Решение по дело №330/2020 на Районен съд - Троян

Номер на акта: 260014
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 23 юни 2021 г.)
Съдия: Антоанета Маринова Симеонова
Дело: 20204340200330
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

                       

 

                                                    гр. Троян, 20.05.2021 год.

 

                                                     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Троянски районен съд, първи състав, в открито съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНТОАНЕТА СИМЕОНОВА

 

при секретаря Ценка Банчева, като разгледа докладваното от съдията Симеонова АНД № 330  по описа  на Троянски районен съд за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

                                                           Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

             С наказателно постановление № 018 от 26.08.2020г., издадено от инж.**** – Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите-Плевен, на „СИС“ ЕООД, ЕИК 1******, със седалище и адрес на управление: гр.**** строителство“, представлявано от управителя И.**** С., е наложена имуществена санкция в размер на 1 400.00 лв.  за нарушение по чл.134, ал.1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците.       

             Наказателното постановление е обжалвано в законоустановения срок от представляващия „СИС“ ЕООД, ЕИК *********, като с жалбата се иска от съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.

              За жалбоподателя „СИС“ ЕООД, ЕИК ****   в съдебно заседание се явява лично управителят И. С. и се представлява от пълномощника си адв.Г.Ж. от САК, който поддържа заявеното в жалбата и по същество, в представена писмена защита, развива подробни доводи и правни аргументи в подкрепа на твърденията за допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, довели до незаконосъобразност на обжалваното НП и аргументи за неправилно приложение на материалния закон.

              За въззиваемата Регионална инспекция по околната среда и водите-Плевен, редовно призовани, не се явява представител, представлява се от гл.юрисконсулт  Б.П., която прави искане НП да бъде потвърдено. Своите подробни аргументи юрисконсулт П. е изложила в представена писмена защита и в допълнителна такава.

              За Районна прокуратура гр.Ловеч, ТО-Троян не се явява представител в с.з. От прокуратурата не е взето становище по жалбата.

 От приложените към делото и приети писмени доказателства,  както и  от показанията на разпитаните по делото свидетели Н.Б.Д., К.С.М., И.Б.Х., Т.М.Р., В.М.Ц., С.А.А. и С.Б.К., преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

На 13.01.2020г. била извършена проверка от свид.Т.Р.- гл.експерт „Екология" при Община Троян и свид.В.Ц. – зам.-директор на ОП „Комунални услуги - Троян"  в „Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Троян н Априлци“, имот с идентификатор № 73198.5.25 по КККР на гр. Троян. Повод за проверката бил подаден сигнал от  дежурния шофьор – свид.С.А., за депонирани извън работно време отпадъци - на 11.01.2020г. /събота/. Свидетелите установили на място, че на депото за неопасни отпадъци са изхвърлени производствени отпадъци. Те констатирали, че на входната врата на имота, представляваща метална порта, липсвали катинара и синджира, с които тя се заключвала. На южното крило на вратата, където следвало да е синджира и катинара, била завързана пластмасова зелена връзка, подобна на сезал. Двамата общински служители установили, че в  работната клетка на депото, югоизточно от газов кладенец 3, са депонирани разкъсани бали с отпадъци от пластмасово фолио и изрезки от него. Балите били пресовани и завързани с арматурна тел, скъсана. По-голямата част от пресованите отпадъци били разпилени на площ около 50 кв.м.

            Констатациите от проверката били отразени в констативен протокол от 13.01.2020г., съставен от свид.Р., в който било посочено, че предполагаем обем на отпадъците от фолио и пресовани пластмасови отпадъци е около 30 куб.м. По отношение вида на отпадъците било отбелязано, че приличат на отпадъци с кодове 12 01 05, 19 12 04 и 19 12 12, определени в Наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Посочено е също, че в общинската администрация (като оператор) и в ОП „Комунални услуги -Троян (като изпълнител на дейностите по събиране, извозване и депониране на отпадъци на територията на Община Троян) не е постъпвало искане за депониране на производствени отпадъци на „Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Троян и Априлци".

          Кметът на Община Троян сигнализирал РУМВР-Троян за констатираното в депото за неопасни отпадъци. В изготвената справка № 359р-2232/30.01.2020г. било отразено, че хода на извършената проверка от служители на полицейското управление било установено, че на 11.02.2020г. отпадъците са били закарани от товарен автомобил на „СИС“ ЕООД гр.Троян. Преписката била докладвана на РП-Троян, като с постановление от 31.01.2020г. е постановен отказ да се образува досъдебно производство. Прокурорът е приел, че в случая няма данни за извършено престъпление от общ характер и е изпратил материалите по компетентност на РИОСВ-Плевен.

         На 16.03.2020г. било изпратено  от инж.Стефан Цанев-директор на РИОСВ-Плевен писмо до „СИС“ ЕООД, с което управляващият и представляващ посоченото дружество бил уведомен, че следва да се яви на 30.03.2020г. в РИОСВ-Плевен за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

          На 30.03.2020г. свидетелката Н.Б.Д.   съставила на „СИС“ ЕООД, представлявано от управителя И. С.,  акт за установяване на административно нарушение /АУАН/   за нарушение по чл.134, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците, за това, че дружеството е изхвърлило на 11.01.2020г. неопасни отпадъци на неразрешено за това място. В акта също е посочено, че  предполагаем обем на отпадъците от фолио и пресовани пластмасови отпадъци е около 30 куб.м. , а по отношение вида на отпадъците било отбелязано, че приличат на отпадъци с кодове 12 01 05, 19 12 04 и 19 12 12, определени в Наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Отразено е, че е установено от полицията, че тези отпадъци са извозени от „СИС“ ЕООД, което обстоятелство се потвърждава и от саморъчните обяснения на управителя на дружеството И. С.. Посочено е също, че към 11.01.2020г. „СИС“ ЕООД гр.Троян не е представяло документация за основно охарактеризиране на отпадъци.с вх. № 359/21.01.2020г., допълнен към вх.№ 359/2/27.02.2020 е внесен доклад за основно охарактеризиране за отпадък с код 1912 12, класифициран по наредба № 2/23.07.2014г. С писмо на РИОСВ-Плевен изх.№ 359/11.02.2020г. докладът на дружествот не е приет, тъй като представения работен лист по Наредба № 2/2014г. за отпадък с код 1912 12 има огледален код 19 12 11* съгласно наредбата и за да бъде класифициран като отпадък, непритежаващ опасни свойства, трябва да се спазят изискванията на чл.5, ал.2 от цитираната наредба.

            Актосъставителят Н.Б.Д. към датата на съставяне на АУАН заемала длъжността „Главен експерт” в РИОСВ-Плевен. В акта са отразени като  свидетели И.Б.Х. и К.С.М.. АУАН е съставен в присъствие на  И. василев С., в качеството му на управляващ и представляващ дружеството, който е подписал акта и  удостоверил с подписа си, че е получил екземпляр от същия на датата, на която е съставен, а именно - 30.03.2020 година. В тридневния срок по чл.44, ал.1 от ЗАНН И. С. е направил писмено възражение срещу съставения  акт на „СИС“ ЕООД гр.Троян. В него са изложени възражения, че дружеството е обвинено, че е депонирало отпадъци в извънработно време, като в същото време на депото са извозвани и изсипвани отпадъци от дежурен шофьор. Посочено е, че не е установено кои отпадъци са били депонирани от дежурния шофьор, тъй като към момента на депото не е имало кой да контролира това. Представляващият дрежуството е посочил, че по недопустим начин са посочени отпадъците, предмет на твърдяното нарушение, които не са надлежно индивидуализирани. Изложено е, че административното обвинение не е доказано.

              На 26.08.2020г. С.Ц.- Директор на РИОСВ-Плевен е издал атакуваното наказателно постановление.

           При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

  По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд  / по местоизвършване на твърдяното нарушение /, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

              Разгледана по същество, същата се явява  ОСНОВАТЕЛНА.

            Същественото при производството от административно - наказателен характер е да се установи спазена ли е процедурата по съставяне на акта за установяване на извършеното административно нарушение; съставеният акт съдържа ли императивно определените в закона реквизити, актът предявен ли е на нарушителя и правилно и законосъобразно ли е оформено предявяването; компетентността на актосъставителя; има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН,  дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта като нарушител, и дали е извършено виновно; наказателното постановление издадено ли е от компетентен орган и при спазване на императивните разпоредби за съдържание, реквизити и срокове.

По приложението на процесуалния закон: 

Обжалваното НП е издадено от  упълномощен за това орган, с оглед разпоредбата на чл.157, ал.4 от Закона за управление на отпадъците,  поради което издалото НП лице е компетентно. С оглед длъжностното качество на актосъставителя и във връзка чл.157, ал.1 от същия закон съдът намира че АУАН е съставен от компетентен орган, при изпълнение на неговите служебни задължения.

   Съдебният състав счита, че атакуваното наказателно  постановление е издадено в срок, но намира, че в производството по издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които водят до незаконосъобразност, необоснованост и неправилност  на същото и са основание за отмяна на НП.

Жалбоподателят „СИС“ ЕООД гр.Троян е санкциониран за нарушение по чл.134, ал.1 от ЗУО.

 Съгласно разпоредбата на чл.134, ал.1,т.1 от ЗУО, наказва се с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места или в съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на количество битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от Закона за местните данъци и такси;

   Съдът намира, че са нарушени императивните изисквания на чл.42,  т.4 и чл.57, ал.1, т.5 , тъй като и в АУАН, и в НП липсва  описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е било извършено.

             В случая не е надлежно индивидуализиран предметът на твърдяното нарушение - посочено е, че  се касае за отпадъци от фолио и пресовани пластмасови отпадъци с предполагаем обем  около 30 куб.м., а по отношение вида на отпадъците е отбелязано, че приличат на отпадъци с кодове 12 01 05, 19 12 04 и 19 12 12, определени в Наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците.

         При описание на нарушението не става ясно дали посочените обстоятелства, че входната врата на депото е била без заключващите устройства катинар и синджир, а е била завързана с пластмасова зелена връзка, подобна на сезал, е деяние, което е част от административното обвинение.

Налице е и противоречие при посочване вида на отпадъците. Още при съставяне на КП от 13.01.2020г. свид.Р. ги описва като производствени отпадъци. Това описание след това е използвано и в съставения АУАН и издаденото НП. Същевременно обаче АНО приема, че отпадъците приличат на отпадъци с кодове 12 01 05, 19 12 04 и 19 12 12, определени в Наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците.

           Описанието, дадено по този начин, води до накърняване правото на защита на санкционираното лице, което има право да узнае за какво нарушение му е повдигнато административното обвинение и в рамките на което то следва да организира защитата си.   

  По приложението на материалния административен закон:

            Съдът счита, че визираното в АУАН и в НП нарушение, за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на „СИС“ ЕООД гр.Троян, не е доказано да е осъществено от санкционираното дружество.

            В рамките на административнонаказателното производство не е установено и съответно доказано какви отпадъци са били депонирани на 11.01.2020г. и какво е тяхното количество.

Не е установено и доказано именно отпадъците, описани като отпадъци от фолио и пресовани пластмасови отпадъци с предполагаем обем  около 30 куб.м., които приличат на отпадъци с кодове 12 01 05, 19 12 04 и 19 12 12, определени в Наредба № 2/23.07.2014г. за класификация на отпадъците, че са били „изхвърлени“ именно от „СИС“  ЕООД гр.Троян. Действително управляващият санкционираното дружество И. С. е посочил в дадените саморъчни обяснения, че на 11.01.2020г. е изпратил камион с три контейнера с неопасен, нерециклируем материал на депото в гр.Троян. Видно е обаче от доказателствата по делото, вкл. от показанията на свид.С.А.А. – дежурен шофьор, че последният също е извозвал отпадъци в този ден. Видно е от писмо изх. № 4 от 12.01.2021г. , изготвено от директора на ОП „Комунални услуги-Троян“, че в счетоводството на предприятието няма данни за претеглени и депонирани отпадъци на 11.01.2020г. в „Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Троян и Априлци“. От заключението на допусната съдебно-счетоводна експертиза се установява, че няма съставени първични счетоводни документи, които да установяват данни за претеглени и депонирани отпадъци на 11.01.202г. в „Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Троян и Априлци“. С оглед на което съдът  приема за недоказано твърдението на АНО, че установените два дни по-късно отпадъци-на 13.01.2020г. , са именно тези, които са депонирани от „СИС“ ЕООД.

От показанията на свид.С.А. се установява, че той е лицето, което е констатирало, че липсва катинара и синджира на вратата, а същата е завързана със сезал, когато отива в събота сутринта в 9.00 часа да разтовари първия си камион с отпадъци. Вторият курс , който той е направил, заявява, че е около 11.00 часа. Тогава той свидетелства, че се разминал с гондола с надпис Ти Би Ес. Заявява, че първият път, когато разтоварил, процесният отпадък го нямало. Същият ден той информира своя началник за констатираното.

С оглед на тези показания не може да се приеме, че санкционираното дружество е свързано с отстраняване на катинара и синджира на входната врата на депото. Остава недоказано това обстоятелство относно това кой и кога е премахнал катинара и от кой момент достъпът до депото е бил свободен. Същевременно се установява, че действително в „Регионално депо за неопасни отпадъци за общините Троян и Априлци“  е депониран отпадък от „СИС“ ЕООД, но не е доказано какъв е по вид и количество.

Предвид, че по делото е представена справка, че в депото няма монтирано видеонаблюдение, независимо от въведеното нормативно изискване за такова / чл.41а от ЗУО/, не може да бъде установено за времето от премахване на заключващото устройство на входа на депото до извършване на проверката на 13.01.2020г. кой  е имал достъп до депото, респ. кой е изхвърлил там отпадъци.

Предвид обаче, че в хода на административнонаказателното производство не е установен точния вид на отпадъка и неговото количество, остава недоказан предметът на твърдяното нарушение.

Свидетелят С.Б.К. сочи в своите показания, че управителят на „СИС“  ЕООД И. С. е ходил с неговата началничка, за да се уговорят за докарване на боклук, който свидетелят, като булдозерист, следвало да разрине. Когато той е видял няколко дни по-късно стоварени отпадъци – бали от пластмасови опаковки, заявява, че не знае кой ги е стоварил и както сочи „нямам си на идея, не съм видял“.

            Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно, неправилно и необосновано, и като такова следва да  бъде отменено.

          От страна на жалбоподателя се  претендира присъждане на разноски, от които 600.00 лв. за адвокатско възнаграждение и 200.00 лв. за възнаграждение на вещо лице, като предвид изхода на делото, същите следва да се възложат в тежест на АНО.

            и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,

 

 

                    Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 018 от 26.08.2020г., издадено от инж.**** – Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите-Плевен, с което  на „СИС“ ЕООД, ЕИК 1****, със седалище и адрес на управление: гр.Троян, ж.п. гара Троян, Складови бази „Троянска борса за строителство“, представлявано от управителя И. Василев С., е наложена имуществена санкция в размер на 1 400.00 лв.  за нарушение по чл.134, ал.1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците,   като незаконосъобразно, неправилно  и необосновано.

           ОСЪЖДА на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН Регионална инспекция по околната среда и водите-Плевен, представлявана от инж.***** да заплати на „СИС“ ЕООД, ЕИК****, със седалище и адрес на управление: гр.Троян*******“, представлявано от управителя И. В*** С., сумата 800.00 лв., представляваща разноски в настоящето производство.

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено с мотивите.

 

 

 

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: