Определение по дело №1576/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2118
Дата: 14 юли 2022 г. (в сила от 16 август 2022 г.)
Съдия: Борислав Георгиев Милачков
Дело: 20227050701576
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

Номер………………….       Година 2022                                                 град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд                                                            

девети тричленен състав

на четиринадесети юли                                    година две хиляди двадесет и втора

в закрито заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Борислав Милачков

            ЧЛЕНОВЕ: Мария Даскалова

Станислава Стоева

 

като разгледа докладваното от съдия Милачков частно административно дело № 1576 по описа на Варненския административен съд за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на С.Д. *** срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № РД-22-7706-81/08.07.2022 г. на Областен управител на област Варна.

В искането се твърди, че осъществяването на допуснатото предварително изпълнение би причинило непоправими вреди както в имуществената сфера на молителя, така и в тази на трети лица.

След преценка на материалите по делото, съдът приема от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД-22-7706-81/08.07.2022 г., Областен управител на област Варна е Задължил в т.І държавните органи, кмета на община Варна и полицията да оказват необходимото съдействие на служителите на дирекция „Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост“ за опазването на имотите - държавна собственост, а именно: поземлен имот с идентификатор ***, с площ 6547 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; поземлен имот.с идентификатор ***, с площ 21691 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; поземлен имот с идентификатор ***, с площ 10700 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; поземлен имот с идентификатор ***, с площ 8729 кв.м., с начин на трайно ползване — за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия; поземлен имот с идентификатор ***, с площ 5129 кв.м., с начин на трайно ползване - за друг вид естествен ресурс за превантивна защита, трайно предназначение - защитена територия, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост.

В т.ІІ е задължил органите на областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, в т.ч. Пътна полиция, в т.ч. Общинска полиция, да предприемат необходимите мерки за преустановяване на движението на пътни превозни средства в обхвата на ПИ с идентификатор ***, ПИ с идентификатор *** и ПИ с идентификатор *** /от кръговото кръстовище югозападно от поземлен имот с идентификатор *** до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „***“/, за периода до изграждането на пътно платно, тротоари, велосипедни алеи и другите елементи на пътната инфраструктура, отговарящи на техническите и нормативните изисквания съгласно българското законодателство, като на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост и чл. 9, ал, 3, предложение предпоследно /възникване на опасност за сигурността на движението/ от Закона за пътищата:

-           поставят забранителни пътни знаци, трайни физически прегради, патрулни автомобили със съответните им служители;

-           обособят два контролно-пропускателни пункта (КПП) на Крайбрежна алея „***“, както следва: КПП 1 - на кръговото кръстовище югозападно от поземлен имот с идентификатор ***, КПП 2 - на кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „Рибарски“;

-           пропускателният режим на обособените КПП да се обслужва денонощно от служители на Сектор „Пътна полиция“ при областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - Варна, съгласно План за организация на движението - приложение към настоящата заповед, съгласуван със Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Варна, и при спазване на следните ограничения;

-           зареждането на търговските обекти, изходящи се от кръговото кръстовище югозападно от поземлен имот с идентификатор *** до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж „***“ да се осъществява в интервала от 05.00 часа до 08.00 часа всеки ден, като допускането на автомобили с тази цел да се осъществява само от КПП 1, като не се допускат тежкотоварни автомобили тип „ТИР“ или подобни;

-           извън часовия интервал по предходния параграф, да не се допускат МПС,

с изключение на тези, обслужващи културни и спортни мероприятия, провеждащи се на територията на Крайбрежна алея „***“ и съседните й морски плажове, при условие че същите са предварително съгласувани с областния управител на област с административен център - гр. Варна, и концесионера/ите на морските плажове;

както и с изключение на бавно движещ се туристически транспорт, представляващ автовлакче, по маршрута: от Морска гара - Варна, по ул. „***“, по Крайбрежна алея „***“, до буна№*** и обратно.

-           в часовия интервал от 23,00 ч. до 05.00 ч. на следващия ден, всеки ден, концесионерът/ите имат право да бъдат допускани с МПС само от КПП 1, като не се допускат тежкотоварни автомобили тип „ТИР“ или подобни, като за целта областният управител на област с административен център - гр. Варна предоставя на концесионерът/ите 25 (двадесет и пет) пропуска за конкретно определени МПС, по изрично заявление на концесионера/ите;

-           Без ограничение във времето, типа на МПС и КПП за влизане и излизане от територията, обхваната от настоящата заповед, се допускат МПС на МВР, спешна медицинска помощ, пожарна и аварийна безопасност, аварийни служби, когато работят по отстраняване на аварии или бедствени ситуации, Община Варна, при извършване на контролна дейност или обслужващи международни, национални и градски мероприятия, МПС на Института по рибни ресурси - Варна, МПС на Общинско предприятие „Управление на проекти и озеленяване“, МПС, извършващи сметосъбиране и сметоизвозване по договор с Община Варна, МПС, извършващи поддържане на парковата инфраструктура /ако има такава/ и МПС, обслужващи химически тоалетни /ако има такива/.

В т. ІІІ е задължил Дирекция „Национален строителен контрол“ да извърши проверка за законосъобразността на извършените строителни дейности върху брегоукрепителните съоръжения в гореописаните пет поземлени имота, и да представи на областния управител становището си, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост, в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т. IV. е задължил Общинския експертен съвет по устройство на територията при община Варна да извърши проверка за законосъобразността на извършеното урегулиране на поземлените имоти, съседни на гореописаните пет поземлени имота, предвид липсата на транспортен достъп до тях, както и за законосъобразността на предвижданията на действащите устройствени планове за изграждане на второстепенни улици без свързаност с уличната мрежа и върху защитени територии, предвидени за брегоукрепване, и да представи на областния управител становището си, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост, в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т. V. е задължил Община Варна да представи на областния управител всички намиращи се в техническия й архив писмени доказателства, на хартиен или електронен носител, относно извършените строежи в обхвата на гореописаните пет поземлени имота, относно изработването и одобряването на всички предходни и действащи устройствени планове в същия обхват, както и относно основанията за ползването на същите имоти като улици, вкл. относно основанията за полагане на хоризонталната и вертикалната планировка на същите в сегашния й вид, на основание чл. 81 от Закона за държавната собственост, в едномесечен срок от издаване на тази заповед.

В т. VI. е задължил отдел „Финанси и управление на собствеността“ при дирекция „АПОФУС“ на Областна администрация - Варна да извърши анализ и да предостави на областния управител в едномесечен срок от издаване на тази заповед прогнозна сметка за необходимите разходи за следните мерки за опазване на държавната собственост: обособяване на тротоар за пешеходно движение от края на „***“ до началото на изградения тротоар /по трасето на завоя от ресторант „***“ до морския бряг/; заличаване на хоризонтална и вертикална маркировка за паркоместа по трасето на изградения тротоар от северния край на поземлен имот с  идентификатор *** до кръговото кръстовище в северния край на морски плаж: „***“/, и маркиране на тротоарната площ за движение само на пешеходци; изсичане на крайпътната растителност в обхвата на гореописаните пет поземлени имота с цел гарантиране на необходимата видимост и безпроблемно придвижване; в района на новоизградения паркинг да бъде актуализирана и опреснена хоризонтална и вертикална маркировка, вкл. да се поставят или подменят необходимите пътни знаци за изкуствени неравности; в участъка след новоизградения паркинг, посока юг да бъде обособена зона за пешеходно движение и велосипедна алея, с цел отделяне на пешеходното от велосипедното движение; в отсечката от северния край на новоизградения паркинг до началото на „***“ /ресторант „***“/ съществуващата велоалея да бъде демаркирана, тъй като габаритът на платното за движение не позволява едновременно обособяването на две ленти за движение и велоалея, като в последната отсечка, при движението си, велосипедистите следва да се съобразяват с изискванията на ЗДвП.

В точка VII на заповедта на основание чл. 60, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс, е разпоредено предварително изпълнение на административния акт.

От страна на молителя не се твърди, а и от служебно извършена справка в деловодната система на Административен съд Варна не се установи наличието на образувано производство по оспорване на Заповед № РД-22-7706-81/08.07.2022 г., Областен управител на област Варна.

С оглед установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

Заповедта в частта на т. ІІ представлява общ административен акт, по смисъла на чл.65 от АПК, тъй като забраната за допускане на МПС в посочената зона се въвежда еднократно, но засяга права и законни интереси на неограничен кръг от лица. В останалата част заповедта няма характера на административен акт, който да засяга правата и задълженията на жалбоподателя и жалбата му в тази част е недопустима на основание чл.159 т.4 от АПК.

Съдът, след като се запозна с доказателствата, представени от жалбоподателя и ответника, както и след извършването на служебна справка в деловодството на съда, намира  и искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № РД-22-7706-81/08.07.2022 г., Областен управител на област Варна и в обжалваемата й част за недопустимо.

Същото е депозирано преждевременно и не са налице предпоставките на чл. 166 ал. 4, вр. ал. 2 АПК даващи правомощия на съда да се произнесе по него.

Предварителното изпълнение на административния акт, в частта която има характер на общ административен акт, е допуснато по силата на чл. 180 ал. 1 от АПК, според която разпоредба оспорването не спира изпълнението на общия административен акт. Това означава, че производството се развива по реда на чл. 166 АПК, като в случая посоченият законов текст дерогира суспензивния ефект на жалбата, предвид нормата на ал. 1 на чл. 166 АПК. Искането за спиране се разглежда по реда и при условията на чл. 166 ал. 4, вр. ал. 2 АПК. Съгласно същите съдът може да постанови спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение, като задължителна процесуална предпоставка обаче за това е да има образувано дело в съда относно законосъобразността на заповедта, изпълнението на която се иска да бъде спряно. При всяко положение на делото, до влизане в сила на решението, по искане на оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата на закона. Компетентен да се произнесе по искането за спиране е съдът, който е сезиран с решаване на спора относно законосъобразността на самия административен акт.

В случая молителят не е установил наличието на висящо съдебно производство по оспорване на процесната заповед.

Искането на молителя следва да бъде направено пред съда, който разглежда жалбата му срещу заповедта по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Обстоятелството, че административния орган е включил в заповедта си разпореждане за допускане на предварителното й изпълнение, не разколебава горните изводи, тъй като подобно разпореждане, което преповтаря законова разпоредба, не създава различни от законовоопределените права и задължения за страните в производството.

При това положение искането за отмяна на предварителното изпълнение на разпореждането е недопустимо и следва да се остави без разглеждане.

По тези съображения съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Д. *** срещу разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № РД-22-7706-81/08.07.2022 г. на Областен управител на област Варна.

ПРЕКРАТЯВА производството по частно административно дело № 1576/2022 г. по описа на Административен съд гр. Варна.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в седемдневен срок от съобщението до страните.

 

           

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                         ЧЛЕНОВЕ:1.                                                2.