Решение по дело №2189/2022 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 514
Дата: 5 юли 2023 г.
Съдия: Вероника Веселинова Станкова
Дело: 20221320102189
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 21 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 514
гр. Видин, 05.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, II СЪСТАВ НО, в публично заседание на
двадесет и първи юни през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Вероника В. Станкова
при участието на секретаря Мила Ц. Петрова
като разгледа докладваното от Вероника В. Станкова Гражданско дело №
20221320102189 по описа за 2022 година
Производството по настоящото дело е образувано по предявени от „Йеттел
България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор България“ ЕАД/ ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6,
чрез адв. В. Г., САК, против П. Н. Т. с ЕГН **********, с адрес: гр. ******, обл. ******,
ж.к. *********, установителни искове по реда на чл. 422 от ГПК, във връзка с чл. 415 от
ГПК, във връзка с чл. 79, ал. 1, предложение първо от ЗЗД и чл. 79, ал. 1, предложение първо
от ЗЗД, във връзка с чл. 92 от ЗЗД.
Твърди се от ищеца, че между него и ответника са сключени следните договори:
Договор за мобилни услуги от дата 12.10.2016г., за ползване на мобилен номер
+359********* с подписано към него допълнително споразумение от дата 07.02.2019 г.,
съгласно което абонатът е избрал да ползва абонаментен план Тотал 36,99 с допълнителни
5000 MB, като е уговорен първоначален срок на действие за 24 месеца, до 07.02.2021 г.
Абонатът е сключил и Договор за лизинг от същата дата 07.02.2019г., по силата на който му
е предоставено за ползване мобилно устройство HUAWEI Y5 2018 Dual Black за период от
23 месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 2,69 лв., съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след
изтичане на 23 - месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 2,69
лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл.1, ал.2 от договора за лизинг/.
Стандартната цена на мобилното устройство (в брой, без абонамент) е 329.90 лв., а общата
лизингова дена с избраната от абоната програма Тотал 36.99 е 64.56 лв. Отстъпката, която
ответникът е получил възлиза на сума в размер на 265.34 лв. /Раздел II. т. 1 от
1
Допълнителното споразумение/.
Договор за мобилни услуги от дата 07.11.2019 г. за ползване на мобилен номер
+359********* с избран абонаментен план Интернет 29,99 лв. промо 25,99 лв., като е
уговорен първоначален срок на действие за 24 месеца, до 07.11.2021 г. Абонатът е сключил
и Договор за лизинг от същата дата 07.11.2019 г., по силата на който му е предоставено за
ползване мобилно устройство TABLET LENOVO Yoga 3 10 4G Х50М за период от 23
месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 3,99 лв., съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след
изтичане на 23 - месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 3,99
лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ /чл.1, ал.2 от договора за лизинг/.
Стандартната цена на мобилното устройство (в брой, без абонамент) е 489.90 лв., а общата
лизингова цена с избраната от абоната програма. Интернет 29.99 е 95.76 лв. Отстъпката,
която ответникът е получил възлиза на сума в размер на 394.14 лв. /т. 7 от Договора/.
Сочи се, че абонатът е сключил и застрахователна полица „Смартфон протект“ №
10053558 от дата 07.11.2019 г. с месечна застрахователна премия с размер на 4,49 лв. /с
ДДС/, която сума се фактурира и заплаща с издаваните месечни фактури.
Излага се, че въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер
на абоната № *********.
Поддържа се, че съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се
извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При
сключване на индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен
за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.
Твърди се, че за потребените от абоната-ответник услуги за периода 15.05.2020 г. до
дата 31.07.2020 г. Теленор е издал:
- Фактура № **********/15.06.2020г. за отчетния период на потребление от
15.05.2020 г. до 14.06.2020 г. с дължима стойност за плащане в размер на 37.48 лв. за
месечни абонаментни такси за потребените от абоната по договора услуги.
Дължимата сума е платима в срок 30.06.2020 г. Към фактурата е приложено
извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Посочва се, че абонатът не е изпълнил задължението си да заплати на Теленор
България дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ
размер на 37.48 лв.
Излага се, че неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги, е ангажирало договорната отговорност на абоната по т.
11 от процесиите договори за услуги, като във връзка с чл. 75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на
мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните договори на
2
ответника П. Н. Т. за ползваните абонаменти и е издал Крайна фактура №
**********/15.08.2020 г.
Поддържа се, че за посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги, така както са фактурирани. При наличието на
неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от
Общите условия. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкократно праща смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с
поредно смс-известяване, т.е. предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
Твърди се, че след като страните са уговорили дължимите по договора плащания да
бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след изтичането на този срок.
Когато денят за изпълнение на задължението е определен, длъжникът изпада в забава след
изтичането му /чл. 84, изр. първо ЗЗД/.
Сочи се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в
срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното
място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при неспазване на което и да е задължение по
част XIII от Общите условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите
задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите или при условията на т. 196 буква в) да прекрати едностранно индивидуалния
договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. Нито законът, нито
договорените между страните условия, вменяват задължение на кредитора да кани закъснЕ.я
длъжник да изпълни задължението си. При това положение за мобилния оператор е
възникнало потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги, при
това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението си за
прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-известяване до този момент.
Излага се, че датата на деактивация на процесния абонамент се генерира автоматично
по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието
на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за
заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Поддържа се, че абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал 36,99 за мобилен номер +359********* до 07.02.2021 г. съгласно
Допълнителното споразумение от дата 07.02.2019 г.
- Интернет 29,99 за мобилен номер +359********* до 07.11.2021 г., съгласно Договор
3
за мобилни услуги от дата 07.11.2019 г.
Посочва се, че неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза,
съдържаща се в т. 11 от договора, съответно T.IV-3 от Допълнителното споразумение, като
начисли в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения
абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за
защита на потребитЕ.те относно начина на формиране на неустойките, претендирани при
предсрочно прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 480.57 лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление, уговорени в
T.IV-2 от Допълнителното споразумение.
Твърди се, че претендираната неустойка в размер на 480.57 лв., представлява
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки ползван
номер. Съгласно т. 11 от договора, съответно T.IV-3 от Допълнителното споразумение, в
случай на прекратяване на подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина
или инициатива на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения
срок, като сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на
месечния абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на договора. (3) В случаите, в които
на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в
подписания договор или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл,
Потребителят дължи такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно обща
лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на оставащия срок на договора.
Твърди се, че уговорената клауза е в унисон с предписанията на Комисия за защита на
потребитЕ.те и с уговореното в постигнатата Спогодба.
Сочи се, че неустойката в размер на 480.57 лв. се формира, както следва:
1. 318.44 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 07.11.2019 г. за мобилен номер +359*********.
2. 162.13 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от
дата 07.02.2019 г. за мобилен номер +359*********.
Излага се, че поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване
на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към
лизинговия договор, дължимите месечните вноски за предоставени на абоната мобилни
устройства - HUAWEI Y5 2018 Dual Black TABLET LENOVO Yoga 3 10 4G X50M са
4
обявени за предсрочно изискуеми.
Поддържа се, че съгласно чл. 3 (2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за
мобилния номер „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат
от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията
на лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения
между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „Теленор
България “ ЕАД.
Твърди се, че при сключване на процесните договори е посочена предпочетена дата
на фактуриране на услугите 15-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е
указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги.
Сочи се, че поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина
на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.
12, ал. 2 от Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания
стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори
плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими от месеца
на издаване на крайната фактура по всеки абонатен номер, съгласно уговорения погасителен
план, както следва:
За мобилно устройство марка TABLET LENOVO Yoga 3 10 4G Х50М, се дължи
цената в размер на 59.85лв., представляваща 14 бр. незаплатени лизингови вноски, дължими
за периода от месец 08/2020г. до месец 10/2021 г., съгласно уговорения погасителен план и
една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на 3,99 лв.
За мобилно устройство марка HUAWEI Y5 2018 Dual Black, се дължи цената в размер
на 16.14 лв., представляваща 5 бр. незаплатени лизингови вноски, дължими за периода от
месец 08/2020г. до месец 01/2021г., съгласно уговорения погасителен план и една
допълнителна вноска за изкупуване на устройството в размер на 2.69 лв.
Излага се, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът П. Н. Т. се е съгласил и е приел Общите
Условия на Оператора за взаимоотношения с потребитЕ.те на мобилни телефонни услуги.
Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в срок всички
плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място.
Според чл. 71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и
в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на
издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило
правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на
ответника. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия
или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
5
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на
т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже
сключване на нов договор с него“.
Поддържа се, че съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права
и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към
индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са
неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от
момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор
са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
Твърди се, че в чл. 20 от Общите условия е посочено, че всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на
Теленор. Съгласно чл. 23, б) месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е
сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят
отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи,
свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27
от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване
на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
Сочи се, че в конкретният случай ответникът П. Н. Т. е подписала договор за услуги с
мобилния оператор, ползвала е процесиите мобилни номера и не е изпълнила задължението
си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднала в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатила.
Твърди се, че ищецът е подал заявление за издаване на заповед за изпълнение по чл.
410 ГПК, въз основа на което е образувано ч. гр. д. № 1582/2022 г. по описа на Районен съд -
Видин, и по което е издадена заповед за изпълнение, срещу която е подадено възражение от
длъжника.
Иска се от съда да постанови решение, с което да признае за установено по
отношение на ответника, че дължи на ищцовото дружество следните суми:
Сумата от 37.48 лева, представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №
**********/15.06.2020 г. за периода от 15.05.2020 г. до 14.06.2020 г., ведно със законната
лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК до
окончателното плащане на сумата.
Сумата от 75.99 лева, представляваща незаплатени лизингови вноски, от които:
59.85 лева по Договор за лизинг от дата 07.11.2019 г. за мобилно устройство TABLET
6
LENOVO Yoga 3 10 4G Х50М, дължими за периода от месец 08/2020г. до месец 10/2021 г. и
допълнителната сума в размер на 3.99 лв.
16.14 лева по Договор за лизинг от дата 07.02.2019 г. за мобилно устройство
HUAWEI Y5 2018 Dual Black, дължими за периода от месец 08/2020г. до месец 01/2021г. и
допълнителната сума в размер на 2.69 лв.,
ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по
реда на чл. 41 ГПК до окончателното плащане на сумата
Сумата от 480.57 лева, представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, от които:
318.44 лева - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.11.2019 г. за мобилен номер +359*********,
162.13 лева - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.02.2019 г. за мобилен номер +359*********.
Претендират се направените разноски в исковото и заповедното производство.
В срока по чл. 131 ГПК е постъпил отговор на исковата молба от ответника, чрез
процесуалния му представител, в който исковете се оспорват изцяло като неоснователни и
недоказани. Посочва се, че сумата от 37.48 лева е посочена в представената фактура като
„задължения за предходен период“, като не може да се приеме, че сумата е формирана от
дължими месечни абонаментни такси. Твърди се, че фактурите като счетоводни записвания
не се ползват с материална доказателствена сила, с оглед на което претенцията според
ответника е недоказана. Възразява се срещу клаузите за неустойките, като се сочи, че
същите са нищожни на основание чл. 26, ал. 1, предл. 3 от ЗЗД поради накърняване на
добрите нрави. Сочи се също, че клаузата за неустойка не отговаря на изискването за
добросъвестност, твърди се, че е уговорена във вреда на потребителя и дори попада в
примерното изброяване за неравноправни клаузи в чл. 143 от ЗЗП, а именно: т. 5, т. 10 и т.
19. Твърди се също, че уговорката за неустойка е неясно формулирана в договора. Излага се
в отговора, че клаузата, уговорена в чл. 12, ал. 2 от ОУ на договорите за лизинг е нищожна
на основание чл. 143 от ЗЗП, сочи се че клаузата е недействителна на основание чл. 146 от
ЗЗП, поради което и претендираните суми в размер на 75.99 лева според ответника са
неоснователни.
По делото са събрани писмени доказателства, приложено е ч.гр.д. № 1582/2022 г. по
описа на Районен съд – Видин. Назначена и изслушана е съдебно-счетоводна експертиза.
С оглед данните по делото, съдът намира следното от фактическа страна:
Ответникът е сключил с ищеца Договор за мобилни услуги № ********* ОТ
12.10.2016 г. за мобилен номер +359*********. Сключил е и допълнително споразумение от
07.02.2019 г., съгласно което абонатът е избрал да ползва абонаментен план Тотал 36.99 с
допълнителни 5000 MB, като е уговорен първоначален срок на действие за 24 месеца до
07.02.2021 г. Ответникът е сключил и Договор за лизинг от 07.02.2019 г., с който му е
7
предоставено за ползване устройство, марка HUAWEI, модел Y5 2018 Dual Black. По
договора за лизинг ответникът дължи заплащане на 23 месечни лизингови вноска в размер
на по 2.69 лева, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с
правото на абоната след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 2.69 лева да придобие собствеността върху лизинговата вещ.
Стандартната цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е 329.90 лева, а общата
лизингова цена с избраната от абоната програма Тотал 36.99 е 64.56 лева. Отстъпката, която
ответникът е получил възлиза на сума в размер на 265.34 лева. На 07.11.2019 г. ответникът е
сключил с ищеца Договор за мобилни услуги за мобилен номер +359********* с избран
абонаментен план Интернет 29.99, като е уговорен първоначален срок на действие за 24
месеца до 07.11.2021 г. На същата дата е сключен и Договор за лизинг, с който мобилният
оператор предоставя на ответника устройство TABLET LENOVO Yoga 3 10 G X50M за
период от 23 месеца срещу заплащане на месечна лизингова вноска в размер на 3.99 лева
съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната
след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от
3.99 лева да придобие собствеността върху лизинговата вещ. Стандартната цена на
мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е 489.90 лева, а общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Интернет 29.99 е 95.76 лева. Отстъпката, която ответникът е
получил възлиза на сума в размер на 394.14 лева.
Към всеки от сключените договори с ответника е приложена ценова листа за
абонаментните планове, които цени са съобразени в приложените към издадените фактури
приложения за предоставени и използвани пакетни услуги от абоната.
Ответникът е сключил и застрахователна полица „Смартфон протект“ № 10053558 от
07.11.2019 г. с месечна застрахователна премия в размер на 4.49 лева /с ДДС/, която сума се
фактурира и заплаща с издаваните месечни фактури.
Фактурите са издавани на клиентски номер ********* с потребител П. Н. Т. с общото
потребление за мобилните фиксирани номера по сключените договори за мобилни услуги и
към всяка издадена фактура има приложения за използвани и предоставени пакетни услуги
от мобилните номера.
Във всяка издадена фактура се отразяват внесени плащания, направени през периода
за който се издава фактурата, ако има такива, както се отразяват и задължения от предходен
период с ДДС, също ако има такива.
За исковия период по издадените фактури от 15.05.2020 г. до 15.07.2020 г. са
направени плащания от ответника в общ размер от 151.72 лева, внесени по дати, както
следва: на 12.05.2020 г. са внесени 76.43 лева и на 10.06.2020 г. са внесени 75.29 лева.
Ответникът е направил последно плащане по издадените фактури от ищеца, като е
внесъл на 10.06.2020 г. 75.29 лева, която сума е отразена в счетоводните регистри на ищеца.
За ползваните от абоната услуги за процесния период от 15.05.2020 г. до 15.08.2020 г.
ищцовото дружество е издало на ответника следните данъчни фактури:
8
Фактура № **********/15.05.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 75.29 лева /за
период от 15.04.2020 г. до 14.05.2020 г., от които: месечни такси, разговори/.
Към 01.05.2020 г. неплатеният остатък от предходен период е 76.43 лева.
На 12.05.2020 г. е преведена от ответника сума в размер на 76.43 лева.
Фактура № **********/15.06.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 74.60 лева /за
период от 15.05.2020 г. до 14.06.2020 г., от които: за месечни такси, разговори - 52.86
лева, ДДС – 10.57 лева, застраховка - 4.49 лева и вноска лизинг - 6.68 лева/. Срокът на
плащане на сумата е 30.06.2020 г., към фактурата е приложено извлечение от
потреблението на ползваните мобилни номера.
На 10.06.2020 г. е преведена от ответника сума в размер на 75.29 лева.
Фактура № КИ **********/15.07.2020 г. на стойност с ДДС в размер на -37.12 лева /за
период от 15.06.2020 г. до 14.07.2020 г. за корекции/.
Фактура № **********/15.08.2020 г. на стойност с ДДС в размер на 556.56 лева за
начислени неустойки.На 25.07.2022 г. ищецът е депозирал заявление по чл. 410 от
ГПК, образувано е ч.гр.д. № 1582/2022 г. по описа на Районен съд – Видин, по което е
издадена заповед за изпълнение № 665 от 26.07.2022 г. за процесните суми.
Вещото лице е посочило в заключението си, че незаплатените месечни абонаментни
такси и услуги по горецитираните фактури са в общ размер на 594.04 лева, от които: 37.48
лева – незаплатени месечни абонаментни такси, 75.99 лева – незаплатени лизингови вноски
и 480.57 лева – незаплатена неустойка.
Съдът кредитира заключението на вещото лице като обективно и компетентно
изготвено. Същото кореспондира на останалите събрани по делото доказателства.
По делото не са ангажирани доказателства за заплащане на сумите по фактурите от
ответника.
След изтичане на определения за плащане срок по издадените фактури, сумите по тях
стават изискуеми.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Ищцовото дружество претендира плащане на дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, по мобилни договори с абонатен
номер № ********* от 12.10.2016 г. и от 07.11.2019 г., за които са издадени гореописаните
фактури, ведно със законната лихва за забава, претендира плащане на дължими и
незаплатени лизингови вноски по Договор за лизинг от дата 07.02.2019 г., сключен във
връзка с договорен абонамент за номер +359*********, по силата на който абонатът е взел
мобилно устройство HUAWEI Y5 2018 Dual Black, Договор за лизинг от 07.11.2019 г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер +359*********, по силата на който
абонатът е взел мобилно устройство TABLET LENOVO Yoga 3 10 G X50M, както и
начислена неустойка поради предсрочно прекратяване на договори.
9
Между страните са възникнали валидни облигационни правоотношения, по силата на
които операторът е предоставил на абоната телефонни номера и мобилни устройства на
лизинг, при съответни месечни такси и условия и срок на действие на договорите, срещу
задължението за заплащане на уговорените цени на услугите - абонаментни такси и цени на
услуги извън включените в съответния тарифен план, също така и лизингови вноски за
закупеното мобилно устройство. В договорите се съдържа описание на тарифният план,
ценовите условия, като са посочени задълженията на абоната и последиците от
неизпълнението им, свързани с начисляване на неустойки.
В договорите за мобилни услуги /стр. 3 от договора/ и допълнителното споразумение
към договора за мобилни услуги е уговорено, че в случай на прекратяване на договора преди
изтичане на срока, посочен в раздела на договора по вина или инициатива на потребителя
или при нарушение на задълженията му по договора или други документи, свързани с него,
в това число приложимите Общи условия, последният дължи за всяка СИМ карта, по
отношение на която е налице прекратяване: (а) неустойка в размер на всички стандартни
месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок, като
максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по предходното изречение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на договора; и (б) в случаите, в
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или
по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.
Договорите по своето съдържание и допълнителното споразумение отговарят на
законовите изисквания за договори, сключени при общи условия, като те включват
необходимите реквизити за страни, предмет, срок и описание на услугите, а липсващите
елементи могат да бъдат заместени от общите условия, които са неразделна част от тях. Те
са приети с положения подпис на абоната в самите договори, който не е оспорен и по този
начин лицето е декларирало, че е запознато с тях.
Видно от договора за лизинг, сключен на 07.02.2019 г., ищецът, в качеството си на
лизингодател предоставил на ответника – лизингополучател мобилно устройство HUAWEI
Y5 2018 Dual Black, което следвало да бъде заплатено на 23 месечни вноски. Видно от
договор за лизинг, сключен на 07.11.2019 г., ищецът, в качеството си на лизингодател
предоставил на ответника – лизингополучател мобилно устройство TABLET LENOVO Yoga
3 10 G X50M. С подписване на договорите, лизингополучателят декларирал, че
лизингодателят му е предал устройствата, предмет на договорите. В чл.12, ал. 2 от Общите
условия на договорите за лизинг е уговорено, че месечните вноски и другите дължими
възнаграждения стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договора/
10
договорите за предоставяне на мобилни и/или фиксирани услуги сключени от
лизингополучателя, както и в случай на забава в плащане на дължими съгласно тези
договори плащания.
В Общите условия на „Теленор България” ЕАД за взаимоотношенията с потребитЕ.те
на електронни съобщителни услуги е предвидено, че когато потребител, с вече сключен и
действащ индивидуален договор, сключи нов индивидуален договор, всички използвани от
него услуги преминават на обща сметка и се заплащат по една фактура – т. 18. Съответно т.
23, б. „б” и „в” от Общите условия предвиждат абонатите да заплащат месечния абонамент,
който се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет, и месечна цена за ползвани услуги,
представляваща сумата от стойността на всички услуги, ползвани от потребителя през
дадения месец. В т. 26 и т. 27 от Общите условия е предвидено при ползване на услуги чрез
индивидуален договор заплащането на ползваните услуги да се извършва въз основа на
фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на
индивидуален договор всеки потребител – страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. Плащането
на посочената във фактурата сума се извършва в срока, указан в нея, но не по-късно от 18
дни след датата на издаването й. В случай, че сумата по фактурата не е заплатена в срок,
„Йеттел България“ ЕАД има право да ограничи и/или спре достъпа на потребителя до
услуга/услугите, с изключение на достъпа до услугите за спешни повиквания, до заплащане
на дължимите суми. Съгласно чл. 19б, б. „в” от Общите условия „Йеттел България“ ЕАД
има право едностранно да прекрати индивидуален договор, срочен или безсрочен, в случай
че потребителят не е платил дължими суми след изтичането на сроковете за плащане по
индивидуалния договор, съответно съгласно Общите условия.
От страна на ответника не са представени доказателства за изпълнение на
договорените и отразени във фактурите парични задължения по договорите за абонаментни
такси и лизингови вноски, поради което съдът приема, че същият не е изпълнил поетите с
договорите задължения.
Съгласно чл. 92 от ЗЗД задължението за неустойка възниква при неизпълнение на
конкретно задължение за едната страна по договора, като страните следва да са уговорили
начина, по който евентуално ще бъде начислявана неустойката.
Съдът намира, че ответникът е изпаднал в забава, доколкото не е изпълнил в
указания във фактурите срок задължението си към ищеца. Съгласно посоченото в
договорите и допълнителното споразумение, ако договорът бъде прекратен по вина на
абоната, включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи неустойка в размер
на не повече от трикратния размер на месечните такси.
В настоящият случай, абонатът - длъжник е сключил Договори за мобилни услуги с
оператора и допълнително споразумение към първия договор, като се е съгласил 24 месеца
да заплаща месечна абонаментна такса срещу задължението на последния да му предоставя
11
достъп до мобилната мрежа. Абонатът е подписал договори с конкретен оператор, при
условията уговорени в договорите. При сключване на договорите, на абонатът са
предоставени преференциални условия, за да получи мобилни устройства, като същият е
получил възможността да вземе мобилни устройства на цена, по-ниска от пазарната, от
която възможност длъжникът се е възползвал. Предвид сключените 24-месечени
абонаменти, абонатът е получил мобилните устройства на цена, която е много по-ниска от
пазарната, но с оглед задължение на потребителя да запази облигацията за 2 години.
Следва да се има предвид още, че абонатът е имал свободата да сключи безсрочен
абонамент, както и да вземе предплатена СИМ карта, щом като не е искал да се обвърже с
договор за 24 месеца, но тогава не би получил отстъпките и условията, който следват от
срочния абонамент. Устройствата са предоставени по повод и поради това, че ответникът е
избрал „Йеттел България“ ЕАД за свой доставчик на мобилни услуги. При положение,
обаче, че абонатът е променил решението си и е преустановил изпълнението на
задълженията си по договорите, необосновано е да се ползва от преференциите на лоялните
клиенти за закупуване на устройства на специални, по- ниски цени. Ето защо тази клауза от
договора не води до заключение за възлагане на необосновано високи тежести върху
потребителя, а възстановява баланса в отношенията.
В конкретния случай, ответникът е получил повече от това, което е престирал по
договора. Най-малкото той е придобил собствеността на мобилните устройства, като не е
заплатил цената, която се дължи.
Видно от неустоечните клаузи в договорите, претендираната неустойка в размер на
480.57 лв. представлява стойността на три месечни абонаментни такси на ползваната
програма за всеки ползван номер. Същата се формира, както следва:
318.44 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.11.2019 г. за мобилен номер +359*********.
162.13 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.02.2019 г. за мобилен номер +359*********.
Вещото лице е посочило в заключението си, че неустойката в размер на 480.57 лева
представлява 184.58 лева – неустойка за услуга и 295.99 лева неустойка за получено
устройство. Посочило е също, че начислените неустойки са в размер на три месечни такси
спрямо договорените с КЗП условия, сключени след 12.01.2018 г. В случаите, когато е
предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в този договор или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава част
от разликата между стандартната цена на устройството, съгласно ценовата листа, действаща
към момента на сключване на договора и заплатена от него при предоставянето му, каквато
съответства на оставащия срок на договора. В този случай потребителят дължи разликата
между стандартната цена на устройството и общата лизингова цена, изчислена
пропорционално на оставащата част от срока на договора.
Съдът намира, че не се претендират суми основани на неравноправни клаузи по
12
смисъла на чл. 143 от ЗЗП. Неустойката не се формира от стандартните за договора месечни
абонаментни такси за всяка СИМ карта до края на договора. Точно обратното- ищецът
претендира стойността на 3-месечни абонаментни такси без ДДС, както и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно
действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора. Чл. 143, ал. 2, т. 5 от ЗЗП е насочен към избягване
понасянето на прекомерни тежести върху икономически по-слабата страна. Заключение за
несъразмерност на дължимото обезщетение, договорено като неустойка, със загубите на
търговеца, следва да бъде изведено по правилата на житейската логика. Видно е, че
процесните договори и допълнителното споразумение са със срок на действие 24 месеца до
07.02.2021 г. и до 07.11.2021 г. Неизпълнението на абоната започва считано от 10.06.2020 г.
/вещото лице е посочило в заключението, че това е последната дата, на която ответникът е
направил плащане/. Вследствие на това търговецът е прекратил предсрочно процесните
абонамент. Съпоставката на горните периоди посочва, че търговецът ще се лиши от
съответните месечни абонаментни такси, за които е бил готов да предостави мобилни услуги
за период от приблизително една година. Именно така уговорената сума за неустойка цЕ.
постигане на основните функции на неустойката - превантивна - да стимулира страната да
изпълни задължението си, обезпечителна - да осигури точното изпълнение на договора и
обезщетителна - да компенсира вредите, възникващи за кредитора от неизпълнението на
договора. При положение, че на търговеца не са заплатени месечните абонаментни такси за
период от около една година и повече по втория договор и доколкото неговото
първоначално очакване е да получи 24 такива (колкото месеца е срокът на договора), то
заплащането на обезщетение в размер на 3-месечни абонаментни такси не може да бъде
прекомерно и необосновано високо. На следващо място, видно от раздел 2, т. 1 от
Допълнителното споразумение е, че процесното устройство HUAWEI Y5 2018 Dual Black е
предоставено на абоната на обща лизингова цена с абонаментния план в размер на 64.56 лв.,
докато стандартната цена на устройството е 329.90 лв., т. е. търговецът е направил отстъпка
на абоната в размер на 265.34 лв. Устройството TABLET LENOVO Yoga 3 10 G X50M,
видно от договора за лизинг е предоставено на абоната на обща лизингова цена с
абонаментния план в размер на 95.76 лева, докато стандартната цена на устройството е
489.90 лева, т.е. търговецът е направил отстъпка на абоната в размер на 394.14 лева.
Отстъпките от стандартните цени на устройствата са направени на абоната само и доколкото
последният е сключил абонаменти за 24 месеца. При положение, че абонатът е преустановил
заплащането на дължимите от него суми, не е обосновано същият да се ползва от
преференциалните условия за лоялни клиенти за закупуване на устройства на специални, по-
ниски цени.
Неустойката е индивидуално договорена в договорите за лизинг и сключените
допълнителни споразумения към договорите, като ясно е посочен начина на формирането й
- същата представлява трикратния размер на месечната такса. Отделно в договорите и
допълнителните споразумения изрично е уговорена следната клауза: „(б) в случаите, в които
13
е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в договора или по
предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, потребителят дължи и такава част
от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент), съгласно
действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената от него при
предоставянето му (в брой или обща лизингова цена по договора за лизинг), съответстваща
на оставащия срок на договора.“ Така определена, неустойката не противоречи на добрите
нрави, нито поставя потребителя в неравноправно положение. Същата служи като
обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват.
С оглед на гореизложеното, съдът намира, че ответникът дължи претендираните от
ищеца суми, поради което предявените искове следва да бъдат уважени.
В случая основателна се явява и претенцията за присъждане на направените
разноски.
Съобразявайки т. 12 на ТР № 4/2013 на ОС ГТК на ВКС и изхода на делото
ответникът следва да понесе отговорността за разноските, както в исковото, така и в
заповедното производство.
В тази връзка ответната страна следва да заплати на ищеца направените разноски по
настоящето производството, в общ размер от 325.00 лева /25.00 лева за внесена държавна
такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и 120.00 лева възнаграждение за вещо лице/.
Ответникът следва да заплати направените в заповедното производство разноски в общ
размер на 205.00 лева /25.00 лева - за държавна такса и 180.00 лева - адвокатско
възнаграждение/.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на П. Н. Т. с ЕГН **********, с
адрес: гр. ******, обл. ******, ж.к. *********, че „Йеттел България” ЕАД /с предишно
наименование „Теленор България“ ЕАД/, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ж.к. „Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6 има вземане спрямо
П. Н. Т. с ЕГН **********, с адрес: гр. ******, обл. ******, ж.к. ********* за следните
суми:
Сумата от 37.48 лева, представляваща дължими и незаплатени месечни
абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №
**********/15.06.2020 г. за периода от 15.05.2020 г. до 14.06.2020 г., ведно със законната
лихва за забава, считано от – 25.07.2022 г. датата на подаване на заявлението по реда на чл.
410 ГПК до окончателното плащане на сумата.
Сумата от 75.99 лева, представляваща незаплатени лизингови вноски, от които:
59.85 лева по Договор за лизинг от дата 07.11.2019 г. за мобилно устройство TABLET
LENOVO Yoga 3 10 4G Х50М, дължими за периода от месец 08/2020г. до месец 10/2021 г. и
14
допълнителната сума в размер на 3.99 лв.
16.14 лева по Договор за лизинг от дата 07.02.2019 г. за мобилно устройство
HUAWEI Y5 2018 Dual Black, дължими за периода от месец 08/2020г. до месец 01/2021г. и
допълнителната сума в размер на 2.69 лв.,
ведно със законната лихва за забава, считано от датата на подаване на заявлението по
реда на чл. 41 ГПК до окончателното плащане на сумата
Сумата от 480.57 лева, представляваща неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент, от които:
318.44 лева - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.11.2019 г. за мобилен номер +359*********,
162.13 лева - неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата
07.02.2019 г. за мобилен номер +359*********.
ОСЪЖДА П. Н. Т. с ЕГН **********, с адрес: гр. ******, обл. ******, ж.к.
********* да заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор
България“ ЕАД/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
„Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, направени разноски в заповедното производство
по ч.гр.д № 1582/2022 г. по описа на Районен съд - Видин в общ размер на 205.00 лева
/25.00 лева за държавна такса и 180.00 лева за адвокатско възнаграждение/.
ОСЪЖДА П. Н. Т. с ЕГН **********, с адрес: гр. ******, обл. ******, ж.к.
********* да заплати на „Йеттел България” ЕАД /с предишно наименование „Теленор
България“ ЕАД/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.
„Младост 4“, Бизнес парк София, сграда 6, сумата в общ размер от 325.00 лева /25.00 лева за
внесена държавна такса, 180.00 лева адвокатско възнаграждение и 120.00 лева
възнаграждение за вещо лице/- направени разноски в исковото производство.
Решението може да бъде обжалвано пред Окръжен съд - Видин в двуседмичен срок
от връчването му на страните, като след влизането му в сила да се приложи препис по ч.гр.д.
№ 1582/2022 г. по описа на Районен съд - Видин.


Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
15