Р Е Ш Е Н И Е
гр.Елин Пелин, 01.07.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД EЛИН ПЕЛИН, Пети състав, в публично
заседание на тринадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в
състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА ТОДОРОВА
при секретаря Стефка Славчева
като разгледа докладваното от съдията АНД
№ 139 по описа за 2019 г. на РС Елин
Пелин и за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е жалба
от А.С.Г., ЕГН ********** ***, със съдебен адрес:***, пл. „Н. Ч.” № …, ет….срещу Наказателно постановление №19-0262-000223/08.05.2019
г. на Началник група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин, с което на основание чл.183,
ал.1, т.1, пр.1 и 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в
размер на 10.00 лева за извършено нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, на основание
чл.183, ал.1, т.1, пр.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в
размер на 10.00 лева за нарушение на
чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП и на основание чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП му е
наложено административно наказание глоба
в размер на 2000.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 24
месеца за нарушение на чл.174, ал.3 от ЗДвП, на основание Наредба № 1з-2539 на
МВР са му отнети 12 точки. В жалбата се твърди, че наказателното постановление
е незаконосъобразно и неправилно, издадено при допуснати съществени процесуални
нарушения и нарушения на материалния закон и се моли наказателното
постановление да бъде отменено изцяло.
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
В съдебно заседание
жалбоподателят не се явява, представлява се от адвокат Василев, който поддържа
жалбата и излага доводи относно незаконосъобразността и неправилността на
процедурата по издаване на наказателното постановление.
Административно-наказващият
орган – РУ Елин Пелин, редовно призовани не изпращат представител и не вземат
становище по жалбата.
РП Елин Пелин редовно
призовани не изпращат представител.
Съдът след като
провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди
събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намери за
установено следното:
Видно от
обжалваното Наказателно постановление № 19-0262-000223/08.05.2019 г. на
Началник група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин на основание чл.183, ал.1, т.1,
пр.1 и 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 10.00
лева за нарушение на чл.100, ал.1, т.2
от ЗДвП и на основание чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно
наказание глоба в размер на 2000.00 лева
и лишаване от право да управлява МПС за срок от 24 месеца за нарушение на
чл.174, ал.3 от ЗДвП, и на основание Наредба № 1з-2539 на МВР са му отнети 12
точки, за това че: „На 18.04.2019 г. около 10.10 часа в с. Нови хан, на ул.
„Студеница” като водач на лек автомобил марка „Ягуар Х Тайп”,
с рег. № СО …. СС, държава България при обстоятелства: в с. Нови хан, на ул.
„Студеница”, пред дом № 6 управлява л.а. „Ягуар Х Тайп”,
с рег. № СО …. СС, собственост на С. И. с ЕГН **********, като водачът не представя
СУМПС и КТ, не носи СРМПС част втора и водачът е във видимо нетрезво състояние,
лъха силно на алкохол, като отказва да бъде изпробван за алкохол с техническо с-во Дрегер 7510, ф. № 0175.
Издаден талон за мед. изследване № 0020749. Е извършил: 1. не носи свидетелство
за управление на МПС от съответната категория и контролен талон към СУМПС от
съответната категория, с което виновно е нарушил чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП; 2. не
носи свидетелство за регистрация на МПС, което управлява, с което виновно е
нарушил чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП; 3. отказва проверка с техн.
средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и не изпълни предпис. за изследване с доказ.
анализатор и за мед. изследване и изземване на биолог. проби за хим. лаб. изследване за установяв. на конц. на алк. в кръвта му, с
което виновно е нарушил чл.174, ал.3 от ЗДвП.”
Във връзка с
гореописаното наказателно постановление на жалбоподателя е съставена и Заповед
за прилагане на ПАМ № 19-0262-000140 по чл.171, т.1, б.б от ЗДвП от 18.04.2019 г.,
съгласно която на А.С.Г. е наложена принудителна административна мярка –
временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса
за отговорността, но не повече от 18 месеца. Наказателното постановление е съставено въз
основа на акт за установяване на административно нарушение № 283/18.04.2019 г.
с актосъставител Д.Г.Й. – младши автоконтрольор
при РУ Елин Пелин и свидетели по съставянето Г.Н.М. и Н.Р.К., за това, че: „На 18.04.2019 г.
около 10.10 часа в с. Н. х. на ул. „С.” пред дом № … управлява л.а. „Ягуар Х Тайп”, с рег. № СО…..СС, собственост на С. Г. И. с ЕГН **********,
като водачът не представя СУМПС и КТ; не носи СРМПС част Втора; водачът е във
видимо нетрезво състояние /лъха силно на алкохол/, като отказва да бъде
изпробван с техн. ср. „Алкотест
Дрегер 7510” № 0175. Издаден талон за мед. изследване
№ 0020749, с което виновно е нарушил чл.100, ал.1, т.1; чл.100, ал.1, т.2 и
чл.174, ал.3 от ЗДвП. АУАН е връчен на жалбоподателя лично срещу подпис на
18.04.2019 г. и подписан без възражения.
Видно от талон за медицинско изследване № 0020749
от 18.04.2019 г., водачът А.С.Г. е отказал да му бъде извършена предварителна
качествена проба, поради което е насочен да даде кръв за извършване на
заключение и протокол за химическа експертиза за употреба на алкохол към ЦСМП
гр.Е. П. до 120 минути от издаване на талона.
От Заповед № 8121з-515/14.05.2018г. по описа
на МВР се установява кои са компетентите служители да
издават фишове и актове за установяванена
административни нарушения по ЗДвП.
В хода на проведеното съдебно производство
са разпитани свидетелите Д.Г.Й., Г.Н.М. и Н.Р.К., които потвърждават изложената
в АУАН фактическа обстановка. М. и К. твърдят, че при извършван контрол по пътя
в района на с. Нови хан в посока изхода към с. Г. забелязали лек автомобил, сив
на цвят, който се движел по пътя от с. Габра, но когато ги видял, рязко спрял и
променил посоката си на движение, като се насочил вляво към АМ „Тракия”. Това негово
движение станало и причина за извършване на проверката. Тъй като при проверката
свидетелите установили, че водачът на автомобила нямал СУМПС и КТ, нито представил
СРМПС част втора, а миришел силно на алкохол, свидетелят Й. поискал да му
направи проба за алкохол с техническо средство и го подканил няколко пъти, но
водачът отказал. По този повод свидетелят Д.Й. издал на водача талон за
медицинско изследване. Свидетелят Й. сочи, че при издаването на талона, същия
не е бил съпроводен със изискуемите стикери. Във връзка с отказа на водача да
бъде изпробван за алкохол и останалите
констатирани нарушения му бил съставен АУАН.
При така установената фактическа обстановка
съдът стигна до следните правни изводи:
По
пункт първи, с който на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и 2 от ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 10.00 лева за извършено
нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП:
Разпоредбата на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП предвижда
задължение за водача на МПС да
носи свидетелство за управление на
моторното превозно средство и контролен талон към него. Съгласно санкционните
разпоредби в чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и пр.2 от ЗДвП, за
такива нарушения се предвижда административно
наказание глоба в размер от 10.00 лева. В случая се твърди неносене на СУМПС и на контролен
талон, тоест описани са две
нарушения, за които е следвало да
се наложат две отделни наказания.
В
настоящия случай с наказателното постановление
се е стигнало до нарушение на
чл.18 ЗАНН, съгласно който,
когато с едно деяние са извършени
няколко административни нарушения или едно
и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно
за всяко едно от тях. В тази връзка
възраженията на жалбоподателя се явяват основателни, поради което наказателното
постановление в тази част следва да бъде отменено.
По пункт втори от наказателното постановление, с който на
основание чл.183, ал.1, т.1, пр.3 от ЗДвП му е наложено административно
наказание глоба в размер на 10.00 лева за
нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП настоящият
състав счита, че същото е правилно и точно квалифицирано, както в АУАН, така и в наказателното
постановление и не са налице нарушения в хода на административно
наказателното производство. Констатациите в АУАН досежно
тази част са доказани, поради
което наказателното постановление
следва да бъде потвърдено. Наложеното наказание
от 10.00 лева е в
предвидения размер на
чл.183, ал.1, т.1, пр.3 от ЗДвП и е правилно определено от административно наказващия орган.
По пункт трети от наказателното постановление, с който на
основание чл.174, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 2000.00 лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 24 месеца за нарушение на чл.174, ал.3 от ЗДвП
Съгласно чл.174,
ал.3, пр.1 от ЗДвП, водач
на моторно превозно средство, който откаже да
му бъде извършена
проверка с техническо средство за установяване
употребата на алкохол или упойващи
вещества или не изпълни предписанието
за медицинско изследване на концентрацията
на алкохол в кръвта му, се
наказва с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство за срок от
2 години и глоба в размер на 2000.00 лева.
Според чл.174, ал.4
от ЗДвП редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на
водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с наредба на министъра на
здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието,
като към датата на извършване на процесното нарушение
и към датата на издаване на обжалваното наказателно постановление е била в сила
Наредба № 1/19.07.2017 г. за реда за
установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни
аналози
Според чл.3а от Наредба №
1/19.07.2017 г., установяването на
употребата на алкохол се извършва с доказателствен
анализатор, показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в
издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни пътища /доказателствен анализатор/, или с химическо лабораторно
изследване, а употребата на наркотични вещества или техни аналози с
химико-токсикологично лабораторно изследване, когато лицето не приема показанията на техническо средство или
теста и когато: т.1. лицето откаже извършване на проверка с техническо средство
или тест.
Съгласно чл.3, ал.2 от Наредба №
1/19.07.2017 г. (изм.ДВ, бр.81 от 2018 г.): При съставянето на акт
за установяване на административно нарушение за
установена с техническо средство концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на
хиляда и при попълване на протокол за установяване употребата на наркотични
вещества или техни аналози контролният орган попълва и талон за изследване по
образец съгласно приложение № 1. Ал.3 на посочената норма (ред. ДВ, бр.81
от 2018 г.) въвежда задължение за контролния орган „Талонът по ал.2 да се
придружава от осем стикера с номера, съответстващи на номера на талона за
изследване и добавена в края цифра от 1 до 8.“
В случая от установените по
делото доказателства е видно, че жалбоподателят е отказал да бъде изпробван с
техническо средство Алкотест Дрегер
за употреба на алкохол, поради което му
е издаден талон за изследване № 0020749 от 18.04.2019 г.. Издаването на този талон е регламентирано в
Приложение № 1 към Наредба № 1 от 19.07.2017
г. за реда за установяване на употребата на алкохол и наркотични вещества или
техните аналози (изм.
ДВ, бр.81 от 2018 г.). В този смисъл приложеният по
делото талон, който е издаден на жалбоподателя в хода на проверката не
съответства на образеца утвърден с Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за
установяване на употребата на алкохол и наркотични вещества или техните
аналози, тъй като не съдържа законоустановените
реквизити. Видно от утвърдения образец в Приложение № 1 към Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за
установяване на употребата на алкохол и наркотични вещества или техните аналози,
в талона за изследване има текст, който предупреждава водача, за последиците
предвидени в чл.174, ал.3 от Закона за
движението по пътищата,
както и забележка, която разяснява
на водачите, че при издаване на талона за изследване, същият трябва да бъде придружен от осем стикера с номера, съответстващи на
номера на талона за изследване и добавена в края цифра от 1 до
8. Подобни обстоятелства обаче
липсват и не са вписани в издадения талон за изследване на жалбоподателя, което
несъмнено е нарушило правата на наказаното лице, тъй като процедурата по
установяване на административното нарушение е проведена в отклонение от
нормативната уредба, предвидена в Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за
установяване на употребата на алкохол и наркотични вещества или техните
аналози. Изискването водачът да бъде уведомен за последиците на чл.174, ал. 3 от ЗДвП и необходимостта талона за изследване да
бъде придружен от осем стикера, съгласно чл.3, ал.3 от Наредба № 1 от
19.07.2017 г. за реда за установяване на употребата на алкохол и наркотични
вещества или техните аналози е нормативно уредено и неспазването му е довело до
ограничаване правото на защита на наказаното лице. Констатираните нарушения в
хода на административното производство несъмнено са от категорията на
съществените, тъй като са лишили дееца от възможността да бъде уведомен за
последиците от отказа да даде кръв за химическо изследване, а липсата на
валидно издадени стикери, съответстващи на новите образци би поставило под съмнение достоверността на
химическата експертиза.
Констатираните
обстоятелства сочат на допуснати съществени нарушения на Наредба № 1/19.07.2017 г. изразяващи се в липсата
на
съществени реквизити от съдържанието на талона за изследване, както и липсата
на валидни стикери със сериен номер, придружаващи талона за изследване, които са
задължителен реквизит за пробата предвид чл.17, ал.4 от Наредбата.
Освен констатираните по-горе нередовности в процедурата по установяване на
административното нарушение е налице и друго такова, изразяващо се в неправилна
квалификация на деянието. Налице е противоречие в обстоятелствената част на
издадените АУНН и НП, тъй като в АУНН е посочено само, че водачът е отказал да бъде изпробван с
техническо средство Алкотест
Дрегер, докато в издаденото наказателно постановление
освен констатираното в АУАН обстоятелство се сочи, че водача не е изпълнил
предписание за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо
лабораторно изследване. Административно-наказателното
производство предвижда единствено относно съдържанието на акта за установяване
на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно
постановление, поради което такива съществени разминавания в установената
фактическа обстановка, водят до нарушение на материалния закон и до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. Ето защо доводите
на жалбоподателя в тази насока, съдът намира за основателни.
Воден от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0262-000223/08.05.2019 г.
на Началник група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин издадено срещу А.С.Г.:
в
частта по пункт първи, с която на основание чл.183, ал.1, т.1, пр.1 и 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 10.00 лева за
извършено нарушение на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, както и
в частта по пункт трети, с която на основание чл.174, ал.3 от ЗДвП му е
наложено наказание глоба в размер на 2000.00 лева и лишаване от право да
управлява МПС за 24 месеца за нарушение на чл.173, ал.3 от ЗДвП.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 19-0262-000223/08.05.2019г.
на Началник група към ОДМВР София, РУ Елин Пелин в частта по пункт втори, с която на основание чл.183, ал.1, т.1,
пр.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 10.00
лева за извършено нарушение на чл.100, ал.1, т.2 от ЗДвП.
Решението подлежи
на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от
РАЙОНЕН СЪДИЯ: