Решение по дело №2287/2018 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 885
Дата: 2 май 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Йова Петкова Проданова
Дело: 20187050702287
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

        ……………/….…………….. гр. Варна

 

     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

                       

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, четиринадесети състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети февруари две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                        СЪДИЯ: ЙОВА ПРОДАНОВА 

 

при секретаря Наталия Зирковска изслуша докладваното от съдията адм. д. № 2287 по описа за 2018 год.

Производството е по реда на чл.156 и сл. на Глава деветнадесета от Данъчно- осигурителния процесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от „Клио комерс-ТБ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, ул. „***, представлявано от Т.В.Б., ЕГН **********, чрез адв.дружество "Т., Т. и съдружници", против Ревизионен акт №Р-03001717005357-091-001/24.04.2018 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП Варна, потвърден с Решение №145/19.07.2018 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, с който на дружеството за данъчен период м.11.2015 г., са определени данъчни задължения по ЗДДС в размер на 60976,83 лв. главница и 14605,58 лв. лихви.

В жалбата са изложени съображения за нарушение на материалния и процесуалния закон, за необоснованост на ревизионния акт, постановен при игнориране на основните принципи на данъчния процес, като не е направен задълбочен анализ на събраните доказателства, които според ревизираното лице установяват реалното осъществяване на вътреобщностните доставки от гръцкото дружество „ALMEGA.ANONYM. COMM.TECHN.CO. Жалбоподателят счита, че представените международни товарителници, които съдържат реквизитите, необходими за легален документ, както и другите документи по чл.45 от ППЗДДС, отговарящи на условията за ВОД по смисъла на разпоредбата от ЗДДС, доказват транспорта на стоките, поради което отказът на ревизията да признае ВОД по процесните доставки е незаконосъобразен. Позовава се на практика на Съда на Европейския съюз във връзка с ВОД. Искането е ревизионния акт да бъде отменен с присъждане на направените по делото разноски. Съображения за отмяна на ревизионния акт са изложени и в представена по делото писмена защита.

Ответната страна, Дректорът на Дирекция "Обжалване и данъчно-осигурителна практика" -Варна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства,намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в установения от закона срок, от надлежна страна и срещу ревизионен акт, който е обжалван по административен ред и не е отменен, поради което производството е допустимо и съдът държи произнасяне по същество.

Производството по издаване на обжалвания ревизионен акт започва на основание Заповед за възлагане на ревизия № Р-03001717005357-020-001/ 16.08.2017г. на Началник сектор „Ревизии” в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП Варна, изменена със ЗИЗВР № Р-03001717005357-020-002/24.11.2017г. и ЗИЗВР № Р-03001717005357-020-003/21.12.2017г. Производството е спряно със  Заповед № Р-03001717005357-023-001/11.01.2018 г., възобновена със Заповед  № Р-03001717005357-143-001/22.01.2018 г./л. 4-14/ и е с обхват ДДС за данъчен период 01.11.2016- 30.11.2017 г. Производството е било спряно със Заповед№ Р- 03001717002758-023-001/09.10.2017 г. и възобновено със Заповед № Р-03001717002758-143-001/21.11.2017 г. Всички заповеди са връчени чрез електронно съобщение. Ревизията на дружеството обхваща задължения за данък върху добавената стойност за периода 01.11.2015 година - 30.11.2015 година. За резултатите от ревизията е съставен Ревизионен доклад /РД/ № Р-03001717005357-092-001/22.02.2018г., връчен електронно на 27.02.2018 г. Срещу ревизионния доклад е подадено възражение, с което са представени допълнителни доказателства за ВОД. Ревизионният доклад е издаден в срока по чл.119 ДОПК, връчен електронно на ревизираното лице на 02.05.2018 г.

При проведеното обжалване по административен ред ревизионният акт е изцяло потвърден.

За установяване на компетентността на органите, участвали в ревизионното производство като доказателства са приети, наред с представените с административната преписка доказателства, електронен носител /диск/, съдържащ електронни документи, свързани с електронните подписи на издателите на Заповедите за възлагане на ревизия, Ревизионния доклад и Ревизионния акт, както и удостоверения по чл.24 вр. чл.16, ал.1, т.1 от ЗЕДЕП. Представените доказателства не са оспорени от страните, те с категоричност установяват компетентността на органите, участвали в ревизионното производство.

Ревизията установява, че „Клио Комерс-ТБ“ ЕООД е регистрирано с учредителен акт на 25.05.2015 г., вписан в Търговския регистър. На 04.12.2015 г. в ТР е вписано прехвърляне на търговско предприятие ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ с приобретател „Клио Комерс-ТБ" ЕООД. Съгласно договора за покупко-продажба на търговско предприятие от 27.11.2015 г., на основание чл. 15 от ТЗ продавачът Т.В.Б. прехвърля на купувача „Клио Комерс-ТБ“ ЕООД правото на собственост върху търговското си предприятие с фирма ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“, като съвкупност от права, задължения и фактически отношения, създадени при осъществяване на търговската дейност към 31.10.2015 година, без заличаване на едноличния търговец, за цена в размер на 2 200 000 лв. В чл. 1, ал. 2 от договора за покупко-продажба на търговско предприятие е посочено, че с подписването на договора продавачът се съгласява, че прекратява търговската си дейност по отношение на правата, задълженията и фактическите отношения, влизащи в състава на предприятието - предмет на договора. Уговорено е, че всички възникнали права, задължения и фактически отношения, считано от датата на вписване на прехвърлянето на търговското предприятие в ТР, за ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ са състав на отделно предприятие и по никакъв начин не касаят предмета на прехвърлителния договор. В изречение второ на чл. 2, ал. 1 от договора е предвидено, че всички настъпили изменения след[j1]  31.10.2015 г. до датата на вписване на прехвърлянето на търговското предприятие пред ТР /в случая 04.12.2015 г./, се актуализират със справки - приложения на анекс към договора. В изречение трето е посочена изрично уговорката на страните, че от 31.10.2015 г. до датата на вписване на прехвърлянето на търговското предприятие /т.е. през ревизирания данъчен период м. 11.2015 г./ всички права, задължения и фактически отношения възникват за сметка на приобретателя на търговското предприятие - „Клио комерс-ТБ“ ЕООД.

При съобразяване на разпоредбата на чл. 15, ал. 3 от ТЗ относно солидарността на задълженията за отчуждителя и приобретателя на предприятието, както и практиката на Върховния административен съд, ревизия е възложена и извършена на приобретателя „Клио комерс-ТБ“ ЕООД в качеството му на правоприемник на търговско предприятие с фирма ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“.

За ревизирания данъчен период м.11.2015 година ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ е декларирал облагаеми доставки с данъчна ставка на данъка 0% във връзка с документирани ВОД по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС, с получатели лица, регистрирани в страни членки на ЕС, посочени на стр. 4 от РД. При извършена проверка на валидността на VIN номерата на контрагентите, чрез изпращане на съобщение R_HVTAR в системата за обмен на информация VIES, органите по приходи установяват, че получателите по доставките притежават валиден номер към датата на доставките.

Установено е, че през ревизирания период ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“ декларира общо данъчни основи на облагаеми доставки в размер на 9 178 933,79 лв. и начислен ДДС 1 735 135,24 лв., в т.ч. вътреобщностни доставки на стоки в размер на 502 448,92 лв.; данъчна основа на ВОП - 110 024,85 лв. и доставки без право на данъчен кредит в размер на 16 935,03 лв.

За данъчен период м. 11/2015 г. в дневника за продажбите са включени издадени, фактури относно ВОД на стоки към „ALMEGA ANONYM. COMM. TECHN.CO, Република Гърция с VIN номер EL999124826, както следва:

-         № **********/05.11.2015 г. с данъчна основа - 75 079.97 лв. /38387,78 евро/, ДДС 0,00 лв. и предмет стоки (стр.65 и 65 на гърба);

-         № **********/ 17.11.2015 г. с данъчна основа - 55 216,00 лв., ДДС 0,00 лв. и предмет стоки (стр.61)

-         № **********/17.11.2015 г. с данъчна основа – 51 968,01 лв., ДДС 0,00 лв. и предмет стоки (стр.61 на гърба)

-         № **********/17.11.2015 г. с данъчна основа - 21 436,80 лв. и ДДС 0,00 лв. и предмет аванс (стр.62 на гърба);

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа - 15 436,78 лв., ДДС 0,00 лв. и предмет стоки (стр.58 на гърба);

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа 107 183,40 лв., ДДС 0,00 лв. и предмет стоки (стр.58);

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа - 24 524,19 лв., ДДС 0,00 лв. и предмет аванс (стр.59 на гърба).

Към датата на ВОД получателят ALMEGA ANONIM.COMM.TECHN.CO е  регистрирано по ЗДДС лице с VIN № EL999124826 /дата на регистрация 03.03.2005 г./. При извършена справка в системата VIES е установено, че ревизираното лице  декларира придобивания на стоки в периода 01.11.2015 г. - 30.11.2015 г. от ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“ на стойност 181 384,27 евро. Жалбподателят  декларира ВОД на стоки към гръцкия търговец на стойност 179 387,13 евро, т.е. налице е разлика от 1 997,14 евро в повече, декларирана от гръцкия търговец.

В хода на ревизионното производство на основание чл. 37, ал. 2 и ал. 3 от ДОПК са изготвени искания /ИПДПОЗЛ/ от 01.09.2017г. (стр.З88-389), от 23.01.2018 г. (стр.272-273) и от 30.01.2018 г. (стр.241-242), връчени по електронен път на 04.09.2018 г.-стр.387, на24.01.2018 г. - стр.271 и на 30.01.2018 г.-стр.240, за представяне на всички търговски, счетоводни документи и справки, писмени обяснения, касаещи ревизирания период, в т.ч. издадени инвойс-фактури за осъществен ВОД, договори, транспортни документи /CMR, пътни листи, тахошайби/, документи във връзка с извършени плащания, данни за физическите лица, осъществили транспорта, фотокопия на талоните на автомобилите, хронологичен регистър на счетоводни записвания за извършените стопански операции през ревизирания период. В определения срок са представени исканите документи и писмени обяснения на 02.10.2017 г. (стр.373), на 04.10.2017 г. (стр.386),  на 25.01.2018 г. (стр.270) и  на 02.02.2018 г. (стр.239).

С протокол от 29.08.2017 г. (стр.78-79) са приобщени документи от извършена проверка за установяване на факти и обстоятелства, във връзка с установяване на реалността на осъществени ВОД на стоки към гръцкия контрагент ALMEGA ANIONYM.COMM.TECHN.CO, документирана с протокол  от 19.05.2017 г. (л.73 гръб-л.76).

Органите по приходите изследват представените - заверени копия на документи - фактури за продажби за процесния данъчен период към гръцкия контрагент ALMEGA ANIONYM.COMM.TECHN.CO с VIN EL999124826, справки за проверка на ДДС номера към датата на сделките, снимки на натовареното МПС при потегляне, справка за превозните средства по доставките, както и за фирмите превозвачи, имена на шофьорите, наименование и ДДС номер на превозвачите. Към всяка от фактурите за извършен ВОД, ревизираното лице представя ЧМР, приемо-предавателен протокол и декларация за получаване на стоките, както следва:

-         № **********/05.11.2015 г. с данъчна основа - 75 079.97 лв. /38387,78 евро/ и ДДС 0,00 лв. (л.367-368 представени от РЛ и л.65 и 65 гръб) -с  посочено количество кутии и кашони, в ЧМР са посочени кг., приемо-предавателен протокол от 05.11.2015 г.- л.364, представени от РЛ и л.63 гръб; ЧМР 06.11.2015 г., кл.24. дата на получаване 10.11.2015 г. - л.362/363, представени от РЛ и л.63 и декларация л.64 на гърба с дата на получаване 09.11.2015 г.; авизо местен превод от 06.11.2015 г. - за сумата от 75079,97 лв., л.70;

-         № **********/17.11.2015 г. с данъчна основа - 55 216,00 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.361 представени от РЛ и л.61), ЧМР (л.354-355 представени от РЛ и л.59) с нечетлива дата кл.21; декларация от 21.11.2015 г. (л.357 представени от РЛ и л.60 гръб); приемо-предавателен протокол от 18.11.2015 г. (л.356 представени от РЛ и л.60) и авизо местен превод от 18.11.2015 г. - за сумата от 55 216,00 лв. л.70; от същата дата за сумата от 51 968,01 лв.-л.70 на гърба; от същата дата за сумата от 21 436,80 лв.-л.69;

-         № **********/17.11.2015 г. с данъчна основа - 51 968,01 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.360 представени от РЛ и л.61 гръб), ЧМР (л.354-355 представени от РЛ и л.59) с нечетлива дата в кл.21; декларация от 21.11.2015 г. (л.357 представени от РЛ и л.60 на гърба) и приемо-предавателен протокол от 18.11.2015 г.- л.356, представени от РЛ и л.60;

-         № **********/17.11.2015 г. с данъчна основа - 21 436,80 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.359 представени от РЛ и л.62 гръб), ЧМР (л.354-355 представени от РЛ и л.59) с нечетлива дата в кл.21; декларация от 21.11.2015 г. (л.357 представени от РЛ и л.60 гръб);

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа - 15 436,78 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.353 представени от РЛ и л.58 гръб), приемо-предавателен протокол от 30.11.2015 г. (л.350 представена от РЛ и л.56); ЧМР (л.346-347 представени от РЛ и л.57 на гърба) с дата 30.11.2015 г. в кл.21 и авизо местен превод от 25.11.2015 г. - за сумата от 15 436,78 лв. л.69 гръб;

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа 107 183,40 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.352 представени от РЛ и л.58); приемно-предавателен протокол от 30.11.2015 г. (л.349 представена от РЛ и л.56 гръб); ЧМР (л.346-347 представени от РЛ и л.57 гръб) с дата 30.11.2015 г. в кл.21 и авизо местен превод от 25.11.2015 г. - за сумата от 107 183,40 лв. л.68;

-         № **********/24.11.2015 г. с данъчна основа - 24 524,19 лв. и ДДС 0,00 лв. (л.351 представени от РЛ и л.59 гръб); приемо-предавателен протокол от 30.11.2015 г.  (л.350 представен от РЛ) и ЧМР (л.346-347, представен от РЛ и л.57 гръб), с дата 30.11.2015 г. в кл.21 и авизо местен превод от 25.11.2015 г. - за сумата от 24 524,19 лв., л.68 гръб.

При анализа на посочените документи ревизията установява следните несъответствия:

По фактура № **********/05.11.2015 г. е налице несъответствие по отношение на датата на получаване на стоката, посочена в ЧМР - 10.11.2015 г., както и по отношение на датата, посочена като дата на получаване на стоката от клиента в представената декларация /с характер на потвърждение/ - 09.11.2015 г. В приемо-предавателния протокол е посочено, че се прехвърля собственост върху хранителни стоки - 18 палета, в ЧМР е отразено само брутно количество в кг., т.е. не може да се направи извод за идентичност на стоката; във фактурата са посочени количества - кашони и кутии, но няма данни за тегло в килограми, т.е. не може да се направи връзка между фактурираните количества и видовете стоки с тези, които са предмет на международната товарителница. В декларацията за получаване на стоката липсват данни, регламентирани в чл. 45, т. 2 от ППЗДЦС: вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, име и длъжност, както на лицето, предало стоките, така и име, и длъжност на лицето, получило стоките. Документите не съдържат информация за предаване на стоките, не е конкретизиран видът на стоката. В единия екземпляр на приемо-предавателния протокол е подписан за приел стоката Т.Д., за предал стоката печат на ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“ и подпис. Във втория екземпляр за приел стоката е положен печат на ALMEGA ANONYM.COMM. TECHN.CO и подпис, като не е посочено име и длъжност на лицето, получило стоката.

Посочените констатации дават основание на органите по приходите да приемат, че информацията не позволява да бъде направен извод за съответствие между фактурата и потвърждението за предаване на стоката на гръцкия контрагент.

За фактура № **********/17.11.2015 г. е установено, че в представените  приемо-предавателен протокол и декларация за получаване на стоката е посочено, че собствеността на стоката по фактурата е прехвърлена на 18.11.2015 г. в град Разград, бизнес зона Перистър и е получена от ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO на 21.11.2015 г.; не са посочени както вида, така и количеството на стоката. В декларацията за получаване на стоката липсват данни за вида, марката и регистрационния номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, името и длъжността както на лицето предало стоките, така и на лицето, което ги е получило. Посочената във фактурата информация не позволява да се направи извод за съответствие между данните по нея и потвърждението за предаване на стоката на гръцкия контрагент. В единия екземпляр на приемо-предавателния протокол фигурира подпис за приел стоката на лицето Ц.П.и предал стоката печат на ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“ и подпис. Във втория екземпляр за приел стоката е положен печат на ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO и подпис, като не е посочено име и длъжност на лицето, получило стоката. При тази фактура и приемо-предавателен протокол, както и при декларацията за потвърждение, липсват данни и  индивидуализация на отделните стоки, поради което не може да бъде направена пряка връзка между предмета на доставката и транспортираните и получени стоки.

Приемо-предавателните протоколи към фактури № **********/24.11.2015 г. и № **********/24.11.2015 г. съдържат текст, че е получена изцяло стоката по фактура № **********/17.11.2015 г.; не са представени писмени потвърждения от получателя ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO за получаването на стоките по тези фактури на територията на Република Гърция.

По отношение на фактурите, отчетени от жалбоподателя като вътреобщностни доставки по см. на чл, 7, ал. 1 от ЗДДС, в констативната част на РД са обсъдени доказателствата, свързани с произхода на стоките, предмет на тези доставки /л.9-10 от РД/.

За доказване транспортирането на стоките от България до Република Гърция ревизираното лице е представило ЧМР, в които като изпращач е посочен ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“, като получател „ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO, а като превозвач са вписани „Ам-Комерс“ ООД и „Шанс Транс 2012“ ЕООД /по фактури **********/24.11.2015 г. и№ **********/24.11.2015 г./.

На доставчика на транспортната услуга „Ам комерс“ ЕООД с ЕИК ********* по фактури № **********/05Л 1.2015 г., № *********/17.11.2015 г., № **********/17.11.2015 г. е връчено по реда на чл.32 от ДОПК ИПДПОТЛ (л.160). От „Ам комерс“ ЕООД не са представени документи и писмени обяснения. Действията по връчване на искането са посочени на л.20 от РД.

С протокол от 29.08.2017 г. са приобщени доказателства за извършена проверка за установяване на факти и обстоятелства за ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“, и извършена насрещна проверка на „Ам комерс“ ЕООД, документирана с протокол за извършена насрещна проверка от 18.05.2017 г., при която е представена декларация от ЕТ, подписана от представляващия транспортната фирма „Ам комерс“ ЕООД Ф.Е.Д., в която е декларирано, че дружеството е осъществило транспорт на стоки от складовете на ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ през периода от 01.10.2015 г. до 03.12.2016 г., като транспортът е бил възлаган от името и за сметка на клиентите на търговеца, т.е. „ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO. В представената декларация няма данни, потвърждаващи осъществения транспорт на стоки по декларираните ВОД на стоки през м.11.2015г. към ALMEGA AMONYM.COMM.TECHNf.CO. „Ам комерс“ ЕООД е дерегистрирано по ЗДДС лице от 01.06.2017 г. На 06.07.2016г. капиталът на дружеството е прехвърлен на Ф.Е.Д. - лице, собственик на капитала на други дружества с големи задължения.

До лицето Т.А.Д., като шофьор, посочен в приемо-предавателния протокол /ППП/ към фактура № **********/05.11.2015 г., е изготвено искане за представяне на документи и писмени обяснения от трети лица № Р-03001717005357-041-007/23.10.2017 г. (л.129-130), с което са изискани налични документи за периода 05.11.2015 г. до 06.11.2015 г. за извършен транспорт на стоки с получател гръцкия контрагент ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO с VIN: EL999124826, с място на товарене Разград, Бизнес зона Перистьр, България и място на разтоварване в KALIMARIA GREECE с ЧМР от 06.11.2015г., с МПС с рег.№ СВ1145АВ/С7061ЕК.

Изготвено е искане за представяне на документи и писмени обяснения от трети лица № Р-03001717005357-041 -006/23.10.2017 г. (стр.132-133) и до лицето Ц.О.П., посочен като шофьор в два броя ППП към фактури № **********/17.11.2015 г. и № **********/17.11. 2015 г., с което са изискани документи за периода 17.11.2015 г. до 18.11.2015 г. във връзка с извършен транспорт на стоки с получател гръцкия контрагент ALMEGA ANONYM. COMM. TECHN.CO c VIN EL999124826 c място на товарене Разград, Бизнес зона Перистьр, България и с място на разтоварване в KALIMARIA GREECE с ЧМР от 18.11.2015г. с МПС с рег.№ СВ1145АВ/С7061ЕК.

По двете искания до лицата, посочени от ревизираното лице като участници в транспортиране на стоките, към датата на издаване на РД и РА не са представени документи и писмени обяснения.

Отправено е искане за представяне на документи и писмени обяснения от трети лица № Р-03001717005357-041-005/16.10.2017 г. (стр.141-142) до лизингодателя „Т.С. Лизинг Ауто“ ООД, с което са изискани документи за периода 05.11.2015 г. до 18.11.2015 г. относно предоставяне на следните МПС на „Ам Комерс“ ЕООД: влекач Скания Р500 с per. № СВ1145АВ и полуремарке Бергер САПЛ 24 ЛТ с рег.№ С7061ЕК, които фигурират в ЧМР на превозвача „Ам комерс“ ЕООД от 06.11.2015г. и от 18.11.2015г. Изискани са договори, анекси към тях за предоставяне на МПС на „Ам комерс“ ЕООД и всички съпроводителни документи, свързани с извършения международен превоз на товари.

С писмо № ВхК-7925/17.10.2017 г. (стр.134-137) са представени фотокопие на лизингов договор № 43 OF/2014, фотокопие на свидетелство за регистрация, като е уточнено, че упоменатите в искането МПС-та са предоставени на „Ам Комерс“ ЕООД с договор за лизинг № 43 OF/2014, сключен на 14.04.2014 г., сключен за срок от 36 месеца, за времето от 05.11.2015 г. до 18.11.2015 г., когато автомобилите са били предоставени на „Ам Комерс“ ЕООД.

При анализ на данните, съдържащи се в информационната система на НАП органите по приходите констатират, че пътнотранспортните средства влекач с рег.№ СВ1145АВ и ремарке с рег. № С 7061 са продадени на 06.02.2017 г. на „Колт“ ООД със съдружник, и управител Т.А.Д., фигуриращ като шофьор в ППП, посочени по-горе.

До доставчика на транспортната услуга „Шанс транс 2012“ ЕООД с ЕИК ********* по фактури № **********/24.11.2015 г. и № *********/24.11.2015 г. е изготвено искане за представяне на документи и писмени обяснения от трети лица от 16.10.2017 г. (л. 151-152), с което са изискани следните документи: всички копия на ЧМР, ведно със съпътстващи документи към тях, за периода 24.11.2015 г. до 30.11.2015 г. за извършен транспорт на стоки с получател гръцкия контрагент ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO с място на товарене Разград, България място и разтоварване в KALIMARIA GREECE по ЧМР от 24.11.2015 г. с МПС с рег.№ Е0875КН. Изискани са писмени обяснения относно мястото на товарене на стоката и адрес за разтоварване на стоката; дата на товарене и дата на разтоварване на стоката по ЧМР; информация за лицата с ЕГН и имена, участници в сделката-получатели на стоката и лице, предало стоката и друга информация и доказателства, подробно посочена в искането.

С писмо № ВхК-9670/15.12.2017 г. (л.143-148) е представено удостоверение за извършена доставка в страна членка на ЕС от декларатор Б.А., като се потвърждава, че пратка от 30.11.2015 г. е предадена от изпращача ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“, стоката - инстантни супи и нес кафе 3x1, са опаковани в кашони - 1 848 бр., с тегло 9 055кг. и са доставени с камион Е0875КН/Е9578 ЕА, съгласно ЧМР от 30.11.2017 г. на гръцкия адрес GREECIA, KALAMARIA, Andrioonupoleos 24.

Органите по приходите установяват, че „Шанс транс 2012“ ЕООД с ЕИК ********* е със собственик и управител Г.К.Х., поради което приемат, че няма яснота в какво качество лицето Б.А. представя удостоверението за извършена доставка в страна членка на ЕС. Посочените данни не съответстват на количествата на стоките по фактури № № ********** и ********** с дата от 24.11.2015 г. В представените ЧМР липсват реквизити за лица с пълни данни, които следва да фигурират в кл.24.

Предвид обстоятелството, че в представените от ревизираното лице международни товарителници са вписани регистрационни номера на транспортни средства, със служебна бележка № ВтрК-1143/30.10.2017 г. е извършена проверка за платени пътни такси на автомобилите с вписаните в международните товарителници регистрационни номера за периодите, касаещи транспорта на стоките от територията на България до територията на Гърция. Изискана е наличната информация за платени пътни такси на автомобили: влекач ДАФ ХФ с рег.№ Е0875КН, за периода от 01.11.2015г. до 30.11.2015 г.; влекач Скания Р500 с рег.№ СВ1145АВ, за периода от 01.11.2015г. до 30.11.2015г. и на полуремарке БЕРГЕР САПЛ 24ЛТ с рег.№ С7061ЕК за периода от 01.11.2015 г. до 30.11.2015 г. Информацията е представена по електронен път на 01.11.2017 г.

От извършената проверка за платени пътни такси на посочените в международните товарителници регистрационни номера на транспортните средства е установено следното:

Стоките по фактурите от 05.11.2015г. и 17.11.2015г. са транспортирани до клиента от Гърция с МПС с per. № СВ1145АВ/С7061ЕК, вписано в международна товарителница от 06.11.2015 г., за превоз на стока „Belvita“ 50x20 тежина бруто 7200 кг. към фактура № **********/05.11.2015 г., за което е установено, че не е извършена регистрация „изход“ на 06.11.2015 г., през ГКПП при вписана в представената международна товарителница дата на пристигане - 06.11.2015 г.

За транспортно средство с per. № СВ1145АВ/С7061ЕК, вписано в международна товарителница от 18.11.2015 г. за превоз на стока Nescafe 3in 1 тежина бруто 9313кг. към фактура № **********/17.11.2015 г. и фактура № **********/17.11.2015 г. е установено, че за този автомобил не е извършена регистрация „изход“ на 18.11.2015 г. през ГКПП при вписана в представената международна товарителница дата на пристигане — 18.11.2015 г.

Стоките по фактурите от 24.11.2015г. са транспортирани до Гърция с МПС с per. № Е0875КН/Е9578ЕА, вписано в международна товарителница от 30.11.2015 г. за превоз на стока Chicken soup 50x30, тежина бруто 9055 кг. към фактура № **********/24.11.2015 г. и фактура № **********/24.11.2015г., за който автомобил е установено, че не е извършена регистрация „изход“ на 30.11.2015 г. през ГКПП при вписана в международната товарителница дата на пристигане - 30.11.2015 г.

Във връзка с доказване на транспортирането на стоките и отчитането на тези доставки съгласно нормите на ЗДДС по см. на чл. 7, ал. 1 като ВОД, с писмо вх. № ВхК- 7553/02.10.2017 г. (л.373) ревизираното лице представя документи и дава следните писмени обяснения: адресът на доставките, посочен от клиента, е в Атина; транспортът е поръчан и е за сметка на клиента; собственикът на транспортните средства не ни е известен; сделките са платени по банкова сметка *** „Т.Б.- Клио комерс“ от лицето В.И.Б., като упълномощено лице от Н.Г., управляващ директор на ALMEGA ANONIM.COMM.TECHN.CO. Приложена е клетвена декларация за упълномощаването, както и декларация от Н.Г., ведно с преводите от лицензиран преводач на български език. Посочено е, че представителят на клиента се е свързал със служител на ревизираното лице - П.М., след договаряне на количества и цени, плащане авансово или в деня на сделката. Клиентът е изпращал превозно средство, оформяли са се документите, извършвало се е товарене на МПС. Уточнено е, че не са извършвали и не са фактурирали транспортни услуги на клиенти от ЕС.

Ревизията приема, че дадените писмени обяснения са лаконични и неконкретизирани, не са представени доказателства в подкрепа на изложеното в тях; не са представени доказателства за платени пътни такси, разходи за гориво, застраховки за МПС, свидетелство за управление на МПС и др.; не са представени документи, удостоверяващи чия собственост са МПС и какъв вид са.

По отношение на плащанията по доставките е установено, че по издадените от ревизираното лице инвойс фактури, в т.ч. фактури № **********/17.11.2015 г. за 10 960.46 евро и № **********/24.11.2015 г. за 12 539,02 евро с предмет „deposit-advance“ - аванс, на обща стойност 350 845,15 лв. от клиента ALMEGA ANIONYM.COMM. TECHN.CO с VIN щ EL999124826, сумите са преведени по банков път по сметка IBAN *** (авизо местен превод л.338-344) в „Уникредит Булбанк“ АД от упълномощено лице от директора на гръцкото дружество Н.Г.. Наредител на средствата е упълномощеното лице В.И.Б., съгласно приложена към адм. преписка клетвена декларация от управляващия директор на гръцкото дружество Н.Г. (л.66). С протокол № 1353942/07.02.2018 г. са приобщени документи от данъчното досие на „Клио Комерс ТБ“ ЕООД във връзка с извършена насрещна проверка, приключила с протокол № П-22221017126597-141 -001/11.09.2017 г. (л.51) на В.И.Б..

В хода на ревизията, във връзка с правилата за административното сътрудничество, относно декларираните от ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ доставки на стоки към ALMEGA ANIONYM.COMM. TECHN.CO е отправена молба с референтен номер: VAT_03_BG_203570114_EL_999124826_20180108_AF_RI (л.85-87 и доказателства по SCAC- л.80-84 и л.89-94) със следните въпроси: BG търговец през 2015г, /д.п.м.11/ декларира ВОД на стоки към ALMEGA ANONYM. COMM.TECHN.CO VIN: EL999124826 в размер общо на 179 384,30 евро. В CMR като получател е посочен Вашия търговец, липсват данни за място, дата и лицето, получило стоката. По банковата сметка на „Т.Б.- Клио Комерс“ ЕТ от името на ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO VIN: EL999124826 са извършени плащания в брой на стойност 350845,20 лв. /179384,30 евро/. Вноските са направени от В.И.Б.. Като основание е посочено - плащане по фактура. Да се установи: Получило ли е ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO VIN: EL999124826 стоки - кафе и захарни изделия от ЕТ „Т.Б.-Клио Комерс“. Кой е получил стоките и каква е връзката му с дружеството. Място на разтоварване и последваща реализация на стоките.

Получен е отговор VAT_BG_026348_EL_11MS/18_20180122_AF_RI_R със следния текст: Гръцката фирма ALMEGA INTERNATIONAL DISTIBUTORS AID (ДДС номер EL999124826) е обявила началото на дейността си на 03.03.2005 г. Декларирана дейност е други строителни работи. Мениджър на гръцкото дружество е г-н GEORGOTAS NIKOLAOS (бащино име: Michail, роден на ***г. в Гърция, последно известен адрес : Amarousiou 21 IRAKLEIO Т.К. 141 22 Athens). Член на/част от гръцкото дружество е г-н GEORGOTAS IOANNIS (бащино име Nikolaos, роден на ***г. в Гърция). Изглежда, че гръцката компания няма нает персонал. Заявено седалище на гръцкия търговец е на адрес METOCHI VLYCHADAS N PERAMOS 0 1906 -N PERAMOS, клон на адрес 14 км е.о. Thessalonikis Veroias 570 11 ANCHIALOS N THESSALONIKIS и офис на адрес L.EIRINIS 20,Т.К.151 21 PEYKI N.ATTIKIS. Счетоводителят не е открит. Компетентната данъчна служба е извършила посещение в сградата на гръцкото дружество на обявения адрес METOCHI VLYCHADAS N PERAMOS 0 1906-N PERAMOS на 21/04/2016. Нямало е знак с името на компанията. Нито една от съседните компании не е познавала проверяваното дружество. След това данъчните проверяващи органи са посетили офиса на дружеството на адрес L.EIRINIS 20,Т.К.151 21 PEYKI N.ATTIKIS. Наемодателят е заявил, че дружеството не е плащало наемите си, затова е пристъпил към процедури за правно изселване. Данъчните одитори са посетили декларираното местожителство на управителя г-н GEORGOTAS NIKOLAOS на адрес Amarousiou 21 IRAKLEIO Т.К. 141 22 Athens. На този адрес е имало многоетажна сграда. Нямало е звънец с името на управителя на входа. Друга сграда е била открита със звънец с името на мениджъра на адрес Amarousion 17&Ag.Georgiou 2. Данъчните са оставили там поканата за гръцкото дружество да представи своите счетоводни книги и документи. На 10.06.2016г. компетентната данъчна служба е посетила клона на гръцката компания на адрес 14km е.о. Thessalonikis Veroias 570 11 ANCHIALOS N.THESSALONIKIS. He е установено дружеството да е извършвало дейност там. Според компаниите наоколо в тази област няма фирма с това име. Гръцката компания е подавала ДДС декларации през периода 2016/01- 2016/02. ДДС декларацията за м.03.2016 е подадена на 13/05/2016. Гръцкото дружество е представило резюме на отчети/обобщена рекапитулация на ВОП, както следва: 2015 г. в размер на 426 126,03 евро и 2016 г. в размер на 3 919,69 евро. Последната подадена данъчна декларация е за 2014 г.

Одитът е установил, че гръцкият търговец не е извършил дейност на обявените адреси. Гръцкото дружество не е отговорило на поканите и не е представило счетоводните книги и документи в данъчната служба. Следователно, ДДС номерът му е бил отписан от базата данни VIES по инициатива на гръцката данъчна администрация на 02/08/2016.

При анализа на събраните доказателства ревизията приема, че дружеството не е доказало по категоричен начин получаването на процесните стоки от ALMEGA ANIONYM.COMM.TECHN.CO на територията на Република Гърция, поради което не е налице основание за прилагане на данъчната ставка по чл. 53 от ЗДДС. Представените приемо-предавателни протоколи и декларации за получаване на стоката не могат да се приемат за писмено потвърждение по смисъла на чл. 45, т. 2, б „а“ от ППЗДДС, поради което те не доказват получаването на стоките в Република Гърция. Процесните доставки не следва да се третират като вътреобщностни за целите на ЗДДС, те са извършени с място на изпълнение на територията на страната, облагаеми с данъчна ставка 20 на сто.

Относно фактури № **********/17.11.2015г. за 10 960.46 евро /21 436,80 лв./ и № **********/24.11.2015 г. за 12 539,02 евро /24 524,19 лв./ за авансово плащане на стр. 10 от РД ревизията приема, че са издадени преди да е настъпило данъчното събитие, поради което не следва да се отразяват в дневника за продажбите през данъчния период на издаването им, т.е. данъкът за доставката не е изискуем, те подлежат на отразяване през данъчния период, през който възниква изискуемостта на основание чл. 124, ал. 3 от ЗДДС.

С оглед на изложеното, на основание на чл. 86 във връзка с чл. 25 и чл. 12 от ЗДДС, органите по приходите установяват задължение за ДДС за данъчен период м. 11.2015 г. в размер на 60 976,83 лв. - 20% върху данъчна основа 304 884,16 лв. /от общата стойност 350 845,15 лв. са приспаднати сумите за аванс в общ размер 45 960,99 лв./.

При съдебното оспорване като доказателства са събрани заключение на съдебно-счетоводна експертиза, показания на свидетели, писмени доказателства – дневници за продажбите за периода 01.11.2015 година – 01.02.2016 година, хронологичен журнал на сметка 41120 Клиенти и данни за себестойност на продадените стоки, счетоводни записи по сметка 70220.

Съдебно-счетоводната експертиза, чието заключение не е оспорено от страните и съдът го намира за компетентно и обективно дадено, дава следното становище:

-процесните фактури отговарят на изискванията на чл.114, ал.1 от ЗДДС; в периода 01.11.2015 г.-01.02.2016 година в дневниците за продажби не са включвани кредитни и/или дебитни известия към процесните  фактури по смисъла на чл.115 от ЗДДС; в периода след 01.02.2016 година до извършване на експертизата, в дневниците за продажби не са включвани нови фактури към ALMEGA ANIONYM.COMM.TECHN.CONS, както и кредитни и/или дебитни известия към процесните фактури по смисъла на чл.115 от ЗДДС; за отразяване на извършените продажби фактурите са осчетоводени по Д-т сметка 41120 Клиенти и К-т сметка 70220 Приходи от продажба на стоки; за отписване на отчетната стойност на продадените стоки са отразени съответно – по Д-т с-ка 70220 Приходи от продажба на стоки и К-т с-ка 30410 Отчетна стойност на продадените стоки; за отразяване на извършените плащания са осчетоводени по Д-т сметка 503 Разплащателна сметка в лева и К-т с-ка 41120 Клиенти; при отразяване на продажбите по процесните фактури, със счетоводните записвания по кредита на сч. с-ка 70220 Приходи от продажби на стоки е признат счетоводен приход по всяка една от фактурите, който е представен от експертизата в Таблица 2 на стр.3, раздел  ІV; за всяка от фактурите е извършено разплащане по банков път, като плащанията са представени в Таблица 3 по т.4 на раздел ІV от заключението; към фактурите експертизата е установила наличие на съпътстващи документи, при обстоятелството, че транспорта е извършен за сметка на получателя по ВОД, представени в таблица 4 по т.5 на раздел ІV; стоките, предмет на ВОД по фактурите, са изписани със съставянето на счетоводни статии по Дебита на сч.с-ка 70220 Приходи от продажби на стоки и Кредита на сч. с-ка 30410 Отчетна стойност на продадените стоки, представени в Таблица 5 по т.6, на раздел ІV от заключението.

В показанията си свид. П.Н.М., служител на жалбоподателя като мениджър продажби от 2007 година заявява, че през 2015 година са осъществени сделки с гръцката фирма „Алмега“, която е действала в България чрез свой български представител В.Б.; установява възприетия от ревизираното дружество начин на работа, при който доставките се осъществяват от склада на „Клио Комерс –ТБ“ ЕООД, без ангажимент за транспорт от страна на доставчика, както и наличие на случаи, при които дружеството поема ангажименти за транспорт – собствен или на спедиторски фирми.

Свид. Н.С.А., продавач-консултант в ревизираното дружество от 2005 година, заявява, че през 2015 година е оформяла доставките за гръцката фирма, която е купувала стоки на „Монделийз“, като е извършвала проверки за ДДС регистрации, подготвяла е документите за сделката, включително ЧМР и приемо-предавателен протокол, правела е снимки на всеки натоварен камион за установяване на регистрационните му номера и имената на водачите; установява, че заявките за фирмата са правени по електронна поща, като на адреса на пълномощника В.Б. е изпращала проформа фактурите, с копие до имейл на гръцката фирма; плащанията са били извършвани по банков път в българска банка поради проблеми за гръцката страна.

Свидетелят В.Б., действал като пълномощник на компанията „Алмега“ през 2015 година – до средата на 2016 година, установява извършването на доставки от „Клио Комерс“ ООД, фирма, с която той се е свързал по интернет, проучвайки най-изгодни пазарни условия за доставка на шоколадови артикули. Според показанията на свидетеля  доставките са осъществявани след съгласуване на количества и цени от двете страни по електронен път или по телефон, издадена проформа фактура и извършено плащане в българска банка. Сумите за разплащания са осигурявани от гръцката страна от нейни представители, идващи в България или при отиване на Б. в Гърция, като са внасяни по сметка на „Клио Комерс ТБ“ ЕООД в България. Транспортът е осигуряван и организиран от гръцката страна, която извършвала износ от Гърция на цитрусови плодове и с доставките от „Клио Комерс ТБ“ ЕООД е оползотворявала обратния курс на превозните средства.

Преценката на събраните по делото доказателства налага следите правни изводи:

Специалният Закон за данък върху добавената стойност, с разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС дава легално определение на вътреобщностната доставка /ВОД/, като посочва съществените, изисквани в кумулативна даденост условия за нейното признаване - 1. доставчикът да е регистрирано по ЗДДС лице на територията на страната; 2. получателят да е регистрирано лице за целите на ДДС в друга държава членка; 3. предмет на доставката да са стоки; 4. доставката да е възмездна; 5. стоките да бъдат транспортирани от територията на страната до територията на друга държава членка, като транспортът се осъществява от или за сметка на доставчика, или за сметка на получателя. На основание чл. 53, ал. 1 от ЗДДС, вътреобщностните доставки по чл. 7 от същия закон са облагаеми с нулева ставка на данъка, ако не представляват освободени вътреобщностни доставки по смисъла на чл. 38, ал. 2 от ЗДДС.

Разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗДДС препраща по отношение на документите, удостоверяващи извършването на вътреобщностна доставка към ППЗДДС, който в чл. 45 от ППЗДДС ги обособява в две групи - документи за доставката, изчерпателно изброени в б.“а“, „б“ и „в“ на т.1 и документи, удостоверяващи изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка, посочени в б.“а“ и б.“б“  на т. 2.

За доказване на доставките за процесния период ревизираното дружество е представило документи, посочени в чл.45, т.1, б.“а“ от ППЗДДС - фактури №**********/05.11.2015 г., №**********/17.11.2015г., №**********/17.11.2015г., №**********/17.11.2015г., №            **********/24.11.2015 г., №**********/24.11.2015г. и №**********/24.11.2015 г., издадени от ЕТ „Т.Б.- Клио Комерс“ с получател ALMEGA ANIONYM.COMM.TECHN.CQ Гърция с предмет на доставка - стоки и аванс. Като основание за неначисляване на ДДС е посочен чл.53 от ЗДДС.

По отношение на документите, изисквани от чл. 45, т. 2, б. „а” от ППЗДДС /в редакцията, действала за 2015 г./, съществено и определящо е наличието на документ, който да доказва изпращането или транспортирането на стоките до територията на друга държава членка. Съгласно чл. 46, ал. 1 от ППЗДДС в случай, че доставчикът не се снабди с документите по чл. 45 до изтичането на календарния месец, следващ календарния месец, през който данъкът за доставката е станал изискуем, се счита, че доставката е облагаема със ставка 20%.

Положителният факт – осъществено транспортиране на стоката до територията на друга държава членка е в тежест за доказване на доставчика, който цели за себе си изгодни правни последици.

Основният спор по делото се свежда до това – доказват ли представените от жалбоподателя международни товарителници, приемно-предавателни протоколи и декларации действително извършено транспортиране на процесиите стоки до територията на Република Гърция.

Събраните и анализирани от органите по приходите доказателства относно лицата, посочени като превозвачи и водачи на транспортните средства, включително от извършените насрещни проверки, приобщени доказателства от други производства, не позволяват да се направи извод за участие на превозвачите и конкретните водачи в транспорта на процесните стоки.

В отговор на отправеното искане за представяне на документи и писмени обяснения „Шанс Транс 2012“ ЕООД е представило удостоверение, че е извършило транспорта на стока с камион Е0875 КН/ Е 9578 ЕА, съгласно ЧМР от 30.11.2017г., като посочва, че фактурата за извършения транспорт е издадена м.11.2017г. /приложена към отговора/, с посочен декларатор Б.А., подпис и печат на дружеството. С възражението срещу РД, отново от „Шанс Транс 2012“ ЕООД са представени доказателства, включително удостоверение, че е извършило транспорта на стока със същото МПС камион Е0875 КН/ Е 9578 ЕА, съгласно ЧМР от 30.11.2017г., като е посочен декларатор Г.Х. - едноличен управител на дружеството. Представено е и нотариално заверено пълномощно с peг. № 10239/12.10.2017г. на К.М.- нотариус с район на действие Благоевград, с което Г.Х. упълномощава Б.А. да го представлява. Представени са справка за приети и отхвърлени уведомления по чл.62, ал.5 от КТ на работодател „Шанс Транс 2012“ ЕООД, ведно със справка за актуално състояние на действащите трудови договори към 06.12.2017 г.

Посочените доказателства съдържат противоречиви данни, които не позволяват извод за реално извършване на спорните доставки. Представената фактура за транспорт № **********/05.11.2017 г. е в оригинал, докато при доставчика би следвало да остане копие на фактурата, оригиналът /като единствен екземпляр/ следва да е предаден на получателя по стопанската операция. При проверка в информационната система на НАП, програмен продукт VAT 14 в дневниците за продажбите на „Шанс Транс. 2012“ ЕООД е установено, че липсват декларирани данни за транспортна услуга към „ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO за д.п. м. 11/2015 г. Такива данни фигурират в д.п. м. 11.2017 г.

При това, получената от гръцката данъчна администрация информация при условията на реципрочност за получени услуги от български търговци, съпоставени с декларирани данни от VIES декларациите, не съдържа данни гръцкото дружество „ALMEGA ANONYM.COMM.TECHN.CO е декларирало получени транспортни услуги от „Шанс Транс 2012“ ЕООД.

Недоказан е и превоза на стоки от „Ам Комерс“ ЕООД. Служебно събраните от ревизията доказателства за данъчен период м. 11/2015 г., както и за следващи данъчни периоди от информационната система на НАП, програмен продукт VAT 14 относно  дневниците за продажбите на „Ам Комерс“ ЕООД установява, че дружеството няма декларирана транспортна услуга към ALMEGA ANONYM.COMM. TECHN.CO. Тази информация е потвърдена и от обмена на данни между двете данъчни администрации при условията на реципрочност.

Проверката в информационната система на НАП, програмен продукт регистър трудови договори установява, че лицето Ц.П.има сключен трудов договор от 08.12.2015г. с работодател „Ам Комерс“ ЕООД, но негов подпис е положен в приемо-предавателния протокол /1 бр. по двете фактури/ от предходна дата - 18.11.2015 г. /стр.356/ към фактурите от 17.11.2015г. като шофьор от страна на „Ам Комерс“ ЕООД. Приемо-предавателни протоколи от 18.11.2015 година към фактурите от 17.11.2015 година с подписа на Ц.П.– 2 бр., са представени с възражението срещу РД /стр.430-429/ - отново с дата на създаване по време, когато лицето не се е намирало в трудовоправни отношения с „Ам Комерс“ ЕООД.

Осъществяване на превоза на стоките по процесните фактури до Република Гърция не е доказан и от представените по делото ЧМР.

Изпълнението на изискванията на правилата на Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/ относно съдържанието на  товарителницата е правно релевантно и при преценката за съответствие със специалните разпоредби на ЗДДС относно документирането на доставките и техния превоз.

Съгласно разпоредбата на чл. 5 от Конвенцията, товарителницата се изготвя в три   оригинални екземпляра, подписани от изпращача и от превозвача. Първият екземпляр се предава на изпращача, вторият придружава стоката, а третият се задържа от превозвача. Образецът на международната товарителница представлява комплект от седем с еднаква поредна номерация части, чието предназначение е изрично определено: Част 1: оригинал, отпечатан в червен цвят, който се предава на изпращача след сключване на превозния договор; Част 2: отпечатана в син цвят, която се предава на получателя след съответната заверка от негова страна; Част 3; отпечатана в зелен цвят, която остава в превозвача след приключване на превозния договор; Части 4-7: отпечатани в черен цвят, се използват за публично-правни, статистически и др. подобни цели, като се предават на митническите органи при преминаване на граница, ако бъдат поискани.

Прегледът на съдържанието на товарителниците установява некоректност при попълването им, отсъствие на задължителни реквизити по чл. 6, т. 1, от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки, които изключват доказателствената стойност на ЧМР, поради:

- представените ЧМР са част 1 и част 4 на екземпляр за изпращача, като в част 4 е попълнена частично кл. 24 - подпис и печат, дата на получаване, без да е посочено точно място - адрес на разтоварване на стоката /отбелязано е само Атина/, както и имената на лицето, получило стоките и положило подписа си. Посочените, попълнени данни, по правилата на Конвенцията би следвало да се съдържат във втория и третия екземпляр, предназначени за получателя и превозвача; наличието им в екземпляр на изпращача на  първо място налага извод, че кл.24 е попълнена в страната, при натоварване на стоката, и на второ, не позволява да се приеме за доказано твърдението, че стоката е преминала границата и е получена на гръцка територия, където получателят е попълнил кл.24;

- в кл. 23 са поставени печати на транспортните фирми „Ам Комерс“ ЕООД и „Шанс Транс 2012" ЕООД, които, предвид подробно изложените по-горе съображения, съдът приема, че не са извършили транспорта на процесните стоки от Р. България до Р. Гърция.

Изводът, че международните товарителници не представляват годно доказателство, установяващо транспортирането на стоките до територията на Гърция се налага и предвид безспорния и необоснован от жалбоподателя факт на несъответствие между описанието на стоката във фактурите и това в ЧМР, при което стоките във фактурите са посочени с мярка-кашони, докато в ЧМР – в кг.

Другият, алтернативно изискуем от чл. 45, т. 2, б. „а“ от ППЗДДС документ за доказване транспортирането на стоките до територията на друга държава членка е писмено потвърждение от получателя, което трябва да съдържа точно определени реквизити.

В представените от жалбоподателя приемо-предавателни протоколи и декларации с характер на потвърждение /стр.365, 364, 357, 356, 350, 349/ е посочено, че собствеността на стоката е прехвърлена на определени дати в гр. Разград, бизнес зона „Перистър“ и е получена от ALMEGA ANONYM.COMM. TECHN.CO. И в двата документа не са посочени вида и количеството /в ППП е отразен само броя палети/ на стоката. В потвържденията /декларациите/ липсват задължителните реквизити, регламентирани в чл. 45, т. 2, б. „а“ от ППЗДДС - място на получаване, вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, име на лицето, предало стоките. В ППП има положен печат на ALMEGA ANONYM.COMM. TECHN.CO. и подпис, като не е посочено име на лицето, получило стоките и длъжностното му качество. Налице е разминаване в датите на получаване на стоките, посочени в ЧМР /стр.362/ - 10.11.2015 г., и в декларацията /стр.365/ - 09.11.2015 г., по фактура № **********/05.11.2015 г. Както беше посочено по-горе в решението, безспорно е установено, че към датата на съставяне на ППП от 18.11.2015 г. отразеният  в него като приел стоката шофьор все още не е бил назначен по трудов договор в транспортната фирма.

При констатацията за отсъствие на задължителни реквизити, изисквани от чл.45, т.2, б.“а“ от ППЗДДС, представените документи /ППП и декларации/ не притежават доказателствената стойност, предвидена за писменото потвърждение по смисъла на чл. 45, т. 2, б. „а“ от ППЗДДС, поради което не доказват получаването на стоките на територията на Република Гърция.

Не могат за обосноват извод за реално осъществени доставки до Република Гърция и представените от жалбоподателя писмени доказателства, документи за извършено плащане.

Декларирането от страна на гръцкото дружество на доставките, макар и с различен размер, също не доказва реалното им осъществяване. Определящо за установяването на ВОД по смисъла на чл.7, ал.1 от ЗДДС, осъществена от добросъвестен доставчик, е притежаването и наличието при ревизираното лице на изискваните от ЗДДС, респ. ППЗДДС документи . В този смисъл е Решение на СЕС от 06.09.2012 г. по дело С-273/11, според което чл. 138, § 1 от Директива 2006/112/ЕО трябва да се тълкува в смисъл, че се допуска на продавача да се откаже ползването от правото на освобождаването на ВОД, при условие, че бъде установено с оглед на обективните фактори, че той не е изпълнил полагащите му се задължения в областта на доказването.

При недоказаност на изрично предвидената от закона предпоставка за признаване на ВОД - преминаване на стоките от територията на РБългария на територията на друга държава - членка на ЕС, реализирането на процесните доставките следва да бъде прието за осъществено на територията на страната като място на изпълнение, което ги определя като облагаеми доставки, по които данъкът е изискуем от доставчика по смисъла на чл. 82, ал. 1 от ЗДДС, поради което съдът намира за законосъобразно установени с обжалвания ревизионен акт данъчните задължения за дружеството за данъчен период м.11.2015 г. ДДС в размер на 60 976,83 лв. и лихва в размер на 14 605,58 лв.

Извършените плащания и счетоводното отразяване на стопанските операции, което е вторично и зависимо от установяване на действителното осъществяване на доставките като ВОД по смисъла на чл.7, ал.1 от ЗДДС, не притежават самостоятелна доказателствена стойност.

При изложените съображения, съдът намира жалбата за неоснователна.

Предвид изхода на спора, своевременно направеното от ответната страна искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и осъществената процесуална защита, жалбоподателя следва да бъде осъден да заплати сума в  размер на 2797.47 лв. съгласно чл.8, ал.1 т.4 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, при материален интерс от 75582.41 лв.

Водим от горното, съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

  

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Клио комерс-ТБ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, ул. „***, представлявано от Т.В.Б., ЕГН **********, Ревизионен акт №Р-03001717005357-091-001/24.04.2018 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП Варна, потвърден с Решение №145/19.07.2018 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ гр. Варна при ЦУ на НАП, с който на дружеството за данъчен период м.11.2015 г., са определени данъчни задължения по ЗДДС в размер на 60976,83 лв. главница и 14605,58 лв. лихви.

ОСЪЖДА „Клио комерс ТБ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, ул. „***, представлявано от Т.В.Б., ЕГН **********, да заплати на Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика” при ЦУ на НАП-Варна сумата 2797.47 1564,10 лв. /две хиляди седемстотин деветдесет и седем цяло и четиридесет и седем стотни/ лв., представляваща разноски по делото, на основание чл.161 ал.1 от ДОПК.

Решението подлежина касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните.

 

 

                                                                        СЪДИЯ:


 [j1]