РЕШЕНИЕ
№ 98
гр.
Враца, 09.03.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на 11.02.2020г. /единадесети февруари две хиляди и двадесета
година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ:
ТАТЯНА КОЦЕВА
ГАЛИНА
ГЕРАСИМОВА
при секретаря МАРГАРИТКА
АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа
докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 912
по описа
на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.
Образувано е по
касационна жалба на Агенция за държавна финансова инспекция гр. София против Решение № 352 от 04.10.2019 г., постановено по АНД №
672/2019 г. по описа на РС – Враца. С оспореното решение е отменено НП № 11-01-380/09.11.2018
г., издадено от Директора на Агенция за
държавна финансова инспекция гр. София, с което на
ответника О.В.Ц. *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева за нарушение
по чл.
12, ал. 1, т. 1 вр. чл. 16, ал. 1, т. 8 и т. 9 вр. чл. 69, ал. 1, предл. първо
от Закона за счетоводството, като незаконосъобразно,
приемайки, че случаят е „маловажен“ съгласно чл. 28 от ЗАНН.
В
касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение
поради нарушение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1,
т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.
Ответникът
- О.В.Ц., редовно призован, се явява лично в съдебно
заседание. Оспорва касационната жалба и моли същата да бъде оставена без
уважение, а решението на РС – Враца да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно. Претендира направените разноски пред първата и касационната
инстанции. От пълномощника на ответника – *. Ж.Н., е депозиран писмен отговор
по касационната жалба, в който развива доводи за неоснователност на жалбата и
правилност на съдебния акт.
Участващият по делото
прокурор от ОП – Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба
и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила. Не споделя изложените от
районния съд съображения, свързани с приложението на чл. 28 от ЗАНН, тъй като
обстоятелствата, че деянието е извършено за първи път и липсват имуществени
вреди не са относими към обикновения случай на нарушение на просто извършване.
Като краен резултат намира решението за правилно, тъй като от събраните
доказателства не се установява периода, в който ведомостите са изчезнали,
поради което деянието се явява недоказано.
Административен съд - Враца, в настоящия касационен
състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на
страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен
преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на
касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана
по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Предмет
на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № 11-01-380/09.11.2018
г., издадено от Директора на Агенция за
държавна финансова инспекция гр. София, с което на О.В.Ц.
*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500.00 лева
за нарушение по чл.
12, ал. 1, т. 1 вр. чл. 16, ал. 1, т. 8 и т. 9 вр. чл. 69, ал. 1, предл. първо
от Закона за счетоводството.
При
осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените
доказателства, районният съд е приел, че при реализиране на административно - наказателната
отговорност не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по
ЗАНН, което да доведе до опорочаване на производството по налагане на
административно наказание. Изложил е мотиви за доказаност на нарушението,
описано в НП.
Съдът е приел, че е
налице „маловажен случай“ на административно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН – нарушението е извършено за първи път; документите се отнасят за 2013г., а
Ц. е ** от 12.07.2016г., като през този период болницата е имала няколко главни
счетоводители, зам. гл. счетоводители и касиери; в АУАН и НП не е посочено
колко са лицата, работещи в сектор * и
лицата в Съвета на директорите; с несъхранението на документите в МБАЛ „Х. Б.“
– *** не са причинени имуществени вреди, като не е установено дали документите
се съхраняват на друго място извън болницата; няма данни за имотното състояние
на Ц., съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 2, предл. последно от ЗАНН. Предвид
изложените обстоятелства съдът е приел, че в конкретния случай са налице
предпоставките на чл. 93, т. 9 от НК вр. чл. 11 от ЗАНН за определяне на
извършеното нарушение като „маловажно“ – същото се явява със значително
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
нарушение от същия вид. Следвало е да не се налага административно наказание, а
е трябвало Ц. да бъде предупреден, че при повторно нарушение от същия вид ще му
бъде наложено административно наказание – съгласно разпоредбата на чл. 28, б.
„а“ от ЗАНН.
При тези констатации
въззивният съд е отменил издаденото НП като незаконосъобразно, приемайки, че
случаят е „маловажен“ съгласно чл. 28 от ЗАНН.
Решението на Районен
съд – Враца е правилно като краен резултат, но поради други мотиви.
Настоящият касационен
състав не споделя изводите на въззивния съд за маловажност на случая, тъй като
санкционираното нарушение не се отличава с по–ниска степен на обществена
опасност от обичайните случаи на нарушения от същия вид. Описаното в акта и
наказателното постановление нарушение е на формално извършване. Регулираните
отношения са с особена значимост за правилното и ефективно функциониране на
счетоводното отчитане, документооборота и съхранението на счетоводната
информация, поради което разглежданият случай не може да бъде маловажен по
смисъла на чл.
28 от ЗАНН.
Ответникът е санкциониран на основание чл. 69,
ал. 1 от ЗСч., за нарушение на чл.
12, ал. 1, т. 1 вр. чл. 16, ал. 1, т. 8 и
т. 9 от ЗСч., за това, че към 03.04.2018г., в качеството на ** на МБАЛ „Х.Б.“
АД гр. *** и * на предприятието по
смисъла на чл. 16 от ЗСч, не е съхранил ведомостите за заплати за 2013г. за работещите
в сектор * и лицата от Съвета на директорите в дружеството.
Съгласно чл.
12, ал. 1, т. 1 от ЗСч., ведомостите за заплати се съхраняват на хартиен
и/или на технически носител в предприятието в срок от 50 години, считано от 1
януари на отчетния период, следващ отчетния период, за който се отнасят, като
съгласно ал. 4, при прекратяване на предприятие или когато предприятието няма
правоприемник, ведомостите за заплати се предават в Националния осигурителен
институт по реда на чл.
5, ал. 10 от Кодекса за социално осигуряване.
Съгласно чл. 69, ал. 1 от ЗСч., който наруши
изискванията за съхраняване на счетоводна информация по глава първа, раздел
III, се наказва с глоба в размер от 500 до 3500 лв.
В тежест на административнонаказващия орган е да докаже с
допустимите от закона доказателствени средства по безспорен и категоричен начин
извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.
Безспорно установен по делото е фактът, че към датата на
извършване на финансовата инспекция в МБАЛ „Х.Б.“ АД гр. *** не са се
съхранявали ведомостите за заплати за 2013г. за работещите в сектор * и лицата
от Съвета на директорите в дружеството. По производството не е установено в дружеството
да е създаден ред за съхраняване на ведомостите за заплати. Не се установява
също към 12.07.2016г., когато ответникът е поел управлението на лечебното
заведение, на същия да е била предадена от предходния изпълнителен директор
счетоводна документация. Разпоредбата на чл. 45
Закона за счетоводството, вменяваща задължение за ръководителя на
предприятието да предаде наличната документация на правоприемника си, е
действала до 31.12.2015 г. По делото остава неизяснено дали ведомостите за
заплати са били налични в дружеството към м. юли 2016г., когато ответникът е
поел управлението.
При така установеното от фактическа страна настоящият
касационен състав намира, че по делото не е доказано по безспорен начин, че
ответникът е осъществил състава на констатираното административно нарушение.
Издаденото наказателното постановление като незаконосъобразно е следвало да
бъде отменено, както е сторил районният съд, макар и с други мотиви. Постановен
е правилен съдебен акт като краен правен резултат, който следва да бъде оставен
в сила. Предявената касационна жалба е неоснователна и следва да се остави без
уважение.
При извършената на
основание чл.
218, ал. 2 от АПК служебна проверка, касационната инстанция не констатира
пороци, извън сочените в касационната жалба, водещи до недопустимост или
нищожност на обжалваното решение.
Съдът
намира, че в полза на ответника не следва да бъдат присъждани разноски за
касационната инстанция, тъй като по делото не са представени доказателства за
реализирани такива.
С настоящото
решение не следва да бъдат присъждани в полза на ответника и направените
разноски по АНД № 672/2019г. на РС – Враца. Първоинстанционното решение е
постановено на 04.10.2019г. – преди влизане в сила на разпоредбата на чл. 63,
ал. 3 от ЗАНН, предвиждаща правото на страните на присъждане на разноски, обн.
ДВ бр. 94 от 29.11.2019г.
Водим от гореизложеното
и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 352 от 04.10.2019 г., постановено по АНД № 672/2019 г.
по описа на Районен съд – Враца.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.