Решение по дело №174/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2021 г. (в сила от 20 октомври 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700174
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 188

 

гр. Сливен, 27. 09. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на шестнадесети септември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 174 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от И.В.И. с адрес: ***, подадена против принудителна административна мярка /ПАМ/ – поставяне на наказателна скоба № 26 на МПС с Рег. № ********, обективирана в Протокол № 009194 от 01.03.2021 г., съставен от Е. Д. Й. – С.е.в Община Сливен. В жалбата си оспорващият твърди, че до 08:30 часа на 01.03.2021 г. е изпратил на номер 1344 два SMS-а, поради което е заплатил такса за паркирания автомобил за два часа – до 10:30 часа. Моли оспорената ПАМ да бъде отменена поради противоречие със закона.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично. Поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмена молба счита подадената жалба за неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Административният съд, след като прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД 15-746 от 26.05.2017 г., издадена от Кмета на Община Сливен, е утвърдена схема за разположение на местата за паркиране „Синя зона“ на територията на град Сливен.

Видно от Протокол № 009194 от 01.03.2021 г., съставен от Е. Д. Й. – С.е.в Община Сливен, на 01.03.2021 г. в 9:49 ч., в гр. Сливен, от Е. Д. Й. на длъжност: С.е.в Община Сливен, в присъствието на с. В. Н. на длъжност: к. АТП - скоби при ОП „Градска мобилност“ – Сливен, е извършена проверка на ул. „Великокняжевска“, при която е установено, че МПС с Рег. № ******** е паркирано на паркомясто без заплатена такса, предвид което е разпоредена ПАМ – поставяне на наказателна скоба № 26. Разпоредената и оспорена в настоящото производство ПАМ е обективирана в горепосочения протокол. Към протокола са приложени направени на място шест броя снимки на автомобил с Рег. № ********, обозначаващи мястото на паркиране на автомобила, от които е видно, че автомобилът е паркиран върху пътна маркировка  - ограничено със синя лента паркомясто.

Със Заповед № РД 15-2476 от 14.10.2019 г. на Кмета на Община Сливен, на Е. Д. Й. - С. в отдел „Е.” при Община Сливен, е възложено да осъществява контрол, чрез налагане на принудителни административни мерки по чл. 167, ал. 2, т. 2 и чл. 168 във връзка с чл. 171, т. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/; да съставя и връчва актове за установяване на административни нарушения и фишове, свързани с прилагането на Наредбата за условията и реда за платено и безплатно почасово паркиране на моторни превозни средства на територията на Община Сливен. Със същата заповед, на лицата, назначени на длъжност: к. автомобилен транспорт за поставяне на скоби в ОП „Градска мобилност“ – Сливен, е възложено да оказват техническо съдействие и да прилагат техническо средство за принудително задържане на МПС /скоби/, за които не е заплатена дължимата цена за паркиране до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото средство.

Видно от утвърдената със Заповед № РД 15-746 от 26.05.2017 г. на Кмета на Община Сливен схема за разположение на местата за паркиране „Синя зона“ на територията на град Сливен, процесната ул. „Великокняжевска“ е включена в обхвата на зоната.

В приложената към преписката извадка от електронна система: Плащания Синя зона Община Сливен, е отразено, че на 01.03.2021 г. в 8:30 часа е извършено SMS самотаксуване за автомобил с Рег. № ******** от телефон номер **********, с продължителност 60 минути.

В представената от оспорващия месечна сметка VIVACOM № ******* от 15.03.2021 г., издадена на оспорващия И.В.И. от БТК ЕАД за мобилен номер **********, се съдържат данни, както следва: на страница 5 в таблица, озаглавена SMS, на дата 01.03.2021 г. са отразени два SMS-а с номер 0871344, съответно в 07:47:21 часа със сума 0,00 лева и в 07:48:53 часа със сума 0,00 лева; на страница 5 в таблица, озаглавена SMS услуги с добавена стойност, на дата 01.03.2021 г. е отразен един SMS-а с номер 08713441 в 07:48:55 часа със сума 0,83 лева.

Видно от интернет страницата на VIVACOM, SMS паркиране в Синята зона на гр. Сливен, се извършва чрез VIVACOM по следния начин: номер 1344- Заявяване за паркиране и информация - SMS - Безплатен; номер 13441- Таксуващ номер - SMS - 1,00 лев с ДДС.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол. Протоколът, в който е обективиран оспореният акт, е връчен на оспорващия на 01.03.2021 г. Жалбата срещу акта е входирана в деловодството на Районен съд – Сливен на 04.03.2021 г., от което следва, че е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в кръга на неговите правомощия, в писмена форма и съдържа необходимите реквизити. Оспорената ПАМ е наложена от длъжностно лице – служител на Община Сливен, действащ при спазване на териториалните предели на правомощията си и в рамките на предоставената му със Заповед № РД 15-2476 от 14.10.2019 г. на Кмета на Община Сливен материална компетентност по чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП.

Оспореният акт е издаден и в съответствие с материалния закон, и с целта на закона.

Съгласно чл. 167, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, служби за контрол, определени от кметовете на общините, използват техническо средство за принудително задържане на пътното превозно средство, за което не е заплатена дължимата цена за паркиране по чл. 99, ал. 3, до заплащане на цената и на разходите по прилагане на техническото средство.

В разпоредбата на чл. 99, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП е предвидено, че в определените райони, пътища или части от пътища за зони за платено паркиране в определени часове на денонощието, местата за паркиране се обозначават с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на водача се указват условията за паркиране. А според чл. 99, ал. 3 от ЗДвП, Общинският съвет определя цената за паркиране на местата по ал. 1, както и условията и реда за плащането й от водачите.

Съгласно чл. 3, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за платено и безплатно почасово паркиране на МПС на територията на Община Сливен /достъпна на интернет страницата на Общински съвет – Сливен/, цената на услугата за паркиране в определената зона се заплаща в работни дни и обхваща часовете от 8:30 до 17:30 часа. В чл. 5, ал. 2 от горепосочената Наредба са изброени начините, по които се извършва заплащането на цените за паркиране в зоната, а именно: 1. С талон, върху който трайно се отбелязва началният момент на паркирането; 2. Чрез изпращане на кратко текстово съобщение (SMS) на номер, посочен в пътен знак – информационна табела; 3. В брой, платени на служител от ОП „Градска мобилност“; и 4. С еднократен талон от паркинг автомат.

В Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и предоставяни права на територията на Община Сливен /достъпна на интернет страницата на Общински съвет – Сливен/ определената цена за паркиране на МПС в зона за платено паркиране „Синя зона” е 1,00 лев с ДДС за 1 час /чл. 55, ал. 1, т. 74, подточка 4.1./.

От анализа на цитираните разпоредби следва, че елементите от фактическия състав, при кумулативното наличие на които е законосъобразно прилагането на ПАМ, обективирана като принудително задържане с техническо средство тип „скоба“ на ППС, са: да е налице паркиране на моторно превозно средство в зона, определена за платено паркиране и обозначена с пътни знаци, пътна маркировка и надписи, чрез които на водача се указват условията за паркиране, във време, за което е дължимо заплащане и това плащане да не е извършено към установения за валидността на плащането момент. 

От доказателствата по делото е установено, а и между страните не е спорно, че на процесните дата и час процесният автомобил е бил паркиран в зона, определена за платено паркиране, и във време, за което е дължимо плащане. Не е спорно между страните и обстоятелството, че по отношение на мястото, на което е бил паркиран процесният автомобил, е имало пътен знак, пътна маркировка и надписи, чрез който на водача са указани условията за паркиране.

Спорно между страните е само имало ли е плащане към часа на извършената проверка на паркирания в Синя зона автомобил, като оспорващият твърди, че е извършил плащане чрез SMS самотаксуване. Въпреки дадените с разпореждане на съда от 20.04.2021 г. указания на оспорващия, че е негова доказателствената тежест да установи фактите и обстоятелствата, посочени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, документи, удостоверяващи извършено плащане за паркиране на процесния автомобил към установения за валидността на плащането момент не са представени. От съдържащите се в административната преписка документи е установено, че към часа на поставяне на наказателната скоба – 9:48 часа, продължителността на извършеното самотаксуване е изтекла, тъй като за автомобила е получен SMS в 8:30 часа, който е с валидност до 9:30 часа. Това обстоятелство не е опровергано от представената от оспорващия месечна сметка за мобилен номер. В отразените в тази месечна сметка данни за SMS няма информация за съдържанието на текстовото съобщение, поради което не може да се извърши преценка дали то се отнася до паркиране на процесния автомобил. Наред с изложеното, за дата 01.03.2021 г. в месечната сметка е отразен само един таксуван SMS за паркиране в Синята зона на гр. Сливен – а именно в 07:48:55 часа на 01.03.2021 г. От изложеното следва, че към часа на поставяне на наказателната скоба на процесния автомобил, за същия не е било извършено плащане за паркиране в Синя зона.

С оглед на гореизложеното, налице са всички елементи от фактическия състав, при кумулативното наличие на които е законосъобразно прилагането на ПАМ, обективирана като принудително задържане с техническо средство тип „скоба“ на ППС.

По изложените съображения, оспореният акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.В.И. с адрес: ***, подадена против принудителна административна мярка–поставяне на наказателна скоба № 26 на МПС с Рег. № ********, обективирана в Протокол № 009194 от 01.03.2021 г., съставен от Е. Д. Й. – С.е.в Община Сливен.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                      АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: