О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 254
гр. Перник, 27.08.2021г.
Административен
съд – Перник, в закрито заседание на двадесет и седми август през две хиляди
двадесет и първа година в състав:
Съдия:
Михаил Малчев
като разгледа
докладваното от съдия Малчев административно дело № 346 по описа на Административен
съд – Перник за 2021 година, за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството
по делото е образувано въз основа на Писмо изх. № Ж-135/21.07.2021 г. на
Министъра на околната среда и водите, с което е препратена по компетентност на Административен
съд – Перник жалбата на "***" гр. Б. против Решение
№ПО-01-107/22.06.2021 г. на Директора на Басейнова дирекция
"Западнобеломорски район" (БДЗБР) - Б..
Съдът намира
от фактическа и правна страна следното:
Видно от
съдържанието на процесната жалба на "***" ООД е, че със същата се
желае да бъде упражнено право на обжалване на административния акт (Решение
№ПО-01-107/22.06.2021 г.) по административен ред пред Министъра на околната
среда и водите, а не по съдебен пред административен съд. Жалбата явно и
категорично е адресирана до Министъра на околната среда и водите.
Редът и
условията за оспорване на административните актове по административен ред са
регламентирани в Глава шеста на АПК.
Съгласно
изричната норма на чл. 81, ал. 1 от АПК индивидуалните и общите административни
актове могат да бъдат оспорени по административен ред пред непосредствено
по-горестоящия административен орган. По административен ред може да се оспори
и съдържанието на документ (чл. 81, ал. 2). Изключенията от обхвата на оспорването
по административен ред са изрично и изчерпателно посочени в чл. 82 от АПК.
Според цитираната разпоредба не подлежат на оспорване по предвидения в този
кодекс административен ред актовете на органите по чл. 82, т. 1 – т. 5 от АПК,
тези за които в специален закон е предвидено оспорване направо пред съд, както
и актовете на органите, които нямат по-горестоящ административен орган. От
анализа на цитираните разпоредби и по аргумент от противното на чл. 82 от АПК
съдът обосновава извод, че оспорването на индивидуалните и общите
административни актове по административен ред е допустимо във всеки случай,
освен когато специалният закон изрично го изключва или когато няма горестоящ
административен орган.
Този извод се
налага и по аргумент от разпоредбата на чл. 97, ал. 1 от АПК, която определя
правомощията на компетентния да разгледа жалбата горестоящ административен
орган, а именно: да обяви оспорения акт за нищожен, да го отмени изцяло или
отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен, или да отхвърли жалбата или
протеста. За разлика от горестоящия административен орган съдът не е
компетентен да се произнася по целесъобразността на административните актове,
което е основание заинтересованите лица сами да изберат дали да подадат жалбата
първо пред горестоящия административен орган и едва след произнасянето му и в
зависимост от резултата, да сезират съда.
В случая
жалбоподателят е избрал да оспори Решение №ПО-01-107/22.06.2021 г. на Директора
на Басейнова дирекция "Западнобеломорски район" (БДЗБР) - Б. по
административен ред пред Министъра на околната среда и водите, който е
горестоящият административен орган на директора на БДЗБР - Б., съгласно чл. 3, чл. 5, ал. 1, т. 28 и ал. 8 от Правилника за
дейността, организацията на работа и състав на Басейновите дирекции, издаден от
Министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 7/2011 г.). Ето защо следва
да бъде посочено, че правното основание на жалбата е чл. 81 от АПК вр. с чл. 71
от ЗВ, като се претендира неправилност на Решение, като съответно компетентен
да се произнесе по оплакванията е само горестоящият административен орган, но
не и съда.
Следва да бъде
отбелязано, че разпоредбата на чл. 71 от
ЗВ не изключва оспорването по административен ред на актове по чл. 52 от ЗВ, а
определя родовата подсъдност на административните съдилища, както и приложимият
ред за оспорване, а именно този по АПК, включително по Глава шеста. Съгласно
изричната норма на чл. 126 от АПК, съдебните производства започват по искане на
заинтересовано лице или на прокурора, с каквото в настоящия случай съдът не е
сезиран.
При липсата на
сезираща съда жалба срещу определен административен акт, съдържаща конкретно
искане, като задължителен реквизит на жалбата, настоящият решаващ състав
приема, че делото не му е подведомствено и преписката следва да бъде изпратена
на компетентния горестоящ административен орган – Министър на околната среда и
водите, за администраране на произнасянето му по жалбата на "***" ООД
против Решение №ПО-01-107/22.06.2021 г. на Директора на БДЗБР - Б.
Мотивиран и на
основание чл. 130, ал. 4 от АПК, Административен съд – Перник
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 346/2021 г. по описа на
Административен съд - Перник.
ИЗПРАЩА делото
като преписка, на основание чл. 130, ал. 4 от АПК,
на Министъра на околната среда и водите.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7-дневен срок
от уведомяването.
На основание чл. 138 от АПК препис
от настоящото определение да се изпрати на страните.
Административен съдия: