000746/26.03.2021 г.; 13. Констативен
протокол №**********/02.09.2021 г.; 14. АУАН №**********/28.10.2021 г.; 15. Мотивиран
отказ на регистрация на животновъден обект вх.№ ЗЖ-794/04.11.2021 година.
По делото не се оспорва обстоятелството, че на 01.03.2021 г. М. М. М. е продал
притежаваните от него дялове от „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***на „ЛИИКИПИНГ" ЕООД, с
Договор за покупко-продажба с нот.заверка рег.№ 981 и 982 , том1, № 45 на Нотариус Ц. П.,
рег.№ 744 на НК, като бившият собственик на капитала на „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***- М.
М. М., в качеството на управител е подписал и нотариално заверена декларация за липса на
публични задължения от страна на „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***.
Видно от приложената административна преписка, след получаване на всяко от
заявленията е извършвана справка за наличие на животновъден обект с пасищни
селскостопански животни, регистриран в Интегрираната информационна система на БАБХ,
от която се установява, че съответния кандидат е собственик/ползвател на такъв обект, както
и броя на животинските единици, за да може да се съобрази полагаемата му се площ
3
съобразно дадената в чл. 37и, ал. 4 норма. Извършена е и проверка за липсата на данъчни
задължения към НАП и Община Троян и са изискани справки от Областна дирекция
„Земеделие" -Ловеч, Областна дирекция „Държавен фонд „Земеделие" - Ловеч и Общинска
служба „Земеделие" – Троян, от които се установява, че кандидатите нямат задължения.
Горната фактическа обстановка се установява и доказва от цитираните доказателства.
Съобразявайки изложеното съдът счете,че жалбата е процесуално допустима като
подадена от лице, имащо активна процесуална легитимация и в срок, а по същество
неоснователна.
Съгласно чл. 168, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на
оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да
се ограничава само с тези, посочени от оспорващия. Необходимо е да са налице в тяхната
съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е
издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-
производствените правила, да не противоречи на материално-правните разпоредби и да
съответства с целта на закона. Липсата на някоя от предпоставките води до
незаконосъобразност на административния акт и е основание за отмяната му.
В оспорения административен акт са посочени фактическите основания за
извършеното разпределение по чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ. Разпоредбата на чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ в посочената редакция предписва пасищата, мерите и ливадите на първо място да се
разпределят между правоимащите - т. е. в протокола следва да се съдържат конкретните
факти, които обосновават, че съответният заявител има право да участва в извършваното
разпределение. Тези доказателства може да се съдържат и в приложенията. В настоящия
случай в оспорвания протокол е посочено, че в Приложение №1 към протокола са посочени
тези обстоятелства.
За да е законосъобразна Заповедта, следва от процесуална страна да е издадена от
надлежен орган при спазване на визираната процедура, а от материалноправна - да е
установено, че е налице несъответствие с изискването на чл. 37и ЗСПЗЗ (Нов - ДВ, бр. 10
от 2009 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 38 от 2014 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2015 г.) „Пасищата, мерите и
ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда
на чл. 24а, ал. 2 на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни
селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ,
съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен
механизъм. Пасища, мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се
предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и
задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския
поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2.“
В процедурата по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ е предвидена възможност заявителя да
обжалва протокола по отношение площта на разпределените му имоти от съответното
землище. В случая „Ломес“ ООД е изразил несъгласие, че имоти от землището на с. Л., за
участие в разпределението на които е заявил участие, са неправилно разпределени на
заинтересованата страна „Ловат“ ЕООД, тъй като дружеството не е било правоимащо лице,
собственик или ползвател на животновъден обект с пасищни селскостопански животни,
регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на
регистрираните животни, а е имало регистриран обект с епизоотично значение - пасище и не
е имал регистриран животновъден обект.
Съгласно чл. 37и от ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите от общинския поземлен фонд
се отдават под наем или аренда на собственици или ползватели на животновъдни обекти с
пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система
на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни по цена, определена по пазарен
4
механизъм.Освен че лицата трябва да са собственици или ползватели на животновъдни
обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна
система на БАБХ, те не трябва да имат данъчни задължения, както и задължения към
Държавен фонд „Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за
земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ.
Пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат
регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на
регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или
ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1
животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1 животинска
единица в имоти от осма до десета категория, съответно 20 и 40 дка на правоимащите, които
отглеждат говеда с предназначение за производство на месо и животни от местни
(автохтонни) породи.
В настоящият казус, при извършване на разпределението,Комисията е съобразила
законоустановения начин и е започнала от лицето, което притежава най-малко животински
единици -„ЛОВАТ" ЕООД, като е изготвила протокол, който е обявен на таблото на
Кметско наместничество с. Л. и е публикуван на Интернет страницата на Община Троян.
От заявеното от жалбоподателят искане, обективирано в жалбата, процесният протокол
№ 13 от 26.04.2021 г. на Комисията, назначена със Заповед № 590/26.04.2021 г. на Кмета на
община Троян се оспорва само в частта по т. 1, с която е извършено разпределение на
свободни пасища, мери и ливади в полза на „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***, с твърдения за
наличие на задължения към ДФ"Земеделие" от страна на „ЛОВАТ' ЕООД и липса на
регистриран животновъден обект.
От приложените по делото доказателства се установява, че в изпълнение на
задълженията си по чл.37и, ал.1 от ЗСПЗЗ Комисията по чл.37и, ал.6 от ЗСПЗЗ е отправила
искане изх.№ И-РД-504/26.03.2021г. на общ.Троян и е получила писмо вх.№ И-РД-
504/13.04.2021 г. на ДФ"Земеделие", ОД Ловеч, видно от което „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК
***няма задължения към ДФ"Земеделие".
В хода на съдебното производство са представени от ДФ“Земеделие“ писмени
доказателства, от които се установява, че към датата на съставяне на протокола на
Комисията, „Ловат“ЕООД няма задължения. По делото не се оспорва обстоятелството, а и
при направена справка в TP е установено, че на 01.03.2021 г. М. М. М. е продал
притежаваните от него дялове от „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***на „ЛИИКИПИНГ" ЕООД, с
Договор за покупко-продажба с нот.заверка рег.№ 981 и 982 , том1, № 45 на Нотариус Ц. П.,
рег.№ 744 на НК, на която дата бившият собственик на капитала на „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК
*** М. М. М.в с ЕГН ********** е подписал и нотариално заверена декларация за липса на
публични задължения от страна на „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК ***, в качеството на управител.
Всичко гореизложено обосновава извод за извършено разпределение, мотивирано от
фактическа страна. Протоколът в оспорената му т. 1 е издаден в изискуемата форма
съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, което води до неговата
законосъобразност. По преписката също се намират документи, съдържащи обстоятелствата,
които да обосновават извършването на разпределение, съобразно критериите по чл. 37и, ал.
4 от ЗСПЗЗ. Следва да се отбележи, че в доказателствата към административен акт
/Приложение 1/ са посочени фактическите основания на които административният орган
изрично се е позовал.
Анализът на доказателствата води до извод за неоснователност твърдението на
жалбоподателят за цялостна незаконосъобразност на административният акт, поради липса
на фактически основание.Изложените аргументи мотивират съдът да приеме, че жалбата е
5
неоснователна.
С оглед резултата по делото,на основание чл.143, ал.3 от АПК, съдът следва да осъди
жалбоподателят «ЛОМЕС" ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от управителя С. М. В. да заплати на Община Троян, представлявана от
Кмета Донка Михайлова 100.00 лева юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно
чл.78, ал.8 от ГПК, което не може да надхвърля максималния размер за съответното дело,
определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ, съобразно фактическата и правна
сложност на спора.
С оглед резултата по делото,на основание чл.143, ал.3 от АПК, съдът следва да осъди
жалбоподателят «ЛОМЕС" ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от управителя С. М. В. да заплатина „ЛОВАТ" ЕООД с ЕИК *** със
седалище и адрес на управление: ***, представлявано от Т. С. В. – управител, сторените в
процеса разноски в размер на 600.00 левапредставляващи адв.възнаграждение, чието
плащане е удостоверено с приложен по делото Договор за правна защита и съдействие
/л.35/.
Водим от горното, съдът:
Р Е Ш И :
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО по жалба от «ЛОМЕС" ООД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: ***, представлявано от управителя С. М. В. , срещу Протокол от
26.04.2021 година на Комисията по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ при Община Троян, назначена
със Заповед № 590/26.04.20201г. на кмета на Община Троян, в частта по т.1, с която е
извършено разпределение по чл. 37и, ал. 6 от ЗСПЗЗ на свободните пасища, мери и ливади
от общинския поземлен фонд в землището на с.Л., община Троян, област Ловеч, за
стопанската 2021/2022 година, поради неоснователност и недоказаност на жалбата.
ОСЪЖДА «ЛОМЕС" ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от управителя С. М. В. да заплати на Община Троян, представлявана от
Кмета Донка Михайлова 100.00 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение, а на „ЛОВАТ"
ЕООД с ЕИК ***със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от Т. С. В. –
управител, сторените в процеса разноски в размер на 600.00/шестстотин/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване с касацонна жалба по реда на АПК
пред Административен съд-гр.Ловеч в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез
връчване на препис.
Съдия при Районен съд – Троян: _______________________
6