Решение по дело №423/2019 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 28
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 13 март 2020 г.)
Съдия: Наташа Иванова Даскалова
Дело: 20195210200423
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ …………

18.02.2020  година,гр.Велинград.

 

В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

ВЕЛИНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД на тридесет и първи  януари     ,   две хиляди и двадесета   година,в публично заседание в   с ъ с т а в :

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:НАТАША ДАСКАЛОВА

 

СЕКРЕТАР:ВИОЛЕТА ШАРКОВА

като разгледа  докладваното от районния съдия НАТАША ДАСКАЛОВА а.н.х.дело № 423 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 „ СТИЛ и УЮТ”ЕООД , ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,чрез адв. Н.Б.,със съдебен адрес.***,е обжалвало наказателно постановление № 341264-F475373 от 23.04.2019 година на Началник отдел „Оперативни дейности” –Пловдив към ЦУ на НАП , с молба същото да бъде отменено, като незаконосъобразно – по време на проверката обекта не е работил – не е имало гости,не е имало персонал,извършвани са ремонтни дейности; описаното като нарушение е формално и незначително; плащането е прието от лице,което не работи към дружеството; безспорно е,че обекта през м. 01 и 02.2019 година не е реализирал никакви обороти; наказателното постановление засяга правната сфера на ЮЛ несъразмерно / издадени са три наказателни постановления за книгата за дневните финансови отчети/ и последицата за ЮЛ е непредвидима – цитират се решения на СЕО и ТР 5/08.09.2009 г. на ВАС,както и че случая е маловажен.Направено е искане за присъждане на разноски по делото.

 Представител  на ответника ТД на НАП Пловдив не се явява ,като в писмено  становище по жалбата се сочи,че наказателното постановление следва да бъде потвърдено,като правилно и законосъобразно – нарушението е доказано по безспорен начин; развити са съображения за изискванията на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 година относно изискванията за КФДО и целта на тези изисквания,както и че санкцията е наложена в минимален размер. Поискано е присъждане на юрисконсултско възнаграждение на осн. чл. 63,ал.5 от ЗАНН.

 

           От събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка :

          На 21.02.2019  година  в 11:30 часа, в к.к.Цигов чарк , С.Е.С.  – ст.инспектор  по приходите в ГДФК  и  Р.О.С.    –ст. инспектор  по приходите  в ГДФК,са извършили проверка на обект ,стопанисван от „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,а именно вили „УЮТ”, находящ се в к.к.”Цигов чарк”   ,в присъствие на М.Н.Т. – управител и Т.Г.Т.,като преди легитимиране  е извършена една покупка на 1 бр. нощувка,за която не е издаден фискален бон в момента на приемане на плащането; след легитимация на ОЛ е изискано свидетелство за регистрация на ФУ,паспорт на ФУ,договор за техн. обслужване,книга за ДФО,като книгата за ДФО не е прошнурована съгласно изискванията на Наредба Н-18/2006 г.,за 2019 година е започната на 16.02.2019 г.,налична е книга за ДФО за 2018 г.. Освен това в Протокола за проверка е описано  че по време на проверката всички стаи са празни и че в КФО дните без продажби не са отбелязани и не ас вписани на първа страница номерата на касовите бележки от кочан  .За посочените констатации е  съставен  Протокола за извършена проверка №0397143/21.02.2019 г. ,който е  приложен към административно-наказателната преписка и в който са описани посочените по-горе констатации. Към протокола за извършена проверка са приложени  оборотна ведомост 2 бр.; банково извлечение и договор за наем.

          На 06.03.2019  година   С.Е.С.  – ст.инспектор  по приходите в ГДФК  ,в присъствие на свид.  Р.О.С.    –ст. инспектор  по приходите  в ГДФК,  е съставил Акт за установяване на административно нарушение  срещу„СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,за това,че при извършена оперативна проверка на  21.02.2019 г. на търговски обект по смисъла на пар.1,т.41  от ПР на ЗДДС – вили „УЮТ”,находящ се в к.к.Цигов чарк,яз.Батак  ,стопанисван от„СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,са  установили след преглед на книгата за дневните финансови отчети на ФУ – описано подробно,че на първа страница от книгата не са вписани номерата на касовите бележки от кочани. В АУАН е цитирано,че съгласно разпоредбите на Наредба Н-18 от 13.12.2006 год. ,кочанът с касови бележки се прономерова и прошнурова от лицата по чл.3; на първа страница от книгата по чл. 39,ал.5 се посочват началния и крайния номер на касовите бележки в кочана и че не се допускат касови бележки с повтарящи или липсващи номера и че  дружеството  е нарушило чл. 35,ал.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 на МФ във вр. с чл. 118,ал.1 от ЗДДС,описан е съставения Протокол  за извършена проверка,като акта е подписан от актосъставителя, свидетеля по акта и  за нарушител управителя.На 11.03.2019 година  М.Т. е депозирала възражение до Началник отдел „Оперативни дейности” ЦУ на НАП против съставения АУАН,в което сочи че не е използван кочана за касови бележки,че обекта не е работел по време на проверката.

           На 23.04.2019  година Началник отдел „Оперативни дейности”-Пловдив в ЦУ на НАП    е издал обжалваното наказателно постановление   431264-F475373 от 23.04.2019 год.,в което сочи че след като се е запознал с описания АУАН  е установил, „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,е нарушило  чл. 35,ал.2 от Наредба № Н-18/13.12.2006 на МФ във вр. с чл. 118,ал.4 от ЗДДС,поради което на основание чл. 185,ал.2 във вр. с  чл. 185,ал.1 от ЗДДС е наложил имуществена санкция в размер на 500 лева. Нарушението е описано в наказателното постановление по идентичен начин с описанието му в АУАН; посочено е че не е постъпило писмено възражение ; че  е за първи път и не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН .

          В съдебно заседание актосъставителя С.      и свид.С. – инспектори по приходите,установиха,че на 21.02.2019  година  са извършили проверка по инициатива на ГД”Национална полиция”  в  обект,стопанисван от управителката;на място е бил съпругът на управителката,направили са контролна покупка   на една нощувка; легитимирали са се и са изискали книгата за дневните финансови отчети и кочана с касови бележки,като са констатирали,че кочана не е вписан в книгата. Освен това актосъставителят установява,че лицето – съпругът  на управителката,няма договор с дружеството,не е имало клиенти в обекта,като впоследствие се е появила управителката,която е започнала да чисти и да подготвя стая за тях,както и че плащането е прието от съпруга и че кочана с касови бележки до този момент не е бил попълван. При констатация от кочан с надпис на фирмата жалбоподател  с касови бележки сторно от №1 до №50 е видно,че е попълнена касова бележка с № 1 от 21.02.2019 г. в 13.36 часа за сумата 30 лв.  за квартира 1 бр.  и основание за сторно операция – контролна покупка от НАП,като следващите № не са попълнени и кочана е прошнурован на 01.01.2016 година. При предявяване на кочана на свид. С. същата установява,че това е кочана,който са посочили в протокола за проверка и АУАН. Свид. Т.– съпруг на управителката на дружеството – жалбоподател,твърди че не работи във фирмата  и че в деня на проверката обекта не е работел,но той е минал да провери какво е състоянието,като в момента на влизането му в обекта е започнал да подрежда паднали дърва и чул,че някой говори зад гърба му; оказали се момче и момиче,които попитали дали обекта работи и дали могат да пренощуват. На посочените две лица свид.Т.обяснил,че обекта не работи – водата е източена,парното не работи,но те му казали,че са закъсали ,не са спали от доста време и да им помогне,като той се съгласил и се обадил на съпругата си,тя му казала да не се занимава,но той настоял да ги настанят. При пристигане на управителката Т. тя започнала да чисти стаята,започнали процедура за размразяване и при плащането им издали касова бележка,като в този момент се намесили и полицаи  и започнали проверка. Свид. Т.освен това твърди,че обекта не е работел от м. ноември предходната година,като се подготвяли документи за нова категоризация – тя е била готова на 15.03.2019 год.При проведената очна ставка между свидетелите – актосъставителя С. и свид. С. не отричат,че им е казано,че обекта не работи,но те са настоявали да останат – казали че имат повод.

          По делото  са приложени : Възражение от М.Н.Т. в качеството си на управител на Стил и Уют ЕООД , Протокол за извършена проверка от 21.02.2019 година , Възражение против Протокол № 0397143 от М.Т. , Копие от книга за дневните финансови отчети, Протокол за извършена проверка в обект от 30.05.2019 година , Протокол за извършена проверка от 26.06.2019 година ,Заповед № РД-25-167 от 20.02.2019 година на кмета на Община Ракитово и Свидетелство за регистрация на фискално устройство от 13.02.2019 година.

 

          Със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018  г. на  ИД на НАП, са упълномощени наказващите органи–териториалните директори на НАП и техните заместници ; началниците на отдели „Оперативни дейности” , да издават нак. постановления ,вкл. и по чл. 185 от ЗДДС,ведно с последващи заповеди за допълването й;

          С оглед на горното съдът счита,че  ж а л б а т а    е  основателна   и   следва     да       бъде    у в а ж е н а  , като се  ОТМЕНИ  наказателно постановление 431264-F475373 от 23.04.2019 година на Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Пловдив в ЦУ на НАП, с което „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********   , е наложена   и м у щ е с т в е н а    с а н к ц и я   в размер на 500  лева / петстотин  лева  /,на основание чл. 185,ал.2 във вр. чл. 185,ал.1 от ЗДДС ,за нарушение на чл. 35, ал.2  от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. с чл. 118,ал.1 от ЗДДС,тъй като е издадено при съществени-процесуални нарушения:

    - АУАН е съставен,а наказателното постановление е издадено в нарушение на чл. 42,т. 4 от ЗАНН и съотв. чл. 57,ал.1,т.5 от ЗАНН,тъй като липсва описание на нарушението и обстоятелствата,при които е осъществено .Първоначално се сочи,че в книгата за дневните финансови отчети  на първа страница не са вписани номерата на касовите бележки от кочан,а впоследствие са изброени  всички изисквания относно регистриране и отчитане на продажбите чрез кочан с касови бележки – да е прошнурован и прономерован; на първа страница на книгата по чл. 39,ал.5 да се посочват началния и крайния номер на касовите бележки от кочана и да не се допускат касови бележки с повтарящи се или липсващи номера.

-  АНО е квалифицирал нарушението под правна норма, която не съдържа задължително правило за поведение, подлежащо на санкциониране по реда на чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС. Отделно от това, както актосъставителят, така и АНО не е посочил дали допуснатото от търговеца нарушение води или не до неотразяване на приходи, за да се наложи съответната санкция. В подкрепа на изложеното -  Решение № 357 от 7.03.2019 г. на АдмС - София област по к. а. н. д. № 1292/2018 г.

Поради посоченото  е нарушено правото на защита на санкционираното ЮЛ – същото не е било в състояние да разбере точно за какво нарушение на Наредба Н-18/13.12.2006 година е санкционирано – дали само за първото посочено нарушение или за всички останали изисквания на наредбата,изброени и в АУАН и в наказателното постановление.

 

   Дори и да не се приеме изложеното до тук,съдът счита,че:

-  санкционираното ЮЛ не е осъществило нарушението,за което е санкционирано на основание чл. 185,ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДДС,за нарушение на чл. 35,ал.2 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.  Следва да се има предвид,че към момента на проверката обекта –Вили „УЮТ”,находящи се в к.к.Цигов чарк,стопанисвани от дружеството – жалбоподател,не е работел. Това се установява и от показанията на всички свидетели и от писмените доказателства – приложени по делото. Установи се безспорно,че в обекта не е имало клиенти,не е имало персонал /съпруга на управителката няма договор с ЮЛ/,инсталациите са били замразени и в резултат на  настояването на данъчните служители с фалшиви и подвеждащи  причини са започнали подготовка,за да им се предостави стая.

- административно-наказващият орган неправилно е приел,че не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН,тъй като се касае за маловажен случай. Преценката на административно-наказващия орган за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. Ако съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, а административно-наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление. В този смисъл Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. по тълк. дело № 1/2005 г. на Общото събрание на наказателната колегия на ВКС. Легалната дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93, т. 9 от Наказателния кодекс, чиито разпоредби, съгласно чл. 11 от ЗАНН, се прилагат субсидиарно по въпросите за отговорността. Според чл. 93, т. 9 от НК, "маловажен случай" е този, при който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни по конкретния казус - вида на нарушението, начина на извършването му, вида и стойността на предмета му, на вредните последици, степента на обществена опасност, като се отчитат същността и целите на административно-наказателната отговорност. Като прецени всички обстоятелства,във връзка с конкретната тежест на нарушението и обстоятелствата, че се касае за първо такова нарушение с липсващи общественоопасни последици, съдът счита,че същото съставлява маловажен случай, по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В конкретния случай обекта не е работел – не е имало клиенти,не е имало персонал,инсталациите са били замразени и лице,което не е служител на ЮЛ се е подало на настояването и подвеждащата информация на проверяващите,които не отричат това  ,като освен това АУАН е съставен само за едно от петте изисквания,предвидени в чл. 35,ал.2 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 год., относно  кочана с касови бележки. Следователно е безспорно,че  в процесния случай липсата  на вредни последици е очевидна.

   С оглед на изхода на  делото – отменяване на наказателното постановление, следва да се присъдят разноски в полза на жалбоподателя „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,в размер на 150 лева – адвокатсто възнаграждение,на основание чл. 63,ал.3 от ЗАНН.

 

Водим от изложеното до тук съдът

 

Р   Е   Ш    И    :

 

            О Т М Е Н Я В А    наказателно постановление №  431264-F475373 от 23.04.2019 година на Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Пловдив в ЦУ на НАП, с което на „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,***-адв. Н.Б.,     е наложена и м у щ е с т в е н а    с а н к ц и я   в размер на 500  лева /петстотин  лева  /  ,на основание чл. 185,ал.2 от ЗДДС ,във вр. с чл. 185,ал.1 от ЗДДС ,за нарушение на чл. 35, ал.2  от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, във вр. с чл. 118,ал.4  от ЗДДС.

         

   О с ъ ж д а  ЦЕНТРАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА НАП – СОФИЯ, Отдел „Оперативни дейности” – Пловдив  да заплати на „СТИЛ и УЮТ ”ЕООД  ЕИК =======,със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик.ул.”Кн.Мария Луиза”№89,ет.3,представлявано от М.Н.Т. с ЕГН **********,сумата 150 / сто и петдесет/ лева – разноски по делото.

 

   Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава  дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс  пред Административен съд Пазарджик в 14-дневен срок от съобщението на страните по делото,че е изготвено.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: