О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№………
гр.Шумен, 16.05.2023г.
Административен съд- град Шумен в закрито заседание на шестнадесети
май през две хиляди двадесет и трета година в състав:
Съдия: Бистра Бойн
като разгледа докладваното от съдията АД № 125 по описа
за 2023г. на Административен съд – гр. Шумен,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.60 ал.4 от Административно процесуалния
кодекс (АПК), във връзка с чл.188, ал.1 от Закона за данъка върху добавената
стойност (ЗДДС).
Образувано е по жалба на „Фанти- С.С.“ЕТ с ЕИК *******, със седалище ***,
представлявано от управителя С.С., против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 91-ФК/05.05.2023г. на Началник отдел "Оперативни
дейности"- гр.Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП-гр.София, с
която на дружеството е наложена ПАМ– запечатване на търговски обект– бърза закуска,
находящ се в гр.Нови Пазар, ул.Македония №6 и е забранен достъпът до него за
срок от четиринадесет дни, на основание чл.186 ал.1 от ЗДДС и чл.187 ал.1 от ЗДДС. В заповедта е разпоредено предварително изпълнение на ПАМ, като е
посочено, че запечатването ще се осъществи на считано от 17.05.2023г. в 14.00ч.
С жалбата се оспорва разпореждането за предварително изпълнение на Заповед №
91-ФК/05.05.2023г., допуснато със същата заповед на основание чл.60 ал.1 от АПК. По-конкретно, оспорващият излага аргументи за незаконосъобразност на
разпореждането за предварително изпълнение на заповедта, като изтъква
съображения за отсъствие на целите, чиято защита налага предварителното ѝ
изпълнение, доколкото ЕТ не е укривал доходи, това е първи работен ден на
обекта и работата е организационна, както и веднага след проверката е оборудвал
обекта с фискално устройство, за което представя доказателства. Навежда и
доводи, че предварителното изпълнение на заповедта ще го лиши от възможността
да реализира доходи, които са издръжка на семейството му. Въз основа на
изложеното обосновава извод за незаконосъобразност на разпореждането за
предварително изпълнение на Заповедта за налагане на ПАМ.
В изпълнение указанията на съда, ответникът е представил административната
преписка с придружително писмо на днешна дата, като не е изразил становище по
оспореното разпореждане.
Въз основа на материалите по делото се установява следната фактическа
обстановка:
Видно от мотивационната част на атакуваната заповед, служители в отдел «Оперативни
дейности»- гр.Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП извършили проверка в
търговски обект- в гр. Нови Пазар, ул.Македония № 6, стопанисван
от „Фанти- С.С.“ЕТ, при която констатирали, че търговецът, в качеството си на
лице по чл.3 ал.8 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ, извършващо продажби не
е изпълнило задължението си да въведе в експлоатация и използва регистрирано в
НАП ФУ от деня на започване на дейността на обекта- 03.05.2023г., с което е
нарушил разпоредбата на чл.7 ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства на МФ. При извършване на контролна покупка на 03.05.2023г. в 14,33
ч. на 2 бр. лахмаджун на обща стойност 12.00лв., заплатена в брой не е издаден
касов бон, нито касова бележка от кочан. Плащането е прието лично от
представляващия търговеца- С.С.. Била извършена и поръчка по телефон на фейсбук
страницата на FANTU DUNER на 4 бр. дюнер на обща стойност 36.00лв., като
същата била доставена отново без да бъде издадена касова бележка. При проверка
в обекта за бърза закуска било установено, че намиращото се ФУ не е в работен
режим, блокирано е и не може да бъде изведен КЛЕН за деня. Било установено, че
оборотът за деня на обекта е в размер на 63,60лв.
Въз основа на тези факти административният орган приел, че ЕТ не е спазил
реда за регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални
устройства. Извършеното нарушение е счетено като основание за налагане на ПАМ
по смисъла на чл.186 ал.1 т.1 б.“б“ и чл.187 ал.1 от ЗДДС, което е сторено от
административния орган с процесната заповед.
Заповедта постановява запечатването да се извърши в присъствието на
представител на оспорващия на 17.05.2023г. в 14.00ч.
Административният орган е изложил фактическите и правни основания за
издаване на заповедта. Относими към настоящото производство са само мотивите,
касаещи разпореждането по чл.60 ал.1 от АПК.
Обстоятелствата, мотивирали органа да разпореди предварително изпълнение на
ЗППАМ, се свеждат до следното:
Административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е
наложително с оглед необходимостта да се защитят особено важни държавни
интереси, опасност изпълнението на акта да бъде осуетено или сериозно
затруднено, от закъснението на изпълнението могат да настъпят значителни и
трудно поправими вреди в бюджета. В тази насока е посочил, че монтирането и
въвеждането в експлоатация и регистрирането в НАП на фискално устройство, в
конкретния случай ФУВАС, е нормативно задължение на субектите, стопанисващи
и/или управляващи търговски обекти, които следва да се изпълняват при
съответните предпоставки. Неспазването на тези конкретни задължения от страна
на субекта винаги води до негативни последици за фиска, тъй като не се отчитат
приходи и по този начин се стига до отклонение от данъчно облагане. Според
административния орган, с нарушението на това свое задължение търговецът
нарушавал и еднаквите правни условия, създадени от законодателството на всички
правни субекти, като получавал предимство пред тези, които отчитат приходите си
и накърнява съществено обществения интерес. В мотивите на разпореждането за
допускане на предварителното изпълнение на ПАМ е посочено, че същото е
необходимо с оглед начина и вида на организиране на отчетността, които са
довели до извършеното деяние и индиректно степента на неговата обществена
опасност.
Като самостоятелно основание е посочено също, че от закъснение на
изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, изразяваща
се в отклонение от данъчно облагане по отношение на конкретния правен субект.
В обобщение административният орган е посочил, че именно с цел да се
промени установената организация в дейността на търговеца и причините, водещи
до неблагоприятни последици за фиска, се налага предварително изпълнение на
наложената ПАМ.
Заповедта за налагане на ПАМ е връчена на търговеца на 15.05.2023г.
Несъгласен с допуснатото предварително изпълнение на акта, на 16.05.2023г. адресатът
на заповедта подава настоящата жалба с искане за неговата отмяна.
При така установените факти и обстоятелства съдът достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е подадена от надлежна страна- адресат на заповедта, в която се
съдържа оспореното разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ, породило
неблагоприятни правни последици за оспорващия едноличен търговец. Обжалването
на разпореждането е извършено в тридневния срок по чл.60 ал.5 от АПК, доколкото
заповедта е връчена на нейния адресат на 15.05.2023г. и жалбата срещу
разпореждането за предварителното ѝ изпълнение е депозирана на следващия
ден. С оглед всичко изложено съдът приема, че жалбата срещу разпореждането за
предварително изпълнение на оспорваната заповед, е процесуално допустима.
Съдът приема жалбата за основателна,
предвид следните съображения:
С разпореждане по чл.60 ал.1 от АПК административният орган може да допусне
предварително изпълнение на административния акт, но само в предвидените в тази
норма хипотези. В разпореждането, с което се допуска предварително изпълнение
на акта, административният орган е длъжен да изложи мотивирани съображения за
наличието на една или няколко от предпоставките по чл.60 ал.1 от АПК. В
настоящата хипотеза административният орган се е позовал на необходимостта от
защита на особено важен държавен интерес и значителни или трудно поправими
вреди за бюджета, които биха могли да настъпят от закъснялото изпълнение на
принудителната мярка и коригиране поведението на задълженото лице.
Като правно основание за налагане на ПАМ е посочен чл.186 ал.1, т.1, б. „б“
от ЗДДС, съгласно който принудителната административна мярка запечатване на
обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени
санкции, се прилага на лице, което не въведе в експлоатация или не регистрира в
Националната агенция за приходите фискално устройство или интегрирана автоматизирана
система за управление на търговската дейност.
Съдът намира обаче, че в конкретната хипотеза не са налице предпоставките
на чл.60 ал.1 от АПК, визирани от административния орган, като неговата
преценка в тази насока противоречи на закона и не е обоснована.
Първото посочено в заповедта основание за предотвратяване и преустановяване
на административни нарушения от същия вид и коригиране поведението на
нарушителя не е предвидено от законодателя, като основание за допускане на
предварително изпълнение на ПАМ. Предотвратяването и преустановяването на
нарушението като цел на ПАМ е предвидено в нормата на чл.22 от ЗАНН, но за
налагане на самите принудителни административни мерки, а не за разпореждане на
предварителното им изпълнение, поради което същото не обосновава извода за
необходимостта от такова изпълнение. Коригирането на поведението на нарушителя
към спазване на правовия ред е цел на наказанието и е регламентирано в чл.12 от ЗАНН, но не е посочено като основание за допускане на предварителното изпълнение
в чл.60 ал.1 от АПК. Предварителното изпълнение на ПАМ не следва да се приема,
че може да е обосновано от необходимостта оспорващият да създаде адекватна
организация на начина си на отчитане. Задължението за организиране на
отчетността на търговеца в съответствие със законовите изисквания е перманентно
и съществува независимо дали е допуснато или не предварително изпълнение на
ПАМ. Следва да се има предвид, че съгласно представените с жалбата договор за
сервизно обслужване на фискално устройство (ФУВАС) с фискална памет и свидетелство
за регистрация на фискално устройство от 16.05.2023г. обектът вече е снабден с фискално устройство,
регистрирано в приходната администрация. Освен това, безспорно е установено, че
процеснят ден на проверката е първия работен ден на обекта и не може да се
стигне до извод за вече създадена организация за неизпълнение на правните
регламенти.
Общото правило в административния процес е, че оспорването има суспензивен
ефект и спира изпълнението на акта. Изключение от общия принцип е допускането
на предварително изпълнение на акта със закон или с разпореждане на
административен орган. Това изключение следва да се прилага само при строго
установените предпоставки и когато това е необходимо. Интересите на фиска
безспорно са важни държавни интереси. Но целта на чл.60 ал.1 от АПК е защитата
на особено съществени интереси. Тази възможност следва да преследва
законоустановената цел и да се прилага при спазване на принципите на чл. 6 от АПК.
Допуснатото предварително изпълнение не следва да засяга права и законни
интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта на акта. В случая
предварителното изпълнение на заповедта за ПАМ няма да защити особено значим
интерес- дали постановеното затваряне на обекта за срок от 14 дни ще се
осъществи предварително или след влизане в сила на заповедта, е без значение,
особено след като закусвалнята вече е оборудвана с регистрирано фискално
устройство. Соченият от административния орган държавен интерес всъщност се
защитава от чл.12 от ЗАНН. Генералната и специалната превенция относно
спазването на финансовата дисциплина са цели на законоустановените
административни наказания и не могат да служат като аргумент за допускане на
предварително изпълнение на заповед за прилагане на принудителна мярка.
В случая не е налице и другото обстоятелство- значителни или трудно
поправими вреди от закъснението при изпълнение на акта. Запечатването на обекта
няма да обезпечи неощетяването на фиска, защото налагането на тази принудителна
мярка не цели събирането на данъчни задължения. Напротив, временното спиране на
дейността на търговеца, особено след като е регистрирал фискално устройство
неминуемо ще доведе до намаление на неговите приходи, които да обезпечат
плащането на публичните му задължения. С препятстване на възможността на
търговеца да реализира оборот в обекта през четиринадесетдневния срок несъмнено
фактически ще настъпи ощетяване на фиска и бюджета, за разлика от което само
предположение, а не реален факт, е тезата, че през тези четиринадесет дни ще
бъдат извършени продажби, без същите да бъдат отчетени чрез регистрирано и
въведено в експлоатация фискално устройство. Липсват конкретни констатации, на
които се основава изводът на административния орган, че съществува опасност да
бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на заповедта за налагане на
ПАМ след влизането ѝ в сила, когато принципно се изпълняват
административните актове. Няма данни и доказателства, от които да се формира извод,
че се налага предприемане на предварително изпълнение на запечатването на
обекта и забрана на достъпа до него, за да бъде предотвратено настъпването на
вреда, която да е значителна или трудно поправима за бюджета и осуетяване на
изпълнението на мярката. Изводът на административния орган за съществуваща
възможност от извършване на ново нарушение, а от там и отклонение от данъчно
облагане, е необоснован. В обекта вече има инсталиран и работещ ФУВАС, който е
регистриран и е осигурено сервизното му обслужване. Ако законодателят е считал,
че опасността за фискалния ред при този вид нарушения е винаги реална и поради
тази потенциална опасност извършването на подобно нарушение при всички
положения следва да се обвърже с предварителното изпълнение на наложената за
него ПАМ, то тогава с изрична правна норма в специалния закон щеше да предвиди
задължителното предварително изпълнение на ПАМ по чл.186, ал.1 от ЗДДС, а не да
препраща към реда на АПК – този по чл.60 от АПК, при който за
законосъобразността на разпореждането за предварително изпълнение е наложително
наличието на конкретни обуславящи го причини.
Ето защо съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително
изпълнение на Заповед № 386-ФК/30.11.2020г. е незаконосъобразно и следва да
бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл.60, ал.7 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ по жалба на „Фанти- С.С.“ЕТ с ЕИК *******, със седалище ***,
представлявано от управителя С.С. Разпореждане за предварително изпълнение на
Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 91-ФК/05.05.2023г. на Началник отдел "Оперативни дейности"-
гр.Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП-гр.София.
На основание чл.188 ал.2 от ЗДДС
определението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Препис от настоящото определение
да се изпрати на страните по реда на чл.138, ал.3, във вр.с чл.137 от АПК.
Съдия: