Р Е Ш
Е Н И Е
№ 543/21.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав, в съдебно заседание на шестнадесети декември през две хиляди
двадесет и първа година в състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Александрина Александрова
разгледа
Адм.дело
№165/2021г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.33а, ал.6 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.145 и сл.
от Административно процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по жалба на Ю.Д.К. ***,
подадена чрез пълномощника му адвокат А., с която се оспорва Заповед №РД
09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която е
издадена на основание чл.25, ал.4 от Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от
ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за
административен контрол (Наредба №105/2006г.), в частта с която са установени
площи извън одобрения окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1 –
0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха, 62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18
ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и 62222-509-3-1 – 0,02 ха. В жалбата са развити
доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен в обжалваната част,
като се поддържа, че е издаден в нарушение на административнопроизводствените
правила, в противоречие с материалния закон и целта на закона, като се
претендира присъждане на разноски по делото. В съдебно заседание, оспорващия,
чрез пълномощника си адвокат А., поддържа жалбата си и моли да бъде уважена,
като подробни доводи развива в писмено становище. Оспорващия претендира
присъждане на разноски по делото съобразно представен в съдебно заседание
списък на разноските.
Ответникът
по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Г., оспорва жалбата, като подробни
доводи излага в писмено становище представено в съдебно заседание по делото.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168 ал.1 от АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Оспорващият е подал заявление за подпомагане УРН 205970 за кампания
2020, като в него е заявил за подпомагане имоти с идентификатор на парцели
62222-104-1-1, 62222-136-1-1, 62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и
62222-509-3-1, тоест за него е налице правен интерес да оспорва
административния акт, с който част от заявените от него имоти за подпомагане са
изключени от площите допустими за подпомагане за кампания 2020. Видно от
приетото на л.11 по делото извлечение от ДВ бр.201/09.03.2021, оспорения
административен акт е надлежно съобщен
на адресатите му на 09.03.2021г., а жалбата е подадена по пощата на
23.03.2021г. (видно от известие за доставяне и квитанция на л.58 по делото),
тоест в рамките на законоустановения срок.
Разгледана по същество жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на
земеделието, храните и горите, която е издадена на основание чл.25, ал.4 от
Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба
№105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на интегрирана система за административен контрол (Наредба
№105/2006г.), в частта с която са установени площи извън одобрения окончателния
слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 по отношение на имоти с
идентификатор на парцели 62222-104-1-1 – 0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха,
62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18 ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и
62222-509-3-1 – 0,02 ха. Административния акт е мотивиран с извършена
дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно
заснемане от 2020г., отразяване на резултати от теренни проверки от областните
и общинските структури на МЗХГ и проверки на място по чл.37, ал.3 и ал.4 от
ЗПЗП, както и чрез проверка на получените възражения срещу обхвата на проекта
за специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед
№РД 09-1023/15.12.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите.
От събраните по делото
доказателства, приетата съдебно-техническа и допълнителна съдебно-техническа
експертизи, съдът, стига до следните правни изводи:
Административния
акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като със съгласно
разпоредбата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП, данните в Системата за идентификация на земеделските
парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания
слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на
министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.
30, ал. 6, тоест административния орган черпи правомощия за издаване на оспорения
административен акт от приложимия закон.
По разбиране на настоящия съдебен състав е спазена предвидената форма за
издаване на оспорения административен акт. В него са изложени фактически и
правни констатации, които макар и лаконични са мотивирали издаване на
административния акт.
В хода на воденото административнопроизводство не са допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила, които да са засегнали
правото на защита на оспорващия с степен, която да налага да бъде отменен на
това основание. Със Заповед №РД 09-1023/15.12.2020г. (л.16-18 по делото) на
основание чл.16б, ал.1 от Наредба №105/2006г. са одобрени
проекти на специализирани
слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за
подпомагане". Тази заповед е публикувана на интернет страниците на Министерството на земеделието,
храните и горите и Държавен фонд "Земеделие. Оспорващия се е запознал с одобрения проект и е
подал възражение вх.№АР-6742/21.12.2020г. (л.15 по делото), което е взето
предвид при издаване на оспорения административен акт.
Настоящия съдебен състав счита, че оспорения
административен акт е издаден в нарушение на материалния закон. Това е така,
тъй като от приетата по делото съдебно-техническа и допълнителна
съдебно-техническа експертиза изготвена от вещото лице инж. Л.А., която се
кредитира изцяло от настоящия съдебен състав като обективна и професионално
обоснована, се установява, че административния орган неправилно е приел, че
части от имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1, 62222-136-1-1,
62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и 62222-509-3-1 не са включени в
площите, допустими за подпомагане. Вещото лице изрично изяснява в ОСЗ на
23.09.2021г., че административния орган незаконосъобразно е приел, че не следва
да се признае за подпомагане площ от 8 ха, която е била заявена от оспорващия,
тъй като площта от имотите на оспорващия, която е била опожарена в следствие на
случайно събитие е годна за подпомагане земеделска площ. Вещото лице изяснява в
ОСЗ на 28.10.2021г., че оспорващия е заплатил всички полски пътища, които са
относими за имотите, които стопанисва в землището на с.Р*** , като сочи, че при
отразяването на данните за полските пътища са допуснати непълноти и неточности,
които дават отражение върху допустимия и недопустимия слой за поддпомагане на
имотите предмет на спора. Категоричните констатации на вещото лице са, че много
по-голяма част, ако не изцяло, от имотите предмет на спора е следвало да бъдат
включени в допустимите площи за подпомагане по кампания 2020г. В хода на
съдебното производство бяха представени и приети по делото Заповед № 459/
20.11.2019г. на ОД „Земеделие" - Монтана, ведно с Регистър на имоти с
начин на трайно ползване полски пътища по ползватели за стопанската 2019/2020
год. за землището на с. Р*** , община М*** , Платежно нареждане от
02.12.2019г., Заповед №6/05.01.2021г. на ОД „Земеделие" - Монтана, ведно с
Регистър на ползватели по чл.37в, ал.16 от ЗСПЗЗ за пътища и канали, както и
Платежно нареждане от 06.01.2021г. с оглед процедурата за разпределение за
ползване на полски пътища въз основа на доброволни споразумения за ползване на
земеделската земя, сформиране на блокове и полските пътища попадат тези
блокове, като от тях се установява, че оспорващия е заплатил и ползва полските
пътища на територията на блоковете, касаещи процесиите имоти, което прави
процесната заповед незаконосъобразна и на това основание.
Следва
да се посочи, че всички имоти предмет на спора
са допустими за подпомагане, тъй като от обработката на заявление за
подпомагане с УРН 205970, системата не е отчела недопустими площи, а е отчетено
е, че заявените площи отговарят на изискванията за диверсификация в пълен обем.
Това е видно от резултатите от автоматичните проверки на въведени данни по ЗДП
в заявление за подпомагане на директни плащания за кампания 2020 относно заявление
УРН 205970, с бенефициер оспорващия, с оглед на което и в съответствие с чл.
10, ал. 5 от Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания заявлението е получило УИН 12/150620/88535.
Пълнотата изисква да се отбележи, че на 02.07.2020г.
в землището на с. Р*** е горял зърнокомбайн, собственост на земеделски
производител, който е засегнал имотите предмет на делото. Причина за
произшествието е неизправност в хедьра, като от пожара са увредени части на
горящата машина, както и част от ниви, засети с пшеница и частично прожънати,
както се установява от приетата по делото информация от Районна прокуратура Л***
. По случая е образувано ДП №853/2020г. по описа на РУ-JIoм, пр.пр. №1292/2020г. по описа на РП-Л*** , тоест
възникналият пожар не е случайно събитие, а представлява действие/бездействие
на трето лице, довело до значителни материални щети, което налага извода, че
възникналият пожар не може да бъде окачествен като опожаряване по смисъла на чл.
10, ал. 2, т. 3 от Наредба №2/26.03.2018г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. което да
направи тези площи временно неподходящи за подпомагане, което пък от своя
страна и с оглед определената площ от 8,23 ха, на основание ал. 3 от същата
разпоредба, да ги изключва като недопустими за подпомагане. При условие, че
процесната заповед, досежно цитираните 6 парцела е постановена при приемане на
гореописаната обстановка, следва че същата е постановена в нарушение на
материалния закон, тъй като не са взети предвид обстоятелствата и фактите
довели до опожаряването и най-вече не е надлежно отчетено доколко то е
засегнало заявените за подпомагане площи. Основателен е изложения аргумент на
оспорващия, че при възникналия пожар не е нарушен хумусния слой за площта,
заявена за подпомагане за 2020г. с оглед факта, че заявленията се подават в
периода 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане,
а опожаряването би могъл да стане пречка за подпомагане, ако не би бил заявен,
но за кампания 2021.
Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на
съдебното производство, съгласно разпоредбата на
чл.143, ал.1 от АПК, ответника, , следва да бъде осъден да заплати в полза на
оспорващия
претендираните разноски по
делото в размер на
1210 (хиляда двеста и десет) лева , който се следват като разноски за
адвокатско възнаграждение
платено на адвокат А. в размер на 500 (петстотин) лева, които са платени по
силата на Договор за правна защита и съдействие, защита и съдействие (л.183 по
делото), 700 (седемстотин) лева, който са платени за изпълнение на съдебни
експертизи по делото, както и 10 (десет) лева внесена държавна такса за
образуване на делото.
При
горните доводи, настоящият съдебен състав намери Заповед №РД 09-155/23.02.2021г. на Министъра на
земеделието, храните и горите за незаконосъобразна в оспорената част и следва да бъде отменена в
оспорената част, а административната преписка да се изпрати за произнасяне на
административния орган при съобразяване на мотивите в настоящето съдебно
решение, предвид което на основание чл.173, ал.2 АПК, І-ви състав на
Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Заповед №РД
09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите, която е
издадена на основание чл.25, ал.4 от Закон за администрацията, чл.33а, ал.2 от
ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрирана система за
административен контрол (Наредба №105/2006г.), в частта с която са установени
площи извън одобрения окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1 –
0,15 ха, 62222-136-1-1 – 0,21 ха, 62222-14-1-2 – 0,42 ха, 62222-20-4-1 – 0,18
ха, 62222-39-6-1 – 8,23 ха и 62222-509-3-1 – 0,02 ха.
ИЗПРАЩА на Министъра на
земеделието, храните и горите административна преписка по Заповед №РД
09-155/23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за
произнасяне по отношение окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2020 по отношение на имоти с идентификатор на парцели 62222-104-1-1,
62222-136-1-1, 62222-14-1-2, 62222-20-4-1, 62222-39-6-1 и 62222-509-3-1 в 30
дневен срок от получаване на преписката, при съобразяване на мотивите в
настоящето съдебно решение.
ОСЪЖАДА Министъра на земеделието, храните и горите да заплати на Ю.Д.К. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 1210 (хиляда двеста и десет)
лева.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: