Решение по дело №190/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2019 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20197220700190
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 191

гр. Сливен, 19.12.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  в публичното заседание на четвърти декември

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря                                    Николинка Йорданова                    и с участието

на прокурора         Христо Куков                                                              като разгледа докладваното от                        председателя                      КАНД № 190      по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

С Решение № 93/02.10.2019 г., постановено по АНД № 217/2019 г. по описа на Районен съд – Нова Загора, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно НП № 2/28.05.2019 г., издадено от Н. Г. Г. – К. на Община Нова Загора, с което за извършено нарушение по чл. 3, ал. 2 и чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 (петстотин) лева

Горното решение е обжалвано от „Водоснабдяване и канализация – Сливен” ООД. . В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Нова Загора е неправилно, като материално и процесуално незаконосъобразно, и необосновано. Моли съда да отмени решението на Районен съд – Нова Загора, както и НП.

В с.з. касатора, чрез пълномощника си адв.Р. поддържа жалбата и моли съда да отмени решението, предмет на касационен контрол. Твърди че при издаване на НП, са допуснати съществени нарушения на административнонаказателно-производствените правила, като в акта, и в НП като нарушени законови разпоредби били посочени чл. 3, ал. 2 и чл. 4, ал. 1, т. 1 от някаква наредба на Община Нова Загора. Действащата наредба с такова наименование в чл. 3, ал. 2 и чл. 4 визирала две отделни, различни, несъвместими помежду си хипотези. Едната касаела планирано разкопаване на елементи на уличната инфрастуктура, а другата касаела случаите на отстраняване на авария, включително в почивни и празнични дни. Посочването на две различни като хипотези и като приложимост законови разпоредби в акта и в НП, препятствала възможността на касатора да разбере за какво нарушение е наказан, за това по чл. 3, ал. 2 или за това по чл. 4, ал. 1, т. 1. Счита, че неговите права на защита са нарушени в хода на административно-наказателното производство, поради което НП се явявало незаконосъобразно и оттам, като първоинстанционният съд не е констатирал тази незаконосъобразност е потвърдил НП, е постановил един неправилен съдебен акт. Моли съда да отмени първоинстанционното решение и да отмени НП.

В с.з. ответникът по касационната жалба – Община Нова Загора не изразява становище по същата.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен застъпва становище за неоснователност на касационната жалба и законосъобразност на атакувания съдебен акт.

Предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, касационният съдебен състав прие за безспорно установена и доказана следната фактическа обстановка:

На 13.05.2019 г. в Община Нова Загора постъпил сигнал от граждани, че служители на „ВиК Сливен" ООД-район Нова Загора извършват изкопни работи на уличното платно на ул. „К. Методий" № 34, южно от имот УПИ XI-1159 кв. 58 в гр. Нова Загора. Същия ден на 13.05.2019 г. в 10.10 часа служители на община Нова Загора извършили проверка на място по случая, при което се констатирало, че „ВиК Сливен" ООД извършва изкопни работи за изграждане на водопроводно отклонение без необходимото за тази цел уведомление по чл. 3 ал.2 и чл. 4 ал.1 т.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора. По уличното платно на ул. „Кирил и Методий" № 34, южно от имот УПИ XI-1159 кв. 58 в гр. Нова Загора са били извършени изкопни работи, в резултат на които било разрушено уличното платно около 3.00 кв.м. и на тротоара от 2.00 кв.м. В момента на проверката се извършвало засипване на изкопа и трамбоване на същия. От разговор с И. Е. – р. ВиК район Нова Загора се установило, че ВиК Сливен ООД гр. Сливен не е подавало уведомление по чл. 3 ал.2 и чл. 4 ал. 1 т.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора, а извършва изкопните работи по изграждане на ново водопроводно отклонение без такова. Изкопните дейности били извършени веднага след завършване на обект: Основен ремонт на ул. „Кирил и Методий" изток от ул. „проф. М Балкански" до ул. „В. Левски" гр. Нова Загора , след като ремонта в този участък на ул. „Кирил и Методий" продължил повече от месец. След извършената проверка за наличие на уведомление по чл. 3 ал.2 и чл. 4 ал.1 т.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора, свързано с разкопаване на общински терени, се установило, че такова уведомление не е подавано от „ВиК-Сливен" ООД, както и че няма подаден сигнал до дежурния по община.

Установено е, че работата по извършвания ремонт от р-н Нова Загора на „ВиК Сливен" ООД е започнала във връзка със сигнал за авария от 11 май 2019 г. - събота в 6.30 часа. В 8.00 часа служители на ВиК започнали да копаят, като работата продължила в неделя, когато отрязали асфалта и отстранили аварията.

За констатираното бил съставен Акт № 2 за установяване на административно нарушение от 21.05.2019 г., в който е посочено, че „ВиК –Сливен“ ООД е нарушило чл.3 ал.2 и чл.4 ал.1 т.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора.

 

На основание така съставения АУАН е издадено и обжалваното НП № 2/28.05.2019 г., с което е наложено посоченото по-горе наказание.

За да потвърди наказателното постановление, Районният съд е приел, че процесното нарушение е действително осъществено, доказано по несъмнен начин и съставомерно именно по посочените текстове. Обсъдени са всички относими правни норми и с подробни мотиви наказателното постановление е прието за законосъобразно и е потвърдено.

 Решението на Районен съд Нова Загора е обосновано и законосъобразно, а изводите в същото се споделят напълно от настоящата инстанция, при следните съображения:

От доказателствата по делото е установено по безспорен начин, че в периода 11.05.-13.05.2019 г. служители на „ВиК Сливен" ООД-район Нова Загора са извършили изкопни работи на уличното платно и тротоар на ул. „К. Методий" № 34, южно от имот УПИ XI-1159 кв. 58 в гр. Нова Загора, в резултат на които било разрушено уличното платно около 3.00 кв.м. и на тротоара от 2.00 кв.м. Установено е, че работите са извършени без преди това да подаден сигнал до дежурния по община  и уведомление по чл. 3 ал.2 и чл. 4 ал.1 т.1 от Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи на елементи от техническата инфраструктура на територията на Община Нова Загора, свързано с разкопаване на общински терени (НРУИСМРЕТИТОНЗСРОТ) - Наредбата.

Съгласно чл.3, ал.2 от Наредбата, разкопаването на уличните платна, алеи, тротоари, зелени площи и вътрешно квартални пространства при отстраняване на аварии по мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура се извършва въз основа на Уведомление /Приложение № 1, обр.2/, което съдържа и срока за извършване на възстановителните работи (не повече от 6 /шест/ месеца считано от завършване на СМР). Според чл.4 ал.1 т.1 при повреди, които следва да бъдат отстранени незабавно, в почивни, празнични дни или в извънработно време, аварийно-възстановителните работи се извършват като се уведоми за това: за град Нова Загора - дежурния по общински съвет за сигурност в Община Нова Загора. В тези случаи лицата, извършили разкопавания при аварийни ремонти, подават в Общинска администрация  в първия работен ден уведомление, придружено от всички документи по чл. 3 (3). (чл.4 ал.2 от Наредбата).

  От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че касатора не е уведомил за предприетите ремонтни дейности дежурния по общински съвет за сигурност в Община Нова Загора, както и че е подал уведомлението по чл.3 ал.2 от Наредбата едва след извършената проверка от служители на общинска администрация Нова Загора.

Неоснователни са възраженията на касатора, че посочените в АУАН и НП разпоредби касаят противоречащи си хипотези. Както нормата на чл.3 ал.2 от Наредбата, така и разпоредбата на чл.4 от същата касаят отстраняване на аварии по мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, в първия случай обаче се имат предвид тези по които работите се извършват в работното време на общинската администрация, а във втория – чл.4, при отстраняване на аварии незабавно, в почивни, празнични дни или в извънработно време. И в двата случая е необходимо подаване на уведомление по чл.3 ал.2 от Наредбата, но са различни сроковете за това. В първия случай, то следва да се подаде преди започване на ремонтните работи – чл.3 ал.5 от Наредбата, а във втория – в първия работен ден – чл.4 ал.2 от Наредбата.

От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че изискванията на Наредбата не са изпълнени. Въпреки, че не е посочено цялото наименование на Наредбата при някой от позоваванията на нейни текстове в АУАН и НП, то за касатора не е възникнало съмнение, кой е нормативния акт и кои са текстовете, които е нарушил. В този смисъл не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Като е съобразил изложените обстоятелства и е потвърдил наказателното постановление, Районният съд е постановил един законосъобразен съдебен акт. Първоинстанционното решение не страда от пороци, които да обосноват неговата неправилност или необоснованост. Решението е постановено при правилно установяване на фактите, при правилно издирване и прилагане на нормите, регулиращи спорното правоотношение и в този смисъл то съответства на действителното правно положение.

В атакувания съдебен акт Районен съд гр. Нова Загора е преценил поотделно и в тяхната съвкупност всички събрани по делото доказателства и е направил обоснован извод за законосъобразност на НП. По изложените съображения, обжалваното решение като законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 93/02.10.2019 г., постановено по АНД № 217/2019 г. по описа на Районен съд – Нова Загора.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

             

 2.