Р Е Ш Е Н И Е
28.07.2021 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Іс-НО
Районен съд – Дупница състав
16.06 2021
на Година
Ели Скоклева
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Сашка Вукадинова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н.а.х. 1189 2020
дело № по описа за година.
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 20-0348-000678/ 28.10.2020г., издадено от началник група към ОДМВР гр.Кюстендил ,РЕ гр.Дупница, с което
е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 20лв. нарушение по чл.185 ЗДвП във вр. с чл.105,ал.3 ЗДвП на Г.В.Г.
с ЕГН ********** ***.
Решението подлежи на
касационно обжалване, пред Кюстендилския административен съд, на основанията,
предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ:
Г.В.Г. , обжалва наказателно постановление № 20-0348-000678/ 28.10.2020г., издадено от
началник група към ОДМВР гр.Кюстендил ,РЕ
гр.Дупница , с което му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 20лв. нарушение по чл.185 ЗДвП във вр. с чл.105,ал.3 ЗДвП. Прави
оплаквания за незаконосъобразност и моли да бъде отменено, като излага доводи ,за
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,както и че нарушението
е недоказано.
Административно наказващия
орган не изразява становище по жалбата.
Съдът, като взе предвид
доводите на страните и събраните по делото доказателства- показанията на разпитаните свидетели и
писмените такива, преценени по отделно и в съвкупност, прие за установено
следното от фактическа и правна страна:
На 22.10.2020г.
жалбоподателят управлявал лек автомобил в гр.Дупница. На ул.“Аракчийски мост“,
същият бил спрян за проверка от длъжностни лица при АНО, при която му бил
съставен АУАН за нарушение по чл.10 ЗДвП- за допълнително затъмнени с фолио предни странични стъкла на автомобила.,с което
е ограничена видимостта на водача.Въз основа на съставения акт , е издадено
атакуваното наказателно постановление, с което е наложено посоченото по-горе
административно наказание.
С оглед на така установеното,
съдът счете,че жалбата е допустима в Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна, а по същество е основателна , и съдът отмени наказателното постановление,по следните
съображения:
Наказателното постановление е издадено
от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това
лице, съгласно заповед 8121з-5015 /14.05.2018г.,
издадена от министъра на вътрешните работи.
Събраните по делото доказателства
установиха,че в процедурата по установяване на административното нарушение и
налагане на съответното наказание, са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. АУАН е съставен в нарушение на чл.42,т.4 и т.5 ЗАНН.Описанието
на нарушението и обстоятелствата ,при които е извършено е лаконично, като не са
посочени факти, обосноваващи нарушението
на забраната, визирана в чл.105,ал.1 ЗДвП, а още по-малко,коя от двете,
предвидени в този текст хипотези. Същият визира забрана за ограничаване
видимостта през челното, задно и странични стъкла на автомобила,осигуряващи
видимостта на водача към пътя или намаляване прозрачността им. Изключенията от
тази забрана, са посочени в ал.2 и ал.3 от ЗдвП, като ал.2 касае и двете
хипотези, а ал.3 само втората хипотеза,отнасяща
за прозрачността на автомобилните
стъкла. С оглед на обвинителната функция на АУАН, непосочването на факти и обстоятелства, обосноваващи обективни
елементи от състава на нарушението, водят до невъзможност за нарушителя да
организира защитата си. Освен това, при издаване на наказателното
постановление, АНО е посочил различни факти и обстоятелства от тези, визирани в
АУАН, визирайки нарушение по чл.105,ал.3 ЗДвП,което само по себе си също е
съществено нарушение на процесуалните правила.
Макар и посочените по-горе процесуални
нарушения да налагат отмяната на НП само на това основание, за пълнота на
мотивите, следва да се добави,че нарушението е недоказано. АНО
е посочил, че видимостта през е ограничена, като е намалена прозрачността на стъклата на автомобила. Ал.3
ва чл.105 ЗДвП визира допустимите размери
на намаляване на прозрачността , е именно определени в Правило № 43 на
Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации . Според
т. 6.3.1. 1. 1. от чл. 6. 3 "Тълкуване на резултатите" общата
светлопропускливост през предните стъкла и другите стъкла, които са разположени
на място, което е необходимо за видимостта на водача, не може да е по-малка от
70 %. За да се прецени дали ограничената светлопропускливост на стъклата е в
рамките на така регламентираните граници е необходимо да се извърши тест,
замерване с техническо средство, което в случая контролните органи не са
извършили,поради което и така формулираното от АНО нарушение е неоказано.
С
оглед на изложеното, съдът отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.
По горните съображения, съдът постанови
решението си.