Решение по дело №124/2022 на Районен съд - Разлог

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 декември 2022 г.
Съдия: Искра Кирилова Трендафилова
Дело: 20221240200124
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 144
гр. Разлог, 12.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗЛОГ в публично заседание на четиринадесети
юни през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Искра К. Трендафилова
при участието на секретаря Х. Д. П.,
в присъствието на прокурора,
разгледа докладваното от Искра К. Трендафилова, Адм. наказателно дело №
20221240200124 по описа за 2022 година

Производството е образувано по повод жалба от “Г.Х.М.М.“ЕООД, ЕИК*, против НП
№11/10.02.2022 г. на Директора на РЗИ-Б.., с което на жалбоподателя за извършено адм.
нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на З., във вр. чл.63,
ал.4 от ЗЗ и на основание чл.209а, ал.2 от ЗЗ, е наложено адм. наказание „имуществена
санкция“ от 500.00 лв.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното НП, поради незаконосъобразност. Твърди се, че
отразената в НП фактическа обстановка не отговаря на действителната фактическа
обстановка. Освен това се сочи, че при издаване на атакуваното НП са допуснати
съществени процесуални нарушения.
В открито съдебно заседание жалбоподателят - редовно призван, не са явява и не изразява
допълнително становище по жалбата.
Административно-наказващият орган се представлява от упълномощен представител, който
оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа се, че НП е правилно и законосъобразно, а в
хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Пледира се за потвърждаване на НП.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на 7-дневния срок за обжалване по чл.59,
ал.2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на
обжалване акт, поради което следва да се приеме, че тя се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като съдът след като прецени
доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния
контрол намира за установено следното:
На 08.10.2021 г. срещу 09.10.2021 г. за времето от 23.30 часа, св. Д.Л.Г. – инспектор при
РЗИ-Б. и св. А.Ю. – служител при РУ-Б. извършили проверка за спазване на въведените
противоепидимични мерки със Заповед №РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на З., на
основание чл.63, ал.4 от ЗЗ, във вр. с Решение №629 на МС от 26.08.2021 г. за удължаване
срока на обявената с Решение №325 на МС от 14.05.2020 г. извънредна епидемична
обстановка и с оглед ограничаване разпространението на COVID 19 и опазване живота и
здравето на хората от заболяването на обект: х.„Г.х.Б.“, находящ се в г.Б., у.„Г.“№5. В хода
на проверката контролните органи установили, че в лоби бара имало клиенти на всички
маси, които консумирали алкохолни и безалкохолни напитки. Клиентите в лоби бара били
1
над 30 човека. В намиращия се в хотела ресторант „Л.б.“ също установили клиенти –32-ма,
които консумирали храни и напитки. Във вр. с горното проверяващите органи констатирали,
че ресторанта и лоби бара към хотел „Г.х.Б.“, които представлявали заведения за хранене и
развлечение по смисъла на чл.124 от ЗТ, работели с клиенти след 23.00 часа, което
представлява нарушение на т.15 от Заповед №РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на З.,
съгласно която посещенията в посочените обекти се допускат само в часовия интервал от
07.00 часа до 23.00 часа при спазване на отстояние от 1.5 метра от облегалките на столовете
на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни маси
за лице от персонала. По време на проверката присъствало лицето Х.А.Х., като представител
на обекта.
За констатираното нарушение на място бил съставен Констативен протокол от 08.10.2021 г.
и била изготвена покана с изх. №25-842 от 12.10.2021 г. до управителя на дружеството-
жалбоподател „Г.Х.М.Е.М.“ЕООД, за явяване на 28.10.2021 г. от 15.30 часа в сградата на
РЗИ-Б. за съставяне на АУАН. Поканата била връчена на 14.10.2021 г.
На посочената дата не се явил представител на дружеството, поради което в негово
отсъствие бил съставен АУАН №213 от 28.10.2021 г. за нарушение на по т.15 от Заповед
№РД-01-748/02.09.2021 г. на Министъра на З., във вр. чл.63, ал.4 от ЗЗ.
Така съставения акт бил изпратен за връчване чрез ОБА-Б., като бил връчен на 26.11.2021 г.,
чрез Ц.К.Д. – упълномощено лице.
Административно-наказващият орган, сезиран с преписката по акта, също счел
фактическите констатации за безспорно установени, поради което и издал атакуваното НП, с
което жалбоподателя за извършено адм. нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-
748/02.09.2021 г. на Министъра на З., във вр. чл.63, ал.4 от ЗЗ и на основание чл.209а, ал.2 от
ЗЗ, е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ от 500.00 лв.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по
делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. Като
цяло жалбоподателят не оспорва, че към момента на проверката в стопанисвания от него
обект – лоби бар и ресторант са се намирали клиенти извън установеното с горецитираната
заповед работно време до 23.00 часа, но излага съображения, които съдът квалифицира като
такива за допуснати процесуални нарушения в процедурата по съставяне на АУАН и НП и
недоказаност на извършеното от него нарушение.
При тези данни съдът намира за доказано конкретното нарушение и извършването му от
жалбоподателя.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност, съдът не констатира и
съществени нарушения на процесуалните правила, допуснати при съставянето на АУАН
или издаване на НП, опорочаващи последното до степен на незаконосъобразност,
обуславяща отмяната му, включително и твърдените такива от жалбоподателя.
Актът е съставен от определено със Заповед длъжностно лице, в съответствие с чл.209а, ал.3
ЗЗД.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл.34 от ЗАНН, а НП
е било издадено в 6-месечния срок.
Административното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно
пълно, точно ясно, за да може жалбоподателят да го разбере и да организира адекватно
защитата си. Извършеното деяние и описанието му в акта по чл.42 ЗАНН и в НП по чл.57,
ал.1, т.5 ЗАНН, предполага индивидуализация на нарушението, чието посочване на
неизпълнената/нарушена конкретна противоепидемична мярка, актът с който е въведена, и
след това - описание на обстоятелствата, при които е извършено нарушението - дата, място и
пр. Посочена е и конкретната заповед на министъра на З., с която е въведено задължението
„Посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от ЗТ, да се
2
допускат само в часовия интервал от 07.00 до 23.00 часа при спазване на отстояние от 1.5
метра от облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не повече от 6 души на
една маса и носене на защитни маси за лице от персонала. С посочените фактически
обстоятелства в описанието на деянието са съобразени разпоредбите на чл.42 и чл.57, ал.1,
т.5 ЗАНН.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН, жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.209а, ал.2 от ЗЗ. С разпоредбата чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в приложимата към
процесния период редакция, е предвидено адм. наказание "имуществена санкция“ от 500.00
лв. до 2`000.00 лв., за нарушаване или неизпълнение на въведени от министъра на З. или от
директор на РЗИ противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или ал.2 от ЗЗ, освен ако деянието
не съставлява престъпление. С нормата на чл.63, ал.1 от ЗЗдр., също в приложимата към
процесния период редакция /ДВ бр.28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г./, в правомощие на
министъра на З., е вменено при възникване на извънредна епидемична обстановка да
въвежда противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Видно е, че както нормата на чл.63, ал.1 от ЗЗдр., така и тази на чл.209а, ал.2 от същия
закон, са бланкетни, а установяването на конкретните противоепидемични мерки като
правила на поведение, целящи опазване живота и здравето на населението, е предоставено в
правомощията на министъра на З. В конкретния случай, такава се явява Заповед №РД-01-
748/02.09.2021 г. на Министъра на З., с която в т.15 е въведена противоепидемична мярка,
съгласно която „посещенията в заведенията за хранене и развлечения по смисъла на чл.124
от ЗТ, да се допускат само в часовия интервал от 07.00 до 23.00 часа при спазване на
отстояние от 1.5 метра от облегалките на столовете на съседните маси, допускане на не
повече от 6 души на една маса и носене на защитни маси за лице от персонала“. Именно с
цитираната по-горе заповед, характеризираща се като общ адм. акт по смисъла на чл.65 от
АПК с временен характер, се създава задължение при посещенията в заведенията за хранене
и развлечения по смисъла на чл.124 от ЗТ, да се допускат само в часовия интервал от 07.00
до 23.00 часа при спазване на отстояние от 1.5 метра от облегалките на столовете на
съседните маси, допускане на не повече от 6 души на една маса и носене на защитни маси за
лице от персонала. Неизпълнението на посоченото задължение, правилно е квалифицирано
от административно-наказващия орган като нарушение на чл.209а, ал.2 от ЗЗ. С
разпоредбата на чл.209а, ал.2 ЗЗ, е санкционирано самото неизпълнение на съответната
противоепидемична мярка, а не неизпълнението на заповедта с която е въведена, поради
което е налице пълно съответствие в акт и НП между фактическото описание на деянието
(чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН) и посочената нарушена законова разпоредба (чл.42, т.4 и
чл.57, ал.1, т.6 ЗАНН). Мярката е сред въведените към 08.10.2021 г. (Заповед №РД-01-
748/02.09.2021 г. на Министъра на З. В случая безспорно се установи, че проверяваните
обекти, представляващи такива по чл.124 от ЗТ, са работели след въведения час 23.00 часа и
в тях е имало посещения на клиенти, които са консумирали храни и напитки. Последното
обстоятелство е несъмнено установено от показанията на свидетелите Ю. и Г. извършили
проверката.
Нарушението по чл.209а, ал.2 ЗЗ, не може да е маловажен случай по чл.28 ЗАНН.
Извършено е в условията на обявена за страната извънредна епидемична обстановка, поради
пандемия от COVID-19, като засяга обществените отношения, свързани с опазване на най-
висшите ценности - живота и здравето на гражданите. Без значение е отсъствието на
настъпили от нарушението вредни последици. Противоепидемичните мерки са въведени за
предотвратяване увреждане на здравето на околните, при това поради непосредствена
опасност за живота и здравето им от епидемично разпространение на заразна болест -
потенциален риск за живота на гражданите, поради което неизпълнението им не би могло да
бъде определено като "маловажен случай" при липсата на каквито и да са обстоятелства,
3
които конкретно да характеризират случая с по-ниска степен на обществена опасност.
Наложената с НП имуществена санкция е в предвиденият й минимален размер от 500.00 лв.
- чл.209а, ал.2 ЗЗ, поради което НП следва да бъде потвърдено.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е законосъобразно и като
такова следва да бъде потвърдено.
Предвид изхода на делото, жалбоподателя следва да бъде осъден да заплати по сметка на
РЗИ-Б. разноски от 80.00 лв. – юрисконсултско възнаграждение. По делото е приложено
пълномощно за процесуално представителство, като е направено и нарочно искане за
присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА НП №11/10.02.2022 г. на Директора на РЗИ-Б., с което на жалбоподателя
“Г.Х.М.М.“ЕООД, ЕИК*, с адрес: г.С., р.„М.“, б.„О.п.“№251Е, Б.с.„Р.Т.“, е.1,
представлявано от М.А., за извършено адм. нарушение по т.15 от Заповед №РД-01-
748/02.09.2021 г. на Министъра на З., във вр. чл.63, ал.4 от ЗЗ и на основание чл.209а, ал.2 от
ЗЗ, е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ от 500.00 лв.
ОСЪЖДА “Г.Х.М.М.“ЕООД, ЕИК., с адрес: г.С., р.„М.“, б.„О.п.“ №251Е, Б.с.„Р.Т.“, е.1,
представлявано от М.А., да заплати на РЗИ-Б., сумата от 80.00 лв. – юрисконсултско
възнаграждение пред настоящата инстанция.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението че е изготвено, пред АС-Бл..
Съдия при Районен съд – Разлог: _______________________
4