Решение по дело №296/2019 на Районен съд - Провадия

Номер на акта: 14
Дата: 13 февруари 2020 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Катя Ганева Савова
Дело: 20193130200296
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ ……./ 13.02.2020 г., град Провадия

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Провадийският районен съд четвърти състав, на пети февруари, година две хиляди и двадесета, в публично заседание в следния състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: Катя Савова

 

 

Секретар: Мариана Ангелова

като разгледа докладваното от съдията

АНД № 296 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН и е образувано по жалба на А.Б.А. с ЕГН ********** с адрес: *** срещу Наказателно постановление № 19-0324-000088/20.03.2019 г. на Началник РУ към ОД МВР Варна, РУ Провадия, с което за извършено нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на осн. чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание " глоба" в размер на 20 лв.; за нарушение на чл. 150 от ЗДвП, на осн. чл. 177, ал. 1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание "глоба" в размер от 150 лв.

С жалбата се изразява недоволство относно издаденото наказателно постановление, като се твърди, че същото е постановено в нарушение на закона и е явно несправедливо и като такова следва да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателя се явява, поддържа жалбата си на изложените в нея основания и моли НП да бъде отменено.

Въззиваемата страна ОД МВР Варна, редовно призована не се представлява.

Актосъставителят, редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

От фактическа страна:

С обжалваното Наказателно постановление № 19-0324-000088/20.03.2019 г. на Началник РУ към ОД МВР Варна, РУ Провадия, на жалбоподателя, за извършено нарушение на на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на осн. чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание " глоба" в размер на 20 лв.; за нарушение на чл. 150 от ЗДвП, на осн. чл. 177, ал. 1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание "глоба" в размер от 150 лв., за това, че на 23.01.2019 г. около 17, 20 часа в община Дългопол на път ІІІ клас № 208 е управлявал лек автомобил ***, негова собственост, като не притежава свидетелство за управление на МПС, свидетелството за управление на МПС на водача е със статут унищожен от 18.10.2011 г. от Сектор“Пътна полиция“ на КАТ Варна. Водачът не е заплатил в срок фиш сер. Н, № 57995/20.06.2018 г. и фиш сер. Н, № 122636/20.10.2018 г.

Процесното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 936133/23.01.2019 г., съставен от Х.М.Х. ***.

Видно от съдържанието на описания АУАН, водачът е подписал същия срещу "нарушител", като е отразено, че на същата дата му е връчен и препис от акта срещу нарочна разписка. Липсват отразени възражения, в съответния раздел на акта, нито такива са постъпили в тридневния срок, съгласно чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

В хода на съдебното производство е разпитан актосъставителя Х.М.Х., който потвърждава констатациите в АУАН. Посочва, че на 23.01.2019 г. е получил сигнал от дежурния на  РУ Провадия ОД МВР Варна, за да окаже съдействие на колеги в гр.Дългопол във връзка с нарушение на ЗДвП. На място установил процесния лек автомобил. При проверка установил, че водача има неплатени глоби с фиш в срока на доброволното и плащане, както и че водача не е правоспособен водач на МПС. За констатираните нарушения съставил АУАН.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетеля Х.М.Х., дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства, прочетени и приети от съда по реда на чл. 283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от ЗАНН.

НП е издадено от компетентен орган – началник РУ към ОД МВР Варна РУ Провадия, въз основа на Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, като АУАН също е съставен от компетентно лице.

АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетел, присъствал при установяване на нарушението.

Съдът не констатира нарушение и на разпоредбите на чл. 42 от ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са и законовите разпоредби, които са нарушени. Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя – трите имена, ЕГН, адрес.

Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.

По отношение наложеното наказание, за нарушение разпоредбата на  чл. 186, ал. 7 от ЗДвП, съдът намира следното:

Неизпълнението на задължението на санкциониран водач да заплати глоба, наложена с фиш, в срока по  чл. 186, ал. 7 ЗДвП – 7-дневен от датата на издаването на фиша, има за последица изпращането на фиша за събиране на публичния изпълнител.

Неизпълнението на задължението на санкциониран водач да заплати глоба, в срока по чл. 190, ал. 3 ЗДвП – едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление, електронен фиш или съдебното решение или определение на съда при обжалване е нарушение на чл. 157, ал. 8 ЗДвП, подлежи на санкция по чл. 185 ЗДвП. В настоящия случай, съдът намира, че правната норма не е посочена прецизно, тъй като разпоредбата на  чл. 186, ал. 7 ЗДвП гласи, че издаден фиш, глобата по който не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на издаването му, се смята за влязло в сила наказателно постановление и се изпраща за събиране на публичния изпълнител.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че административно наказателното производство е опорочено и в тази му част, поради което НП е незаконосъобразно в тази част и като такова следва да бъде отменено.

По отношение наложеното наказание, за нарушение разпоредбата на  чл. 150 от ЗДвП, съдът намира следното:

Видно от съдържанието на АУАН е посочено, че водача с деянието си е нарушил в т.1: чл.150а, ал.1 от ЗДвП, в същото време АНО е издал НП, в което в т.2 е било записано, че водача е нарушил чл.150 от ЗДвП, което е процесуално нарушение, което нарушавава правото на защита на жалбоподателя, тъй като е налице неяснота както точно нарушение е извършил и само по себе си води до отмяна на наказателното постановление в тази му част.

    Съгласно трайното разбиране в съдебната практика, правоспособността се разбира като призната по съответния нормативен ред съвкупност от теоретични знания и практически умения и подготовка, които позволяват на дадено лице да упражнява дадено занятие, професия или дейност ( Тълкувателно решение № 31 от 16.10.1969 г. по н. д. № 29/1969 г., ОСНК на ВС). Придобитата правоспособност се удостоверява със СУМПС, издадено по установения в Закона за българските лични документи ред, като правоспособността се счита придобита от момента на издаване на СУМПС ( Решение № 40 от 22.04.2015 г. по н. д. № 1784 / 2014 г. на Върховен касационен съд, 3-то нак. отделение; Решение № 560/06.02.2014 година, ІІ наказателно отделение, наказателно дело № 1789/2013 година).

   При тези принципни съображения, то следва да се посочи следното: Отразявайки от фактическа страна в АУАН и НП единствено извода, че жалбоподателят не притежава СУМПС, то актосъставителят и наказващият орган не са изпълнили задължението си да дадат пълно, ясно и точно описание на нарушението от фактическа страна. Всъщност, те съвсем бланкетно са посочили това обстоятелство, без обаче да е отразено от фактическа страна с какво се свързва "без да притежава СУМПС" - дали А.А. е изначално неправоспособен, дали е с временно отнето СУМПС като принудителна административна мярка, дали е защото не разполага със съответната категория, към която спада управляваното от него МПС, дали е с изтекъл срок на валидност на СУМПС или е неправоспособен и СУМПС е отнето, тъй като са изчерпани броя на контролни точки към талона. Изричното изброяване на отделните хипотези в закона, налага извода, че всяка от тях има самостоятелно приложно поле и съдържанието им не се припокрива. Така посочените обстоятелства са от особено значение при фактическото описание на нарушението и с оглед диференциацията между разпоредбите на чл. 150 ЗДвП и  чл. 150а, ал. 1 ЗДвП. В този порядък, следва да се посочи и че нормата на чл. 150 ЗДвП ( която в НП е посочена като нарушена) не предвижда съставомерен белег от обективна страна "без да притежава СУМПС". Цитираната норма посочва, че МПС следва да се управлява от правоспособен водач. Притежанието на СУМПС е възведено като съставомерен белег на нормата на  чл. 150а, ал. 1 ЗДвП и то при хипотезата на притежаване на "свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство". Предвид това, дори и да се приеме, че от фактическа страна актосъставителят и наказващият орган не са допуснали нарушение, то такова ще бъде налице от правна страна, доколкото въз основа на отразената фактическа обстановка е следвало да бъде посочена като нарушена нормата на  чл. 150а, ал. 1 ЗДвП, а не чл. 150 ЗДвП, тъй като видно от данните по делото, жалбоподателя е имал издадено СУМПС, което е било валидно до 2011 г.

  Подобно нарушение винаги води до ограничаване правото на защита на жалбоподателя, а оттам и до необходимост от отмяна на атакуваното НП в тази му част.

 

 

 

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 1 ЗАНН, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0324-000088/20.03.2019 г. на Началник РУ към ОД МВР Варна, РУ Провадия, с което на А.Б.А. с ЕГН ********** с адрес: *** за извършено нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на осн. чл. 185 от ЗДвП му е наложено административно наказание " глоба" в размер на 20 лв.; за нарушение на чл. 150 от ЗДвП, на осн. чл. 177, ал. 1,т.2 от ЗДвП му е наложено административно наказание "глоба" в размер от 150 лв.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- град Варна по реда на Глава Дванадесета от АПК, на касационните основания предвидени в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: