Решение по дело №1040/2022 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 2
Дата: 6 януари 2023 г.
Съдия: Васил Митев Атанасов
Дело: 20222330201040
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 2
гр. Ямбол, 06.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, X СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Васил М. Атанасов
при участието на секретаря Г.Б.М.
като разгледа докладваното от Васил М. Атанасов Административно
наказателно дело № 20222330201040 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по
жалба на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД, представлявано от *** П.Д.,
подадена от упълномощен защитник-адвокат против наказателно
постановление № 11-01-381/31.10.2022 г. на директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция-София, с което за нарушение по чл. 13, ал.3,
т.1, във вр. с чл. 2, ал.2, т.8 от Закона за финансово управление и контрол в
публичния сектор /ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13
от 12.02.2019 г./, и на основание чл. 32, ал.2 от Закона за държавната
финансова инспекция на дружеството е наложена имуществена санкция в
размер на 500.00 лева. В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
издадено при съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, както и при нарушение на материалния закон.
В жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуален представител -
адвокат Ст. Т. от АК-Ямбол, се излагат подробни съображения за
незаконосъобразност на обжалваното наказателното постановление, като се
иска отмяната му и присъждане на разноски.
Въззиваемата страна АДФИ - София, не изпраща представител в
съдебното заседание. С представените по делото писмени бележки от *** Р.К.
се оспорва жалбата и се отправя искане същата да бъде оставена без
уважение, а наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно
и законосъобразно. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната
преценка на които съдът установи следната фактическа обстановка:
Със Заповед от 26.04.2022 г. на директора на АДФИ гр. София, на Й. М.
1
К.-ст. финансов инспектор, ИРМ-Ямбол било възложено да извърши
финансова инспекция на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД, с конкретно
определени задачи: Проверка за спазване разпоредбите на Закона за
финансово управление и контрол в публичния сектор относно прилагането на
конкретни дейности-„система за двоен подпис“ при сключване на договори и
„определянето на лице за осъществяване на текущ контрол върху
изпълнението им“ по четири договора, един от които бил Договор № ОРД-79-
1/14.09.2020 с „Неотерм“ ООД. Със същата заповед на директора на АДФИ
била определена крайна дата за приключване на финансовата инспекция -
10.06.2022 включително.
В хода на инспекцията било установено, че МБАЛ „Свети Пантелеймон
– Ямбол“ АД попада в обхвата на държавната финансова инспекция, като
търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала по
смисъла на чл.4, т.3 от Закона за държавната финансова инспекция. Същото е
организация от публичния сектор, съгласно легалното определение на чл.2,
ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,
която събира, получава, съхранява, разпределя и разходва публични средства
по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС. МБАЛ
„Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД, е задължена да прилага разпоредбите на
закона.
Съгласно представена на финансовата инспекция справка за
длъжностни и материално отговорни лица с изх. № 839/03.05.2022 г., за
инспектирания период дружеството се представлявало от *** Д.Р.Р. -
изпълнителен директор на МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“' АД.
Изпълнителният директор на МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е
ръководител на организацията съгласно § 1, т.8 от ДР на ЗФУКПС и като
такъв носи управленска отговорност за осъществяване на финансовото
управление и контрол в цитираното дружество.
Съгласно чл.4, ал.1 от ЗФУКПС /Обн. ДВ. бр.21 от 10 Март 2006 г., изм.
и доп. ДВ. бр.13 от 12 Февруари 2019 г./, изпълнителният директор на МБАЛ
„Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е отговорен за определяне на целите на
организациите, идентифициране на рисковете за постигането им и за
въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление и
контрол в съответствие с изискванията на този закон.
На 14.09.2020 г. в гр. Ямбол, в МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“
АД - организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.8 от Закона
за финансовото управление и контрол в публичния сектор, не е приложена
контролна дейност „система за двоен подпис“ при сключване на Договор №
ОРД-79-1/14.09.2020 г. с „Неотерм“ ООД, с което е поето финансово
задължение за дружеството, без договорът да е подписан от лицето отговорно
за счетоводните записвания в дружеството.
При извършената проверка се установило, че изпълнителният директор
на дружеството е утвърдил Вътрешни правила за системите за финансово
управление и контрол в МБАЛ „Свети Пателеймон“ АД, утвърдени със
заповед № 143/05.06.2020 г. Съгласно чл.49, т.5 от Вътрешните правила,
основните видове контролни дейности са система на двоен подпис, която не
разрешава поемането на финансово задължение или извършване на плащане
без подписите на Изпълнителния директор и Главен счетоводител. В
2
утвърдените вътрешни правила/чл.58, ал.1/ е записано, че системата на
двойния подпис е задължителна процедура, при която поемането на всяко
финансово задължение и извършването на всеки разход се осъществява след
полагането на подписите на управителя и гл. Счетоводител.
МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД - чрез представляващото го
лице *** Д.Р.Р. е сключило Договор № ОРД-79-1/14.09.2020 г. с „Неотерм“
ООД, с предмет: „Доставка на материали и изпълнение на обем от работи,
описани в т. 1 от Оферта № 67/ 09.09.2020 г. на обща стойност 20 174.72 лв.
В хода на финансовата инспекция се установило, че горепосоченият
сключен договор е подписан само от *** Д.Р.Р. - изпълнителен директор на
дружеството, без да е подписан от лицето отговорно за счетоводните
записвания, по смисъла на § 1, т.14 от ДР на ЗФУКПС. Обстоятелството е
било отразено в Констативен протокол от 04.05.2022 г.
Съгласно чл. 13, ал. 1 от ЗФУКПС /Обн. ДВ. бр.21 от 10 Март 2006 г.,
изм. и доп. ДВ. бр.13 от 12 Февруари 2019г./, изпълнителният директор на
МБАЛ „Свети Пантелеймон –Ямбол“ АД е бил длъжен да осигури контролни
дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават
разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници,
определени в процеса на управление на риска.
На основание чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС, изпълнителният директор
на МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е бил длъжен да приложи
контролни дейности за обезпечаване на разумна увереност за постигането на
целите на организацията, като контролните дейности трябва да включват най-
малко „система за двоен подпис, която да не разрешава поемането на
финансово задължение или извършване на плащане без подписите на
ръководителя на организацията и лицето, отговорно за счетоводните
записвания“.
Въз основа на горепосоченото свид. К., в присъствието на свидетелката
Ж.М.. и на *** П.Д. съставила Акт № 11-01-381 от 10.05.2022 г. срещу
дружеството за това, че на 14.09.2020 г. в гр. Ямбол в МБАЛ „Свети
Пантелеймон –Ямбол“ АД - организация от публичния сектор по смисъла на
чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния
сектор /Обн. ДВ. бр.21 от 10 Март 2006 г., изм. и доп. ДВ. бр.13 от 12
Февруари 2019 г./ чрез представляващото го лице *** Д.Р.Р., не е приложена
контролна дейност, включваща „система за двоен подпис“ при сключването
на Договор № ОРД-79-1/14.09.2020 г. с „Неотерм“ ООД, с което е поето
финансово задължение за дружеството, без същият да е подписан от главен
счетоводител - лицето, отговорно за счетоводните записвания в дружеството.
Актосъставителят квалифицирал нарушението като такова по чл. 13, ал.3, т.1,
вр.чл. 2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС. АУАН бил подписан от актосъставителя,
свидетеля и представляващия към него момент МБАЛ „Св. Пантелеймон-
Ямбол“ АД без възражения, като на последния бил предоставен екземпляр от
него. В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН също не е постъпило писмено
възражение срещу АУАН.
Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на
извършеното деяние, е издадено атакуваното наказателно постановление №
11-01-381/31.10.2022 г. на директора на Агенцията за държавна финансова
3
инспекция-София, с което за нарушение по чл. 13, ал.3, т.1, във вр. с чл. 2,
ал.2, т.8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор
/ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г./, и
на основание чл. 32, ал.2 от Закона за държавната финансова инспекция на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на
свидетеля К., както и от приложените, приети и прочетени писмени
доказателства на основание чл. 283 от НПК, които съдът кредитира в тяхната
цялост, като релевантни към конкретния казус и подкрепящи описаната
фактическа обстановка в АУАН и НП.
При така установената фактическа обстановка съдът достига до
следните изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което е
процесуално допустима. Разгледана по същество, съдът преценя същата като
неоснователна по следните съображения:
Настоящият съдебен състав приема, че АУАН и НП са издадени от
компетентни органи и в рамките на техните правомощия, съгласно
разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗДВФИ.
Нарушението и нарушителят са установени в хода на проверка,
стартирала на 27.04.2022 г. и завършила със съставянето на АУАН от
10.05.2022 г., въз основа на който на 31.10.2022 г. било издадено атакуваното
НП, поради което и законосъобразно е била ангажирана административно
наказателната отговорност на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“-АД, в
рамките на специалните срокове по чл. 34, ал.2 от ЗАНН.
Фактическата обстановка е правилно установена и посочена както в
АУАН, така и в обжалваното НП. И акта, и наказателното постановление са
издадени при спазване изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН и няма
допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето им, като при
проверката на наведените с жалбата възражения съдът не констатира
сочените такива. Изпълнителното деяние и квалификацията на
административното нарушение са посочени подробно, ясно и точно, поради
което и възраженията в тази насока, изтъкнати в жалбата, не се споделят от
настоящата инстанция.
АУАН и издаденото в последствие въз основа на него НП са за
извършено нарушение на разпоредбите на чл. 13, ал.3, т.1, вр.чл.2, ал.2, т.8 от
ЗФУКПС. Съгласно чл. 13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС: „Контролните дейности се
прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането
на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като
трябва да включват най-малко: система за двоен подпис, която не разрешава
поемането на финансово задължение или извършването на плащане без
подписите на ръководителя на организацията по чл. 2 и на лицето, отговорно
за счетоводните записвания”. Разпоредбата на чл. 2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС
гласи следното: „По смисъла на този закон организации от публичния сектор
са: търговските дружества, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие
в капитала“.
Ето защо правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на дружеството-жалбоподател, тъй като в него е допуснато
4
нарушение на чл. 13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС, представляващ нормативен акт,
уреждащ финансово-стопанската дейност, а нарушението е извършено от
управителя, който е отговорното длъжностно лице, на което е вменено
управлението и контрола на дружеството и който е отговорен за
осъществяване на финансовото управление и контрол в ръководената от него
структура, съгласно чл. 3 от ЗФУКПС. Съгласно чл. 32, ал.2 от ЗДФИ, в тези
случаи е предвидено налагане на имуществена санкция на организациите и
лицата по чл. 4, т.3 от ЗДФИ, каквото в случая е МБАЛ „Св. Пантелеймон-
Ямбол“-АД.
Фактическото описание на нарушението в АУАН и в НП е достатъчно
ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на санкционираното
юридическо лице да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато нарушение при издаване на
АУАН и НП и за нарушителя е ясно какво нарушение му е вменено, а именно
- неприлагане на контролна дейност „система за двоен подпис“ от управителя
на дружеството при сключване на договора от 14.09.2020 г. с „Неотерм“
ООД.
Наказващият орган е изпълнил в пълна степен задължението си по чл.
52, ал.4 от ЗАНН, а именно - проверил е акта, с оглед неговата
законосъобразност и обоснованост, и е преценил правилно събраните в
производството доказателства. Извършването на нарушението се доказва
безспорно и в проведеното съдебно дирене, като се потвърждава и от
показанията на разпитания пред съда свидетел-актосъставител – Й. К., който
лично е извършил проверка на документацията на дружеството и е
констатирал наличието на процесния договор № ОРД-79-1/14.09.2020 г. с
„Неотерм“ ООД при сключването на който не е приложена контролна дейност
„система на двоен подпис“, която не разрешава поемането на финансово
задължение или извършването на плащане, без подписите на ръководителя на
организацията по чл. 2 и на лицето, отговорно за счетоводните записвания в
проверяваното дружество. В кръга на службата си по чл. 13-16 от ЗДФИ
свидетелят К. е съставил констативен протокол, в който е отразил
неоспореното в жалбата срещу наказателното постановление обстоятелство,
че горепосоченият договор е подписан само от управителя на МБАЛ „Св.
Пантелеймон-Ямбол“ АД, като ръководител на организацията, но не е
подписан и от лицето, отговорно за счетоводните записвания. Това
обстоятелство се установява и от приложения към
административнонаказателната преписка Договор № ОРД-79-1/14.09.2020 г.,
сключен между "МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД и „Неотерм“ ООД. С
договора е поето финансово задължение за извършване на разход на обща
стойност 20 174.72 лв. - в нарушение на цитираните законови разпоредби и на
утвърдените и актуализирани от самия управител на МБАЛ „Св.
Пантелеймон-Ямбол“ АД Вътрешни правила за изграждане и функциониране
на система за финансово управление и контрол.
Нарушението е извършено чрез бездействие, изразяващо се в
неприлагане на контролна дейност „система за двоен подпис“, при сключване
на договора от 14.09.2020 г., като договорът е подписан от ръководителя на
организацията, но не е подписан и от лицето, отговорно за счетоводните
записвания, в случая от главния счетоводител.
5
С оглед на гореизложеното съдът намира, че нарушението е безспорно
доказано, тъй като управителят на санкционираното дружество, като
ръководител на организация от публичния сектор, е била напълно наясно, че
не е приложила контролна дейност „система за двоен подпис“ при
сключването на горепосочения договор. Затова съдът намира, че правилно е
ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството,
предвидена в чл. 32, ал.2 от ЗДФИ, вр.чл. 83 от ЗАНН. Предвидената в
цитираната разпоредба на ЗДФИ имуществена санкция е от 500 до 2000 лв.,
като на наказаното юридическо лице е определена такава в минималния
предвиден от закона размер, а именно - 500 лв. Настоящият съдебен състав
намира, че правилно АНО е определил този размер на санкцията, като
споделя изложените от него мотиви, че се касае за първо констатирано
нарушение, което е смекчаващо отговорността обстоятелство.
Неизпълнението на системата за финансово управление и контрол,
включващи системата на двоен подпис и контрол за законосъобразност
представлява сериозно нарушение, тъй като засяга особено важни обществени
отношения, касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични
средства. АНО е обсъдил и правилно приел, че не са и налице предпоставките
за прилагане нормата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като разглежданото нарушение
не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите
нарушения от същия вид. За формирането на извода за маловажност на
случая е необходимо наличието на някакви особени извинителни
обстоятелства около извършването на деянието, във връзка с които тежестта
на нарушението да бъде оценена като по-малка от типичната, като в
настоящия случай няма данни за наличие на подобни обстоятелства.
Безспорно е, че нарушението е такова на просто, формално извършване, при
което законът не изисква вредоносен резултат, с оглед осъществяването на
фактическия състав на нарушението. Поради това, настъпването на
вредоносни последици не е от значение за осъществяване състава на
нарушението от обективна страна, а има значение за индивидуализиране на
размера на наложената санкция.
По изложените в настоящия съдебен акт съображения, съдът намира, че
жалбата е неоснователна, а издаденото наказателно постановление, като
правилно и законосъобразно, следва да се потвърди.
При този изход на делото направеното искане от дружеството
жалбоподател за присъждане на разноски е неоснователно и следва да не бъде
уважено, а това на въззиваемата страна следва да се уважи. Съобразявайки
фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че на основание чл.
63д, ал.4 от ЗАНН, вр.чл. 37 от ЗПП, вр.чл.25 от НЗПП, на АДФИ гр. София
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.,
което да се заплати от дружеството-жалбоподател.
Водим от гореизложените съображения и на осн. чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-381/31.10.2022 г.
на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което
6
на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД, ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление гр. Ямбол, ул. „П. Хитов“ 30, представлявано от ***
П.Г.Д., ЕГН **********, за нарушение по чл. 13, ал.3, т.1, във вр. с чл. 2, ал.2,
т.8 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор
/ЗФУКПС/, обн. ДВ, бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13 от 12.02.2019 г./, и
на основание чл. 32, ал.2 от Закона за държавната финансова инспекция на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева.
Осъжда МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД да заплати на АДФИ - гр.
София, направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100, 00 /сто/ лева, на осн. чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН във вр. с чл. 37 от
ЗПП във вр. с 25 от НЗПП.
Не уважава искането на МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД за
присъждане на направени разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр. Ямбол в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
7