РЕШЕНИЕ
№ 12
гр. гр. Хасково, 21.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Велислава Н. Ангелова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20215640201308 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №7502 от 24.11.2021 година на
Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна
инфраструктура”-гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за
пътищата съответно на осн.чл.53 ал.1 от Закона за пътищата на жалбоподателя Д. Д. Д. ЕГН
********** от с.Т. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 000 лв.
Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателят, поради което го обжалва в срок. Същият го счита за незаконосъобразно и
неправилно. При определяне на глобата АНО не изложил мотиви, защо размерът бил такъв,
а само декларативно посочил, че е в предвид нарушението. Не ставало ясно защо
наказанието било над минималния размер, предвиден в чл.53 ал.1 от ЗПът. Тази норма
предвиждала глоба в размер от 1000 лв.- до 5 000 лв. Превозвания от жалбоподателя товар
не надвишавал значително разрешения – с 3460 кг. Нямало данни това да е повторно
нарушение и не било посочено нито в АУАН, нито в НП. Липсвали данни, обосноваващи
допълнителни отегчаващи вината обстоятелства.
Иска от съда да отмени наказателното постановление. Алтернативно – иска
съда да намали наложената глоба на минимума от 1 000 лв.
Ответникът по жалбата – „Агенция пътна инфраструктура”-гр.София, редовно
уведомени, се явяват и вземат становище за неоснователност на жалбата. Атакуваното НП
било правилно и незаконосъобразно.
1
Следвало да бъде потвърдено.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 26.10.2021г., по път 1-5 км.286 в посока гр.Димитровград към гр.Хасково,
св.Д.З.– инспектор в отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна
инфраструктура”-гр.София и св.А.Г. – изпълнител в отдел „Контрол по републиканската
пътна мрежа” към Агенция „Пътна инфраструктура”-гр.София, извършвали проверки на
преминаващите от там товарни МПС.
Около 10,10 часа, от там преминал жалбоподателя Д. Д. Д., който управлявал
товарен автомобил „*************”, с четири оси – две управляеми, рег.№*************.
Товарният автомобил бил спрян за проверка.
Същият превозвал пясък.
След това било извършено претегляне на товарния автомобил с товара със
специална мобилна електронна везна DFW-KR №118873 и измерване с Ролетка 1308/18 – 5
метрова.
При измерено разстояние между осите от 1,37 м. на двойната задвижваща ос,
сумата от натоварването на ос на МПС била 22,460 кг, при максимално допустимо
натоварване от 19 тона /19 000 кг./
Претоварването било с 3,460 тона /3 460 кг./
Жалбоподателят е нямал и не е могъл да представи разрешително за движение
на извънгабаритно/или тежко пътно превозно средство. Водачът е нямал и не е представил и
квитанция за платени пътни такси за движение на тежко МПС по републиканската мрежа.
При това положение АНО е достигнал до извод, че се извършва движение с
тежко пътно превозно средство, без разрешение, издадено по реда на раздел 4 от Наредба
№11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС и без платена
пътна такса.
Бил е съставен АУАН бл.№0008193/26.10.2021г. в присъствие на нарушителя и
връчен лично. Въз основа на него е било издадено и атакуваното наказателно
постановление.
Тази фактическа обстановка се установява както от разпита на свидетелите,
така и от съдържащите се в административната преписка писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение
на тежки и/или извънгабаритни ППС допустимото максимално натоварване на ос за ППС с
допустими максимални маси по чл.6 ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на
него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за
2
ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за
движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е
за – т.5 - сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa,
когато рaзстоянието между осите е:- буква в - от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t (19 t)
Именно такъв е бил управлявания от жалбоподателя товарен автомобил
„*************”, с четири оси – с двойна задвижваща ос – сумата от натоварването на
двойната задвижваща ос при разстояние между осите от 1,37 м. било 22,460 кг.
Било налице претоварване от 3,46 тона и управляваното МПС от
жалбоподателя било тежко по чл.3 т.2 от Наредбата.
Съгласно §1 т.1 от ДР на Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на
тежки и/или извънгабаритни ППС – „извънгабаритни ППС” по смисъла на наредбата се
наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките по чл.3 от наредбата.
Съгласно чл.3 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ „тежки ППС” са тези,
които имат допустима максимална маса над стойностите по чл.6 от наредбата. Съгласно чл.3
т.2 тежки са и тези ППС, които имат натоварване на ос по-голямо от стойностите по чл.7 –
именно такъв е конкретния случай.
Жалбоподателят се е движел с „тежко ППС” по смисъла на чл.3 т.2 Наредба
№11/2001г., защото натоварването на двойната задвижваща ос при разстояние между осите
от 1,37 м. било 22 460 кг./ при максимално допустими 19 тона/
По-насетне – движението на извънгабаритни товарни автомобили и „тежки”
товарни автомобили по републиканските пътища е принципно възможно. То се осъществява
обаче с разрешително за движение на тежко пътно превозно средство или квитанция за
платена пътна такса.
Съгласно 26 ал.2 т.1 б.”а” от ЗПътищата за дейности от специалното ползване
на пътищата без разрешение се забраняват / специално ползване на пътищата представлява
и движението на извънгабаритни ППС – чл.8 ал.1 от Наредба №11/2001г./ в обхвата на пътя
и ограничителната строителна линия - движението на извънгабаритни и тежки пътни
превозни средства.
Жалбоподателят е правел именно това – движел се е по републикански път, с
тежък товарен автомобил / „тежко ППС” по смисъла на наредбата/ без да има разрешително
за движение на тежко пътно превозно средство или квитанция за платена пътна такса.
Така е нарушил задължението си по чл.26 ал.2 т.1 б.”а” от Закона за пътищата.
Ето защо съдът прие за установено отразеното в АУАН и НП административно
нарушение.
Това нарушение се е извършвало от жалбоподателя за първи път.
3
АНО не е установил и не е отразил нито в АУАН, нито в НП повторност.
Разпоредбата на чл.53 ал.1 от ЗПътищата предвижда, че се наказват с глоба
от 1 000 до 5 000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица,
нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41
или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности - движение на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика
или администрацията, управляваща пътя.
Именно такъв е конкретния случай.
На жалбоподателя е наложено наказание в размер на 2 000 лв.
Доводите в жалбата в тази насока са частично основателни. Не става ясно защо
и на базата на какви допълнителни отегчаващи вината обстоятелства АНО е определил
размера на глобата над минимума и под средата. При липса на данни за баланс на
смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, наказанието не се определя на средата, а
към минималния размер. Ето защо на базата на конкретните доказателства по делото –
нарушението е извършено за пръв път, претоварването е с 3,46 тона съдът счита, че глобата
следва да се обсъди при превес на смекчаващите вината обстоятелства и да се определи
близо над минимума – а именно – глоба в размер на 1 500 лв.
Ето защо съдът намира, че НП следва да се измени, като се намали наложената
глоба от 2 000 лв. - на 1 500 лв.
Предвид изложеното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №7502 от 24.11.2021 година на
Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна
инфраструктура”-гр.София, с което за нарушение на чл.26 ал.2 т.1 б.“а“ от Закона за
пътищата съответно на осн.чл.53 ал.1 от Закона за пътищата на жалбоподателя Д. Д. Д. ЕГН
********** от с.Т. е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 000 лв.,
като НАМАЛЯВА наложената глоба от 2 000 лв. – на 1 500 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
гр.Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия при Районен съд - Хасково: /п/ не се чете
4
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.
5