Р Е Ш Е Н И Е
№ 1674
гр.
Пловдив,16.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, XХХI КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на 28.09.2023 г. в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
СВЕТОМИР БАБАКОВ
при участието на
секретаря РОЗАЛИЯ ПЕТРОВА и при участието на прокурора Борис Михов като
разгледа дело номер 1731 по описа за
2023 година докладвано от съдия Светомир
Бабаков, и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.208 и сл. от АПК, във вр.
чл.63, ал.1 ЗАНН.
Делото е образувано по касационна жалба на Община Пловдив
против решение № 1097/16.06.2023 по АНД № 6182/202 г. на ПРС ,7 н.с.
Касационният жалбоподател оспорва решението на
първоинстанционния съд, като счита, че АНО е приложил правилно материалния
закон. Моли да бъде отменено решението на РС Пловдив и вместо него да се
постанови ново, с което да бъде потвърдено НП.
В съдебно заседание, касаторът не се представлява.
Ответникът по касационната жалба Г.И.А. *** не се явява.
Прокурор при Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за
неоснователност на жалбата и предлага да бъде оставено в сила решението на
първоинстанционния съд.
Административен съд Пловдив, след като прецени допустимостта
и основателността на подадената жалба с оглед наведените в нея касационни
основания, приема следното:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения
14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.
Разгледана по същество съгласно чл. 218 от АПК същата се явява неоснователна.
Районен съд Пловдив е приел от фактическа страна, че на
03.09.2022 г., около 11,50 ч. в гр. Пловдив било установено, че Г.А. е паркирал
лек автомобил марка „Хонда“ с рег. № ***, лична собственост в зоната на
кръстовище. За извършеното нарушение му бил издаден фиш за налагане на глоба в
размер на 50 лв.
Нарушителят изразил несъгласието си от наложената глоба, като
депозирал възражение. Поради това, на последния му бил съставен АУАН за
нарушение на чл. 4 ал.1 т.5 от НОДПТОП, а впоследствие било издадено и оспореното
наказателно постановление, с което на нарушителя на основание 43 ал.5 от
НОДПТОП било наложено административно наказание глоба в размер на 50 лв.
Районният съд е приел, че изложената фактическа обстановка не
е спорна между страните, а спорът е по правото. За да отмени НП, районният съд
е приел, че неправилно на нарушителя е наложено административно наказание по
чл. 43 ал.5 от НОДПТОП, тъй като нарушението
е уредено по идентичен начин в
нормативен акт от по- висока степен- ЗДвП, но в разпоредбата на чл. 183 ал.2
т.1 от ЗДвП е предвидено по- ниско наказание- глоба в размер на 20 лв. по този
начин РС е приел, че е нарушена § 7 от НОДПТОП.
Решението на РС Пловдив е валидно, допустимо и правилно, но
като правен резултат.
По
делото не се констатира в чл. 43 ал.5 от НОДПТОП
да е предвидена по- висока санкция от предвидената за същото нарушение в ЗДвП,
тъй като санкционната норма, относима
към процесня казус е по чл. 183 ал.4 т.8 от ЗДвП, а не чл. 183 ал.2 т.1 от ЗДвП, както е посочил районния съд. Цитираната от РС разпоредба на чл. 183 ал.2
т.1 от ЗДвП касае общия случай на санкциониране на неправилно паркиране или
престояване, а в чл. 183 ал.4 т.8 от ЗДвП е предвидена санкция от 50 лв.,
когато неправилното престояване или паркиране е извършено в зоната на
кръстовище. В разпоредбите на чл. 183 ал.4 т.8 от ЗДвП и в на чл. 4 ал.1 т.5 от
НОДПТОП са предвидени идентични санкции и в този смисъл не е налице
противоречие между тях.
Съдът констатира че нарушената разпоредба на чл. 4 ал.1 т.5
от НОДПТОП съдържа идентични правила на поведение с материалноправната
разпоредба на чл. 98 ал.1 т.6 от ЗДвП, а санкционната норма на чл. 183 ал.4 т.8
от ЗДвП съдържа идентична санкция с тази на чл. 4 ал.1 т.5 от НОДПТОП. Или
анализът на посочените разпоредби сочи на извод, че те имат за предмет
регулация на едни и същи обществени отношения. В противоречие с чл. 8 от ЗНА,
оспорените разпоредби от НОДПТОП преуреждат отношения, които са вече уредени с
нормативен акт от по- висока степен, поради което общинският съвет не разполага
с компетентност да приеме разпоредби с такъв предмет. Съгласно чл. 8 от ЗНА,
нормотворческата компетентност на общинските съвет се простира само до
случаите, които не са уредени с нормативен акт от по- висока степен. В случая е
налице такава изчерпателна и детайлизирана уредба в чл. 98 ал.1 т.6 от ЗДвП и
чл. 183 ал.4 т.8 от ЗДвП.
Ето защо, като е отменил атакуваното пред него наказателно
постановление, районният съд е постановил правилен съдебен акт, който следва да
бъде оставен в сила.
Предвид изхода от спора, на ответника се дължат разноски за
процесуално представителство в настоящата инстанция, които се констатират в
размер на 400 лева
Водим от изложеното и на основание чл.
221, ал. 2, от АПК, Административен съд гр. Пловдив, XХХ1 – състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА решение № 1097/16.06.2023 по АНД № 6182/202
г. на ПРС ,7 н.с.
ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати НА Г.И.А. *** сумата от 400/четиристотин/
лева разноски.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.