Решение по дело №165/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2021 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2021 г.

Съдържание на акта

                                Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               543/21.12.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав, в съдебно заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №165/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.33а, ал.6 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.145 и сл. от Административно процесуален кодекс (АПК)

 

         Образувано е по жалба на Ю.Д.К. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат А., с която се оспорва Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която е издадена на основание чл.25, ал.4 от Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол (Наредба №105/2006г.), в частта с която са установени площи извън одобрения окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1 – 0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха, 62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18 ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и 62222-509-3-1 – 0,02 ха. В жалбата са развити доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен в обжалваната част, като се поддържа, че е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и целта на закона, като се претендира присъждане на разноски по делото. В съдебно заседание, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат А., поддържа жалбата си и моли да бъде уважена, като подробни доводи развива в писмено становище. Оспорващия претендира присъждане на разноски по делото съобразно представен в съдебно заседание списък на разноските. 

         Ответникът по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Г., оспорва жалбата, като подробни доводи излага в писмено становище представено в съдебно заседание по делото.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Оспорващият е подал заявление за подпомагане УРН 205970 за кампания 2020, като в него е заявил за подпомагане имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1, 62222-136-1-1, 62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и 62222-509-3-1, тоест за него е налице правен интерес да оспорва административния акт, с който част от заявените от него имоти за подпомагане са изключени от площите допустими за подпомагане за кампания 2020. Видно от приетото на л.11 по делото извлечение от ДВ бр.201/09.03.2021, оспорения административен акт е надлежно съобщен  на адресатите му на 09.03.2021г., а жалбата е подадена по пощата на 23.03.2021г. (видно от известие за доставяне и квитанция на л.58 по делото), тоест в рамките на законоустановения срок.

Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която е издадена на основание чл.25, ал.4 от Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол (Наредба №105/2006г.), в частта с която са установени площи извън одобрения окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1 – 0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха, 62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18 ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и 62222-509-3-1 – 0,02 ха. Административния акт е мотивиран с извършена дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020г., отразяване на резултати от теренни проверки от областните и общинските структури на МЗХГ и проверки на място по чл.37, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП, както и чрез проверка на получените възражения срещу обхвата на проекта за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед №РД 09-1023/15.12.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите. 

От събраните по делото доказателства, приетата съдебно-техническа и допълнителна съдебно-техническа експертизи, съдът, стига до следните правни изводи:

Административния акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като със съгласно разпоредбата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6, тоест административния орган черпи правомощия за издаване на оспорения административен акт от приложимия закон.

По разбиране на настоящия съдебен състав е спазена предвидената форма за издаване на оспорения административен акт. В него са изложени фактически и правни констатации, които макар и лаконични са мотивирали издаване на административния акт.

В хода на воденото административнопроизводство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са засегнали правото на защита на оспорващия с степен, която да налага да бъде отменен на това основание. Със Заповед №РД 09-1023/15.12.2020г. (л.16-18 по делото) на основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105/2006г. са одобрени проекти на специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". Тази заповед е публикувана на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и Държавен фонд "Земеделие. Оспорващия се е запознал с одобрения проект и е подал възражение вх.№АР-6742/21.12.2020г. (л.15 по делото), което е взето предвид при издаване на оспорения административен акт.

Настоящия съдебен състав счита, че оспорения административен акт е издаден в нарушение на материалния закон. Това е така, тъй като от приетата по делото съдебно-техническа и допълнителна съдебно-техническа експертиза изготвена от вещото лице инж. Л.А., която се кредитира изцяло от настоящия съдебен състав като обективна и професионално обоснована, се установява, че административния орган неправилно е приел, че части от имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1, 62222-136-1-1, 62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и 62222-509-3-1 не са включени в площите, допустими за подпомагане. Вещото лице изрично изяснява в ОСЗ на 23.09.2021г., че административния орган незаконосъобразно е приел, че не следва да се признае за подпомагане площ от 8 ха, която е била заявена от оспорващия, тъй като площта от имотите на оспорващия, която е била опожарена в следствие на случайно събитие е годна за подпомагане земеделска площ. Вещото лице изяснява в ОСЗ на 28.10.2021г., че оспорващия е заплатил всички полски пътища, които са относими за имотите, които стопанисва в землището на с.Р*** , като сочи, че при отразяването на данните за полските пътища са допуснати непълноти и неточности, които дават отражение върху допустимия и недопустимия слой за поддпомагане на имотите предмет на спора. Категоричните констатации на вещото лице са, че много по-голяма част, ако не изцяло, от имотите предмет на спора е следвало да бъдат включени в допустимите площи за подпомагане по кампания 2020г. В хода на съдебното производство бяха представени и приети по делото Заповед № 459/ 20.11.2019г. на ОД „Земеделие" - Монтана, ведно с Регистър на имоти с начин на трайно ползване полски пътища по ползватели за стопанската 2019/2020 год. за землището на с. Р*** , община М*** , Платежно нареждане от 02.12.2019г., Заповед №6/05.01.2021г. на ОД „Земеделие" - Монтана, ведно с Регистър на ползватели по чл.37в, ал.16 от ЗСПЗЗ за пътища и канали, както и Платежно нареждане от 06.01.2021г. с оглед процедурата за разпределение за ползване на полски пътища въз основа на доброволни споразумения за ползване на земеделската земя, сформиране на блокове и полските пътища попадат тези блокове, като от тях се установява, че оспорващия е заплатил и ползва полските пътища на територията на блоковете, касаещи процесиите имоти, което прави процесната заповед незаконосъобразна и на това основание.

Следва да се посочи, че всички имоти предмет на спора  са допустими за подпомагане, тъй като от обработката на заявление за подпомагане с УРН 205970, системата не е отчела недопустими площи, а е отчетено е, че заявените площи отговарят на изискванията за диверсификация в пълен обем. Това е видно от резултатите от автоматичните проверки на въведени данни по ЗДП в заявление за подпомагане на директни плащания за кампания 2020 относно заявление УРН 205970, с бенефициер оспорващия, с оглед на което и в съответствие с чл. 10, ал. 5 от Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания заявлението е получило УИН 12/150620/88535.

 

Пълнотата изисква да се отбележи, че на 02.07.2020г. в землището на с. Р*** е горял зърнокомбайн, собственост на земеделски производител, който е засегнал имотите предмет на делото. Причина за произшествието е неизправност в хедьра, като от пожара са увредени части на горящата машина, както и част от ниви, засети с пшеница и частично прожънати, както се установява от приетата по делото информация от Районна прокуратура Л*** . По случая е образувано ДП №853/2020г. по описа на РУ-JI, пр.пр. №1292/2020г. по описа на РП-Л*** , тоест възникналият пожар не е случайно събитие, а представлява действие/бездействие на трето лице, довело до значителни материални щети, което налага извода, че възникналият пожар не може да бъде окачествен като опожаряване по смисъла на чл. 10, ал. 2, т. 3 от Наредба №2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. което да направи тези площи временно неподходящи за подпомагане, което пък от своя страна и с оглед определената площ от 8,23 ха, на основание ал. 3 от същата разпоредба, да ги изключва като недопустими за подпомагане. При условие, че процесната заповед, досежно цитираните 6 парцела е постановена при приемане на гореописаната обстановка, следва че същата е постановена в нарушение на материалния закон, тъй като не са взети предвид обстоятелствата и фактите довели до опожаряването и най-вече не е надлежно отчетено доколко то е засегнало заявените за подпомагане площи. Основателен е изложения аргумент на оспорващия, че при възникналия пожар не е нарушен хумусния слой за площта, заявена за подпомагане за 2020г. с оглед факта, че заявленията се подават в периода 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане, а опожаряването би могъл да стане пречка за подпомагане, ако не би бил заявен, но за кампания 2021.   

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство, съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, , следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия претендираните разноски по делото в размер на 1210 (хиляда двеста и десет) лева , който се следват като разноски за адвокатско възнаграждение платено на адвокат А. в размер на 500 (петстотин) лева, които са платени по силата на Договор за правна защита и съдействие, защита и съдействие (л.183 по делото), 700 (седемстотин) лева, който са платени за изпълнение на съдебни експертизи по делото, както и 10 (десет) лева внесена държавна такса за образуване на делото.

При горните доводи, настоящият съдебен състав намери Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за незаконосъобразна в оспорената част и следва да бъде отменена в оспорената част, а административната преписка да се изпрати за произнасяне на административния орган при съобразяване на мотивите в настоящето съдебно решение, предвид което на основание чл.173, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                               Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която е издадена на основание чл.25, ал.4 от Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за административен контрол (Наредба №105/2006г.), в частта с която са установени площи извън одобрения окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1 – 0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха, 62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18 ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и 62222-509-3-1 – 0,02 ха.

ИЗПРАЩА на Министъра на земеделието, храните и горите административна преписка по Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за произнасяне по отношение окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1, 62222-136-1-1, 62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и 62222-509-3-1 в 30 дневен срок от получаване на преписката, при съобразяване на мотивите в настоящето съдебно решение.

ОСЪЖАДА Министъра на земеделието, храните и горите да заплати на Ю.Д.К. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 1210 (хиляда двеста и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: