Определение по дело №9138/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260862
Дата: 14 ноември 2022 г. (в сила от 6 декември 2022 г.)
Съдия: Нела Кръстева Иванова
Дело: 20203110109138
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

                            О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

… / 14.11.2022г., гр.Варна

 

 

Варненски районен съд, ХХХІІІ-ти състав, в закрито заседание, в състав:

 

Районен съдия: НЕЛА КРЪСТЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.д. 9138 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба, подадена на 24.07.2020г., от М.П.Т. ЕГН ********** и С.П.П. ЕГН **********, срещу  Решение от 17.12.1999г. на комисия от двама представители на ПК-***** и един на РС“Поземлена реформа“-Варна, за приемане частична преработка на влезлия в сила План за земеразделяне на с.*****, по отношение на масиви №№ *****.

Жалбоподателите твърдят, че решението е нищожно и настояват за прогласяване на тази нищожност.

Сочи се от жалбоподателите, че с решение №ЗД-01 от 5.02.1999г. на ПК- с.*****, на жалбоподателките, в качеството им на наследници на П.Т.К., им е възстановено правото на собственост с план за земеразделяне върху нива от 3.00 дка, четвърта категория, местност „*****", имот №*****по плана за земеразделяне на с.***** , при граници: имоти *****асл. на Димитър Янков Мирев и №039037-нива наел. на Велико Йорданов А Добрев /т.3 от решението/. Решението, придружено със съответните скици, е влязло в сила и наследниците на П.Т.К. са били въведени във владение.

Впоследствие въз основа на Заповед №РД-46-847 от 17.06.1999г. на Министъра на земеделието, горите и аграрната реформа, е извършена частична преработка на влезлия в сила план за земеразделяне на с.***** на масивите, изрично посочени в нея, който преработен план е засегнал и описания по-горе възстановен имот на жалбоподателките в м."*****", попадащ в масив №39. С преработения план за земеразделяне, одобрен с решение от 17.12.1999г., за тях се отрежда друг имот №*****, при граници: имот ***** насл. на *****

Настоява се, че в процедурата на преработка на влезлия в сила план за земеразделяне на с.*****, поради явна фактическа грешка, регламентирана в чл.25 и чл.26 от ППЗСПП, са допуснати съществени нарушения на административни процедурни правила, които се отразяват върху валидността на решението за одобрението на преработения план. Съобразно чл.25 ал.5 от ППЗСПЗЗ/ в редакция към ДВ бр.18/26.02Л999г./, планът за земеразделяне се одобрява от съответната поземлена комисия с решение, което се обявява в Държавен вестник, а съобщението за одобряване се разгласява чрез средства за масова информация.

Видно от протокол от 17.12.1999г., с който е взето решение за одобряване на коригирания план, се сочи, че поземлената комисия в с.***** не е била в законния си състав, действащ към този момент.В комисията е включена инж.*****, която не е била член на ПК, а подписите положени за Х.М.-председател и С.П.-секретар на комисията, не са положени от тях. ПК, според жалбоподателките, е приела решение за одобрение на коригирания план при липса на нормативно установения състав, съобразно чл.60 ал.4 ППЗСПЗЗ, което обуславя некомпетентност на административния орган и липса на валидно негово волеизявление , т.е. налице е нищожност на административния акт.

Сочи се, че Решението за одобряване на преработения план за земеразделяне не е било обнародвано в ДВ и разгласено чрез средства за масова информация. За жалбоподателките е останал неизвестен факта на преработения план. На същите не им е било връчено ново решение на ПК-с.*****, с което им се възстановява друг имот в м."*****" със скица към него, съобразно предвижданията на преработения план и съответно не са били въвеждани във владение в него. Едва, когато са отишли да се снабдят със скица на възстановения им имот от одобрените КККР на с.***** през тази година, са установили, че всъщност за тях има отреден друг имот.

При преработката на плана за земеразделяне, се настоява, че не е спазено основното изискване при възстановяване на имоти с план за земеразделяне, регламентирано: в чл.23а от ППЗСПЗЗ, а именно възстановеният имот да е равностоен по количество и качество на отнетия. Всъщност имотът, който им е отреден с преработения план за земеразделяне, независимо, че попада в същата местност се отличава съществено в качествено отношение от този, който им е бил възстановен първоначално с решение от 5.02.1999г. на ПК. Докато първоначално възстановеният се е приближавал максимално със своите характеристики на отнетия.

Сочи се, че въз основа на Заповед №РД-46-847 от 17.06.1999г. на Министъра на земеделието, горите и аграрната реформа,  е извършена частична преработка на влезлия в сила план за земеразделяне на с.*****, на масивите, изрично посочени в нея, който преработен план е засегнал и описания по-горе възстановен имот на жалбоподателките в м."*****", попадащ в масив №39.

С преработения план за земеразделяне, одобрен с решение от 17.12.1999г. на ПК с.*****, за жалбоподателките се отрежда друг имот №*****, при граници: имот ***** наел. на *****.

Според изнесеното, в процедурата на преработка на влезлия в сила план за земеразделяне на с.*****, поради явна фактическа грешка, регламентирана в чл.25 и чл.26 от ППЗСПП, са допуснати съществени нарушения на административни процедурни правила, които се отразяват върху валидността на решението за одобрението на преработения план. Съобразно чл.25 ал.5 от ППЗСПЗЗ/в редакция към ДВ бр.18/26.02.1999г./, планът за земеразделяне се одобрява от съответната поземлена комисия с решение, което се обявява в Държавен вестник, а съобщението за одобряване се разгласява чрез средства за масова информация.

Жалбоподателките сочат, че видно от протокол от 17.12.1999г., с който е взето решение за одобряване на коригирания план, поземлената комисия в с.***** не е била в законния си състав, действащ към този момент. В комисията е включена инж.*****, която не е била член на ПК, а подписите положени за Х.М.-председател и С.П.-секретар на комисията, не са положени от тях. Настоява се, че ПК е приела решение за одобрение на коригирания план, при липса на нормативно установения състав, съобразно чл.60 ал.4 ППЗСПЗЗ, което обуславя некомпетентност на административния орган и липса на валидно негово волеизявление, т.е. налице е нищожност на административния акт.

Решението за одобряване на преработения план за земеразделяне, не е било обнародвано в ДВ и разгласено чрез средства за масова информация. За жалбоподателките е останал неизвестен факта на преработения план. На същите не им е било връчено ново решение на ПК-с.*****, с което им се възстановява друг имот в м."*****" със скица към него, съобразно предвижданията на преработения план и съответно не са били въвеждани във владение в него. Едва, когато са отишли да се снабдят със скица на възстановения им имот от одобрените КККР на с.***** през тази година, са установили, че всъщност за тях има отреден друг имот.

Сочи се, че при преработката на плана за земеразделяне, не е спазено основното изискване при възстановяване на имоти с план за земеразделяне, регламентирано, в чл.23а от ППЗСПЗЗ, а именно възстановеният имот да е равностоен по количество и качество на отнетия. Всъщност имотът, който им е отреден с преработения план за земеразделяне, независимо, че попада в същата местност, се сочи, че се отличава съществено в качествено отношение от този, който им е бил възстановен първоначално с решение от 5.02.1999г. на ПК. Докато първоначално възстановеният се е приближавал максимално със своите характеристики на отнетия наследствен имот и представлява обработваема земеделска площ /нива/, то отреденият с преработения план за земеразделяне имот не може да се използва за земеделско ползване, а представлява територия заета с храсти и друга горска растителност. Доколкото разпоредбата на чл.23а от ППЗСПЗЗ представлява императивна правна норма, то нарушението й също според жалбоподателките представлява основание за нищожност на крайното решение за одобряване на частичната преработка на плана за земеразделяне, взето на 17.12.1999г. от ПК с.*****.

Предвид гореизложеното, се отправя искане, да се постанови решение, с което се прогласи нищожността на решение от 17.12.1999г. на ПК с.***** за одобряване на частична преработка на план за земеразделяне на землище на с.***** в масиви *****и да се върне преписката на компетентния административен орган за извършване на процедурата.

С депозиран по делото отговор от страна на ответника Общинска служба „Земеделие“ – *****, се оспорва изцяло жалбата, като се настоява, че същата е недопустима, а в условията на евентуалност, че се явява неоснователна и недоказана, поради което се отправя искане да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено и/или да бъде отхвърлена, а Решение /Протокол/ от 17.12.1999г. на ПК-*****, за частична преработка на ПЗ на землище с. *****, общ. *****, обл. Варна за масиви *****, да бъде оставено в сила.

Оспорват се с отговора наведените твърдения и основания за нищожност, като неоснователни и недоказани, а именно: че са налице административно-процедурни нарушения, касаещи състава на ПК-***** издала Решение /Протокол/ от 17.12.1999г.; досежно  обявяването в ДВ на същото това решение на ПК-*****, с което е прието частичното изменение на ПЗ на с.*****, общ. *****, обл.Варна; и досежно неспазване на изискванията на чл.23а от ППЗСПЗЗ.   Твърди се от ответната страна, че процедурата по частична преработка на ПЗ /план за земеразделяне/ на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, за масиви *****, при явна фактическа грешка, е изпълнена съгласно изискванията на действащият към него момент чл.26 от ППЗСПЗЗ /в редакцията му към ДВ бр.18 от 13.02.1998г. изм. и доп. 26.02.1999г. За несъстоятелно се счита и твърдението на жалбоподателите за приложимост на нормата на чл.25, ал.5 от ППЗСПЗЗ, тъй като в случая не се касае за одобряване на плана за земеразделяне /ПЗ/, както и за коригирания ПЗ, а се касае за частичната преработка на влязъл в сила ПЗ по реда на чл.17, ал.8 от ЗСПЗЗ и чл.26 от ППЗСПЗЗ. Цитира се текста на ал.5 на чл.26 от ППЗСПЗЗ, съгласно който: „Министърът на земеделието, горите и аграрната реформа или упълномощено от него лице издава заповед за назначаване на комисия, която да се произнесе по възраженията, с председател-представител на Министерството на земеделието, горите и аграрната реформа.“. Т.е., сочи се, че съгласно действащата към него момент правна норма, състава на комисията по приемане на частичната преработка на плана за земеразделяне на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, не съвпада със състава на поземлена комисия, така както неправилно и неоснователно се твърди в жалбата, а напротив същият е различен от състава на съответната поземлена комисия за землището и е определен с нарочна заповед на Министърът на земеделието, горите и аграрната реформа или упълномощено от него лице.

Според ответника, процедурата по частична преработка на ПЗ /план за земеразделяне/ на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, за масиви *****, правилно е започнала в съответствие с изискванията на чл.26, ал.1 и ал.7 от ППЗСПЗЗ, по инициатива на Министъра на ЗГАР, с издаване на заповед №РД-46-847 от 17 юли 1999г, приложена по адм. преписка към делото и публикувана в ДВ бр.73 от 17.08.1999г., обявата за което публикуване се представя към отговора на жалбата. Сочи се, че относно обявяването на резултатите от работата на комисията, разписания към него момент ред в чл.26, ал.6 от ППЗСПЗЗ, регламентира уведомление на жалбоподателите по реда на ГПК. По административната преписка няма данни жалбоподателките да са били всред тези подали възражения по смисъла на чл.26, ал.4 от ППЗСПЗЗ.

С оглед гореизложеното,  се настоява от ответната страна, че макар и обявена по надлежния ред, частичната преработка на плана на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, за масиви *****, е пропусната от жалбоподателките и срещу нея М. и С. Пенови, не са подали възражение в 14-дневния срок, регламентиран в чл.26, ал.6 от ППЗСПЗЗ.

Според ответната страна, твърдението в жалбата за неспазване на чл.23а от ППЗСПЗЗ, не се подкрепя от установената фактическа обстановка и от представените по делото доказателства, даже от страна на самите жалбоподателки /има се предвид представените към жалбата скици, скица № 159/19.01.1999г. на ПК-***** и кад.скица №15-101400-01.02.2020г. на СГКК/, т.к. процесният имот и преди и след частичната преработка запазва основните си характеристики, а именно - местоположение, категория и площ, а се изменя единствено и само конфигурацията му, което респективно води до промяна в две от границите на имота.

По тези съображения, ответника счита, че твърденията в жалбата са неоснователни и неподкрепени от представените по делото доказателства. Отделно се настоява, че са налице основания за недопустимост на жалбата. Жалбата, според ответната стра, е недопустима, поради липса на правен интерес у жалбоподателя от обжалване на Решение /Протокол/ от 17.12.1999г. на ПК-*****, с което е приета частична преработка на ПЗ /план за земеразделяне/ на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, за масиви №№ *****. Сочи се, че към датата на подаване на настоящата жалба, за землището на с.*****, общ. *****, обл. Варна, има влязла в сила кадастрална карта и кадастрален регистър /КК и КР/, одобрени със Заповед №РД-18-189/24.01.2018г. на Началника на СГКК-Варна, поради което предходен план за земеразделяне на землището, вече фактически не съществува. Дори да се предположи, че обжалваното решение /протокол/ на ПК-***** бъде прогласено за нищожно от съд, то това като резултат не би довело нито до отмяна на частична преработка на плана за земеразделяне на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, за масиви *****, нито до отмяна на влязлата в сила КК и КР за землището на с. дравец, общ. *****, обл. Варна.

Освен това се настоява от ответната страна, че жалбоподателките нямат правен интерес да обжалват в цялост частичната преработка на ПЗ /план за земеразделяне/ на землището на с. *****, общ. *****, обл. Варна, т.е. за всички масиви *****, а само за масив №39, в който се помества имот №*****, който им е възстановен с Решение №ЗД-01/ 05.02.1999г. на ПК-*****. Сочи се, че видно от приложения по административната преписката Протокол от 26.05.1999г. засегнатите от корекцията на реката собственици на парцели, в определени масиви №*****, всред които и масив №39, в който се намира имота на жалбоподателките, са преместени в свободни парцели общинска собственост, на същото място, без да се променя площта и категорията на имота. С оглед гореизложеното жалбоподателките нямат правен интерес да обжалват частичната преработка на плана в цялост, а само по отношение на масив №39, в който попада техния имот.

В с.з., жалбоподателите поддържат жалбата и настояват за уважаването й, а ответника ОС“Земеделие“-*****, чрез процесуалния си представител поддържа становището си за недопустимост на производството, които съда споделя.

СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателствапо отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Регламентираната в чл.17, ал.8 от ЗСПЗЗ и чл.26 от ППЗСПЗЗ процедура, дава възможност за преработка на влезлия в сила ПЗ, при наличието на ЯФГ, със заповед на заповед на министъра на земеделието, горите и аграрната реформа. Явна фактическа грешка, според ал.2 на чл.6 от ППЗСПЗЗ (в относимата редакция), е несъответствието между заснетите на терена трайни топографски елементи и/или съществуващата ситуация и отразяването им върху плана.

Видно от Протокол от 26.05.1999г., одобрен от Зам.министьра на МЗГАР, приложен като доказателство по делото, с него е взето решение да бъде извършена частична преработка на влезлия в сила ПЗ/план за земеразделяне/ на село *****, поради наличието именно на установената ЯФГ по смисъла на чл.26. ал.1 от ППЗСПЗЗ.

Със Заповед №РД-46-847/17.06.1999г. на Министъра на ЗГАР, приложената като доказателство по делото, е частично преработен влезлия в сила ПЗ на с.*****, в масиви с площ от 973 дка. Горепосочената заповед е издадена на основание на чл.17. ал.8 от ЗСПЗЗ и е публикувана в ДВ. бр.73 от 17.06.1999г.. съобразно разпоредбата на чл.26, ал. 1, изр.2 и ал.7 от ППЗСПЗЗ.

В изпълнение на тази заповед с Протокол от 17.12.1999 г., е взето решение за приемане на частично преработения ПЗ на землище с.*****, общ*****. Процесният имот попада в засегнат масив №39, е бил обект на преработка, остава със съшият номер, в масива, в който е бил и преди преработката, запазва площта си и категорията на земята, като са променени само неговите граници. Последното се установява и посредством проведена по делото СТЕ.

Несъстоятелно, поради изложеното се приема твърдението на жалбоподателките, за приложимост на нормата на чл.25, ал.5 от ППЗСПЗЗ, тъй като в случая не се касае за одобряване на ПЗ, както и за коригирания ПЗ, а за частичната преработка на влязъл в сила ПЗ по реда на чл. 17, ал.8 от ЗСГВЗ и чл26 от ППЗСПЗЗ.

Разпоредбата на чл.17. ал.8 от ЗСПЗЗ(в приложимата й редакция от 30.07.1999г. изм. и доп., бр. 68 от същата дата) също регламентира, че  Влезлият в сила план за земеразделяне може да бъде преработен при явна фактическа грешка със заповед на министъра на земеделието, горите и аграрната реформа.

От горното, както и от приложените по делото доказателства, се установява, че за процесната територия е имало одобрен план за земеразделяне от 98-ма година, след това коригиран план пак от 98-ма година и 99-та година е частичната му преработка.

Видно чл.25. ал.6 от ППЗСПЗЗ, жалби срещу одобрения план за земеразделяне могат да се подават в четиринадесетдневен срок от датата на обнародване в ДВ чрез общинската служба по земеделие до административния съд. Жалбата се придружава от скица-проект за изменението, изготвена от изпълнител. Към момента на подаване на жалбат, ПЗ/план за земеразделяне/ за землището, вече не съществува, предвид че същият е суспендиран от кадастралната карта на землището, одобрена със Заповед на Началника на СГКК от 24.01.2018г.

Отделно от горното, следва да се има предвид, че ПК-*****, не е компетентния орган да взема решение за частична преработка на план за земеразделяне. Органите, които са имали правомощия по прилагане, реализация и контрол, във връзка с провеждането на процедурата по частичната преработка на влязъл в сила ПЗ, са Министъра на земеделието, горите и аграрната реформа и нарочно назначената за това комисията по чл.26, ал.5 от ППЗСПЗЗ (отм.). За комисия по чл.26, ал.5 от ППЗСПЗЗ, като различен от ПК орган, говорят редица решения на ВАС, в това число: Решение № 11397 от 13.12.2002 г. на ВАС по адм. д.№8292/2002 г., ІІ отд.; Определение № 6190 от 22.11.1999 г. на ВАС по адм. д. № 4236799 г., IV отд..; Определение № 6833 от 15.12.1999 г. на ВАС по адм. д. № 7454/99 г., IV отд.; Решение №4118 от 26.062000 г. на ВАС по адм. д, № 360/2000 г., IV отд.; Определение № 9951 от 30.11.2004 г. на ВАС по адм. д. № 9900/2004 г., IV отд.; Решение № 1776 от 27.02.2003 г. на ВАС по адм. д. №10662/2002г. Т.е. не съставът на Поземлена комисия, е бил отговорен да приеме частичната преработка на плана за земеразделяне и не поземлената комисия  е приела частичната преработка. Нарочен състав на комисията е имало, който е бил назначен от Министерството на земеделието, горите и аграрната реформа и е приел частичната преработка на плана от фирмата, която я е извършила, СД„*****".

Предвид гореизложеното, съдът приема, че жалбата се явява недопустима, поради липса на правен интерес от обжалване на процесното решение, доколкото към датата на подаване на жалбата за землището на с.*****, общ *****, има влязла в сила кадастрална карта и кадастрален регистър /КК и КР/, поради което атакуването на предходен план, а именно плана за земеразделяне на землището, който към настоящият момент не е действащ план, респ. и фактически не съществува, е недопустимо. При вече одобрени и влезли в сила КК и КР. приложими са уредените в Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ процедури. Оспорената с жалбата частична преработка на плана за земеразделяне не е действащия за землището план, поради което жалбоподателките могат да реализират правата си по друг ред, като проведат съответната разписана в ЗКИР административна процедура или евентуално като оспорят действащият към момента план, а именно - кадастрална карта и кадастрален регистър, одобрени със Заповед №РД-18-189/24.01.2018г. на Началника на СГКК-Варна, а не предходният такъв. Дори да се предположи, че обжалваното решение бъде прогласено за нищожно от съд, който компетентен съд в този случай ще е административния съд, то това като резултат не би довело нито до отмяна на частична преработка на ПЗ на землището на с. *****, за масиви №№21,36,38,39,42,60,70 и 77, нито до отмяна на влязлата в сила КК и КР за землището. Т.е. прогласяването на нищожност на решението, с което е приета частична преработка на ПЗ на землището на с.*****, няма да доведе до промяна в правната сфера на жалбоподателките и целеният от тях резултат, а именно промяна в действащия към момента план - КК и КР, както и да им бъде възстановен имота преди частична преработка на ПЗ.

Водим от гореизложеното, съдът приема, че подадената жалба на 24.07.2020г., от М.П.Т. ЕГН ********** и С.П.П. ЕГН **********, срещу  Решение от 17.12.1999г. на комисия от двама представители на ПК-***** и един на РС“Поземлена реформа“-Варна, за приемане частична преработка на влезлия в сила План за земеразделяне на с.*****, по отношение на масиви №№ *****,   се явява недопустима.

По разноските:

С оглед изхода от настоящото дело и на основание чл.78,ал.4 от ГПК, жалбоподателките следва да заплатят на ответника, сторените по настоящото дело разноски. В случаят, предвид че ответникът е представляван от юрисконсулт, на основание чл.8 ал.3 от Наредба №1 /2004г за МРАВ и съгласно представен списък по чл.80 ГПК/л.189/, му се следват за присъждане 500.00лв. ю.к.възнаграждение, 150.00лв. депозит за СТЕ и 5.00лв. за СУ, или общо 655,00лв.

Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм.дело № 9138/2020г. по описа на ВРС, ХХХІІІ-ти състав, поради недопустимост. 

 

ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.4 от ГПК,  жалбоподателите М.П.Т. ЕГН ********** и С.П.П. ЕГН **********, с адрес: ***, ДА ЗАПЛАТЯТ В ПОЛЗА НА ответника  ОБЩИНСКА СЛУЖБА „ЗЕМЕДЕЛИЕ“- С.*****, общ.*****, обл.Варна, сумата в общ от 655.00лв., представляваща сбор от сторени по делото разноски, както следва: 500.00лв. ю.к.възнаграждение, 150.00лв. депозит за СТЕ и 5.00лв. за СУ.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненски административен съд, в едноседмичен срок от съобщаването на страните. 

 

 

ПРЕПИСИ от настоящото определение да се връчат на страните по делото, на основание чл.7, ал.2 от ГПК.

           

 

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: