Р Е Ш Е Н И Е № 28
гр.
Сливен, 26.02.2021 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в публично
заседание на десети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СЛАВ БАКАЛОВ
ЧЛЕНОВЕ:
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
СТЕЛА
ДИНЧЕВА
При участието на секретаря Николинка
Йорданова и на прокурора Христо Куков, като разгледа докладваното от съдия
Динчева касационно административнонаказателно дело № 13 по описа на съда за 2021 година за да се произнесе съобрази
следното:
Производството е образувано по
касационна жалба от Г.Д.Г. *** срещу решение № 260171/08.12.2020 год.
постановено по АНД № 1340 по описа на Районен съд Сливен за 2020 година, с
което е потвърдено НП № ********** от 21.09.2020 год. издадено от Директора на
РДГ Сливен, с което на Г.Д.Г. е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 200 лева на основание чл.84, ал.1 от Закона за лова и опазване на
дивеча, лишен е от право да ловува за срок от 3 години и е отнето с. о. м. МР
153 12 к. л. п. с № ********** на основание чл.95, ал.1 от ЗЛОД.
В касационната жалба се твърди, че
решението на Районен съд Сливен е неправилно. Счита, че от субективна страна е
липсвало намерение за ловуване. Това се потвърждавало от разпитания в съдебно
заседание свидетел воден от жалбоподателя. Изваденото оръжие било с цел защита
на животните, които отглежда с. на касатора. Счита,
че процесният случай е маловажен. Наложеното
наказание се явявало прекомерно тежко. Прави се искане съдът да отмени
решението на районния съд и НП.
В с.з. касаторът
не се явява. В постъпило писмено становище от процесуалния представител на касатора се поддържа мнението, че жалбата е основателна и
моли съдът да я уважи.
Ответникът по касационната жалба РДГ Сливен
чрез юрисконсулт А. Д. оспорва жалбата и моли съдът да я отхвърли.
Представителят на Окръжна прокуратура
дава заключение, че изводите на Районен съд Сливен за това, че е извършено
административно нарушение се потвърждават от събраните по делото доказателства.
Намира първоинстанционното решение за правилно и
законосъобразно. Налице са условия да бъде оставено в сила като правилно и
законосъобразно.
Касационната жалбата е подадена в
срок и е процесуално допустима.
От съвкупната преценка на събраните
по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
На 25.03.2020 год. около 15,30 часа св.
А. С. А. г. и. в РДГ Сливен и И. В. Т. г. и. в РДГ Сливен установили, че Г.Д.Г.
л. чрез престой извън населено място с извадено от к. и с. л. о. м. МР 153 12 к.
л. п. с № ********** без писмено разрешително за лов, без да е убил или уловил
дивеч. Нарушението е извършено в землището на с.З., общ.Сливен на асфалтов път
между с. Р. и с.Б.. За извършената проверка бил съставен констативен протокол №
153450 от 25.03.2020 год. На същия ден бил съставен и АУАН № 122142/25.03.2020
год. за нарушение на 84, ал.1, пр.2 във връзка с чл.57, ал.1, чл.43, ал.3, т.1
от ЗЛОД.
Въз основа на съставения АУАН административнонаказващият орган Директорът на РДГ гр.
Сливен издал Наказателно постановление № **********/21.09.2020 год., с което на
Г.Д.Г. за нарушение по чл. 84, ал. 1 пр. второ, във вр. с чл. 57, ал.1, чл.43, ал.1, т.1 от Закона за лова и
опазване на дивеча и
на основание чл. 96, ал. 1 от ЗЛОД наложил административно наказание "глоба" в
размер на 200 лева, както и постановил лишаване от право на ловуване за срок от
3 години по чл. 94, ал. 1 от ЗЛОД и на основание чл. 95, ал. 1 от ЗЛОД са отнети в полза на държавата вещите послужили за
извършване на нарушението: л. о. м. МР 153 12 к. л. п. с № **********.
НП е връчено на жалбоподателя по
пощата на 28.09.2020 год. видно от известие за доставяне и същият е депозирал
жалбата си против него на 01.10.2020 год.
Въз основа на горе установената
фактическа обстановка районният съд е приел, че при издаването на АУАН и НП не
са допуснати процесуални нарушения, които да са довели до ограничаване правото
на защита на жалбоподателя и които, поради това като съществени да водят до
отмяна на НП, като незаконосъобразно. Съдът е приел, че по безспорен начин е
установено извършването на административното нарушение. Видът и размерът на
административните наказания са определени съобразно закона и съответстват на
характера на нарушението и вината на нарушителя.
Съдът извърши служебна проверка за
валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното
решение с материалния закон и констатира, че съдът е постановил правилен
съдебен акт.
Районният съд е събрал всички относими към делото доказателства и е установил фактите и
обстоятелствата имащи значение за разкриване на обективната истина. Безспорно е
установено по делото, че жалбоподателят е извършил деянието, за което е
съставен АУАН. Правилно РС е приел, че след като жалбоподателят се е движил със
с. л. о. извън населено място, то извършва л.. Съгласно легалното определение
разписано в разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 1 от ЗЛОД, л. е и престой или движение на лица извън
населените места с извадено от к. и с. л. о., независимо дали е з. или не. Също
така е установено, че в момента на л. касаторът не е
носил в себе си писмено разрешително за л..
Съобразно разпоредбата на чл. 57 от ЗЛОД за провеждане на л. се издава писмено разрешително
при условия и ред, определени в правилника за прилагането на закона. В
разглеждания случай е доказано по безспорен начин от събраните по делото
доказателства извършеното от Г. административно нарушение. При преценка на административнонаказателната преписка в нейната съвкупност
не се установява наличие на допуснати съществени процесуални нарушения.
Наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението, правилно е определена и
съответната санкционна норма, а наложеното административно наказание е със
среден размер спрямо определения в разпоредбата на чл. 84, ал. 1 от ЗЛОД. От събраните по делото доказателства се установява,
че действително санкционираното лице е осъществило от обективна и субективна
страна вмененото му нарушение. Съгласно чл. 23, ал. 1 от ЗЛОД правото на ловуване се упражнява от лица, които
притежават членска карта и билет за лов, заверени за съответната календарна
година, както и разрешително за лов. Касаторът е л.
като се е движил с извадено от к. и с. л. о. м. МР 153 12 к. л. п. с №
********** без писмено разрешително за лов. Съгласно нормата на чл. 84, ал.1 ЗЛОД, който ловува без писмено разрешително за лов, без да
е убил или уловил дивеч, се наказва с глоба от 50 лева до 400 лева. Съдът
намира нарушението за безспорно установено като счита, че с деянието си
жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна признаците от
състава на чл. 84, ал.1 от ЗЛОД, тъй като е ловувал без писмено разрешително, поради
което следва да понесе предвидената в закона административнонаказателна
отговорност.
Въз основа на изложените съображения
касационната инстанция счита, че атакуваното решение на районния съд, с което е
потвърдено НП, е правилно и законосъобразно и е постановено при липса на
съществени нарушения на процесуалните правила. Подадената против него
касационна жалба е неоснователна. С оглед на това проверяваният съдебен акт
следва да се остави в сила.
Воден от гореизложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, предл. първо
от АПК,
Административен съд – Сливен
Р
Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260171/08.12.2020
год. постановено по АНД № 1340/2020 год. по описа на Районен съд Сливен.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: