Решение по дело №3411/2023 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1109
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Пламена Николова Събева
Дело: 20232120203411
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1109
гр. Бургас, 09.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XXI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:ПЛАМЕНА Н. СЪБЕВА
при участието на секретаря КАЛИНА К. СЪБЕВА
като разгледа докладваното от ПЛАМЕНА Н. СЪБЕВА Административно
наказателно дело № 20232120203411 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д-63д ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от инж. Г. Й. Т. с ЕГН **********, срещу
Наказателно постановление № 11-01-122/12.07.2023 г., издадено от Директора на Агенцията
за държавна финансова инспекция в гр. София, за нарушение на чл. 182, ал.1, т.1 от Закона
за обществените поръчки (ЗОП), вр. с чл. 18, ал.1, т.13 от ЗОП на основание чл. 250 от ЗОП
му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10 000 (десет хиляди) лева.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като се счита, че
е незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния и процесуалния закон.
Излагат се основанията, поради които е прието, че в случая се касае за неотложност и
невъзможност за възлагане на поръчката чрез публично състезание при спазване на
сроковете, предвидени в ЗОП. В условията на евентуалност се счита, че нарушението
представлява маловажен случай.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Представлява се от адв. П., надлежно упълномощена, която моли за отмяна на атакуваното
НП.
Административнонаказващият орган-Директор на Агенция за държавна финансова
инспекция в гр. София, редовно уведомен, се представлява от юк. К., който оспорва жалбата
и моли за потвърждаване на НП като законосъобразно.
Жалбата е депозирана в рамките на срока за обжалване по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН,
подадена е от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
1
същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Със заповеди №ФК-10-987/28.11.2022г. и №ФК-10-22/06.01.2023г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция е възложил извършването на финансова
инспекция на ,,Водоснабдяване и канализация“ ЕАД гр. В., на основание чл. 10, ал.1, т.3 и
чл. 5, ал.2 от ЗДФИ във връзка с утвърден годишен план за 2022 година.
Видно от представена справка за отговорните длъжностни лица с изх. № К-3345-
2/01.12.2022 г., (л. 23 по делото) за проверявания период и към момента на извършване на
финансовата инспекция, дружеството се е представлявало от инж. Г. Й. Т. - изпълнителен
директор.
В съответствие с регистрацията в търговския регистър, Дружеството извършвало
сделки по водоснабдяване и канализация, напояване, хидроенергетика, отводняване,
изграждане, поддържане и използване на водостопански системи или отделни
водохранилища, рибни стопанства и други, проучване и проектиране в сферата на
водоснабдяването и канализацията, експлоатация на язовири и др.
Изпълнителният директор на „Водоснабдяване и канализация” ЕАД, гр. В. бил
секторен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1, във връзка с § 2
т. 42 от ДР на Закона за обществените поръчки (ЗОП, в сила от 15.04.2016 г. обн. ДВ. бр. 13
от 16 Февруари 2016г.). За инспектирания период възложителят не е делегирал
правомощията си на друго длъжностно лице, което да организира и/или да възлага
обществени поръчки по реда чл. 7, ал. 1 от ЗОП.
С Решение с изх. № ОП-6-1 от 05.02.2021 г. на Г. Т. - изпълнителен директор на „ВиК“
ЕАД, гр. В., на основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, е открил процедура за възлагане на
обществена поръчка за услуги, чрез пряко договаряне, с предмет: „Строителен надзор за
изпълнението на обектите по проект „Направа на резервно водоснабдяване на северната
част на Област Б.“. Основният CPV код от общия терминологичен речник на услугите е
71520000 - „Строителен надзор“. Прогнозната стойност на поръчката била 669 200 лева без
ДДС, а продължителността й 24 месеца.
Дружеството ,,ВиК“ ЕАД имало регистрация, като възложител в Агенция по
обществени поръчки с идентификационен номер № 00571, то решението за откриване на
процедурата било изпратено за публикуване в РОП по електронен път на 05.02.2021 г. и е
публикувано в платформата по чл. 39а от ЗОП на същата дата със системен № F86159.
Уникалният номер на процедурата в РОП е 00571-2021-0005.
За да обоснове приложението на процедура на пряко договаряне по реда чл. 182, ал.1,
т.1 от ЗОП, възложителят на поръчката- дружеството, мотивирал избора си, като посочил, че
през 2019 г. и 2020 г. притокът на вода в яз. „К.“ бил съответно около 76млн. m3 и 51 млн.
m3, при обичаен приток за година от 186 млн. m3, което при годишно потребление на вода
за обл. Б. от приблизително 40 млн. m3; за обл. В. — 36 млн. m3; за технологични нужди на
пречиствателната станция - 6 млн. m3 и загуби от язовирното езеро — 13 млн. m3, или общо
годишно потребление от около 95 млн. m3, довело до драстично спадане на завирения обем
2
в язовира, който в началото на м. Декември 2020 г. достигнал 106 млн. m3. Предвид
опасността от навлизане в санитарния минимум на язовира (който е 76 млн. m3) и
въвеждането на режимно водоснабдяване за селищата и курортите, разположени в северната
част на Бургаска област, включително и гр. Б., „ВиК“ ЕАД, гр. В. през м. март 2020 г.
сигнализирал МОСВ да бъдат предприети съответните действия, като едно от
предложенията е било в режимните месечни графици лимитът на „Водоснабдяване и
канализация“ ООД, гр. В. да бъде намален с цел акумулиране на допълнителни водни
количества в яз. „К. “, тъй като гр. Б. не разполагал с резервни водоизточници. Видно от
Графика за използване на водите на комплексните и значими язовири през м. Януари 2021
г., издаден от МОСВ на основание чл. 53, вр. чл. 151, ал. 2, т. 2, б. „е“ от Закона за водите
(„График“), към 01.02.2020 г. са дадени предписания на „ВиК“ ООД В. и „ВиК“ ЕАД В. за
предприемане на действия за преминаване към алтернативни водоизточници. Алтернативни
водоизточници за питейно- битово водоснабдяване на обл. Б. могат да бъдат язовирите „А. “
и „П.", които обаче не могат да бъдат включени за водоснабдяване, без извършването на
необходимите за целта дейности, сред които: строителномонтажни работи по язовирни
стени, водовземни кули и основни изпускатели; доставка на необходимото оборудване и
привеждане на язовирите в изправно техническо състояние. Освен това, за пречистването на
водите от тези два водоизточника е необходимо изграждане на пречиствателни съоръжения,
а за довеждането на водите им до деривация „К. - Б.“ е нужно проектиране и изграждане на
помпени станции и напорни тръбопроводи с достатъчен дебит. Поради бездействието от
страна на „ВиК“ ООД В. и областния управител на гр. В., като председател на ВиК
асоциацията, подробно описано в графика, се наложило извънредно да се предприемат
действия по изграждането на резервно водоснабдяване на гр. Б., в съкратени, аварийни
срокове. На проведена среща в Областна администрация Б. на 01.12.2020 г. е взето решение
до 20.02.2021 г. „ВиК“ ЕАД В. да предприеме необходимите действия по привеждане на
язовири „А. “ и „П.“ в изправно техническо състояние и включването им за водоснабдяване
на обл. Б., което обуславя неотложното възлагане на поръчката.
С Решение №938/17.12.2020 г. на Министерски съвет на Р. България е отнето от
Министерство на земеделието, храните и горите правото на управление върху имоти —
публична държавна собственост, представляващи язовири „А.“ и „П.“, и същите са
предоставени безвъзмездно за управление на областния управител на обл. В. и са
определени като водоизточници за приоритетно питейно-битово водоснабдяване. Активите
на яз. „А.“ и яз. „П.“ следвало да бъдат предоставени на „ВиК“ ЕАД В. за стопанисване,
поддържане и експлоатация в 30-дневен срок от получаване на Уведомлението за това, ако
дружеството не възрази мотивирано в писмена форма, което позволява привеждане в
действие предписанията на МОСВ за преминаване към алтернативни водоизточници. С
писмо изх. №К-3458-4/15.01.2021 г., изпратено до областния управител на обл. В., в
качеството му на председател на Асоциация по ВиК - В., изпълнителният директор на
„ВиК“ ЕАД В. приема за стопанисване, поддържане и експлоатация язовирите „А. “ и „П.“.
Предвид изложеното е счел, че са налице всички кумулативно предвидени предпоставки по
чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Отбелязано е, че е невъзможно да бъдат спазени сроковете по чл.
3
178, ал.2 и 4 от ЗОП, доколкото това би довело до забавяне изпълнението на предписаните
действия по привеждане на язовири „А. “ и „П.“ в изправно техническо състояние и
включването им за водоснабдяване на обл. Б., както и че обстоятелствата, с които се
обосновава наличието на неотложност, не се дължат на възложителя, предвид датата на
която е уведомен за предоставянето им за стопанисване, поддържане и експлоатация, което
предпоставя провеждането на настоящата обществена поръчка.
Въз основа на така взетото решение по чл. 182, ал.1, т.1 от ЗОП, финансовата инспекция
извършила проверка дали са спазени изискванията на закона и дали са налице обстоятелства
по прилагането на процедурата от възложителя за пряко договаряне.
След като взели предвид посочените мотиви в решението, контролните органи
установили следното: на първо място, че с Решение № 938/17.12.2020 г. Министерски съвет
е отнел от Министерство на земеделието, храните и горите правото на управление върху
имоти - публична държавна собственост, представляващи язовир „А.“ и язовир „П.“ и
предоставил имотите за безвъзмездно управление на областния управител на област В., като
предаването и приемането на имотите трябвало да се организира от страните в едномесечен
срок с протокол. Изпратено било уведомление на 31.12.2020г., с което областният управител
на област В. е информирал изпълнителния директор на „ВиК“ ЕАД, гр. В., въз основа на
посоченото по-горе решение на МС, за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК
оператора „ВиК“ ЕАД, гр. В., ще бъдат предоставени поцесните язовири.
С писмо с изх. № К-3485-4/15.01.2021 г., до областния управител на област В.,
председател на Асоциацията по ВиК - Б., изпълнителния директор на „ВиК“ ЕАД, гр. В.,
приел за стопанисване, поддържане и експлоатация язовирите „А.“ и „П.“.
На основание чл. 53, във връзка с чл. 151, ал. 2, т. 2, буква „е“ от Закона за водите,
министърът на околната среда и водите утвърдил График за използване на водите от
комплексните и значими язовири през месец януари 2021 г. (График), в който било
посочено: за язовир „К.“: „ВиК В.“ ООД и „ВиК“ ЕАД В. са уведомени още на 01.02.2020 г.,
че следва да предприемат действия за преминаване към алтернативни водоизточници, тъй
като при предвиденото намалено потребление и при липса на приток към язовира, вода за
питейно водоснабдяване в язовира ще има до месец май 2021 г. Това е задължение на ВиК
В. ООД и ВиК ЕАД В. и на областните управители на В. и В., които са председатели на
съответната ВиК асоциация. ВиК В. ООД и областния управител на В., като председател на
ВиК асоциацията, в продължение на 11 месеца не са предприели действия за осигуряване на
допълнителни водни количества от Девненските извори. „На проведена среща в областна
администрация Б. на 01.12.2020 г. е взето решение до 20.02.2021 г. ВиК ЕАД В. да изгради
необходимите съоръжения от яз. П. с цел осигуряване на вода за питейно-битово
водоснабдяване и акумулиране на водни обеми в яз. К.. Било е дадено указание да се
възстанови старият водопровод от яз. А. до Деривация К., вкл. Помпената станция. Също
така да се подготви водовземната кула на яз. К. за разполагане не салове и помпи, за
ползване на вода от мъртвия обем на язовира, в случай на криза.“
4
За двата язовира в графика е посочено: За язовир „П.“: „На проведена среща в областна
администрация Б. на 01.12.2020г. е взето решение до 20.02.2021 г. ВиК ЕАД В. да изгради
необходимите съоръжения от яз. П. с цел осигуряване на вода за питейно-битово
водоснабдяване и акумулиране на водни обеми в яз. К.. За язовир „А.“: В режим на
неотложност ВиК ЕАД В. следва да предприеме необходимите действия и да отремонтира
водовземните кули, основни изпускатели и всички останали значими съоръжения на яз. П. и
яз. А., за привеждане в готовност с цел акумулиране на водни обеми през настоящия зимен
сезон, който посредством пречиствателни станции, помпени станции и довеждащи
тръбопроводи да се подадат към деривация К.. “
От графика става ясно, че поради действия и бездействия, при и по повод изпълнение
на служебните задължения „ВиК В.“ ООД и областния управител, се е наложило извънредно
да се предприемат действия по изграждането на резервно водоснабдяване на гр. Б., в
съкратени, аварийни срокове, на стойност в размер на приблизително 60,0 млн. лв.
След като обявил Решението за откриване на процедура по възлагане на обществена
поръчка на 17.02.2021 г., от „ВиК“ ЕАД, гр. В., в резултат на проведената процедура „пряко
договаряне“ е бил сключен договор № ЗОП-20/17.02.2021 г. с „П.” ЕООД, гр. В. с прогнозна
стойност 669 200 лв. без ДДС (803 040 лв. с ДДС). Предметът на договора бил същият
посочен в раздел IV.4 по решението за възлагане на обществената поръчка, като са посочени
какви ремонтни действия следва да бъдат извършени на двата язовира ,,А.“ и ,, П.“.
На 17.03.2021 г. Агенцията по обществени поръчки изпратила становище на ,,ВиК“
ЕАД, в което били направени изводи, че поради липсата на доказателства, остават
необосновани твърденията на възложителя за необходимостта от неотложно възлагане на
конкретните услуги по строителен надзор, също така е и спорно, че разглежданото
договаряне ще постигне целения резултат за осигуряване на вода за питейно- битово
водоснабдяване от двата язовира още в началото на 2021 г.
Строителните площадки, които се приемат за начало на строителството за двата обекта,
са открити съответно на 23.03.2021 г. за яз. „А.“ и на 18.03.2021 г. за яз. „П.“, тоест в
минимален срок след възлагане на спешните ремонти, като те са съставени от строителния
надзор.
На база констатациите от проверката контролният орган - финансовата инспекция е
приела, че не са налице "изключителни обстоятелства" съгласно § 2, т. 17 ДР на ЗОП и не е
налице неотложност и невъзможност да бъде реализирана услугата чрез конкурентна
процедура, включително и при хипотезите на съкратени срокове, предвидени в ЗОП.
Актосъставителят съставил АУАН с №11-01-122/23.01.2023г., като квалифицирал
нарушението по чл. 182, ал.1, т.1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), вр. с чл. 18,
ал.1, т.13 от ЗОП. Препис от акта бил връчен лично на жалбоподателя, който вписал, че ще
представи възражения по акта. В срока по чл. 44, ал.1 от ЗАНН възражения по акта били
депозирани.
Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към
5
издаване на НП, като също счел фактическите констатации за безспорно установени,
обсъдил направените възражения по акта, като на 12.07.2023 г. издал обжалваното
постановление, с което за нарушение на чл. 182, ал.1, т.1 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП), вр. с чл. 18, ал.1, т.13 от ЗОП на основание чл. 250 от ЗОП наложил на
жалбоподателя административно наказание „глоба” в размер на 10 000 (десет хиляди лв.)
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Съдът констатира, че съставеният АУАН и издаденото въз основа на него НП изхождат
от съответните длъжностни лица, в пределите на тяхната материална и териториална
компетентност по смисъла на чл. 261, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП.
Въз основа на извършената служебна проверка съдът счита, че при съставяне на АУАН
и при издаване на атакуваното НП е спазена изискуемата писмена форма и реквизити.
Относно възражението, че от обстоятелствената част на АУАН и НП не може
жалбоподателят да разбере на коя дата е извършил нарушението, настоящият състав намира
същото за неоснователно, тъй като ясно в двата акта е посочена дата, на която се приема, че
е извършено нарушението, а именно 05.02.2021 г. (Датата на обявяване на решението за
възлагане на обществена поръчка). Спазени са и давностните срокове, визирани в
разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, както и специалната разпоредба на чл. 261, ал.1 от ЗОП.
Извършеното нарушение е установено на 05.02.2021г., във връзка с Решение с изх. № ОП-6-
1 от 05.02.2021, с което е открита процедура за възлагане на обществена поръчка.
Финансовата инспекция е възложила проверка на дружеството на дата 28.11.2022 г., от
която дата на органите на инспекцията е следвало да установят дали дружеството е
извършило нарушение. В случая нарушителят е бил открит в хода на извършената
финансова инспекция, като актът за извършеното нарушение е издаден на 23.01.2023г., два
месеца след започване на проверката, поради което съдът приема, че сроковете по чл. 261,
ал.1 от ЗОП са спазени.
По делото няма спор, че „Водоснабдяване и канализация” В. („ВиК” ЕАД) попада в
обхвата на държавната финансова инспекция, като търговско дружество, в чийто капитал
участва с блокираща квота търговско дружество, с блокираща квота държавно участие в
капитала по смисъла на чл. 4, т. 4 от ЗДФИ, както и че жалбоподателят е изпълнителен
директор на „ВиК” ЕАД, и е публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на
чл. 5, ал. 4, т. 1, във връзка с § 2 т. 42 от ДР на Закона за обществените поръчки. За
инспектирания период изпълнителният директор не е делегирал правомощията си на друго
длъжностно лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки по реда чл. 7,
ал. 1 от ЗОП.
6
В настоящия случай основният спорен момент е да се установи дали са били налице
условията на чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки, за да се проведе
процедура по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП по вид "пряко договаряне" за възлагане на
обществената поръчка с предмет: Строителен надзор за изпълнението на обектите по проект
„Направа на резервно водоснабдяване на северната част на Област Б.“.
Видно от събраните по делото писмени доказателства и гласни такива, по безспорен
начин се установи, че Решение с изх. № ОП-6-1/05.02.2021 г. на инж. Г. Т. - изпълнителен
директор на „ВиК“ ЕАД, гр. В., на основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, е открил процедура
за възлагане на обществена поръчка за услуги, чрез пряко договаряне с предмет Строителен
надзор по смисъла на чл. 168 от Закона за устройство на територията за изпълнението на 15
обекта по проект „Направа на резервно водоснабдяване на северната част на Област В.“, на
територията на яз. А. и яз. П.. Определен бил и срокът за изпълнение на поръчката, който за
различните обекти имал различен начален етап.
Процедурата по възлагане на стопанисване, поддържане и експлоатация на процесните
язовири „А.“ и „П.“ е била съпътствана с вземане на решение на МС за отнемане на тази
публична държавна собственост от Министерство на земеделието, храните и горите и
предоставянето им за безвъзмездно управление на областния управител на област В.. В
резултат на така взетото решение бил уведомен и изпълнителният директор на „ВиК“ В., за
възможността да приеме за стопанисване посочените язовири, който така и направил и на
15.01.2021г. ги е приел.
На 01.12.2020 г., била проведена среща в областна администрация Б., на която било
взето решение до 20.02.2021 г., „ВиК“ ЕАД В. да изгради необходимите съоръжения и да
приведе язовирите в изправно техническо състояние. Видно обаче, за изпълнителния
директор на ВиК това задължение е възниквало от момента в който е приел за стопанисване
язовирите, а именно от 15.01.2021 г. Въз основа на този кратък срок, изпълнителният
директор мотивирал решението си за възлагане на процедурата по пряко договаряне.
Въпреки, че с утвърдения График за използване на водите от комплексните и значими
язовири през януари 2021 на МОСВ, е било отбелязано, че още на 01.02.2020 г., за язовир
„К.“: „ВиК В. ООД и ВиК ЕАД В. са били уведомени да предприемат действия за
преминаване към алтернативни водоизточници, тъй като при предвиденото намалено
потребление и при липса на приток към язовира, вода за питейно водоснабдяване в язовира
ще има до месец май 2021 г. Предвид това задължение в продължение на 11 месеца не били
предприети действия за осигуряване на допълнителни водни количества от Девненските
извори.
Гореизложеното води до извод, че след като на 15.01.2021 г. изпълнителният директор
на ,,ВиК“ ЕАД В. е приел за стопанисване процесните язовири, е имал срок до 20.02.2021 г.,
да ги преведе в изправно техническо състояние, което действително и технически не би
могло да бъде сторено. Настоящият състав е на мнение, че неоснователно този срок е
посочен в мотивите на решението по възлагане на обществена поръчка като аргумент за
неотложно възлагане.
7
Видно от текста на нормата на чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, същата е приложима само при
кумулативното наличие на следните положителни предпоставки: 1. възникнала
необходимост от неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства; 2.
последиците да не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 и,
ал. 3 от ЗОП. Прилагането на процедурата е ограничено и с предвидената отрицателна
предпоставка - обстоятелствата, с които се обосновава неотложност, не трябва да се дължат
на поведение на възложителя. За прилагането на процедурата пряко договаряне, следва да е
налице необходимост от действия на възложителя, които изискват неотложност поради
изключителни обстоятелства и не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за
провеждане на състезателни по вид процедури за възлагане на обществени поръчки.
Процедурата е извънреден вид, който е допустим само по изключение и наличие на изрично
предвидените предпоставки по чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Предвид цитираните разпоредби и
с оглед приобщения доказателствен материал, правилно АНО е приел, че в случая не са
налице "изключителни обстоятелства", които да обосноват провеждането на процедура на
пряко договаряне по реда на чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Тоест съдът приема, че по делото не
се събраха доказателства които обуславят неотложност и налагат да се премине към "пряко
договаряне".
От друга стана в § 2, т. 17 от ДР на ЗОП е дадена легалната дефиниция на понятието
"Изключителни обстоятелства" и това са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за
възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които
увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на
опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за
националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да
нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Тези
изключителни обстоятелства са обособени в три отделни хипотези. Общото и за трите е, че
изключителните обстоятелства трябва да са предизвикани от непредвидими за възложителя
събития. Самият характер на тези събития е обособен в три различни групи: първата са
природно бедствие, авария или катастрофа; втората са други събития, които увреждат,
непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за
живота или здравето на хората и т. н.; третата са други събития, които могат съществено да
затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на
възложителя.
Съобразно анализа на доказателствата, в случая неотложността не е възникнала поради
наличието на някое от изброените по-горе изключителни обстоятелства. Фактът, че с
утвърдения график за използване на водите от комплексите и значимите язовири от 2021 г.,
е отбелязано, че още на 01.02.2020 г., е следвало да бъдат предприети действия за
преминаване към алтернативни водоизточници, които са били язовирите ,,А.“ и ,,П.“, става
ясно, че дълго време е имало бездействие от страна на „ВиК“ ООД В. и „ВиК“ЕАД В., както
и от областните управители, поради което предприемането на действия в рамките на един
месец преди изтичане на срока определен за привеждането им във вид не означава, че са
8
налице изключителни обстоятелства по смисъла на закона, както и невъзможността да бъдат
спазени сроковете по чл. 178, ал.2 и ал.74 от ЗОП и провеждането на процедура по публично
състезание. Също така договорът сключен на 17.02.2021г. между ,,ВиК“ ЕАД-В. и ,,П.“
ЕООД, е само три дни преди края на срока, в който е следвало да бъдат приведени в
изправност язовирите, което от своя страна също води до извода, че технически не е било
възможно да бъде спазен срока до 20.02.2021 г. дори и с процедурата по пряко договаряне.
Следва да се отбележи, че към датата на откриване на разглежданата обществена
поръчка, не са били възложени всички дейности, необходими за привеждането на яз. „П.“ и
яз. „А.“ в изправно техническо състояние. Според съда в случая не е на лице нито едно от
кумулативно предвидените обстоятелства визирани в чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за
обществените поръчки, за да се проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП по вид
"пряко договаряне".
С това свое поведение жалбоподателят виновно е осъществил състава на
административно нарушение по чл. 18, ал. 1, т. 13, вр. чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за
обществените поръчки.
При определяне на санкцията правилно е приложена нормата на чл. 250, ал. 1 от ЗОП,
съгласно която възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 – 10 или т. 13, без
да са налице условията, посочени в закона, се наказва с глоба в размер 5 на сто от
стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв. В случая
наложеното наказание глоба е определено с 5 на сто от стойността на сключения договор с
ДДС в размер на 40 152 лв., поради което законосъобразно е определена от наказващия
орган в размер на 10 000 лева.
Нарушението не представлява маловажен случай по чл. 28 от ЗАНН, с оглед обекта на
защитените обществени отношения. В случая преценката на наказващия орган, направена
по законосъобразност, че спецификата на конкретния случай не позволява деянието да се
квалифицира като "маловажен" случай на административно нарушение, следва да бъде
изцяло споделена, доколкото, въпреки липсата на посочени допълнителни вредни
последици, настоящият случай не разкрива незначителна или значително по – ниска степен
на обществена опасност в сравнение с други случаи на допуснати нарушения по чл. 18, ал.
1, т. 13, вр. чл. 182, ал. 1, т. 1 от Закона за обществените поръчки.
Предвид всичко горепосочено, съдът счита, че законосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя като наложеното наказания е
правилно и законосъобразно индивидуализирано, поради което и атакуваното наказателно
постановление следва да се потвърди.

Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
9
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-122/12.07.2023 г., издадено от
Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр. София, с което на Г. Й. Т. с
ЕГН **********, за нарушение на чл. 182, ал.1, т.1 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП), вр. с чл. 18, ал.1, т.13 от ЗОП на основание чл. 250 от ЗОП му е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 10 000 (десет хиляди лв.)

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Бургас в 14-
дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
10