Решение по дело №252/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2021 г. (в сила от 27 септември 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 185

гр. Сливен, 27.09.2021  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публично заседание на четиринадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                       Административен съдия: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря                Николинка Йорданова  като разгледа докладваното съдията        Бозукова     административно  дело № 252   по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 13 ал.6 от Закона за социалното подпомагане и чл.145 от АПК.

Образувано е по жалба на Ц.Г.Д. *** срещу Заповед № ЗСП/Д-СН/1876 от 05.05.2021 г., издадена от Директор на Дирекция „Социално подпомагане” Сливен, потвърдена с Решение № 20-РД06-0010/01.06.2021 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане” - Сливен, с която е отказано отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП по заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-СН/1876 от 13.04.2021 г. на Ц.Д..

В жалбата се твърди, че обжалваната заповед е издадена при неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона, поради това счита, че същата е незаконосъобразна. Твърди се, че оспорващата отговаря на изискванията на чл.16б, ал.1, т.2 от ППЗСП за получаване на месечна целева помощ. Заявлението било подадено на 13.04.2021г., когато в РБългария е била обявена извънредна епидемична обстановка, като било безспорно установено, че Д. към този момент е била б. и е о. с. д. си. Счита за неправилен извода, че получателят на помощта е следвало да е о. без р. след обявяването на извънредното положение. Моли съда да постанови решение, с което отмени оспорената заповед. Претендира за направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващата не се явява и не изпраща представиштел. В писмено становище от пълномощника адв. Д. П. - САК, поддържа жалбата. Моли съда да отмени отказа.

Ответникът по жалба – Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен, лично и чрез представител по пълномощие – юриск. К. Т. счита жалбата за допустима, но неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Заявява, че правилно е приложен материалния закон, тъй като оспорващата е о. без р. преди обявяването на извънредното положение, а не в резултат на същото или обявената извънредна епидемична обстановка.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № ЗСП/Д-СН/1876 от 05.05.2021 г., издадена от  директор на Дирекция „Социално подпомагане” Сливен, с която е отказано отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП по заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-СН/1876 от 13.04.2021 г. на Ц.Г.Д. за месец април 2021 г.

Производството по издаване на оспорения административен акт е започнало на 13.04.2021г., когато оспорващата Д. е подала в Дирекция „Социално подпомагане" - Сливен заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СН/1876 /л.24/ за отпускане на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка, за периода от 01.04.2021 г. до 30.04.2021г..

Административния орган е извършил проверка, при която е изготвен социален доклад от  29.04.2021 г. /л.26/, в който е посочено, че заявителката е н., б., о. с. д. си – Д. Д. Т. на …. години, който е у. в п. к. в СОУ „П. Я.“ гр.С. и е д. с у.. До 31.12.2019 г. същата му е била л. а.. Р. е в Дирекция „Бюро по труда"- Сливен на 06.01.2020г. В доклада е посочено още, че за периода 01.04.2021г. до 02.04.2021г. и от 12.04.2021г. до 23.04.2021г. са преустановени учебните занятия и д. е преминало към дистанционна форма на обучение от дома, поради въведените ограничения във връзка с обявеното извънредно положение. Установен е д. на с. за месец април 2021г. от п. и д. по ЗСПД  в размер 450 лв.

Социалният работник извършил анкетата предложил отказ от целево подпомагане, поради това, че семейството не отговаря на изискванията на чл.16б от ППЗСП, тъй като Д. не е о. без р. след обявяването на извънредно положение или извънредна епидемична обстановка.

Въз основа на горното Директорът на Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен приел на основание чл.13, ал.2 от ЗСП и чл.28 ал.1 от ППЗСП, че семейството на оспорващата не отговаря на условията за отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б, ал. 1 от ППЗСП, тъй като не попада в кръга от лицата посочени в чл. 16б, ал. 1, т. 1 - 4 от ППЗСП за отпускане на месечна целева помощ при обявеното извънредно положение или обявената епидемична обстановка за семейства с деца до 14 годишна възраст, тъй като Ц.Д. не е о. без р. след обявеното извънредно положение или извънредната епидемична обстановка, поради което издал оспорената заповед /л.17/. Същата е връчена на Д. на 11.05.2021г.

Оспорващата подала жалба вх.№ 2003-94ц-00-1880/17.05.2021г. против Заповед № ЗСП/Д-СН/1876 от 05.05.2021 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен до Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане Сливен, който с Решение № 20-РД06-0010/01.06.2021 г. я отхвърлил/л.22/. Същото е получено от Д. на 07.06.2021г.

Жалбата срещу заповедта, с която е отказано отпускане на целева помощ е подадена от Д. с вх.№ 2003-94ц-00-2113/14.06.2021г.

 Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане по реда на съдебното административно обжалване. Подадена е в срока по чл.149 ал.3 от АПК. Оспорващата е страна в административното производство за издаване на оспорения административен акт и има непосредствен правен интерес от оспорването, тъй като се засягат нейни права и законни интереси.

По основателността на жалбата:

Съдът извърши служебна проверка съгласно чл.168 ал.1 от АПК, при която установи, че подадената жалба е основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно предоставените му правомощия с разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от ЗСП и чл. 28, ал. 1 от ППЗСП. Противно на твърденията в жалбата обжалваният административен акт е постановен в изискуемата от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за неговото съдържание. Посочено е както правното основание, така и релевантното обстоятелство за постановения отказ за отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП. Посочен е и адресата на заповедта.

В случая фактическите обстоятелства, въз основа на които административният орган е приел, че не е налице нормативно регламентираната материалноправна предпоставка за отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП на заявителя се съдържат не само в оспорената заповед, но и в изготвения социален доклад от 29.04.2021 г., изготвен съгласно Приложение № 2 към чл. 27, ал. 1 ППЗСП. С оглед на което съдът приема, че е изпълнено законово установеното изискване по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК във вр. с чл. 13, ал. 3 от ЗСП за постановяване на мотивиран административен акт. В производството по издаване на заповедта не са допуснати съществени процесуални нарушения водещи до отмяна на заповедта на това основание, видно от данните по преписката, поради което и възраженията на жалбоподателя в тази насока са неоснователни.

Въпреки изложеното заповедта е незаконосъобразна, поради постановяването и в противоречие с материалния закон.

По делото не е налице спор по фактите от страните, а именно, че към момента на подаване на заявлението за отпускане на помощ в страната е била обявена извънредна епидемична обстановка, че жалбоподателката о. с. д. си, което не е н. … години, у. е в п. к., който не е посещавал училище за периода от 01.04.2021 г.  до 02.04.2021 г. и от 12.04.2021г. до 23.04.2021г., поради преустановени учебни занятия и въведена дистанционна форма на обучение от дома, във  връзка с извънредната епидемична обстановка. По делото няма и спор, че Д. е б. – т. й п. е п., считано от 01.01.2020 г., че същата е р. в б. по т. и не п. о..

Спорът по делото се свежда до приложението на материалния закон и до това налице ли са условията на чл. 16б, ал. 1, т. 2 ППЗСП за отпускане на помощта на лицето.

Съгласно нормата на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП, право на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка, имат семейства с деца до 14-годишна възраст, когато двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са останали без работа, но нямат право на обезщетение за безработица или размерът на получаваното обезщетение е по-нисък от средномесечния доход по ал. 4. Във визираната правна норма законодателят е предвидил три изисквания, на които следва да отговаря лицето за отпускане на съответната помощ, а именно: да е обявена извънредна епидемична обстановка, лицето само да отглежда дете до 14-годишна възраст и да е останало без работа, но да няма право на обезщетение за безработица. В случая, видно от данните по делото тези изисквания по отношение на жалбоподателката са спазени. Нормата на ППЗСП не предвижда, че оставането без работа трябва да е в някаква пряка или непосредствена връзка с епидемичната обстановка. Достатъчно е лицето да е останало без работа в периода на извънредната епидемична обстановка, като е без значение причината за това, тоест двете следва да съществуват едновременно в конкретния времеви порядък.

Изводи подобни на направените от административния орган, не могат да се извлекат и от мотивите за приемането на посочената правна норма с Постановление № 218 на Министерския съвет от 17 август 2020 г. за допълнение на Правилника  за прилагане на Закона за социално подпомагане (ДВ, бр. 77 от 2020 г.). Доколкото в публичното пространство не могат да се намери конкретната обосновка за приемане на правната норма, изисквана съгласно чл.26 ал.3 от Закона за нормативните актове, както и липсва информация за подготвяното изменение в Портала за обществени консултации на МС, то мотивите следва да се извлекат от стенографския протокол от заседанието на МС 12 август 2020 година, където под т. 33 е разгледан проект на Постановление за изменение на Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане. При представянето на проекта министъра на труда и социалната политика е посочил, че тази нова месечна целева помощ ще може да се използва от семействата при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка, в случай, че има необходимост да се затварят училища или отделни паралелки. Видно от тези мотиви, никъде не е предвидено, че условието за попадане в хипотеза за подпомагане, следва да е настъпило след обявяване на извънредното положение или епидемичната  обстановка.

Несъмнено целта на приложимата разпоредба е да бъдат подпомогнати хора, които за издръжка на семейството си разчитат на трудови доходи и които, бидейки безработни, поради обявената епидемиологична обстановка и свързаните с това ограничения, са поставени в ситуация, при която намирането на работа е значително затруднено в сравнение с периода, когато не е обявена извънредна епидемиологична обстановка.

Настоящият съдебен състав намира, че е без значение дали оставането без работа е от преди обявяването на извънредната ситуация или не – затруднението да се намери работа и да се набавят доходи е еднакво и в двата случая. Затова съдът приема, че качеството "безработен" по време на обявено извънредно положение или извънредна епидемиологична обстановка е достатъчно (при наличието и на останалите предпоставки по чл. 16б от ППЗСП) за възникване правото за получаване на социалната помощ.

С оглед на изложеното съдът приема, че в случая са налице всички предпоставки за отпускането на месечна целева помощ на Ц.Д. по чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП, а постановения в заповедта отказ е незаконосъобразен. В тази насока и предвид изложеното не се споделят доводите на административния орган за правилно приложение на материалния закон.

Съдът намира, че оспорената заповед противоречи и на целта на закона – отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК. Както ЗСП, така и ППЗСП, конкретно разпоредбата на чл. 16б от ППЗСП имат за цел подпомагане, като в конкретния случай това подпомагане е във връзка с обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка, като същото е насочено към семейства с деца до 14-годишна възраст. В случая жалбоподателката има д. на … години, с. м. е, б. е, д. й е с у. и е било к. през относимия период. Безспорно при тези данни жалбоподателката Д. е следвало да получи поисканата от нея целева помощ, тъй като дори е в по-затруднено положение от останалите семейства, посочени подробно в изискванията на чл. 16б от ППЗСП. Същата е с. р. в нарушен нормален ритъм на живота - грижи се за д. с у., което е  преминало към дистанционна форма на обучение, поради което в този период е невъзможно за нея да започне р.. Това е целта на закона и тя не е да се ограничи обхватът на лицата и семействата, които да получат помощта, а напротив - да се разшири този обхват, за да се подпомогнат българските семейства.

При наличието на установената материална незаконосъобразност на отказа и несъответствието му с целта на ЗСП, не следва да бъдат обсъждани твърденията на жалбоподателката за упражнена дискриминация по признак "лично положение".

 Оспорената заповед следва да бъде отменена поради противоречие с материалния закон. С оглед обстоятелството, че естеството на случая не позволява решаването му по същество от съда, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне по заявление вх. № ЗСП/Д-СН/1876 от 13.04.2021 г., съобразено мотивите в настоящото решение по прилагането на закона.

При този изход на спора основателно се явява искането на пълномощника на жалбоподателката за присъждане на разноски по делото, като същото е направено своевременно. Ответникът следва да заплати разноски по делото в размер на 300,00 лева - адвокатско възнаграждение, като от представения по делото договор за правна защита и съдействие е видно, че същото е договорено и изплатено, както и държавна такса в размер на 10.00 лева или общ размер на разноските 310 лева.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСП/Д-СН/1876 от 05.05.2021 г., издадена от директора на Дирекция „Социално подпомагане” Сливен, потвърдена с Решение № 20-РД06-0010/01.06.2021 г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане” - Сливен, с която е отказано отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП по заявление-декларация вх. № ЗСП/Д-СН/1876 от 13.04.2021 г. на Ц.Г.Д..

ВРЪЩА преписката на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен за ново произнасяне по заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-СН/1876 от 13.04.2021 г. на Ц.Д., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона в настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК срок от 14 дни за издаване на нова заповед на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен.

ОСЪЖДА Дирекция „Социално подпомагане” – Сливен да заплати на Ц.Г.Д., ЕГН ********** сумата от 310 (триста и десет) лева, направени по делото разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 13, ал. 6, изр. 2 от ЗСП.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: