Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 284 Година
2021, 10.02. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 13.01.2021 година
в публичното заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при участието на
прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 2681 по описа за 2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от „ВП Брандс
Интернешънъл“АД със седалище в гр.Пловдив срещу решение №260000 от
01.09.2020г., постановено по АНД №93/2020г. по описа на Районен Съд –
Асеновград, ІV-ти н. състав,
с което е потвърдено издаденото от Директор РИОСВ–Пловдив с адрес гр.Пловдив,
бул.”Марица”№122 наказателно постановление/НП/ №С-И-72 от 13.11. 2019г., с
което на АД-то е наложено на основание чл.69 ал.1 от Закона за опазване на
околната среда/ЗООС/ административно наказание “Текуща санкция”, считано от
04.10.2019г. до преустановяване на замърсяването и констатиране на нови
стойности в размер на 13 430,85 лева за замърсяване на околната среда,
както и неспазване не емисионните норми на показателите: въглероден оксид и
прах, определени в комплексното разрешително на търговеца за изпускащо
устройство №3 в обект на дружеството в село Катуница, обл.Пловдив.
Жалбоподателят счита, че постановеното решение от
състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие на
касационни основания – неправилно прилагане на материалния закон и нарушения
на съществени процесуални правила, моли същото да бъде отменено, като вместо
това се постанови отмяна на издаденото НП. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Ответникът по тази касационна жалба – РИОСВ –
Пловдив счита жалбата за неоснователна и настоява за отхвърлянето и.
Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва стано-вище за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни осно-вания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
законосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния Съд е приел, че от
една страна по несъмнен начин и с безспорни доказателства се установява
извършване от страна на дружеството на вмененото му нарушение на ЗООС, а от
друга, че не са налице съществени нарушения на процесуалните правила,
осъществени в хода на развитие на административно – наказателното
производство.
Този решаващ извод настоящият състав намира за
неправилен.
Основното оплакване в касационната жалба касае
правилното прилагане на материалния закон – ЗООС и Наредбата за вида, размера и реда за
налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения/наричана по-надолу само Наредбата/ досежно факта, че според
търговеца, същият е преустановил нарушението още преди издаване на НП, поради
което незаконосъобразно му е наложена „текуща санкция“, вместо „еднократна“.
Настоящият състав намира, че първостепенният съд при
иначе правилно установена фактическа обстановка, е извел неправилни изводи по
приложението на ЗООС и Наредбата.
В случая безспорно от проведени измервания на
04.10.2019г. в обект на търговеца в село Катуница – завод за производство на
етилов алкохол и съобразно констатациите на акредитирана лаборатория на
Изпълнителната агенция по околната среда, закрепени с Протокол от изпитване от
23.10.2019г., е установено, че изпускащо устройство №3 на територията на завода
изхвърля в атмосферата пара, чието съдържание на въглероден оксид и на прах надхвърля
нормите, установени в издаденото на дружеството комплексно разрешително.
Именно в тази връзка на 05.11.2019г. длъжностно лице от
състава на РИОСВ – Пловдив е съставило и Констативен Протокол по чл.8 ал.1 от
Наредбата, с което е установил замърсяването на околната среда.
На 08.11.2019г. в Инспекцията е входирано заявление от
АД-то, като с него са представени: доклад за резултати от извършени собствени
периодични измервания(СПИ) за вреди вещества на същото изпускащо устройство, направени
на дата 25.10.2019г., ведно с Протокол от същата дата от акредитирана
лаборатория към „Пехливанов инженеринг“ООД гр.София и Протокол за изпитване от
31.10.2019г., с което с установява, че вече липсва превишение на показателите,
касаещи чистотата на атмосферния въздух от дейността на устройството(най-вече за прах и въглероден оксид).
Въпреки тези доказателства на дата 11.11.2019г. до наказващия орган е
отправено Предложение по чл.69а ал.1,т.4 ЗООС за налагане на текуща санкция за
двете нарушения, изчислена съобразно формулата, посочена в Наредбата. В това
предложение не са дори споменати представените преди това документи от
наказваното лице.
Именно на основата на Предложението на 13.11.2019г.,
Директорът на РИОСВ – Пловдив е издал и оспореното НП, с което изцяло възприел
фактическата обстановка и наложил предложената му „текуща санкция“ в размер
на общо 13 430,85 лева.
Едва последващо – на дата 18.11.2019г. бил съставен от
длъжностни лица на учреждението – ответник, Констативен Протокол по чл.69б ал.4
ЗООС, с който е прието, че е налице прекратяване на замърсяването на
околната среда над допустимите норми,
установено въз основа на извършени СПИ,
за което не е необходима проверка по чл.69 ал.1, т.1 ЗООС.
В тази връзка настоящият състав на касационната инстанция не споделя
изводите на първостепенния съд, досежно значението и времето на извършване и
представяне на доказателствата от дружеството по административнонаказателната
преписка.
Доколкото нарушението е безспорно установено, то при подхождане към
преценка каква по вид санкция следва да се наложи, съществен момент е
преценката дали се касае за хипотези, посочени в чл.3 ал.2 от Наредбата, или
извън тях, поради което приложима ще е ал.3. В посоченото правило на чл.3 ал.2
от Наредбата ясно и изчерпателно са изброени хипотезите, при които следва да
се налагат еднократни санкции, а именно: при
допуснато аварийно замърсяване; при
замърсяване на околната среда за определен период от време в работни часове и по данни от извършени собствени
непрекъснати измервания (СНИ) - при изпускане в
атмосферния въздух на отпадъчни газове, съдържащи вредни вещества (замърсители)
над нормите за допустими емисии или емисионните норми, определени в
комплексните разрешителни.
Именно с подаденото на 08.11.2019г. заявление и
представените с него доказателства от страна на дружеството е поискано или да
не се издава НП за налагане на „текуща санкция“, тъй като замърсяването е
преустановено и се наложи санкция в законоустановения минимум, или въобще да се
прекрати административно – наказателното производство.
В изготвеното три дена по-късно Предложение по чл.12 от
Наредбата обаче това заявление и представените с него доказателства не са
посочени.
Същите не са обсъдени заедно с останалите доказателства и
в НП от наказващия орган. По този начин същият, с игнориране на релевантни за
спора факти, е допуснал неправилно приложение на материалния закон.
Това е така, защото чрез представените от дружеството
доказателства безспорно се установява, че преди датата на издаване на НП –
13.11.2019г. замърсяването е преустановено, т.е. ясен е началният(04.10.2019г.) и
крайният (до 24.10.2019г. включително) моменти на допуснатото замърсяване. И това е установено
и закрепено в издадения, но едва на 18.11.2019г. Констативен Протокол от
самата Инспекция. По какви причини е забавено издаване на Протокола с 10 дни,
през което време междувременно е издадено НП, е без съществено значение, но
обективният факт на преустановяване на нарушението има една важна последица –
налице е била хипотезата за налагане на еднократна санкция по чл.3 ал.2,т.2 от
Наредбата, тъй като е налице замърсяване на околната
среда за определен период от време в работни часове(21 дни
по 24 часа или за общо 504 часа). Наказващият орган е следвало да отчете настъпилите междувременно
релевантни за определяне на санкцията факти, доведени му до знание, въпреки че
в предложението те са били „изпуснати“, но са били налични в преписката и
същият е бил длъжен да ги обсъди, респ. е могъл да не се съобрази в частта по
предложената за налагане санкция по вид, а очевидно и по размер.
Не може да се сподели тезата на районния съдия, че видите
ли тези обстоятелства тепърва, но по-същественото последващо, ще бъдат преценявани
от наказващия орган в процедурата по чл.69а във вр. с чл.69б ЗООС. Това е така,
защото последната законова новела изисква преустановяване на нарушението от
„санкционирано лице“, т.е. винаги тук се касае се прекратяване на замърсяването
станало след като и издадено НП, т.е. след налагане на санкция, а в случая това не е така, тъй като безспорно
на 25.10.2019г. са извършени нови СПИ от субекта, резултатите са излезли от
акредитирана лаборатория на 31.10.2019г., доведени са до знание на РИОСВ – Пловдив
на 08.11. 2019г., т.е. дори преди самото Предложение, респ. и преди издаване на
НП.
С оглед на изложеното назаконосъобразно на търговеца е
наложена „текуща санкция“, вместо „еднократна“, което по абсолютен начин
обосновава и извод – за незаконосъобразност на издаденото НП.
Като е пропуснал да констатира това, РС сам е допуснал
неправилно приложение на материалния закон, което е основание да се приеме, че е налице касационното основание по чл.348 ал.1, т.1 НПК, поради което
атакуваното решение на Районния Съд следва да се отмени и вместо него се постанови
друго, с което се отмени наказателното постановление.
По разноските.
С оглед изхода от спора на касационния
жалбоподател се дължат разноски за осъществената защита от юрисконсулт за две съдебни
инстанции. На основание чл.63 ал.5 ЗАНН(в приложимата и редакция) във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и във връзка с чл.27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ на същия следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на общо 200 лева.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ съдебно решение №260000 от 01.09.2020г., постановено по АНД №93/2020г. по описа на Районен
Съд – Асеновград, ІV-ти н. състав, с което е потвърдено издаденото от Директор РИОСВ – Пловдив с адрес гр.Пловдив,
бул.”Марица”№122 наказателно постановление/НП/ №С-И-72 от 13.11.2019г., с
което на „ВП Брандс Интернешънъл“АД със седалище в гр.Пловдив е наложено на
основание чл.69 ал.1 от Закона за опазване на околната среда/ЗООС/ административно
наказание “Текуща санкция”, считано от 04.10.2019г. до преустановяване на
замърсяването и констатиране на нови стойности в размер на 13 430, 85
лева за замърсяване на околната среда, както и неспазване не емисионните норми
на показателите – въглероден оксид и прах, определени в комплексното
разрешително на търговеца за изпускащо устройство №3 в обект на дружеството в
село Катуница, обл.Пловдив, КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА :
ОТМЕНЯ наказателно постановление/НП/ №С-И-72 от
13.11.2019г., с което на „ВП Брандс Интернешънъл“АД със седалище в гр.Пловдив
е наложено на основание чл.69 ал.1 от Закона за опазване на околната
среда/ЗООС/ административно наказание “Текуща санкция” считано от
04.10.2019г. до преустановяване на замърсяването и констатиране на нови
стойности в размер на 13 430, 85 лева за замърсяване на околната среда,
както и неспазване не емисионните норми на показателите – въглероден оксид и
прах, определени в комплексното разрешително на търговеца за изпускащо устройство
№3 в обект на дружеството в село Катуница, обл.Пловдив, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА РИОСВ – Пловдив да заплати на
„ВП Брандс Интернешънъл“АД със седалище в гр.Пловдив сумата от общо
200/двеста/ лева разноски за осъществената защита от юрисконсулт за двете
съдебни инстанции.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.