РЕШЕНИЕ
№ 54
гр. Плевен,10.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд –
Плевен, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет седми януари две хиляди двадесет и втора година
в състав:
Председател: Снежина Иванова
при секретар Десислава
Добрева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по адм. дело № 715 по
описа за 2021 година на Административен съд – Плевен.
Производството е
по реда на чл.
145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.
13, ал.5 от Закона за социалното подпомагане /ЗСП/.
Административното
дело е образувано по жалба на И.И.Р.,*** срещу заповед №
ЗСП/Д-ЕН-К/865/29.07.2021 година на директора на Дирекция „Социално
подпомагане“ –Кнежа с отказ за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо
гориво за сезон 2021/2022 г..
В жалбата лицето
посочва, че отказът е незаконосъобразен, тъй като не разполагат с други доходи,
имат определена степен на намалена работоспособност и нямат възможност за други
доходи. Моли за отмяна на заповедта.
В съдебно
заседание оспорващият - И.И.Р.,*** се явява и се представлява от адв . Й.Х.,
която поддържа жалбата, но посочва , че с оглед съдебната практика, то при
надвишаване на дохода дори и минимално,
се постановява отказ. Поддържа жалбата и моли за отмяна на заповедта.
В съдебно заседание
ответникът – Директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Кнежа не
се явява, не се представлява.
Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди
събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази
доводите на страните и извърши проверка
на оспорения акт във връзка с правомощията си по чл.168 от АПК, намира за
установено от фактическа страна
следното:
Със заявление-декларация
с вх.№ЗСП/Д-ЕН-V1/865 от 16.07.2021 година до Директора на Дирекция "СП" – Кнежа
Р. е поискал да му бъде отпусната целева
помощ за отопление в пари.
На 27.07.2021
година е извършена социална анкета и на л.37 по делото е изготвен социален
доклад, в който се посочва, че Р. има
определен процент на намалена работоспособност над 100% и съжителства с А. Д.,
която има определен процент намалена работоспособност от 60 % , пожизнено
и не притежават доходи освен от пенсии.
Обитават жилище, което е собственост на двамата, добри битови условия. Посочва се,
че доход от пенсия е в размер на 4403,46 лева , а диференциран
доход за отопление е 1,20 +1,72 =2,92 х 150 лева=438 лева, а средно месечен доход
за предходните 6 месеца на лицето е 447,77 лева и същият не отговаря на
изискванията за отпускане на целева помощ за отопление в пари.
С обжалваната
заповед директорът на Дирекция "Социално подпомагане" – Кнежа, въз
основа на социалния доклад и на основание чл.
13, ал.2 от ЗСП и чл. 2, ал. 1 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008
г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление постановява
отказ да се отпусне целева помощ за отопление в пари, защото не отговаря лицето
на условия по чл. 2, ал. 1 от Наредбата.
Заповедта е
обжалвана и с решение № 15-РД06-0064/23.08.2021 година директор на РДСП -Плевен
е преценил същата като неоснователна и я е отхвърлил. В мотивите са изложени
съображения, че доходът му надвишава
диференцирания минимален доход за отопление.
По
делото по искане на оспорващия съдът допусна съдебно-икономическа експертиза,
като вещото лице установи, че доходите на Р. от предходните 6 месеца са само от
пенсия в размер на 2070 лева или 6 м. х 345 лева месечен размер до 01.07.2021
година, а на А. С. размерът на пенсията е 388,91 лева или доход в размер на
2333,46 лева. При така установеното и прилагане на формулата средномесечният доход е в размер на
438 лева или над диференциран доход за отопление.
При така установената фактическа обстановка, съдът
намира от правна страна следното:
Жалбата, предмет на това производство, е подадена в
срока, от надлежна страна и е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Съгласно чл.
13, ал.2 от ЗСП помощите по ал.1 се отпускат със заповед на директора на
Дирекция "Социално подпомагане" или упълномощено от него лице, след
констатиране на всички данни и обстоятелства със социална анкета. Оспорената
заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган - Директора
на дирекция "Социално подпомагане" – Кнежа. Заповедта е в писмена
форма , като са изложени мотиви, че е налице доход, надвишаващ изискуемия.
Съдът намира, че
не са допуснати нарушения на административно-производствените правила и
материалния закон.
В Закона за социалното подпомагане е предвидена
възможност за отпускане на месечни, целеви и еднократни социални помощ, а
условията и редът за предоставянето на социалните помощи, както и
прекратяването им са уредени с Правилник за прилагане на Закона за социалните
помощи /ППЗСП/, както и с други подзаконови нормативни актове. Условията и
редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през
отоплителния сезон са регламентирани в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 година
за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление. /в прил.
редакция/.
Нормата на чл. 2, ал. 1 от
Наредбата регламентира условията на които следва да отговарят лицата за
отпускане на посочената целева помощ, а в чл. 4, ал. 1 от Наредбата е
процедурата за отпускане на помощта. Съгласно чл. 4, ал. 1 – ал. 3 от наредбата
лицата и семействата подават заявление – декларация по образец в дирекции
"Социално подпомагане" по настоящ адрес и при спазване изискванията
на чл. 26 ППЗСП. /В заявлението – декларация по ал. 1 задължително се заявява
видът на ползваното отопление – топлоенергия, електроенергия, твърдо гориво или
природен газ. В срок до 20 дни от подаване на заявлението социален работник
извършва социална анкета и изготвя социален доклад по чл. 27 ППЗСП, съдържащ
мотивирано предложение за отпускане или отказ на целева помощ. В 7-дневен срок
от изготвянето на социалния доклад директорът на дирекция "Социално
подпомагане" или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за
отпускане или отказ на помощта. Социалната анкета е дейност, по установяване
наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане,
извършвана от социалните работници в дирекция "Социално подпомагане",
която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране
на информация с цел установяване наличието на условията за упражняване на
правото на социално подпомагане (§ 1, т. 11 от Допълнителните разпоредби към
ЗСП). Социалният работник извършва социална анкета по установения от чл. 27 от
ППЗСП ред и след като вземе предвид всички констатирани обстоятелства от
социален, семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможността за
самоиздръжка и/или помощ от лица, задължени по закон да осигуряват издръжка,
прави предложение за отпускане или отказ на помощта, за нейния вид и размер.
Следователно, изготвянето на социална анкета е задължителен етап в
административното производство по отпускане на социални помощи. В този смисъл
социалната анкета е част от процедурата по отпускане или отказване на помощта.
Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 Наредба №
РД-07-5/16.05.2008 година, право на целева помощ за отопление имат лицата и
семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на
подаване на заявлението е по – нисък или равен от диференциран минимален доход
за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП. По делото не се спори, а и от събраните от съда
доказателства се установява, че доходът на оспорващия и съжителстващото с него
лице е само от пенсия.
Оспорващият
отговаря на условията на чл. 10 и чл. 11
от ППЗСП.
Другото
кумулативно условие изисква по – нисък от посочения средномесечен доход /или
равен на него/ диференциран доход за отопление. Това понятие е нормативно
дефинирано в нормата на § 3 от ДР на Наредбата, според която "Диференциран доход за отопление" е индивидуалната
граница за достъп до целева помощ за отопление за всяко лице съобразно
възрастта, семейното положение и здравословното състояние, определена по реда
на чл. 2, ал. 4. Самата дефинитивна норма
посочва начина, по който се формира този доход, като препраща към критериите за
формирането му, разписани в разпоредбите на чл. 2, ал. 4 от Наредбата, като в
случая следва да се приложи поправителното тълкуване предвид изменението на
Наредбата и непромененото препращане към нормата на чл. 2, ал. 4, която след
промяната, обнародвана в ДВ, бр. 51 от 2019 г., е всъщност вече чл. 2, ал. 5, т.
18 и т. 20 или в случая за лице с трайно намалена работоспособност 50 и над 50
на сто – 1,20 от БДО за А. С. и за Р., който е с определен процент на ТНР 100%
- т. 20 - за лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90 на сто – 1,72
от БДО.
Разписано е в
Наредбата, обаче, че при определяне правото на целеви помощи за отопление
размерът на пенсиите, определени след 1.07.2008 г., се намалява с коефициент 1,
384, като за всеки нов отоплителен сезон със заповед на министъра на труда и
социалната политика коефициентът се актуализира на верижна основа с процент,
равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1 от
Кодекса за социално осигуряване. Определеният корекционен коефициент по чл. 2,
ал. 3 от Наредбата съгласно заповед №РД-01-191/8.07.2021 г. на Министъра на
труда и социалната политика за процесния отоплителен сезон, е в размер на 1,
639. Следователно общият размер на пенсиите на Р. и С. от 4403,46 лева за
шестмесечния период, намален с корекционен коефициент от 1, 639 и разделен на
шест месеца (4403,46: 1,639: 6), е 447, 78 лева, до какъвто правилен извод е
достигнал и решаващият орган.
Право на целева
помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за
предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е
по-нисък или равен от диференцирания доход за отопление. Съгласно § 6. (Нов –
ДВ, бр. 51 от 2019 г. в сила от 28.06.2019 г.) от ДР на Наредбата "Базов доход за
отопление" е разчетен показател, който служи за определяне на
диференцирания доход за отопление и е равен на двойния размер на определения
месечен гарантиран минимален доход или 150 лева.
Съгласно чл. 2, ал. 4 от Наредбата, основа за
определяне на диференцирания доход за отопление е базовият доход за отопление
(БДО), който, съгласно ал. 5 на същия текст се определя, както следва: за лице,
живеещо само – 1, 30 от БДО; за лице с трайно намалена работоспособност 50 на
сто или над 50 на сто, живеещо само – 1, 57 от БДО; за дете-сирак до 18-годишна
възраст, а ако учи – до придобиване на средно или професионално образование, но
не повече от 20-годишна възраст – 1, 27 от БДО; за родител, отглеждащ сам
дете/деца до 18-годишна възраст, а ако учи/учат – до придобиване на средно или
професионално образование, но не повече от 20-годишна възраст – 1, 57 от БДО; за
всеки един от съвместно живеещи съпрузи – 1, 00 от БДО; за дете от 0- до
18-годишна възраст, а ако учи – до придобиване на средно или професионално
образование, но не повече от 20-годишна възраст – 1, 03 от БДО; за дете с
трайно увреждане до 18-годишна възраст, а ако учи – до придобиване на средно
или професионално образование, но не повече от 20-годишна възраст – 1, 30 от
БДО; за дете от 0- до 18-годишна възраст, а ако учи – до придобиване на средно
или професионално образование, но не повече от 20-годишна възраст, настанено в
семейство на роднини и близки или в приемно семейство по чл. 26 от Закона за
закрила на детето – 1, 25 от БДО; за дете от 5- до 16-годишна възраст, което не
учи – 0, 30 от БДО; за дете от 16- до 18-годишна възраст, което не учи и е
регистрирано в дирекция "Бюро по труда" в срока по чл. 10, ал. 4, т.
2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане – 0, 90 от БДО;
за родител, отглеждащ дете/деца до 18-годишна възраст, което не учи – 0, 50 от
БДО; за лице, съжителстващо с друго лице (лица) или семейство – 1, 24 от БДО;
за бременни жени 45 дни преди раждане – 1, 20 от БДО; за родител, полагащ грижи
за дете до 3-годишна възраст – 1, 20 от БДО; за лице на възраст над 70 години –
1, 20 от БДО; за лице на възраст над 65 години, живеещо само – 1, 75 от БДО; за
лице на възраст над 75 години, живеещо само – 1, 85 от БДО; за лице с трайно намалена работоспособност
50 на сто или над 50 на сто – 1, 20 от БДО; за лице с трайно намалена
работоспособност 70 и над 70 на сто – 1, 42 от БДО; за лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90 на сто – 1, 72
от БДО. При наличие на повече от едно основание за определяне на коефициент
се прилага коефициентът с по-висок размер с изключение на случаите по чл. 2,
ал. 5, т. 9, 10 и 11. В процесния случай относимата за оспорващия разпоредба е
тази на чл. 2, ал. 5, т. 20 от Наредбата- лице с трайно намалена
работоспособност 90 и над 90 на сто – 1,72 от БДО и за А. С. – т. 18- за лице с
трайно намалена работоспособност 50 на сто или над 50 на сто – 1,20 от БДО. Гарантираният
минимален доход, е в размер на 75 лв., т. е. БДО е в размер на 150 лв.
Следователно, за процесния отоплителен сезон, диференцираният доход за
отопление по отношение на оспорващия се определя по следния начин: 1,20 +1,72х150=438
лева.
След като
средномесечният доход за предходните шест месеца, получен от Р., намален със
съответния корекционен коефициент по отношение на пенсията е 447,78 лева, той
се явява по-висок от диференцирания доход за отопление от 438 лева. Поради
което и не е налице едно от изискванията за отпускане на помощта за отопление.
С оглед на
изложеното, правилен и съответен на закона е изводът на административния орган,
обективиран в оспорената заповед, че не са налице законовите предпоставки за
отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво , предоставени в пари за
отоплителен сезон 2020/2021 независимо, че е налице надвишаване на дохода от
лицето само 9,78 лева.
Предвид
горепосоченото съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата следва да бъде
отхвърлена.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен
съд – Плевен, шести състав,
РЕШИ:
Отхвърля жалба на И.И.Р.,***
срещу заповед № ЗСП/Д-ЕН-К/865/29.07.2021 година на директора на Дирекция
„Социално подпомагане“ –Кнежа с отказ за отпускане на целева помощ за отопление
с твърдо гориво за сезон 2021/2022 г..
Препис от
решението да се изпрати на страните.
Решението не
подлежи на обжалване съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗСП.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/