Решение по дело №378/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 40
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 25 ноември 2020 г.)
Съдия: Милена Стоянова Маркова-Георгиева
Дело: 20197100700378
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                    40

гр.Добрич, 17.02.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


         
Добричкият административен съд, в публично съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди и двадесета година Втори състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА  МАРКОВА -Г.

                                                                     

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА изслуша докладваното от председателя административно дело № 378/ 2019 год.

          Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.27,ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове(ЗУСЕСИФ).

          Образувано е по жалба, вх.№1711/10.06.2019г. от А.М.Г. с ЕГН ********** ***,ж.к.Добротица,бл.9,вх.А,ет.2,ап.3, подадена чрез адв.В.Г.,срещу  Решение №08 /121/ 07545/3/01/ 04/01 за налагане на финансова корекция, с изх.№ 01-6500/328 от 21. 05.2019г., издадено от Изпълнителния директор на ДФ ”Земеделие”  с което, на жалбоподателя е наложена финансова  корекция в размер на 68 547,69 лв.В жалбата се иска отмяна на акта като незаконосъобразен и необоснован, на подробно изложени съображения.Претендират се направените разноски. В съдебно заседание жалбата се поддържа от адв.В.Г..

          Ответникът се представлява от старши юрисконсулт Д.А., която оспорва жалбата.Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и  сторените по делото разноски.  

          Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

          По допустимостта на жалбата:

          Жалбата  е подадена от активно легитимирана страна, имаща правото и интерес от оспорването и в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването.  Жалбата е срещу индивидуален административен акт, който съгласно нормата на чл.73, ал.4 ЗУСЕСИФ може да се оспорва пред съд по реда на Административно процесуалния кодекс.Изложеното налага извод, че жалбата е допустима. Разгледана по същество е и основателна поради следното:

           Между страните по делото не се спори, а и установимо от доказателствата е,че жалбоподателят А.М.Г. е земеделски производител.

           На 22.10.2015г. в гр.София,между ДФ „Земеделие“ и А.М.Г. *** с ЕГН **********,е сключен Договор № 08/121/07545/ за отпускане на финансова помощ по мярка 121„Модернизиране на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.,подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

           Съгласно сключения договор, фондът предоставя на ползвателя безвъзмездна финансова помощ за извършването на дейностите,заявени за финансиране с проект 08/121/07545/ - „Закупуване на земеделска техника“ в максимален размер на 68 547,69 лева. Помощта е в размер на 50% от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с одобряването на проект №08/121/07545 от 08.09.2015г.,съгласно одобрената субсидия за видовете дейности/активи по проекта,посочени в Таблицата за одобрените инвестиционни разходи по Приложение 1.  

           На 03.12.2018 г. Началникът на  отдел Регионален технически инспекторат –Варна е издал заповед за извършване на проверка на място, със срок от 04.12. 2018г. до 11.12.2018г.-л.346.В периода на проверката, от Г.  са изискани обяснения по възникнали въпроси/неясноти/като са същият е дал 5 броя обяснения-л.378 до л.381.

           След приключване на проверката,на 13.12.2018г. до Г. е изпратено уведомително писмо в което се казва,че във връзка с проверката по негово заявление са констатирани несъответствия,детайлно описани в контролен лист / доклад за проверка/.На земеделския производител са дадени указания,че  може да направи писмени възражения в 14-дневен срок-л.450.

           На 23.012019г. до Г. е изпратено Уведомително писмо с което е уведомен,че във връзка с извършена проверка е установено, неизпълнение на сключения договор.В писмот се казва,че в представения и одобрен с договора бизнес план са залегнали показатели, на базата на които проектът е определен за допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидия по него. От представените при проверката на място документи е установено, че не са изпълнени финансовите показатели, заложени в бизнес плана за финансовите 2016 и 2017г. и за 11меса от 2018г. С писмото са изискани конкретно посочени документи-л.451 и 452.

           На 03.04.2019г., на основание чл.73,ал.2 от ЗУСЕСИФ, Г. е уведомен, че е открито производство по налагане на финансови корекции-л.454. Указано е,че производството е открито по повод проект №08/121/07545/  по мярка 121„Модернизиране на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.,подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.Предмет на инвестицията е „Закупуване на земеделска техника за изхранване на животните в стопанството“.По проекта е извършено едно плащане на обща стойност 68 547,69 лева. При извършена проверка на място след плащане в периода 05.12.2018г.-11.12.2018г. и след допълнително извършени административни проверки е установено неспазване на договорни и нормативни задължения съгласно които,“ползвателят е задължен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения проект, изискванията на договора и приложенията към него.От представените при проверката на място за приключила финансова 2016г. са реализирани приходи в размер на 600,00 лева,което представлява 1,37% изпълнение от заложените 43 703.00 лева. За 2017г. са реализирани приходи в размер на 7553.20 лева, което е 15,39 % от заложените 49 085.00 лева по бизнес плана. Проверени са и 11 месеца от 2018г., а за месец декември са изискани счетоводни документи за реализирани приходи. За 2018г. е установено изпълнение 780.00 лева, равняващи се на 1,40% от заложените 55 565.00 лева.Въз основа на изложеното в писмото се прави заключение,че за трите пълни финансови години-2016,2017 и 2018г. са реализирани приходи в размер на 8 933,20 лева,което представлява изпълнение в размер на 6.02 % спрямо заложените в производствената програма 148 353 лева. Това е неизпълнение на одобрения бизнес план, което задължение е вменено на ползвателя в т.4.14 договор №08/121/07545/  от 22.10.2015г.Понататък в писмото се прави анализ на установеното, съобразено с цитирани норми и клаузи от подписания договор за  финансова помощ по мярка 121„Модернизиране на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.,подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.Уточнява се,че съгласно чл.16,ал.5 от Наредба №8 /03.04. 2008.,бизнеспланът трябва да доказва икономическа жизнеспособност на стопанството, а съгласно §1,т. 17 от ДР на същата наредба, „ Икономическа жизнеспособност" е генерирането на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на земеделското стопанство за периода на бизнесплана.Прави се заключение,че констатираните нарушения са преценени като тежко нарушение на задълженията на ползвателя, произтичащи от предоставеното подпомагане, което обуславя изискуемост на цялата, изплатена по договора финансова помощ. Авторът на писмото се позовава на чл.51,ал.1 от Наредба №8 чийто текст гласи,че „в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. Изразява се и становище,че задължението по т.4.14 от договора, следва да се приеме като основно задължение на ползвателя,чрез спазването на което биха се постигнали целите на подпомагането по мярката,очертани в чл.2 от Наредба № 8.С  писмото земеделският производител е уведомен,че размерът на санкцията е определен съгласно т.30 от „Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007-2013“, който е 100% от предоставената финансова помощ.На ЗП е дадена възможност да представи възражение по основателността и размера на финансовата корекция. Г. се е възползвал от тази възможност и е  депозирал писмени възражения - л.458 до л.461.

           На 21.05.2019г. е постановено обжалваното решение.Описана е фактическа обстановка, която съвпада с описаната в уведомителното писмо.Коментирано е постъпилото възражение,но не е уважено,като са изложени следните мотиви:

           -закупуването на земеделска техника в срок е част от целите на проекта.Целта на мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ от ПРСР за периода 2007-2013г. е подобряване конкурентноспособността на земеделието в Република България чрез преструктуриране и развитие на наличните материални мощности в стопанствата и насърчаване въвеждането на нови технически решения.Само и единствено със закупуването на земеделска техника не може да се приеме,че се стимулира постигането на тези цели,респективно – не е оправдано отпускането на финансово подпомагане от ПРСР,тъй като инвестицията не генерира заложените от бенефициера приходи,т.е. не се използва ефективно по предназначение.Нарушено е и изискването на чл.71 от Регламент /ЕС/ №1303/2013г. във връзка с чл.70,ал.1,т.4 от ЗУСЕСИФ,в който е посочено, че финансовата подкрепа може да бъде отменена за нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и сроковете по чл.71 от Регламент /ЕС/ №1303/2013г.. В чл.71,§ 1 от същия за дълготрайност на операциите е посочено,че операциите ,включващи инвестиции в инфраструктура или производствени инвестиции,възстановяват приноса от европейските структурни и инвестиционни фондове,ако в срок от 5 години от крайното плащане към бенефициера или в рамките на периода от време,определен в правилата за държавна помощ-когато е приложимо-подлежат на значителна промяна,която засяга естеството,целите или условията за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели.Като се повтарят целите по мярка 121 се уточнява,че наложената финансова санкция е съобразена с периода на неизпълнение на бизнес плана.Въз основа на изложените съображения , Изп.директор на ДФ“Земеделие“ е решил, и в диспозитива на решението е определил на А.М.Г. финансова корекция в размер на 68 547,69 лева съгласно изготвена таблица.

           По делото е назначена, изслушана и приета ССчЕ съгласна която, общото за трите години2016-2018г. процентно съотношение на реализирани приходи от общо 7450 лева,спрямо заложените общо 148 353 лв. по бизнес планае 5.02 % , а за 2019г. е 7500 лева по бизнес плана от 64205 лева е 11,68 %.Установеното от вещото лице отговаря на изчисленията на административния орган.

           По основателността на жалбата:

           Оспореният индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган - изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие". Съгласно чл.73,ал.1 от ЗУСЕСИФ  това е ръководителят на управляващия орган, одобрил проекта. В § 4,ал.1 от ДР на закона е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление, контрол и администриране се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция.Според разпоредбата на 73, ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение. Оспореният административен акт съответства на тези изисквания и на общите такива, регламентирани в чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочени са издателят и адресатът на акта. Изложени са фактически, правни  и договорни разпоредби, обосноваващи издаването на акта/ решението/. Решението съдържа разпоредителна част,която  ясно определя задължението на адресата,начина и срока за доброволното му изпълнение. Разяснено е правото на съдебно обжалване, срока и реда за това.Следователно,обжалваното решение е постановено в изискуемата писмена форма и с предвиденото в закона съдържание. Съдът не установи съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на оспореното решение,които да са основание за отмяната му на процесуално основание,но същото е материално незаконосъобразно. Между страните не са спорни фактите.Спорът е дали тези факти представляват  основание за извършване на финансова корекция.

           В обстоятелствената част на решението, в която се коментират възраженията на ЗП, административният орган е цитирал чл.71 от Регламент /ЕС/ №1303/2013г. във връзка с чл.70,ал.1,т.4 от ЗУСЕСИФ, и чл.71 от Регламент /ЕС/ №1303/2013г., но същите са неправилно приложени към случая. Според чл.70,ал.1,т.4,т.7 и т.10 ЗУСЕСИФ, финансовата подкрепа може да бъде отменена: за нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и сроковете по чл.71 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013г.за неизпълнение на одобрени индикатори; за друга нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз и/или българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ.В чл. 71, § 1, /в/ от Регламента е посочено, че операциите, включващи инвестиции в инфраструктура или производствени инвестиции, възстановяват приноса от европейските структурни и инвестиционни фондове, ако в срок от пет години от крайното плащане към бенефициера или в рамките на периода от време, определен в правилата за държавна помощ — когато е приложимо — подлежат на значителна промяна, която засяга естеството, целите или условията за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните първоначални цели. § 3 на същия член предвижда, че операциите, подкрепяни от ЕСФ, и операциите, подкрепяни от другите европейски структурни и инвестиционни фондове, които не са инвестиции в инфраструктура или производствени инвестиции, възстановяват приноса от фонда само когато са обвързани със задължение за поддържане на инвестициите съгласно приложимите правила за държавните помощи и когато претърпяват прекратяване или преместване на производствена дейност в рамките на периода, определен в тези правила. Съгласно чл.16 от Наредба №8,кандидатите за подпомагане представят бизнесплан по образец  с подробно описание на планираните инвестиции и дейности за период не по-малък от 5 г., а в случаите на създаване на трайни насаждения или извършване на строително-монтажни работи,за 10-годишен период.Бизнеспланът по ал. 1 трябва да показва значително подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство на кандидата или на земеделските стопанства на членовете на организациите на производители чрез постигане на една или повече цели съгласно чл.2,ал.2.  По силата на чл.4.14 от сключения договор ползвателят се е задължил да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и приложенията по него.В случая инвестицията е извършена,но не са реализирани приходи в размер на  одобрения бизнес план, което според административния орган доказва липсата на икономическа жизнеспособност,което е и основание  да наложи финансова корекция.

           Следва да се отбележи,че органът не е взел предвид обстоятелството, че инвестицията е изпълнена и реализираните  приходи макар и не в одобрения размер се увеличават,с всяка следваща година, като най-висок е процентът   между реализирани приходи и такива по бизнес плана за 2019г., установено от вещото лице. На следващо място административният орган не е взел  предвид и обстоятелството,че  договорът е сключен през 2015г. и към момента както на  проверката, така и на постановяване на оспорваното решение, мониторинговият период от 5г. по договора не е изтекъл, а това е условие за връщане на финансовата помощ.Не е изтекъл и срокът от пет години от крайното плащане към бенефициера съгласно чл.71,§1 от Регламент /ЕС/ № 1303/2013г. Следва да се отбележи също,че административният орган  е определил размера на финансовата корекция съгласно чл.30 от Методиката за определяне на санкциите след плащане по проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007г.-2013г. Съгласно §4, ал.3 от ПЗР на ЗУСЕСИФ по отношение плащанията по ПРСР следва да се прилагат правилата по ЗПЗП и подзаконови нормативни актове по прилагането му. Нарушенията, тежестта и размерът на финансовите корекции са посочени в приложението към методиката.В конкретния случай обаче, тази Методика е неприложима поради следното:

           С Решение №15652 от 14.12.2018 г., постановено по адм.дело №11440 по описа за 2017, Върховният административен съд на РБ е обявил нищожността на Методика за определяне на санкциите след заплащане на проекти по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., утвърдена от изп. Директор на ДФЗ. Решението е потвърдено от петчленен състав на ВАС. В изпълнение на разпоредбата на чл.194 от АПК, решението е обнародвано в "Държавен вестник", бр. 47 от 14.06.2019 г., поради което е влязло в сила от деня на обнародването. Съгласно чл.193,ал.2,във връзка с ал.1 от АПК съдебното решение, с което е обявена нищожност на оспорения подзаконов нормативен акт или същия е отменен, има действие по отношение на всички. Според разпоредбата на чл.195,ал.1 от АПК, подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение, но в конкретния случай, Методиката  не е отменена, а е обявена за нищожна. Нищожността е най-тежкия порок на административните актове, независимо дали по своя правен характер те са индивидуални, общи или подзаконови нормативни актове.Определянето на размера и налагането на финансови корекции въз основа на нищожен акт няма правно основание, тоест обжалваното  Решение №08 /121/ 07545/3/01/04/01 за налагане на финансова корекция, с изх.№ 01-6500/328 от 21. 05.2019г., на Изп.  директор на Държавен фонд "Земеделие"  се явява незаконосъобразно само на това основание.От това следва, че ирелевантно е обстоятелството дали е налице неизпълнение на ангажиментите на бенефициента предвид факта, че е санкциониран с административен акт, издаден при липса на валидно материалноправно основание. Материалната незаконосъобразност на един административен акт е самостоятелно основание за неговата отмяна.

           При този изход на делото, претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява основателна. Същите следва да се присъдят в действително направения размер, поради фактическата и правна сложност на делото. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на А.М.Г. с ЕГН ********** ***,ж.к.Добротица,бл.9,вх.А,ет.2,ап.3 сумата от 3385.47 лева, от които 687.47 държавна такса, 100 лева за хонорар на вещото лице и 2600 лева възнаграждение за един адвокат.

           Така мотивиран, Административният съд Добрич, Втори състав

 

                                         РЕШИ:

 

           ОТМЕНЯ по жалба, вх.№1711/10.06.2019г. от А.М.Г. с ЕГН ********** ***,ж.к.Добротица,бл.9,вх.А,ет.2,ап.3,   Решение №08 /121/ 07545/3/01/04/01 за налагане на финансова корекция, с изх.№ 01-6500/328 от 21. 05.2019г., издадено от Изпълнителния директор на ДФ ”Земеделие”  с което, на А.М.Г. е наложена финансова  корекция в размер на 68 547,69 лв.

           ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" да заплати на А.М.Г. с ЕГН ********** ***, сумата от 3385,47 лева /три хиляди триста осемдесет и пет лева и четиредес и седем стотинки/ разноски по делото.

           Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: