Определение по дело №394/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 септември 2019 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20197060700394
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

гр. Велико Търново, 03.09.2019г.

 

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, V–ти състав, в закрито съдебно заседание на трети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова

 

като разгледа докладваното от съдия Данаилова адм.д. № 394/2019г. по описа на Административен съд – гр. В Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Образувано е по жалба на Община Велико Търново, пл. Майка България № 2, представлявана от кмета, чрез *** Р.А. срещу акт за приключване на процедура по одобрение на искане за плащане № 6 /междинно/ по договор за предоставяне на БФП изх. № 99-00-6-1192/04.06.2019г. на Ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.“ и зам.министър на регионалното развитие и благоустройството.

Съгласно протоколно определение от 30.07.2019г. производството по адм. дело № 394/2019г. е спряно до приключване с влязъл в законна сила съдебен акт по адм. дело № 648/2019г. по описа на Върховен административен съд.

След извършена справка в системата на ВАС относно движението на адм. дело № 648/2019г. се установява, че по него е постановен съдебен акт – Решение № 11934/19.08.2019г., което е окончателно.

Следователно налице са основанията за възобновяване на спряното производство по настоящето дело.

По останалите възражения за недопустимост на оспорването, направени писмо вх. № 3150/03.07.2019г. на зам.министър и ръководител на УО на ОПРР 2014-2020г. съдът съобрази следното:

Съгласно разпоредбата на  чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ, в случай, че срещу бенефициера е започнала процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, като може да бъде включен в следващо искане за плащане.Органът в обжалваното решение се е позовал на квалификацията на тази норма, като от фактическа страна е обосновал предприета проверка по сигнал за нередност и администриране на нередност. Процесното писмо има характер на отказ за верификация /в каквато насока към настоящия момент е практиката на ВАС/. Изрично нормата на  чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ регламентира основанието за този отказ за верификация. Категорична е практиката на ВАС в насока, че актът, в частта, с която се отказва верификация на разход е индивидуален административен, независимо от факта, че в Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове не е посочен изрично като такъв и не е посочено изрично, че подлежи на съдебен контрол по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Фактът, че с друг акт на същия орган се определя финансова корекция по никакъв начин не променя този извод. Обстоятелството, че верификацията и финансовата корекция са два различни способа за гарантиране на законосъобразното разходване на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове по никакъв начин не преклудира възможността органът да се произнесе чрез актове използвайки и двата способа.

Нормата на  чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ позволява сума, за която възникне съмнение и бъде образувана проверка за нередност, да не бъде верифицирана. Това, че за същата сума може да не се наложи финансова корекция или наложената такава може да бъде отменена по съдебен ред, не променя този извод. Отказът за верификация е на основание проверка за нередност и не е обвързан от резултата от същата. Възможността за следващо искане за изплащане на същата сума предвид изхода от производството по регистрираната нередност, е въпрос на последваща проверка в друга процедура. В тази насока, съдът приема, че актът безспорно има характер на ИАА - отказ за верификация на посоченото правно основание.

Според настоящия съдебен състав община Велико Търново има правен интерес да оспорва акта, доколкото същият поражда пряко правни последици за нея и въз основа на него не се верифицират разходи на посоченото основание. Именно въз основа на този акт бенефициерът няма да получи финансиране, в рамките на сумата по нередността. С оглед на горното оспореният акт е индивидуален административен акт. В този смисъл виж Определение № 10131 от 25.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 7107/2018 г., VII о.

 

С оглед горното съдът намира, че пречките по движение на делото са отстранени, поради което и на основание чл. 230, ал. 1 ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА производството по адм. д. № 394/2019г. на Административен съд – Велико Търново.

НАСРОЧВА делото в открито съдебно заседание на 17.09.2019г. от 10.15ч., за която дата да се призоват конституираните по делото страни.

Призовка на ответника да се изпрати, чрез упълномощеното ***ско дружество „Табаков, Табакова и съдружници“ по факс: +359/ 2/ 963 02 76 и e-mail: office@interlex-bg.com, както и да се уведоми увилата се в съдебно заседание адв. Петя М. на телефон: +359/ 2/963 02 66.

 

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: